برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)

مریم آقائی
مریم آقائی چهار شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برترین شهرهای باستانی دنیا در کدام کشورها قرار دارند؟ (قسمت دوم)

تماشای اماکن و آثار باستانی برای بسیاری از مردم دنیا جذاب است. این مکان‌ها نمادی از تمدن باستانی بشر و قدرت آن‌ها در ساخت سازه‌هایی عظیم و عجیب است.

اگر علاقه‌مند به سفر و بازدید از مکان‌های باستانی هستید، شاید به این فکر نکرده باشید که ممکن است روزی یکی از آن‌ها به دست انسان‌ها نابود شود، اما واقعیت این است که حتی در سال‌های نه چندان دور هم این اتفاق افتاده است. شهر پالمیرا در سوریه، مجسمه بودا در بامیان افغانستان و همچنین نابودی شهر نمرود در موصل عراق نمونه‌هایی از آن‌ها هستند که در چند سال گذشته تخریب شده‌اند. اما هنوز شهرهای باستانی زیادی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سفر کنید تا بتوانید گذشته بشر را رصد کرده و از اینکه بدون وجود کامپیوترهای قدرتمند و ماشین‌آلات بزرگ چنین سازه‌های عظیمی را در جهان خلق کرده‌اند، حیرت‌زده شوید. در این سری مقالات سعی می‌کنیم تعدادی از این شهرها را به شما معرفی کنیم. هشت شهر را در قسمت اول به شما معرفی کردیم، در دومین قسمت از این مقالات با کجارو همراه باشید.

۹. پکن، چین

شهر ممنوعه

دولت چین در دو دهه‌ی اخیر برای مدرن‌سازی پکن و ساخت و سازهایی مطابق با معماری مدرن، هزینه و تلاش بسیاری کرده است، اما پکن قدمتی نزدیک به ۳۰۰۰ سال دارد و همین باعث شده گنجینه‌ی بزرگی از هنر، معماری و آموزش باشد.

اگر در بازدید از پکن بخواهید فقط شش اثر باستانی آنرا که در یونسکو ثبت شده‌اند با دقت تماشا کنید، حدود یک هفته زمان نیاز خواهید داشت. شهر ممنوعه (Forbidden City) و معبد بهشت (Temple of Heaven) از جمله‌ی این شش اثر هستند.

در داخل بافت شهر، بسیار سخت است که بخواهید اثرات این گنجینه‌های باستانی را ببینید. علاوه بر این بسیاری از خانه‌های قدیمی در سال‌های گذشته بازسازی شده‌اند و برخی از آن‌ها به پاساژهای مدرن تبدیل گشته‌اند.

۱۰. زیمبابوه بزرگ، زیمبابوه (Zimbabwe)

زیمبابوه

از قرن یازدهم به بعد امپراتوری در جنوب شرق زیمبابوه به راه افتاد که کم‌کم در سراسر آفریقا و اقیانوس هند گسترش یافت. زیمبابوه بزرگ آثار آن دوران است.

یک ساختمان سلطنتی که در بالای یک تپه قرار دارد، با معماری سنگی که درمجموع کاخی شبیه تراس ایجاد کرده است و اقامتگاه‌های مخفی در آن وجود دارد. از این کاخ عظیم می‌توان یک منظره کامل از کل منطقه‌ی تحت سلطه پادشاه آن زمان را مشاهده کرد.

در پایین دیوارهای حصار اصلی، برج مخروطی شکلی قرار دارد که نماد ملی محسوب می‌شود. این امپراتوری در حوالی سال ۱۴۵۰ به‌دلیل جمعیت زیاد و از بین رفتن جنگل‌ها، نابود شد. این سال‌ها، سال‌های بسیاری بدی برای آنان بود، چون در آن زمان اروپاییان تازه قدم به آفریقا گذاشته بودند و به‌دنبال امپراتوری ضعیفی می‌گشتند که بتوانند آن را نابود کنند.

با این حال زیمبابوه بزرگ به‌عنوان یادبودی از سازه‌های آفریقایی مربوط به قبل از استعمار آفریقا، هنوز پا برجاست.

۱۱. تیمبوکتو، مالی (Timbuktu)

تیمبوکتو

قبل از اینکه کل این منطقه بیابانی شود و فرانسوی‌ها آن را تصرف کنند، تیمبوکتو یکی از بزرگترین مراکز آموزشی دنیا بود. در کتابخانه‌های شهر هزاران جلد کتاب وجود داشت که مسئولان شهر آن‌ها را از هرگونه صدمه یا سرقت حفظ می‌کردند.

تعداد زیادی از این کتاب‌ها و مقالات در زمان جدایی دو بخش کشور به پایتخت مالی، یعنی باماکو، منتقل شدند؛ اما مسجدهای قدیمی شهر هنوز پابرجا هستند. قدمت مهم‌ترین این مساجد به حدود قرن ۱۴ برمی‌گردد.

معماری این مساجد سفالی است و بنابراین نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم دارد. به همین دلیل حتی هنوز هم حفاظتگران این مساجد به‌طور مداوم از آن‌ها مراقبت می‌کنند. آنان سعی می‌کنند با روش‌هایی مشابه روش‌هایی که این مساجد ساخته شده، اقدام به مراقبت و ترمیم آن کنند.

۱۲. ماچو پیچو، پرو

ماچو پیچو

ماچو پیچو در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در آندس (Andes)  قراردارد و قلعه‌ی نظامی اینکاها (Incan) در ماچوپیچو به‌عنوان نمادی از قدرت و عظمت، هر روز میزبان هزاران بازدیدکننده است.

این قلعه در زمان حمله اسپانیایی‌ها به ماچوپیچو، از دید اسپانیایی‌ها مخفی نگه داشته شده است. در واقع وجود این قلعه تا سال ۱۹۱۱ بر مردم جهان پوشیده بود و پس کشف آن به‌عنوان بازمانده‌ای از دوران اینکاها نگهداری شد.

این شهر حدود ۵۰۰ سال پیش و در دره‌ای بین دو قله ساخته شده است، در جایی بالای جنگل‌های گرمسیری. محل قرارگیری آن‌چنان است که ابرها بخشی از ساختمان‌های خراب شده‌ی قلعه را می‌پوشاند. تراس‌ها و رمپ‌ها در دامنه‌ی کوه قرار دارند و چنین به نظر می‌رسد که خانه‌های این مکان بر اساس دانش عمیق نجوم ساخته شده است، حقیقتی که هنوز هم باستان‌شناسان به چگونگی آن می‌اندیشند.

۱۳. آتن، یونان

اتن

قدمت آتن به ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، اما در این شهر به‌طرز جالبی آثار باستانی با زندگی و سازه‌های مدرن در هم آمیخته است.

در پایین آکروپولیس (Acropolis) و در خیابان‌های اطراف آن کافه‌ها و فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد. مکان‌های زیادی برای گردشگران تدارک دیده شده که در آن‌ها غذا هم سرو می‌شود. غذاهایی که حتی بی‌میل‌ترین گردشگران را هم تشویق به خوردن می‌کند.

بیشتر زندگی روزمره مردم شهر در اطراف آثار باستانی شهر می‌گذرد، به‌طوری که آتنِ باستانی به‌عنوان پس زمینه‌ای برای زندگی امروزی مردم دیده می‌شود.

۱۴. پترا، اردن

پترا

این شهر در جایی بین دریای مرده و دریای سرخ قرار دارد و تقریبا از زمان حیات بشر، افرادی در آن اقامت داشته‌اند؛ اما حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، پادشاه این منطقه تصمیم گرفت با تراشیدن یک ساختمان سنگی از دل صخره‌های سرخ آنجا، یک اثر بزرگ فرهنگی ایجاد کند.

دره‌ها و چاله‌هایی که در اطراف این شهر باستانی قرار دارند، مارپیچی را ایجاد کرده‌اند که باعث شده است شهر از دید اروپاییان مخفی بماند. علاوه بر این بهتر است بدانید که امروزه ورود هرگونه خودرو به این شهر ممنوع است.

بازدیدکنندگانی که نمی‌خواهند پیاده برای بازدید از شهر بروند، باید شتر، الاغ یا کجاوه اجاره کنند.

۱۵. الورا، هندوستان

الورا

الورا در ماهاراشترای هند قرار دارد و مانند پترا از دل کوه‌ها تراشیده شده، اما برخلاف پترا ناشناخته مانده است. معابد بودا، هندو و جاینا که در این مکان قرار دارد، در سال‌های قرن ششم ساخته شده است. 

در میان این معابد، عجیب‌ترین آن‌ها معبد شانزدهم است که به نام کایلاسا شناخته می‌شود و تماما از یک صخره سنگی تراشیده شده است. این معبد از لحاظ عظمت دو برابر پارتنون (Parthenon)  در آکروپلیس یونان است. 

در داخل معابد هندوها مجسمه‌های فیل تراشیده شده‌اند، به‌طوری که ابعادی دوبرابر ابعاد فیل طبیعی دارند و در حیاط معبد قرار گرفته‌اند.

۱۶. ژی‌آن، چین (Xi'an)

ژی‌آن

در زمان اوج کاربری راه ابریشم، ژی‌آن شهری بود که در آن سفر به‌سمت غرب آغاز می‌شد. این شهر برای بیش از ۱۰۰۰ سال پایتخت امپراتوری‌های باستانی چین بوده است. اما امروزه شهرت این شهر بیشتر به‌دلیل ارتش عظیم چین است که در این شهر و در زیرزمین مقبره امپراتور بزرگ چین قرار داشته است. اعضای این ارتش ساختگی از گِل رُس ساخته شده و نشان‌دهنده‌ی سربازانی بوده که همیشه آماده جنگ بوده‌اند. این ارتش برای مدتی بیش از ۲۰۰۰ سال در زیر زمین مدفون و پنهان بوده است.

در سال ۱۹۷۴ زمانی که عده‌ای مشغول حفاری در این منطقه بودند، به‌طور اتفاقی به یکی از بزرگترین کشف‌های باستان‌شناسی رسیدند و محل دفن این سربازان رُسی را یافتند.

حفاری‌ها در این منطقه ادامه دارد و اخیرا باستان‌شناسان اثراتی از رقاصان و آکروبات‌بازان باستانی چینی را یافته‌اند. این کشف‌ها میزان قدرت، عظمت و البته جاه‌طلبی امپراتوری چین را نشان می‌دهد.

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه