برترین مقاصد جنوب شرقی آسیا برای دوستداران ورزش های آبی کدامند؟

علیرضا حیدری
علیرضا حیدری شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
 برترین مقاصد جنوب شرقی آسیا برای دوستداران ورزش های آبی کدامند؟

ورزش‌های آبی طرفداران زیادی پیدا کرده و تنوع زیادی دارند. در جنوب شرق آسیا برخی مقاصد وجود دارند که با سفر به آن‌ها، می‌توانید ورزش‌های آبی موردعلاقه‌تان را انجام دهید.

می‌توان گفت که ورزش‌های آبی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند؛ انجام این دسته از ورزش‌ها به تعادل متوازنی از جوانی و شهامت نیازمند است و این ماهیتی چالش‌برانگیز و ماجراجویانه به آن‌ها می‌دهد؛ مثلا وقتی از مشخصه «شهامت» سخن به میان می‌آوریم، کاملا جدی هستیم. ای بسا که آسیب و سختی‌هایی در انتظار شما باشد.

و این «سختی» چه فیزیکی و در نتیجه انجام این ورزش‌ها باشد و چه در نتیجه تمرینات و تلاش‌های چندباره شما برای یادگیری ورزش آبی موردعلاقه‌تان باشد که در آن مبتدی هستید، کاملا چالش برانگیز به نظر می‌رسد؛ مثلا یادگیری اسکی روی آب را تصور کنید، احتمالا با خود بگویید: «خدای من! حتی ایستادن روی تخته و حفظ تعادل بسیار سخت به نظر می‌رسد!»

با همه این تفاسیر، به‌خصوص در سال‌های اخیر روز‌به‌روز به تعداد طرفداران ورزش‌های آبی افزوده شده و این به‌دلیل مفرح بودن آن است، به این معنی که انجام آن‌ها آدرنالین بدن‌تان را به سطح انفجار می‌رساند، البته  ویدئوها و تصاویری هم که از انجام این فعالیت‌ها در شبکه‌های مجازی و اجتماعی منتشر می‌شوند، در محبوبیت بیش از پیش و معرفی این ورزش‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

قایقرانی

از طرفی اضافه شدن رشته‌های جالبی مانند «استندآپ پدلینگ» به پررونق‌تر شدن خانواده ورزش‌های آبی کمک کرده است؛ جایی که این ورزش‌ها به آمیختگی شما با طبیعت منجر شده و از این طریق آرامش دلپذیری را ایجاد می‌کنند.

اما تعدادی از بهترین مقاصد ورزش‌های آبی در جنوب شرقی آسیا واقع شده‌اند، مکان‌هایی با چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده که تجربیات و خاطرات هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی را برای مسافرانِ خود ثبت می‌کنند.

در ادامه با ما ۸ مقصدِ برتر جنوب شرقی آسیا برای ورزش‌های آبی آشنا می‌شویم:

۱. بتام در اندونزی، بهترین ویک‌بوردینگ

اسکی روی آب

بتام جزیره‌ای در استان ریائو اندونزی، جایی است که از طریق گذرگاه‌ها و بنادر دریایی به‌وسیله سفر با قایق‌‌های مسافربر در دسترس قرار می‌گیرد؛ مثلا از سنگاپور تا با قایق‌ها یک ساعت راه است.

 بدین ترتیب علاوه بر یک سفر دلچسب دریایی با خانواده، با پرداخت چیزی در حدود ۱۲۵ دلار آمریکا، پکیجی در اختیار شما قرار می‌گیرد که علاوه بر خدمات ترانسفر، ناهار و مهم‌تر از همه امکان یک روز ویک‌بوردینگ به‌همراه کلیه تجهیزات و مربی را شامل می‌شود.

به‌علاوه خوبی جاهایی مثل بتام در جنوب شرقی آسیا، ارزانی استفاده و یادگیری ورزش‌های آبی در مقایسه با کشورهایی مثل سنگاپور است. خصوصا هزینه‌های پایین چنین فعالیت‌هایی در بتام، مشوق بسیار خوبی برای تازه‌کارانی است که قصد یادگیری دارند.

۲. رایلی در تایلند، بهترین برای صخره‌نوردی در آب‌های عمیق

صخره نوردی در آب های عمیق

رایلی شبه‌جزیره‌ای در تایلند که مابین کرابی و آئونانگ قرار گرفته، مکانی برای انجام ورزش‌های آبی است. البته در مورد فعالیتی ابتکاری نظیر «صخره‌نوردی در آب‌های عمیق» اطلاق واژه «ورزش آبی» چندان راحت نیست! به‌خصوص آنکه فعالیت اصلی این ورزش بیشتر شامل صخره‌نوردی است، با این حال تصمیم با خود شما است که آن را ورزش آبی بدانید یا خیر!

این آب‌های گرم و مهمان‌نوازِ دریا هستند که شما را در پناهِ امن خود می‌گیرند

در پیوند آب و صخره‌نوردی، ورزشی به وجود آورده که کمابیش همان صخره‌نوردی خودمان است، با این تفاوت که امنیت بیشتری از مدل معمولی وجود دارد؛ در حقیقت در عوضِ طناب و حلقه‌های متصل‌شونده مخصوص که محافظ جان شما است، این آب‌های گرم و مهمان‌نوازِ دریا هستند که شما را در پناهِ امن خود می‌گیرند و این آزادی و اطمینان خاطر فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد.

زیبایی این ورزش ایجاد امکان صخره‌نوردی در طبیعتی زیبا است که امکان درنوردیدن صخره‌ها بدون تجهیزات اضافه را برای شما فراهم می‌کند؛ پاداش شما هم‌زمانی است که وقتی به مرتفع‌ترین نقطه رسیدید، می‌توانید از آن بالا یک راست به داخل آب شیرجه بزنید. 

اما رایلی در تایلند مکانی است که برای هم حرفه‌ای‌ها و هم آماتورهای این رشته محیط جذابی به نظر می‌رسد؛ همه چیز دارد، جایی با تراکم زیاد صخره‌ها و آب‌های زلال و شفاف که شما را صدا می‌زند. در مورد هزینه‌ها هم باید گفت، مثلا مدرسه و کمپ صخره‌نوردی تن‌سای  برای یک برنامه ۵ ساعته معادل ۲۵ دلار از شما مطالبه می‌کند که می‌تواند مبنایی برای محاسبه هزینه‌های شما با توجه به تعداد ساعت مدنظرتان قرار گیرد؛ البته که در نهایت مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد.

۳. بورنئو در مالزی، بهترین  برای رفتینگ در آب‌های خروشان

رفتینگ

رفتینگ در آب‌های خروشان یکی از مفرح‌ترین ورزش‌هایی است که به‌وسیله قایق می‌توان تجربه کرد؛ ممکن است در نگاه اول موقعیت نسبتا ثابت روی قایق کمی محدود‌کننده و کم‌هیجان به نظر برسد، ولی این برداشت شما به‌محض تجربه اولین لحظات در این ورزش قطعا تغییر خواهد کرد.

ویژگی مهم و اصلی رفتینگ، گروهی انجام دادن آن است که یک تمایز خودبه‌خودی برای آن ایجاد می‌کند؛ پس سعی کنید این ورزش را در کنار دوستان و نزدیکان خود حتما تجربه کنید، اما اگر تنها هستید هم بد به دل راه ندهید، چراکه رفتینگ می‌تواند بهانه‌ای برای پیدا کردن دوستان جدید باشد.

 نهایتا فقط در ورزشی مانند رفتینگ است که حس‌هایی متضاد مانند ترس و شادی و هیجان به شکلی مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر جمع می‌شوند و ماحصل این تجربه تبدیل به روز خاطره‌انگیزی برای شما می‌شود.

اما یکی از بهترین مکان‌ها برای این ورزش بورنئو در مالزی است، جایی که رفتینگ در آب‌های خروشان رودخانه پاداس، امکان انجام این ورزش را در پس‌زمینه‌ای از چشم‌اندازهای طبیعی زیبا فراهم و لذت آن را دوچندان می‌کند. قایق‌سواری در مسیر رودخانه نهایتا شما را در میان پارک ملی کوتا کینابالو قرار می‌دهد؛ جایی که می‌توانید در حین قایق‌سواری به حیات وحش غنی منطقه و جانورانی که در آن زندگی می‌کنند، نظری اجمالی بیندازید.

۴. خلیج هالونگ در ویتنام، بهترین برای کایاک‌سواری

قایق سواری کایاک

پیشاپیش این مسئله را در نظر بگیرید که وقتی می‌گوییم به خلیج هالونگ در ویتنام برای کایاک‌سواری سفر کنید، منظور ما صرفا «کایاک‌سواری» نیست، بلکه تجربه حضور در چنین محیطی و پیامدهای آن است، وگرنه کیست که نداند ورزشی مثل قایق‌سواری کایاک را می‌توان در همه جای دنیا که آب باشد انجام داد؛ با این حال تجربه‌ای که از حضور و کایاک‌سواری در خلیج هالونگ به دست می‌آورید، غیر‌قابل مقایسه و بهترین خواهد بود.

روی سواحل پاک با شن‌هایی سفید قدم بزنید و لذت حضور در آن را بچشید

از امتیازات چنین محیطی پارو زدن در تونل‌های طبیعی و تماشای تالاب‌ها و غارهای بکر و پنهان خواهد بود، به‌علاوه می‌توانید روی سواحل پاک با شن‌هایی سفید قدم بزنید و لذت حضور در آن را بچشید؛ در واقع همه‌چیز مهیا است، هزاران جزیره این خلیج کمک می‌کنند تا آب با داشتن کمترین جریان و نوسان، بیشترین آرامش را داشته و از این جهت مناسب قایق‌سواری کایاک باشد.

اگرچه که در از ترشح آدرنالین خبری نیست، ولی در عوض تا دل‌تان بخواهد آرامش هست، جایی که قرار گرفتن در معرض جهانی از این جنس را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنید.

در کنار این‌ها، خلیج هالونگ میراث ثبت شده جهانی هم هست؛ از این جهت تنوع و تعدد مسافران این خلیج بالا است؛ با این حال جای نگرانی نیست، چه مساحت زیاد خلیج تراکم گردشگران را جبران کرده و فضای وسیعی پیش روی آن‌ها فراهم می‌آورد؛ در حقیقت خلیج هالونگ چیزی نزدیک به ۲۰۰۰ جزیره داشته و مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع دارد؛ به هر حال بهترین پیشنهاد برای کایاک‌سواری در اینجا استفاده از تورهای آن است تا بهره کافی را از وقت خود ببرید.

۵. موئینه در ویتنام، بهترین برای کایت‌بوردینگ

کایت بوردینگ

باز هم ویتنام و این بار موئینه. شهری که به یکی از نقاط کانونی برای دوست‌داران کایت‌بُردینگ در آسیا تبدیل شده و دلیلش را باید وزش باد قوی و حجم کمِ بارش باران در آن دانست. همه این‌ها باعث شده تا موئینه شهری مناسب برای  کایت‌بوردینگ باشد، به‌علاوه آنکه چشم‌اندازها و مناظر زیبای این شهر در کنار ساحلی شنی در کلاس جهانی باعث شده تا انگیزه‌های زیادی برای سفر به این شهر ایجاد شده و جای چون‌وچرایی نباشد.

با نگاهی به آسمان آفتابی شهر، انبوهی کایت‌های رنگارنگ را مشاهده می‌کنید

اگر یک روز عادی را در نظر بگیرید، با نگاهی به آسمان آفتابی شهر، انبوهی کایت‌های رنگارنگ را مشاهده می‌کنید، همین است که اندک تردید شما برای پیوستن به دیگران از بین می‌رود.

خوبی کایت‌بوردینگ آن است که بدون اتکا به موج‌ها و این بار به‌وسیله جریان باد، دنیا را زیر پا می‌گذارید. در حقیقت از دریا به آسمان وصل می‌شوید و چه چیزی بهتر از این؟ اگرچه که اسکی روی آب با کایت یکی از سخت‌ترین ورزش‌های آبی برای انتخاب کردن است، ولی مسلما یکی از هیجان‌انگیزترین انتخاب‌ها برای تجربه کردن هم محسوب می‌شود؛ زیرا زمانی که بتوانید تعادل و کنترل خود را روی تخته که به‌وسیله کایت هدایت می‌شود، به دست آورده و حفظ کنید، پاداش تلاش‌های خود را خواهید گرفت و لحظه‌ای لذت‌بخش را حس خواهید کرد.

به‌عنوان یک ورزش آبی منحصربه‌فرد و متفاوت، به‌خصوص برای کسانی که آشنایی قبلی با این ورزش ندارند، توصیه می‌شود که کار خود را در یک باشگاه مختص این رشته آغاز کنند تا با تمرین‌ها و آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند، مطمئن شوند که نه خود و نه دیگران را در معرض خطر احتمالی قرار نمی‌دهند.

۶. لنکاوی در مالزی، بهترین برای جت‌اسکی

جت اسکی

جت‌اسکی در لنکاوی هزینه قابل توجهی روی دست شما می‌گذارد؛ با این حال هزینه‌های کرایه جت‌اسکی با توجه به لذتی که می‌برید و قدرتی که از موتوری با توان ۱۳۰ اسب‌بخار و سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دریافت می‌کنید، منطقی به نظر می‌رسد.

خصوصا برای افرادی که اصطلاحا عشق سرعت دارند و می‌خواهند آن را روی آب تجربه کنند، جت‌اسکی با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست. ما به شما ساحل پانتای در لنکاوی را پیشنهاد می‌کنیم، جایی که با خیال راحت می‌توانید از افراد مسئول و معتبری که با رعایت جوانب مختلف، امنیت و کیفیت تجربه شما را تامین می‌کنند، جت‌اسکی کرایه کنید. با این حال پیش از سوار شدن این وسیله خرابی‌های احتمالی و خط وخش‌های بدنه را چک کنید تا بعدا مشکلی پیش نیاید.

۷. سنتوزا در سنگاپور، بهترین برای جت‌لِو

ورزش آبی

البته در وهله اول شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما وقتی به عملکرد این دستگاه نگاه بکنید، پی به‌دلیل انتخاب آن خواهید برد.

موتور دستگاه با ایجاد فشار قوی در جریان آب شما را به پرواز درمی‌آورد، ولی این تازه شروع کار است، کنترلی که حین پرواز روی آب مانند یک پرنده حس می‌کنید، هیجانی وصف‌ناشدنی دارد؛ پروازی که سقف آن ارتفاعی ۱۰ متری است، دریا از آن بالا چطور به نظر می‌رسد؟

درست مانند دسته موتور که با آن گاز می‌دهید، در اینجا نیز کنترل‌گری در سمت راست جت‌پک وجود دارد

درست مانند دسته موتور که با آن گاز می‌دهید، در اینجا نیز کنترل‌گری در سمت راست جت‌پک وجود دارد که با کنترل ان می‌توانید شدت و فشار جریان آب را تغییر داده و در نتیجه به جلو رانده و ارتفاع بگیرید. اگرچه که چندان ساده به نظر نمی‌رسد، به‌خصوص حسی که در اولین تجربه این دستگاه به سراغ‌تان می‌آید، کاملا تازه و ناآشنا است؛ در اینجا نیز هنگامی که سعی می‌کنید از آب کَنده و ارتفاع بگیرید، حفظ و کنترل تعادل روی هوا به چشم می‌‌آید؛ در حقیقت این کاری است که پیش از این هرگز انجام نداده‌اید و همین هم آن را پرهیجان و چالش‌برانگیز می‌کند.

البته که ما مبدعان این نوآوری را ستایش می‌کنیم، چراکه یکی از بزرگترین رویاهای کودکی‌مان را به تحقق نزدیک تر کردند  و ما می‌توانیم حسی نزدیک به پرواز را با جت‌پک تجربه کنیم.

۸. سامویی در تایلند، بهترین برای استندآپ پدلینگ

ورزش های آبی

SUP یا همان Stand.up Paddling یکی از پرآرامش‌ترین ورزش‌های آبی است که در این لیست پرهیاهو قرار گرفته، با این حال قطعا ارزش آن را دارد که توجه و زمان خود را روی آن صرف کنید. این می‌تواند یک تمرین جامع و بنیادین برای جسم شما باشد، چراکه با درگیر کردن عضلات اصلی جهتِ حفظ تعادل روی تخته و ایستادن بر آن، سبب بهبود و ارتقای سلامتی شما می‌شود.

ایده کلی آن است که با کنترل و حفظ تعادل روی تخته مخصوص بایستید و با پارو زدن به این سو و آن سو بروید. به هر حال باید از یک‌جا شروع کنید و چه جایی بهتر از سامویی در تایلند می‌تواند محیط را برای شما مهیا کند؟ فروشگاه‌های بسیاری در سامویی وجود دارند که می‌توانید وسایل مورد نیاز را به‌راحتی و با قیمتی مناسب کرایه کنید؛ از این گذشته مربیان یوگای شهر به شما کمک خواهند کرد تا یوگا روی آب را فرا بگیرید، SUP در سطح حرفه‌ای خود شما را درگیر موج‌های سهمگین و سواری روی آن‌ها خواهد کرد، با این حال آب غالبا آرام دریا در ساموئی به‌خصوص به تازه‌کاران اجازه می‌دهد که با فراغ بال به یادگیری و تجربه این ورزش دوست‌داشتنی بپردازند.

مطالب مرتبط:

منبع tripzilla

دیدگاه