بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

مارماریس، معدن سنگ مرمر در ترکیه یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های تفریحی است. برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به مارماریس در این مقاله اطلاعات آب و هوایی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مارماریس، شهری ساحلی در جنوب غربی کشور ترکیه، واقع در دریای مدیترانه مقابل جزیره یونانی رودس (Rhodes) در سال‌های اخیر از یک دهکده ماهیگیری تبدیل به یک اقامتگاه تفریحی جذاب شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. این شهر در فصول خلوت گردشگری دارای سی هزار شهروند است، اما این عدد در فصل داغ گردشگری به چند صد هزار نفر نیز می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

قایق‌های تفریحی در کنار قایق‌های ماهیگیری به‌همراه چندین فعالیت آبی دیگر در اختیار گردشگران هستند. از جمله مکان‌های دیدنی که نباید دیدن آن‌ها را از دست بدهید می‌توان به قلعه مارماریس (Marmaris Castle) بر فراز یک دژ باستانی باشکوه که در قرن شانزدهم توسط سلیمان یکم (دهمین سلطان امپراتوری عثمانی) ساخته شده و هم‌اکنون خانه یک موزه مربوط به تاریخ منطقه است؛ خرابه‌های معبد آفرودیته (Aphrodite)، الهه عشق و زیبایی و شهر قدیمی مارماریس (old town) بر فراز تپه اشاره کرد.

حتما به بازار بزرگ مارماریس (Grand Bazzar Marmaris) با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال، یک بنای تاریخی حقیقی و مسجد قدیمی آقا ابراهیم (Eski Ibrahim Aga Cami)، ساخته شده در سال ۱۷۸۹ با فضاهای داخلی بی‌نظیر آن؛ آرامگاه ساریانا (Sariana)، پیامبر زن احاطه شده با افسانه‌ها، کاروانسرای آکوئه داکت و تاشان (Aqueduct and Tashan)، ساخته شده در قرن شانزدهم سر بزنید.

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

افرادی که برای استراحت و ریلکس کردن به مارماریس می‌روند، می‌توانند از سواحل دریای اژه یا مدیترانه‌ای، لذت ببرند. حتما به جزیره کلوئوپاترا (island of Cleopatra) هم بروید و جذابیت، سکون و آرامش آن را تجربه کنید.

از لیست کارهایی که باید حتما در مارماریس انجام بدهید، می‌توان به خرید یک قالیچه، نوشیدن یک قهوه ترکی واقعی و کشیدن قلیان اشاره کرد. برای گردش در شهر می‌توانید از تاکسی و اتوبوس استفاده کرد. فاصله مارماریس با فرودگاه دالامان، ۱۲۰ کیلومتر است و این فاصله را می‌توانید با اتوبوس یا تاکسی بپیمایید.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس  آب و هوا، ۲۶ فوریه تا دهم ژوئن (۸ اسفند تا ۲۰ خرداد) و ۲۴ سپتامبر تا ۲۳ دسامبر (۲ مهر تا ۲ دی) است.

مارماریس در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۶۵ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در مارماریس در زمان‌های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا به غیر از چند هفته گرم در فصل تابستان، در بیشتر سال، معتدل و دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال کم است. مارماریس در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۶۵ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و سپتامبر به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه ماه اوت (اواخر مرداد) با دمای میانگین ۳۵٫۶ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۶٫۹ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و ژوئن به مارماریس بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) است.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس رطوبت و وزش باد

مارماریس دارای ماه‌های مرطوب زیادی است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۸٫۶ درصد، ماه ژوئیه و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۰٫۵ درصد، ژانویه است.

وزش باد در مارماریس، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئیه و سپس اوت و ژوئن هستند. باد ماه ژوئیه با سرعت ۷٫۸ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در مارماریس در اواخر ماه ژانویه، ۱۴٫۱ کیلومتر بر ساعت است که یک باد آرام به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری مارماریس، ژوئیه، سپس ژوئن و می هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری مارماریس، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۶٫۶ تا ۲۷٫۷ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۱ تا ۲ روز بارش موثر در ماه در بهار، کم است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری مارماریس است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

مسلما برای گشت‌وگذار راحت و بی دردسر در سفر، نیازمند یک لیست از کار‌هایی که باید کرد و جاهایی که باید دید لازم است. شما در کجارو می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی مارماریس، جاهای دیدنی ترکیه و به‌طور کلی هر مقصد دیگری را با اطلاعات کامل آن‌ها ببینید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر روز بارش موثر در ماه، شاهد بارش نیستند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در مارماریس هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۹٫۹ تا ۳۳٫۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۱ تا ۳ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری مارماریس است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به مارماریس؛ ساحل فیروزه‌ای ترکیه

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱۴٫۸ تا ۱۸٫۳ درجه سانتی‌گراد در مارماریس کمی سرد است. به‌صورت میانگین ۳ تا ۶ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری مارماریس است.

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

مارماریس، یک شهر پر از جشن و تعطیلات است. فستیوال‌ها و رویدادهای متعددی در طول سال، گردشگران زیادی را به این شهر ساحلی می‌کشانند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین رویدادهای مارماریس را به شما معرفی خواهیم کرد تا در دوران اقامت‌تان در آن‌ها شرکت کنید.

فستیوال بهار و دریایی مارماریس (Marmaris Maritime and Spring Festival )

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال بهار و دریایی مارماریس با سازماندهی شهرداری مارماریس هر سال در ماه می برگزار می‌شود. فعالیت‌های ورزشی، مسابقات قایق‌های تفریحی (یات)، مسابقات، کنسرت‌ها، اجراهای خیابانی و نمایشگاه‌ها از جمله جاذبه‌های این رویداد هستند.

فستیوال بین‌المللی قایقرانی مارماریس (International Marmaris Yacht Festival )

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال بین‌المللی قایقرانی مارماریس هر سال در میانه‌های ماه می در تفرجگاه ساحلی مارماریس (Marmaris Marina) با حضور یات‌ها (قایق‌ها و کشتی‌های تفریحی)، قایق‌های موتوری و گولت‌ها (قایق‌های بادبانی سنتی ترکیه) برگزار می‌شود.

فستیوال قایقرانی مارماریس یک رویداد منحصربه‌فرد در ترکیه و سراسر دنیا به شمار می‌آید که بیش از ۲۰ سال در حال برگزاری بوده است. هدف این فستیوال، معرفی آخرین پیشرفت‌های این بخش است. محل برگزاری این فستیوال در تفرجگاه ساحلی شهرداری مارماریس، مکانی مناسب برای تمامی انواع قایق‌ها و یات‌ها است.

نمایشگاه بین‌المللی قایقرانی مارماریس (Marmaris International Yacht Charter Show )

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

نمایشگاه بین‌المللی قایقرانی مارماریس با سازماندهی کلاب بین‌المللی قایقرانی (International Yacht Club) هر سال در ماه می برگزار می‌شود. تمامی قایق‌ها و کارگزاران قایق بادبانی می‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

فستیوال سینمای مارماریس (Marmaris Cinema Festival )

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال سینمای مارماریس، یکی از رویدادهای فرهنگی این شهر، هر سال در اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه ژوئیه برگزار می‌شود. این یک رویداد با حضور ۷ کارگردان و ۷ فیلم است.

هفته بین‌المللی مسابقات مارماریس (Marmaris International Race Week )

بهترین زمان سفر به مارماریس بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

هفته بین‌المللی مسابقات مارماریس هر سال در اواخر ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر در این شهر برگزار می‌شود.

مارماریس؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۱٫۷۱۲٫۴
فوریه۱۱٫۸۷٫۱
مارس۱۵٫۱۵٫۱
آوریل۱۷٫۶۱٫۵
می۲۱٫۴۱٫۵
ژوئن۲۶٫۹۰٫۵
ژوئیه۳۰٫۳۰
اوت۳۰٫۹۰
سپتامبر۲۷٫۷۱
اکتبر۲۲٫۳۸٫۱
نوامبر۱۸٫۴۱۲٫۷
دسامبر۱۳٫۸۹٫۱

میانگین ماهیانه دما و بارش در مارماریس

چه زمانی به مارماریس برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۷۱۵۴-۲۰۱۲
فوریه۸۱۶۰۲۳۱۲
مارس۹۱۸۲۲۶۹
آوریل۱۱۲۱۵۳۱۷
می۱۵۲۵۸۳۴۷
ژوئن۱۹۳۰۱۲۴۱۲
ژوئیه۲۲۳۲۱۶۴۲۰
اوت۲۲۳۳۱۲۴۲۰
سپتامبر۱۹۳۰۱۱۳۸۲
اکتبر۱۵۲۶۷۳۵۷
نوامبر۱۱۲۲۴۲۶۶
دسامبر۷۱۷۲-۲۲۱۱

حداقل و حداکثر دما در مارماریس

مطالب مرتبط:

دیدگاه