بازدید ۷۰ هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
بازدید ۷۰ هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس

آثار موزه ملی ایران در موزه درنتس هلند به نمایش در‌آمد.

موزه ملی ایران پس از نیم قرن غیبت در فضای فرهنگی هلند، ۱۹۶ اثر از ۷۰ نقطه باستانی کشور را با عنوان «ایران؛ مهد تمدن»، در موزه درنتس هلند به نمایش درآورد.

هرچند موزه درنتس در شهر آسن در استان درنته (شمال هلند)،  دارای جمعیت کمی است، اما به واسطه ۱۶۰ سال قدمت، اوایل امسال در تفاهم‌نامه‌ای با موزه ملی ایران، اقدام به برگزاری نمایشگاه دو طرفه کردند.

در این تفاهم‌نامه، ابتدا ایران در تاریخ ۲۶ خرداد نمایشگاه خود را متشکل از آثار دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره صفوی به موزه درنتس هلند فرستاد. ارزش این آثار به حدی است که برخی از آن‌ها برای نخستین بار از کشور خارج شده‌اند و قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به غار «دربند رشی» در گیلان  با قدمت  بیش از ۲۰۰ هزار سال است.

آثار ایران در موزه درنتس

بازدیدکنندگان ایرانی، استقبال از این نمایشگاه در برخی از روزها به‌قدری زیاد بوده است که علاقه‌مندان برای دیدن آثار به صف می‌ایستادند. چیدمان خوب نمایشگاه، ویترین‌های مناسب و آثار مناسب انتخاب شده، همگی دلایل محکمی برای استقبال گرم هلندی‌ها و حتی ایرانی‌های خارج از کشور بوده است.

از روز افتتاح نمایشگاه ایران در موزه درنتس تاکنون، حدود ۷۰ هزار و ۳۴ نفر از این نمایشگاه دیدن کردند. این نمایشگاه تا ۲۷ آبان ادامه خواهد داشت و دست‌اندرکاران موزه پیش‌بینی کرده‌اند که تا روزهای پایانی، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

آثار ایران در موزه درنتس

۱۹۶ شی تاریخی این نمایشگاه، در هفت گالری شامل «شروع استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی»، «یک‌جانشینی و استقرار در روستاها»، «شهرنشینی»، «دوره عیلام و ماد»، «دوران طلایی هخامنشی، نوزایی ایران و دوره پارت و ساسانی» و دوره «ایران و اسلام»، از ۷۰ نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.

در گزینس آثار موزه، سعی بر این بوده است تا تصویری از تمدن و هنر ایران از دوره نو‌سنگی تا سال‌های پایانی دودمان صفوی به بازدیدکنندگان داده شود، بنابراین، کوزه‌هایی با نقش حیوانات، زیورآلات، لوح‌های گلی به خط میخی و ظروف نقره‌ای ساسانی با نقش نوازندگان در این مجموعه گنجانده شده است.

آثار ایران در موزه درنتس

وینسنت فان فیلسترن، سرپرست نمایشگاه در مورد فضای نمایشگاهی موزه درنتس برای نمایش آثار ایرانی گفته است:

مسئولان موزه در تلاش بوده‌اند تا فضایی برای بازدیدکنندگان پدید آورند تا در زمان تماشای آثار، حس کنند در یکی از بازار‌های سنتی اصفهان قدم می‌زنند. به همین خاطر در نمایشگاه به گستردگی از فرش‌های ایرانی استفاده شده است. همچنین در سالن معرفی نمایشگاه، فیلم مستندی درباره ایران به‌مدت ۱۳ دقیقه و نیم پخش شد. کاتالوگ‌های نمایشگاه با ۱۷ مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در ۲۰۸ صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است. نسخه فارسی آن نیز قرار است توسط موزه ملی ایران منتشر شود.

موزه درنتس قبل از پایان نمایشگاه ایران در مکان خود، ۳۳۰ اثر باستانی و تاریخی‌اش را به‌مدت ۶ ماه با عنوان نمایشگاه «باستان‌شناسی و فرهنگ هلند به روایت موزه درنتس» به موزه ملی ایران منتقل کرد.

آثار موزه ایران در موزه درنتس

عکس: ایسنا، موزه درنتس

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه