برنامه سفر جاده ای ۶ روزه از کرمان به قشم

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
برنامه سفر جاده ای ۶ روزه از کرمان به قشم

قشم، سرزمین عجایب هفت‌گانه ایران، با طبیعتی بکر و سراسر شگفتی و سواحل صخره‌‌ای شکوه همچون نگینی در قلب خلیج فارس پذیرای گردشکرانی است که شیفته پدیده‌های اعجاب‌انگیز طبیعی هستند.

قشم سرزمین شگفتی‌ها است و مانند بسیاری از نقاط دیگر ایران جاذبه‌‌های شگفت‌‌انگیز و بی‌همتایی را در خود جای داده است که با دیدن آن‌ها قدرت حقیقی طبیعت را با تمام وجود درک می‌کنید؛ شاید تصور حرکت در دریا با خودرو تا طول یک کیلومتر برای شما غیرممکن است؛ اما این کار در قشم ممکن است؛ همچنین تماشای ساحلی که خاک آن همچون نقره بدرخشد؛ خاطره‌ای برای شما رقم می‌زند که تا ابد در ذهن شما نقش می‌بنند؛ شاید با خود بگویید که چنین ساحلی وجود خارجی نداردِ و تنها می‌توان در رویاها آن را تصور کرد؛ اما در قشم این رویا به حقیقت می‌پیوندد. اگر می‌خواهید با مکان های دیدنی قشم آشنا شوید، ما را در سفری خیالی همراهی کنید.

در این مطلب که از سوی وب‌سایت کجارو در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای از کرمان به قشم تهیه و تدوین شده است؛ از کرمان به‌سمت بندرعباس و بندر لافت سفر می‌کنیم و از شاخص‌ترین جاذبه‌های آن‌ها بازدید می‌کنیم و پس از آن به گوشه و کنار این جزیره اسرارآمیز سرک می‌کشیم. خوشحال می‌شویم که شما کجارویی‌های عزیز نیز  در این سفر لذت‌بخش و البته ماجراجویانه ما را همراهی کنید

اطلاعات کلی سفر

نوع سفر: جاده‌ای

طول مسیر: ۶۰۷ کیلومتر

فاصله زمانی دو شهر: ۷ ساعت و ۳۴ دقیقه

شهرهای بین مسیر: سیرجان، بندر عباس

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم

روز اول

توصیه می‌‌کنیم ساعت ۶ صبح از کرمان به‌سمت بندرعباس حرکت کنید. مسافت بین این دو شهر ۴۹۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

جاده

در مسیر کرمان به بندرعباس آبشار زیبایی به نام تزرج وجود دارد که توصیه می‌کنیم حتما یک ساعتی را در کنار این آبشار زیبا توقف کنید.

آبشار تزرج آبشاری زیبا و خروشان در میان نخلستان‌های انبوه و سربه‌فلک‌کشیده است که آبشار را به گرمی در  آغوش گرفته‌اند. در کنار آبشار بقایای آسیاب‌های آبی که روزگاری نه چندان دور مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند توجه شما را به خود جلب می‌کند. در کوهپایه‌های اطراف آبشار علاوه بر درختان نخل، درختان صدر، کنار، انجیر و گیاهان دیگری نیز دیده می‌شوند که زیبایی آبشار را مضاعف کرده‌اند.

آبشار تزرج

در  ۱۷ کیلومتر جنوب شهرستان حاجی آباد به‌سمت بندرعباس یک مسیر فرعی وجود دارد که پس از طی ۱۰ کیلومتر در کنار رودخانه حاجی آباد، به دوراهی تزرج می‌رسید و پس از طی ۱۱ کیلومتر در مسیر سمت راست دوراهی و گذر از روستای معدنوییه با مردمی خون‌گرم و مهربان، به نخلستان زیبا و انبوه می‌رسید که آبشار در مجاورت آن واقع است. برای رسیدن به قسمت بالای آبشار باید از پله‌های سبزی که در کنار آن ایجاد شده است، استفاده کنید.

آبشار تزرج

پس از بازدید از این آبشار مسیر خود را به‌سمت بندرعباس ادامه می‌دهیم. فاصله آبشار تزرج تا بندرعباس ۱۶۲ کیلومتر است و طی کردن آن در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

بندرعباس

 توصیه می‌کنیم مدتی را در بندر عباس توقف کنیدِ؛ از جاذبه‌های آن دیدن کنید و لحظاتی را نیز در کنار سواحل نیلگون خلیج‌فارس سپری کنید. در ضمن توصیه می‌کنیم آب‌تنی در چشمه آبگرم گنو را نیز از دست ندهید؛ این چشمه آبگرم در مسیر کرمان به بندرعباس واقع شده است و می‌توانید قبل از رسیدن به بندرعباس، از آن بازدید کنید؛ اما توصیه می‌کنیم بازدید از آن را به صبح روز دوم سفر خود موکول کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران زرون

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران علی کرجی ۲ واقع در بلوار جمهوری اسلامی ایران میل کنید. در این رستوران غذاهای با کیفیتی سرو می‌شود و اغلب مشتریان از غذای آن ابراز رضایت می‌کنند. اگر اهل غذاهای دریایی هستید، رستوران بندر واقع در محله پشت شهر را از دست ندهید. این رستوران در فاصله بسیار کمی از بازار ماهی‌فروشان واقع شده است و تازگی غذاهای سرو شده در آن تضمین شده است؛ پس اگر می‌خواهید طعم واقعی غذاهای دریایی را تجربه کنید؛ این رستوران را از دست ندهید. چنانچه متمایل به صرف ناهار در یک رستوران زیبا با فضایی طبیعی هستید، می‌توانید ناهار خود را در رستوران زرون واقع در ابتدای بلوار راه‌آهن و در کلبه‌های درختی زیبای آن میل کنید. اگر هم اهل فست فود هستید فست فود شهر برگر را از دست ندهید.

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، به‌سمت موزه خلیج‌فارس یا موزه مردم‌شناسی بندرعباس واقع در محوطه تاریخی آب انبارهای برکه‌ باران حرکت کنید.

موزه خلیج فارس

موزه خلیج فارس

چنانچه تمایل دارید با زندگی، تاریخ و فرهنگ مردم بندرعباس بیشتر آشنا شوید، بازدید از موزه خلیج فارس را که یک دهه از عمر آن می‌‌گذارد، 

یکی از آثار جالب این موزه لنج بزرگ است که ارتفاع بادبان‌های آن به نورگیر طبقه سوم هم می‌رسد. در ضمن معماری  ساختمان موزه که در طراحی آن از معماری سنتی منطقه الهام گرفته شده است، نیز توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند.

  • نشانی: بلوار پاسداران، بعد از سه راهی ۲۲ بهمن جنب اداره پاسداران
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز دوشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله زمانی این موزه از رستوران علی کرجی ۲ ۴ دقیقه (۲/۴ کیلومتر)، از رستوران بندر ۴ دقیقه (۱/۲ کیلومتر) از رستوران زرون ۶ دقیقه (۳/۳ کیلومتر) و از فست فود شهر برگر ۵ دقیقه (۱\۹ کیلومتر) است.

پس از بازدید از موزه می‌توانید از محوطه تاریخی برکه‌های باران هم بازدید کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید. در این محوطه ۵ برکه یا آب‌انبار وجود دارد. یکی از آب‌انبار‌ها تبدیل به آمفی‌تئاتر شده است و یکی دیگر از آن‌ها که هنوز امیدی برای مرمت آن وجود دارد و در نزدیکی دیوارهای موزه خلیج فارس واقع شده است، دارای سقفی منقش به اشکال هندسی و فضای مدور برای نشستن و چند نرده چوبی در داخل آن است.

پس از بازدید از این موزه به‌سمت معبد هندوها حرکت می‌کنیم که با بازدید از آن می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد فرهنگ و آیین هندی‌ها به دست آورید.

معبد هندوها

معبد هندوها

معماری این معبد کاملا بر اساس معماری هندی طراحی شده است و مقرنس‌های اطراف گنبد آن نه‌تنها آن را از سایر گنبدهای خلیج فارس بلکه از تمام گنبدهای موجود در ایران متمایز کرده است. اتاق معبد و محراب جز بخش‌های اصلی معبد هستند و در اطراف اتاق نیز چهار راهرو قرار گرفته که در گذشته زوار با چرخیدن در آن‌ها، زیارت می‌کردند. 

موزه معبد هندوها

در ضمن در این معبد موزه‌ای نیز با آشنایی گردشگران با فرهنگ و هنر هندی‌ها و همچنین آیین هندوها ایجاد شده که در آن مجسمه‌های ساخته شده از چوب، استخوان، آهن، عاج فیل و تابلوهایی از خدایان هند در معرض نمایش گذاشته شده است. در ضمن مجسمه بودا در محراب و تعدادی دیگر از مجسمه‌های سنگی آن در معرض دیگر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

  • نشانی: بلوار امام خمینی، رو‌به‌روی بازار روز
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۸
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۷ دقیقه (۲/۹ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از معبد هندوها به‌سمت حمام گله‌داری حرکت کنید که اکنون به موزه مردم‌شناسی بندرعباس تبدیل شده است.

حمام گله‌داری

حمام گله داری

این حمام پس از حمام گپ واقع در خیابان امام موسی کاظم، دومین حمام تاریخی بندرعباس است. آب حمام از طریق چاهی ده متری که هنوز هم وجود دارد، تامین می‌شده است. در سقف حمام چندین گنبدی وجود دارد که دارای روزنه‌های نورگیر هستند.

حمام گله‌داری سال‌ها متروکه بوده است؛ اما به همت سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان دوباره احیا و به موزه مردم‌شناسی بندرعباس تبدیل شده است. در این موزه چندین مجسمه در معرض نمایش قرار گرفته که مردم با مشاهده آن‌ها اطلاعات مفیدی در مورد مردم بندرعباس و سبک زندگی آن‌ها به دست می‌آورند.

  • نشانی: بلوار ساحلی جنب هتل امین
  • ساعات بازدید: روزهای زوج از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: یک دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۲/۴ کیلومتر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از این حمام تاریخی و موزه زیبای آن به‌سمت موزه حیات‌وحش بندرعباس که در ساختمان ادراه کل محیط زیست بندرعباس واقع شده است و مدت زیادی هم از عمر آن نمی‌گذرد، حرکت کنید تا بیشتر با حیات‌وحش بومی منطقه آشنا شوید.

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش بندرعباس

در این موزه ۸۳ گونه جانوری اعم از پستاندار و پرنده، چهار گونه انواع ماهی و انواع اسفنج ها، مرجان، خارتنان و انواع صدف ها و یک اسکلت نهنگ به نمایش گذاشته است.

این موزه دارای ۱۰ دیوراما و ۱۲ مینی دیوراما یوده که در دیوراماها به معرفی مناطق حفاظت شده گنو، حرا، جزایر فارور، پناهگاه حیات وحش شیدور، اثر طبیعی ملی خرسین، دشت طارم طاشکوئیه، اکوسیستم تالابی ساحل دریا، سواحل مرجانی، زیستگاه خرس سیاه آسیایی و سازه زمین‌شناسی دودکش جن و در مینی دیوراماها انواع پرندگان خشک‌زی استان پرداخته شده است.

از گونه‌‌های مهم و آسیب‌پذیر در معرض نمایش می‌توان به نمونه‌‌های خشک شده خرس سیاه، جبیر و پلکان پا خاکستری، پلنگ و انواع پرندگان شکارچی و آبزی اشاره کرد.

نشانی: گلشهر جنوبی، بلوار آزادی، ساختمان مرکزی محیط زیست

ساعات بازدید: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ تا ۲۰

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه (۸/۸ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم روز اول سفر خود را بازدید در بازارهای بندرعباس که تعداد آن‌ها کم هم نیست؛ به پایان برسانید

بازارهای بندرعباس

بازار بندرعباس

 بازار سنتی این شهر واقع در بلوار طالقانی هنوز هم شور و حال خاصی دارد و گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌شود. می‌توان گفت این بازار یک شهر فرنگ پرهیاهو است که در آن انواع صنایع‌‌دستی بومی، خوراکی‌های خوش رنگ‌‌و‌بو و سایر اجناس با قیمت کاملا مناسبی به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از مراکز خرید مهم این شهر، سیتی‌سنتر بندرعباس واقع در میدان ۱۷ شهریور است. این مجتمع تجاری عظیم و لوکس با ۵۰۰ واحد تجاری در سه طبقه ساخته شده است و اجناس مختلفی از جمله انواع پوشاک، محصولات آرایشی و بهداشتی، کیف‌ و کفش، لوازم‌خانگی و... در آن عرضه می‌شود.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل هرمز بندرعباس

چنانچه تصمیم دارید شب را در هتلی لوکس با امکانات رفاهی بالا بگذرانید، هتل هرمز واقع در میدان انقلاب یا هتل هما واقع در بلوار پاسداران، خیابان معراج پیشنهادهای خوبی هستند. چنانچه قصد اقامت در یک هتل میان‌رده را دارید، هتل ایران واقع در خیابان ۱۷ شهریور، جنب بانک ملی یا هتل امین واقع در بلوار طالقانی، بعد از اسکه شهید حقانی، جنب مسجد جامع اهل سنت را به شما توصیه می‌کنیم. هتل فروغ واقع در بلوار امام خمینی، خیابان دانشگاه و هتل آپادانا واقع در خیابان امام‌‌خمینی پشت مرکز خرید سیتی سنتر جزو هتل‌های نسبتا ارزان‌قیمت بندرعباس هستند.

 اگر هم نمی‌خواهید هزینه زیادی برای محل اقامت خود بپردازید، مسافرخانه ولیعصر واقع در خیابان امام خمینی، کوچه بازار شهاب یا مهمانپذیر ۲۲ بهمن واقع در بلوار طالقانی، رو‌به‌روی بازار شهرداری گزینه‌های مناسبی هستند.

روز دوم

روز دوم خود را با تماشای طلوع آفتاب در سواحل زیبای بندرعباس و قدم زدن در آن‌ها آغاز کنید و سپس ساعت ۸ صبح به‌سمت چشمه آبگرم گنو حرکت کنید.

چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم و مجتمع توریستی گنو یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرف‌دار است که در ۳۴ کیلومتری شمال شرق بندرعباس واقع شده است.

این مجتمع اقامتی ۱۰ هزار متر مربعی دارای امکاناتی نظیر استخر بزرگ و تمیز زنانه و مردانه، جکوزی، مجتمع اقامتی، رستوران سنتی، پارک شادی و... است. آب‌تنی در آب چشمه آبگرم گنو با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بسیار لذت‌بخش بوده و برای درمان برخی از بیماری‌های مفصلی نیز مفید است.

چشمه آبگرم گنو

محوطه اطراف چشمه هم بسیار سرسبز بوده و با انبوه درختان نخل احاطه شده است. پساب چشمه نیز پس از خروج از استخرها همچون رودخانه‌ای روی زمین جاری شده و پس از طی چند کیلومتر همچون آبشارهای کوچک از صخره‌ها پایین می‌ریزد که باعث ایجاد منظره جالبی می‌شود. این چشمه و مجتمع گردشگری ۳۶/۳ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا ۳۸ دقیقه طول می‌کشد.

  • نشانی: ۳۶ کیلومتری شمال شرق بندرعباس، جاده بندرعباس- سیرجان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پس از لذت بردن از گرمای روح‌انگیز آب چشمه گنو و تماشای مناظر اطراف آن دوباره به بندرعباس بازگشته و پس از رسیدن به شهر از موزه آب بندرعباس نیز بازدید کنید که در نوع خود موزه جالب و منحصربه‌‌فردی است.

موزه آب بندرعباس

موزه آب بندرعباس

قدمت این موزه که در دو بخش فضای باز و بسته ایجاد شده است، به دوران صفویه باز می‌گردددر این موزه با گوشه‌ای از تلاش و سخت‌کوشی مردم بومی برای حفر قنات و دستیابی به آب آشنا می‌شوید.

  • نشانی: بلوار امام خمینی، ضلع شرقی شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان، شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان
  • مدت زمان بازدید: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۷
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳۶ دقیقه (۳۶/۹ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار 

ناهار

می‌توانید ناهار را در رستوران کوه سنگی واقع در خیابان ایرانیت یا رستوران و سفره‌خانه سنتی امپراتور واقع در بلوار رسالت شمالی میل کنید

پس از صرف ناهار خود را برای دیدار با جزیره زیبای قشم آماده می‌کنیم. برای رفتن به قشم ابتدا باید به‌سمت بندر پل حرکت کنید که تقریبا ۸۱ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. در این بندر شناورهای لندینگ‌کرافت خودروی شما را به بندر لافت انتقال می‌دهند که مسیر نسبتا کوتاهی است و تقریبا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد؛ در این مسیر مرغان دریایی شما را همراهی می‌کنند و درخشش امواج در زیر نور خورشید منظره بسیار جالبی را خلق می‌کند. هزینه حمل خودروی سواری به بندر لافت ۶۷۰۰۰ هزار تومان است.

حمل خودرو به بندر لافت

اگر در صف حمل خودرو زیاد منتظر نمانید تقریبا ساعت ۱۵ در بندر لافت خواهید بود؛ البته معمولا در فصول خلوت سفر و ایام غیرتعطیلی مدت زیادی را در این صف منتظر نخواهید ماند.

روستای لافت

بافت روستای لافت که در مجاورت بندر لافت واقع شده است، به دو قسمت قدیم و جدید تقسیم شده است و در محلی به نام بام لافت به‌خوبی شاهد این موضوع هستید. در این محل در یک سوی خود شاهد بافت قدیمی روستا هستید که معماری آن شبیه شهرهای کویری ایران است و بادگیرهای متعددی که در کنار سواحل خلیج فارس قد برافراشته‌اند، توجه شما را به خود جلب می‌کنند و در سویی دیگر خود بافت جدید روستا را در مقابل خود می‌بینید که با خانه‌های جدیدتر احاطه شده است.

روستای لافت

پس از کمی گشت‌وگذار در بافت تاریخی روستا به‌سمت چاه‌های تلا حرکت می‌کنیم که نشان‌دهنده نبوغ ایرانیان باستان در ذخیره‌سازی آب است.

چاه‌های تلا

چاه های تلا

با بازدید از چاه‌های تلا به چگونگی ذخیره آب توسط ایرانیان باستان در زمان هخامنشیان پی می‌برید. این چاه‌ها با سخت‌کوشی و تلاش ایرانیان باستان در دل کوه‌ و صخره حفر شده است و تل مشرف بر این چاه‌ها آب باران را به این آن‌ها هدایت می‌کرده است. به‌دلیل اینکه بستر چاه‌ها با مقداری گچ پوشانیده می‌شده، آب تا مدت زیادی در آن‌ها سالم، شفاف و خنک باقی می‌مانده است

  • نشانی: روستای لافت، جنب قلعه نادری
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله با بندر لافت: با خودرو ۲ دقیقه (۷۵۰ متر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از چاه‌های تلا بازدید کوتاهی هم از قلعه نادری داشته باشید که در کنار این چاه‌ها واقع شده است.

قلعه نادری

قلعه نادری

قلعه نادری که به قلعه نادرشاهی نیز شهرت دارد، متعلق به دوران صفویه بوده و از سنگ و ساروچ ساخته شده است. این قلعه که معماری آن شبیه قلعه پرتغالی‌ها است، زمانی دارای چهار برج، یک بارو و یک دروازه بوده است؛ اما اکنون تنها ۴ دیوار از آن باقی مانده است. این قلعه نخستین قلعه ایرانی‌ها در خلیج فارس است.

قلعه نادری

  • نشانی: روستای لافت، مقابل چاه‌های تلا
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

توصیه می‌کنیم پس از ورود به روستای لافت از اکوموزه ناخدا علی بازدید کنید که تنها با دو دقیقه رانندگی از قلعه نادری یا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. در این موزه با معماری بومی و سنتی روستای لافت و سبک زندگی مردم آن آشنا می‌شوید؛ به‌عنوان مثال اتاقی با بادگیر در این موزه ایجاد شده که وقتی وارد آن می‌شوید هوای خنکی را احساس می‌کنید و با کارکرد بادگیر آشنا می‌شوید. 

پس از بازدید از این موزه به‌سمت قشم حرکت می‌کنیم. فاصله روستای لافت تا قشم ۵۱/۸ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۴۸ دقیقه طول می‌کشد.

قشم

قشم ژئو پارک وسیعی است که در هر گوشه‌ای از آن می‌توان قدرت طبیعت در طول هزاران و میلیون سال و در عین حال هنر طراحی آن را خوبی دید و لمس کرد. می‌توان گفت از نظر  علم زمین‌شناسی قشم سرزمین کم‌نظیری است. حتی خیابان‌های قشم هم تماشایی هستند و درختان نخلی که در گوشه و کنار آن‌ها دیده می‌شوند، زیبایی خاصی به آن‌ها بخشیده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم پس از ورود به قشم به‌سمت پارک زیتون این شهر حرکت کنید که در آن می‌توانید نمایی زیبا از دریا و غروب آن را تماشا کنید.

پارک زیتون

پارک زیتون

 این پارک جزو بهترین پارک‌های جزیره قشم است و آلاچیق‌های متعددی در گوشه و کنار فضای سبز زیبای آن دیده می‌شود. زمین فوتسال، بسکتبال و والیبال ساحلی از دیگر امکانات رفاهی این پارک هستند. این پارک دارای کافی‌شاپ و رستوران ساحلی نیز است که می‌توانید در آن‌ها از طعم واقعی غذاهای دریایی لذت ببرید. در ضمن گاهی اوقات در این پارک موسیقی محلی نیز اجرا می‌شود و صنایع دستی قشم نیز به فروش می‌رسد.

پارک زیتون قشم

روز دوم سفر خود را می‌توانید با گشت‌وگذار در مراکز خرید قدیمی و مدرن قشم به پایان برسانید.

بازارها و مراکز خرید قشم

بازار ستاره قشم

دو مرکز خرید سیتی سنتر یک و دو واقع در بلوار امام قلی خان، نبش بلوار دریا از مهم‌ترین مراکز خرید قشم هستند. این دو مجتمع که دارای دو هزار واحد تجاری، اداری و مسکونی هستند، از طریق یک پل هوایی به یکدیگر متصل شده‌اند و دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعدد از جمله رستوران، شهربازی و سینمای چهار بعدی هستند. مرکز خرید ستاره قشم واقع در خیابان ولیعصر نیز یکی دیگر از مراکز خرید مدرن قشم است.

بازار سنتی قشم

نمایی از بازار سنتی قشم

 پیشنهاد می‌کنیم بازدیدی هم از بازار قدیم قشم داشته باشید. این بازار هم در نوع خود یکی از جاذبه‌های جذاب قشم است. در این بازار هم می‌توانید از نزدیک با مردم بومی منطقه آشنا شوید و با آن‌ها تعامل داشته باشید و هم بسیاری از صنایع دستی قشم مانند لباس‌ها و شال‌های محلی رنگارنگ را در این بازار پیدا می‌شود. این بازار در میدان امام خمینی، خیابان شهید منتظری، جنب بانک کشاورزی واقع شده است.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل ساحلی خلیج فارس قشم

چنانچه در میان هتل های قشم قصد اقامت در یک هتل لوکس و رده‌بالا را دارید، هتل بوتیک ایرمان واقع در نخل زرین، خیابان پژوهش، نبش خیابان پیام یا هتل ساحلی خلیج فارس واقع در کیلومتر ۵ اتوبان قشم درگهان، نرسیده به میدان علم و صنعت انتخاب خوبی هستند. چنانچه متمایل به اقامت در یک هتل میان‌رده هستید، هتل مارینا ۱ واقع در رو‌به‌روی شهرک فجر، نرسیده به میدان علم و صنعت، رو‌به‌روی مسکن مهر یا هتل الوند ۱ واقع در بلوار آزادگان، چهارراه صدری گزینه‌های خوبی هستند. اگر هم نمی‌خواهید هزینه زیادی برای محل اقامت خود بپردازید، هتل آپارتمان کیمیا ۲ قشم واقع در ورودی اول شهرک سام و زال، جنب درمانگاه شهید دارا یا هتل نخل زرین واقع در میدان امام قلی خان را به شما پیشنهاد می‌کنیم

روز سوم

روز سوم سفر خود را با بازدید از دلفین‌های جزیره هنگام آغاز می‌کنیم. اگر نمی‌خواهید فرصت دیدن دلفین‌ها را از دست دهید، باید قبل از ساعت ۱۰ صبح و ترجیحا ۸ صبح در اسکله کندالو حضور پیدا کنید. فاصله اسکله کاندالو تا شهر قشم ۵۳ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد

جزیره هنگام و دلفین‌های آن

شنای دست جمعی دلفین‌ها در حالی که قایق شما را دنبال می‌کنند، منظره‌ای تماشایی و منحصربه‌فرد است که در سفر به قشم به‌هیچ‌وجه نباید آن را از دست ندهید و در هیچ کجای دیگر ایران نیز نمی‌توانید شاهد چنین منظره‌‌ای باشید. البته گاهی اوقات هم ممکن است شانس با شما یار نباشد و موفق به تماشای این منظره دیدنی نشوید. 

دلفین های جزیره هنگام

پس از دیدن دلفین‌ها به‌سمت ساحل نقره حرکت می‌کنید که سطح آن به‌دلیل وجود نوع خاصی از کانی در ماسه‌ها همانند نقره می‌درخشد و وقتی در زیر نور آفتاب از دور به آن نگاه می‌کنید تصور می‌کنید که خاک این ساحل غرق در الماس‌های با ارزش است.

 به‌دلیل منحصربه‌فرد‌ بودن خاک جزیره و تجدبدناپذیر بودن آن، مدتی است که توقف در این جزیره ممنوع شده است؛ زیرا عده‌ای از گردشگران ناآگاه مقداری از خاک این ساحل را به‌عنوان یادگاری همراه خود می‌بردند. اگر تا شب در این ساحل بمانید شاهد منظره‌ای خواهد بود که با دیدن آن به‌معنای واقعی کلمه متحر خواهید شد و به‌سختی آن را باور می‌کنید. در شب هنگامی که آب با ساحل برخورد می‌کند، رنگ آبی فوق‌العاده درخشانی پیدا می‌کند و ذرات باقی‌مانده آب در ساحل نیز همچون جواهری گران‌بها می‌درخشند.

ساحل نقره

ساحل نقره در روز

ساحل نقره

ساحل نقره در شب

پس از بازدید از ساحل نقره به‌سمت جزیره هنگام حرکت می‌کنید؛ به‌دلیل اینکه هنگام یک جزیره مرجانی است، آب اطراف سواحل این جزیره بسیار شفاف است و شما می‌توانید انواع ماهی‌های تزیینی بسیار زیبا و عروس‌های دریایی صورتی رنگ را در اطراف ساحل این جزیره زیبا مشاهده کنید. برای اینکه بیشترین لذت را از این منظره ببرید و ماهی‌ها را هم خوشحال کنید، مقداری خرده نان در آب بریزید تا ببینید چگونه تعداد زیادی از ماهیان زینتی به‌سمت آن‌ها هجوم می‌آورند.

ساحل مرجانی جزیره هنگام

ساحل مرجانی دریای هنگام

ماهیان زینتی ساحل دریای هنگام

معمولا قایق‌رانان این فرصت را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا مدت کوتاهی را در سواحل جزیره هنگام که محل برپایی بازارهای محلی بومی‌ها است، سپری کنند. در این بازارها انواع صنایع دستی مردم بومی جزیره به فروش می‌رسد. در ضمن در این بازارها می‌توانید از طعم بی‌نظیر سمبوسه میگو نیز لذت ببرید.

بازار محلی جزیره هنگام

تاکسی‌های دریایی تا ساعت ۱۷ در مسیر جزیره قشم- هنگام تردد می‌کنند؛ در صورت تمایل می‌توانید تا آن زمان با موتورهای سیکلت موجود در ساحل در جزیره گشت‌وگذار کنید و حتی شب را در نیز در خانه‌های محلی اقامت کنید تا شبی فراموش‌نشدنی برای شما رقم بخورد

  • نشانی: سفر به جزیره هنگام از طریق اسکله کندالو که در ۱۵ کیلومتری فرودگاه قشم واقع شده است، امکان‌پذیر است. برای رسیدن به این اسکله باید از جاده جنوبی استفاده کنید.
  • ساعات بازدید: از ۸ صبح تا ۱۷ (بهتر است برای تماشای دلفین‌ها حتما صبح زود در این اسکله حضور داشته باشید)
  • مدت زمان بازدید: معمولا رفت و برگشت قایق‌ها و توقف در جزیره هنگام یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

پس از بازگشت به‌سمت اسکله کندالو به‌سمت غار خربس حرکت کنید که با دیدن آن به قدرت شگفت‌انگیز طبیعت در طول هزاران سال پی می‌برید.

غار خربس

غار خربس

این غار مهم‌ترین سایت تاریخی جزیره قشم و جزایر جنوب ایران است و به‌صورت طبیعی و در نتیجه فرسایش هزاران ساله ایجاد شده است. این غار که نمونه‌ای زیبا از معماری صخره‌‌ای است و کنده‌کاری‌های زیبایی در آن به دست انسان ایجاد شده است، در زمان اشکانیان نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم و آناهیتا بوده است و چندین اتاق‌ها، دهلیز، معبد و طاقچه در آن ایجاد شده است؛ به همین دلیل این غار دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی است.

در ضمن فضاهای ایجاد شده در داخل غار و محوطه اطراف غار را می‌توان نمونه‌ای بی‌نظیر از معماری صخره‌ای نامید. یک جفت عقاب ماهی‌گیر که نوعی نادر از عقاب‌ها هستند، نیز در دهانه این غار سکنی گزیده‌اند و لانه آن‌ها باعث ایجاد منظره جالبی خلق کرده است.

  • نشانی: ۱۵ کیلومتری قشم، سمت راست جاده قشم به روستای خربس
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳۸ دقیقه (۴۰/۶ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از غار خربس به‌سمت دره ستارگان که از نظر علم زمین‌شناسی یکی از عجایب قشم است، حرکت کنید.

دره ستارگان

دره ستارگان

اگر عاشق جاذبه‌های مرموز و اسرارآمیز هستید، بازدید از این جاذبه را حتما توصیه می‌کنیم. در این دره شاهد اشکال زیبایی هستید که نتیجه صدها هزار سال فرسایش در تندبادها، رگبارها و بارش‌های شدید فصلی هستند. دره ستارگان به‌عنوان بخشی از ژئوپارک قشم که تنها ژئوپارک خاورمیانه است .

عده‌ای معتقدند که این مکان مأمن ارواح سرگردان است و شب‌ها هرگز به این مکان نزدیک نمی‌شوند! زیرا شب‌ها  صدای وهم‌انگیزی در این مکان به گوش می‌رسد؛ اما این صدا تنها صدای وزش باد در میان صخره‌ها است.

  • نشانی: ۵ کیلومتری شمال روستای برکه خلف
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت (بهترین زمان بازدید از دره ستارگان پاییز، زمستان و اوایل بهار است)
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه (۹/۲ کیلومتر)

پس از بازدید از دره ستارگان به قشم بازمی‌گردیم و پس از صرف ناهار از آکواریوم پروانه طلایی بازدید می‌کنیم تا بیشتر با دنیای شگفت‌انگیز زیر آب آشنا شوید.

رستوران

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران نعیم واقع در میدان امام قلی خان، جنب شهرک ساحلی، طبقه همکف، پلاک ۹۸۵ میل کنید. این رستوران به خاطر میگوهای پفکی بی‌نظیرش شهرت دارد و قلیه ماهی این رستوران هم طعم فوق‌العاده‌‌ای دارد. در این رستوران علاوه بر غذاهای دریایی انواع مرغ، کباب و استیک هم سرو می‌شود و خدمات هم به‌صورت سلف سرویس ارائه می‌شود.

رستوران الوند هم یکی دیگر از رستوران‌های شناخته شده قشم بوده که در بلوار آزادگان، جنوب غربی میدان شهدا، نبش خیابان الهیه واقع شده است. اگر به این رستوران رفتید بشقاب میکس دریایی آن را که شامل کباب شیرماهی، قلیه ماهی و میگو سوخاری است و طعم بی‌نظیری هم دارد، امتحان کنید.

فاصله زمانی دره ستارگان تا رستوران نعیم ۲۷ دقیقه (۲۰\۹ کیلومتر) و تا رستوران الوند ۳۰ دقیقه (۲۲/۳ کیلومتر) است.

آکواریوم پروانه طلایی

آکواریوم پروانه طلایی

در این آکواریم  ۱۸۰ گونه نادر از ماهیان و سایر آبزیان سراسر نقاط جهان جمع‌آوری شده است. اگر هزینه غواصی در ساحل خلیج‌فارس (که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد) را ندارید، توصیه می‌کنیم حتما بازدید از این آکواریم را در برنامه سفر خود قرار دهید. فرشته ماهی، ماهی امپراتور و ماهی بلورینگ، زیباترین گونه‌های این آکواریوم هستند. توصیه می‌کنیم حتما از ماهیان دریای کارائیب نیز دیدن کنید.

آکواریوم پروانه طلایی

  • نشانی: ضلع غربی میدان امام قلی خان، زیرزمین ساختمان سیمرغ
  • ساعات بازدید: ۱۰ تا ۲۱
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران نعیم: با خودرو ۲ دقیقه (۶۰۰ متر)
  • فاصله از رستوران الوند ۱: با خودرو ۵ دقیقه (۳ کیلومتر)

پس از بازدید از آکواریوم پروانه طلایی به‌سمت قلعه پرتغالی‌ها که مکانی مناسب برای ثبت تصاویر زیبا از شهر قشم است، حرکت می‌کنیم.

 قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی ها

استعمارگران پرتغالی چندین قلعه در بهترین نقاط استراژیک جنوب ایران و حاشیه خلیج فارس احداث کردند که قلعه پرتغالی‌های قشم یکی از آن‌ها است. این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شده و دارای بخش‌های مهمی از جمله انبار مهمات، سربازخانه، کلیسا و زندان تشکیل شده است. به‌دلیل اینکه تمام قلعه‌های پرتغالی‌ها در نقاط استراتژیک ساخته شده‌اند، از داخل آن‌ها شاهد منظره زیبا و وسیعی از دریا و محیط اطراف آن هستیم.

قلعه پرتغالی ها

  • نشانی: ضلع شمالی جزیره قشم، ساحل خلیج فارس
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۹ دقیقه (۳/۲ کیلومتر)

پس از بازدید از قلعه پرتغالی‌ها به‌سمت پارک نوپک (پارک کروکدیل‌ها) حرکت می‌کنیم؛ البته می‌توانید قبل از بازدید از این پارک بازدیدی یکی دو ساعته از مجتمع تفریحی و گردشگری هامون داشته باشید؛ اما توصیه می‌کنیم ابتدا از پارک کروکدیل‌ها دیدن کنید و پس از آن در مسیر بازگشت خود به قشم به این مجموعه بروید تا هم فرصت کافی برای استفاده از تفریحات این مجموعه داشته باشید و هم شام را در رستوران بسیاری زیبای آن که روی دریا ساخته شده است، میل کنید و در کنار آن از موسیقی زنده هم لذت ببرید.

پارک کروکدیل‌ها 

پارک کروکدیل ها

در این پارک می‌توانید علاوه بر کروکدیل‌ها، چند گونه جانوری دیگر از  جمله میمون، سوسمار، کرکس، بز، شترمرغ، عقاب، طاووس، قرقاول و سایر پرندگان زینتی را از نزدیک ببینید. در این پارک که محیطی امن و زیبا دارد، ابتدا از غار مصنوعی مخصوص بچه کروکدیل‌ها عبور می‌کنید و پس از آن به‌سمت پل چوبی محوطه کروکدیل‌های بالغ هدایت می‌شوید تا بزرگ‌ترین کروکدیل ایران را نزدیک ببینید. سپس وارد محوطه زیبایی می‌شوید که پرندگان پارک آزادانه در آن رها شده‌اند.

پارک کروکدیل های قشم

پس از بازدید از پرندگان برای دیدن سوسمارها و سایر خدمات به‌سمت یک راهرو هدایت می‌شوید و بعد از آن سایر حیوانات پارک را می‌بینید.

پارک کروکدیل های قشم

این پارک از امکانات دیگری همچون حوضچه بزرگ آبزیان، رستوران، کافی‌شاپ و محلی برای بازی و سرگرمی کودکان نیز برخوردار است. در ضمن فروشگاه‌های عرضه‌کننده صنایع دستی و سوغات قشم نیز ایجاد شده است. حتی می‌توانید دستان خود را در اختیار هنرمندان بومی قرار دهید تا نقش‌های حنای زیبایی روی آن‌ها خلق کنند.

  • نشانی: اتوبان قشم به درگهان
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۴ دقیقه (۱۳ کیلومتر)

مجتمع تفریحی و گردشگری هامون

مجتمع تفریحی گردشگری هامون

اگر شما هم به مجتمع‌های تفریحی با تفریحات مختلف علاقه‌مند هستید، بازدید از این مجموعه را از دست ندهید. این مجموعه دارای اسکله قایق‌سواری، پیست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری، آکواریم طبیعی و کالسکه‌های تفریحی است و می‌توانید در آن از انواع ورزش‌های ساحلی نیز لذت ببرید. در ضمن طعم غذاهای دریایی رستوران این مجموعه را از دست ندهید.

نشانی: کیلومتر ۳ جاده قشم درگهان

ساعات بازدید: در طول روز و شب

مدت زمان بازدید: سه ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۹ دقیقه (۲۳/۴ کیلومتر)

روز چهارم

روز چهارم سفر خود را با بازدید از جنگل‌های حرا آغاز می‌کنید. در این جنگل‌ها با دنیایی مواجه می‌شوید که هرگز نظیر آن را ندیده‌اید.

جنگل‌های حرا

جنگل های حرا

این جنگل‌ها معجزه طبیعت هستند و ساختار آن‌ها به گونه‌‌ای است که آب شور دریا را برای تامین آب مورد نیاز خود تصفیه می‌کنند . در میان جنگل‌های حرا می‌توانید انواع مختلف آبزیان، پرندگان و دوزیستانی همچون خرچنگ، مار دریایی، لک‌لک، مرغ دریایی، مرغابی و مرغ ماهی‌خوار را نیز از نزدیک تماشا کنید. در زمان مد آب دریا درختان روی آب شناور می‌‌شوند که باعث ایجاد منظره جالبی می‌شود.

وقتی وارد محدوده جنگل‌‌های حرا می‌شوید با قایق وارد کانال‌های پیچ‌درپیچ با آب فیروزه رنگ می‌شوید که با انبوه درختان احاطه شده‌اند. در هر گوشه از مسیر خود منظره‌ای را می‌بینید که بی‌اختیار به آن خیره می‌‌شوید و می‌تواند سوژه‌‌‌ای بی‌بدیل برای عکاسی باشد. در ضمن اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید گران‌ترین نوع شاهین را نیز در این جنگل‌ها تماشا کنید.

جنگل های حرای قشم

نمای هوایی جنگل‌های حرا

هزینه استفاده از قایق‌هایی که به این جنگل‌ها تردد می‌کنند، ۷۰ هزار تومان است. شما می‌توانید این قایق‌ها را به‌صورت دربست کرایه کنید تا دیگر منتظر پر شدن آن‌ها نباشید. برای بازدید از این جنگل‌ها می‌‌توانید از قایق‌های موجود در اسکله سهیلی، بندر لافت یا طبل استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷ صبح از قشم به‌سمت روستای طبل حرکت کنید که ۶۶ کیلومتر با قشم فاصله دارد و طی کردن این مسیر هم تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. فاصله زمانی روستای طبل تا اسکله آن هم تقریبا ۳ دقیقه (۲/۲ کیلومتر) است

  • نشانی: بندر لافت، منطقه حفاظت‌شده جنگل‌های حرا
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • بهترین زمان بازدید: آبان تا اردیبهشت

پس از بازدید از جنگل‌های حرا به روستای طبل بازگشته و پس از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به محلی به نام بام قشم می‌رسیم.

بام قشم

بام قشم

در ارتفاعات کناره‌های غربی جزیره محلی به نام بام قشم وجود دارد که در بالای در یک سوی خود شاهد سواحل زیبای خلیج فارس، جنگل‌های استثنایی حرا، مناظر طبیعی زیبای ژئوپارک قشم (مناظر حاصل از فرسایش صخره‌ها) و در سویی دیگر نمایی وسیع از دره تندیس ها را مقابل چشمان خود می‌بینید. در ضمن آسمان شب در این منطقه بسیار زیبا است و می‌توانید ساعت‌ها از تماشای آسمان پر ستاره لذت ببرید. در گذشته بومیان جزیره برای فرار از هوای گرم و شرجی به این منطقه پناه می‌برده‌اند.

نشانی: بخش غربى جزیره، حد فاصل شمال و جنوب جزیره بین دو روستای بندر سلخ و روستاى طبل

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله اسکله طبل تا روستای طبل: ۳ دقیقه با خودرو

پس از بازدید از بام قشم به‌سمت دره تندیس‌ها حرکت می‌کنیم تا نمایی نزدیک‌تر از این دره را نیز مشاهده کنیم.

دره تندیس‌ها

دره تندیس ها

این دره که در مسیر بام قشم قرار دارد، ساختاری شبیه به دره ستارگان دارد؛ اما دارای وسعت و تراکم بیشتری دارد. دلیل نام‌گذاری این دره به دره تندیس‌ها شبیه بودن صخره‌های به تندیس‌های ساخته دست انسان است. شاید تصور اینکه این اشکال کاملا به دست طبیعت خلق شده‌اند و بشر هیچ نقشی در به وجود آمدن آن‌ها نداشته است، برای شما غیرممکن باشد. در سراسر خاک این دره که زمانی در زیر بستر دریا بوده است، صدف‌های دو کفه به چشم می‌خورند.

نشانی: مسیر روستای سلخ به بام قشم

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: نیم ساعت

فاصله از روستای طبل: ۷ دقیقه (۴/۴ کیلومتر)

پس از بازدید از دره تندیس‌ها به‌سمت کاسه سلخ حرکت می‌کنیم تا نمایی دیگر از طبیعت حیرت‌انگیز قشم را مشاهده کنیم.

کاسه سلخ

کاسه سلخ

کاسه سلخ منطقه‌‌ای بکر و خلوت به طول تقریبی ۷ و عرض ۵ کیلومتر است که با هزاران صخره مخروطی شکل احاطه شده است. این صخره‌ها در طول میلیون‌ها سال قلب زمین را شکافته‌اند و از میان آن قد برافراشته‌اند. در اعماق این منطقه مرموز چشمه شفابخشی نیز از زمین می‌جوشد. کاسه سلخ سکوت وهم‌انگیزی دارد که گاهی اوقات با صدای بال‌زدن عقاب‌های با ابهتی که در آسمان آن جولان می‌دهند، در هم می‌شکند.

  • نشانی: ساحل جنوبی جزیره، روستای سلخ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۸ دقیقه (۱۳/۸ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

رستوران

پیشنهاد می‌کنیم پس از  بازدید از کاسه سلخ به روستای طبل بازگشته و ناهار را در رستوران سنتی علیشاهی میل کنید. در این رستوران می‌توانید طعم واقعی و عالی غذاهای دریایی کاملا تازه و خانگی و نان محلی را در اتاق‌های سنتی و زیبای این رستوران تجربه کنید. در ضمن در این رستوران غرفه‌هایی نیز برای عرضه صنایع‌‌دستی زنان بومی ایجاد شده است. رزرو این رستوران به‌صورت تلفنی است. رستوران ناخدا امینی هم یکی دیگر از رستوران‌های سنتی و زیبای روستای طبل است که غذاهای با کیفیتی در آن سرو می‌شود.

پس از صرف ناهار به‌سمت کارگاه لنج سازی گوران حرکت می‌کنیم تا از نزدیک با روند ساخت لنج آشنا شویم. توصیه می‌کنیم از این کارگاه را از دست ندهید.

کارگاه لنج سازی

کارگاه لنج سازی قشم

قطعا شما هم می‌خواهید لنج‌های چوبی زیبا و با ابهتی که به‌آرامی دل دریا را می‌شکافند چگونه ساخته می‌شود؛ پس حتما بازدید از یکی از کارگاه‌های لنج سازی را در برنامه سفر خود قرار دهید. جالب است بدانید که ساخت یک لنج ۲ میلیارد تومان هزینه دارد و حداقل دو سال طول می‌کشد.

کارگاه لنج سازی

یک لنج تنها ظاهر سنتی و ساده‌ای دارد اما داخل آن تجهیزات پیچیده و مدرنی مانند جی پی اس و کامپیوتر به کار گرفته شده است؛ بنابراین فرایند ساخت آن زمان‌بر و پرهزینه است. جالب است بدانید ساخت لنج به دست مهندسان متخصص صورت نمی‌گیرد و تنها یک استادکار باتجربه و چند کارگر ساده وظیفه ساخت آن را بر عهده دارند. چندین کارگاه لنج‌‌سازی در غرب جزیره قرار دارند و ما از کارگاهی که در روستای گوران واقع شده است، بازدید می‌کنیم.

  • نشانی: جنوب غربی جزیره قشم، ۷۰ کیلومتری شهر قشم، روستای گوران
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • فاصله از رستوران سنتی علیشاهی: ۱۱ دقیقه (۱۲/۵ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران ناخدا امینی: ۱۰ دقیقه (۱۲/۲ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از کارگاه لنج‌سازی قشم بازدید کوتاهی هم از  سد روستای گوران داشته باشید که منظره زیبایی را به نمایش گذاشته است. این سد متعلق به دوران پهلوی است؛ اما کارشناسان قدمت پی این سد به زمان هخامنشیان و تاج آن به دوران ساسانیان می‌رسد.

سد گوران

  • نشانی: ۷۰ کیلومتری شهر قشم روستای گوران
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

پس از بازدید از سد تاریخی گوران به‌سمت تنگه چاهکوه حرکت می‌کنیم که حقیقتا یکی از عجایب هفت‌گانه قشم است.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه را به‌عنوان یکی از عجایب ایران می‌شناسند. وقتی وارد این دره می‌شوید با دیدن تندیس‌ها و صخره‌‌هایی که به‌شکل طبیعی و بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند، متحیر می‌شوید و قدرت عظیم و ماورایی طبیعت را تحسین می‌کنید. اگر شانس با شما یار باشد و باران ببارد شاهد منظره‌ای خواهید بود که به‌سادگی از ذهن شما محو نخواهد نشد. با هر قدمی که در این دره برمی‌دارید با منظره‌ای از تندیس‌ها، کاسه‌ها، حجم‌ها و اشکال دیگری روبه‌رو می‌شوید که به دست طبیعت در دل سنگ سخت ایجاد شده‌اند.

تنگه چاهکوه

اگر با مهارت‌های صخره‌نوردی کاملا آشنا هستید، تنگه چاهکوه محلی ایدئال برای تجربه این ورزش سخت و هیجان‌انگیز است. از داخل دره تنها تکه‌‌ای از آسمان قابل‌مشاهده است؛ اما تماشای همین تکه کوچک آسمان در شب که ستاره‌های درخشان همچون چلچراغی آن را پر فروغ کرده‌اند، حقیقتا تماشایی است.

  • نشانی: غرب جزیره قشم، ۷۰ کیلومتری شهر قشم، روستای چاهوی شرقی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه (۱۱/۶ کیلومتر)

پس از بازدید از تنگه چاهکوه به‌سمت تنگه عالی محمد حرکت می‌کنیم که ساختاری شبیه به تنگه چاهکوه دارد.

تنگه عالی محمد

تنگه عالی محمد

ساختار دیواره‌های این دره شبیه تنگه چاهکوه بوده اما اشکال متنوع‌تر و زیباتری را در خود جای داده‌اند. در نقاطی از این دره مقداری آب در بستر زمین جمع شده‌ است که جلوه زیبایی به محیط اطراف بخشیده است. گاهی اوقات مسیر میان دره‌ها به‌قدری تنگ می‌شود که مجبورید دست خود را به دیواره‌ها فشار دهید و کمی از کف دره فاصله بگیرید. اگر اهل ماجراجویی و کشف رازهای طبیعی هستید، تنگه عالی محمد را از دست ندهید. پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک راهنمای محلی وارد این دره شوید.

  • نشانی: غرب جزیره، روستای چاهو شرقی، دوکیلومتری ساحل شمالی روستا
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه (۳/۳ دقیقه)

پس از بازدید از  تنگه عالی محمد به‌سمت غار نمکدان حرکت کنید تا باری دیگر شاهد قدرت و هنر طبیعت باشید.

غار نمکدان

غار نمکدان

غار نمکدان از آن دست جاذبه‌هایی است که هم خود آن زیبایی وصف ناپذیری دارد و هم جاده منتهی به آن سراسر زیبایی و شگفتی است. از دور که به غار نگاه می‌کنیم رگه‌های سفید و درخشان نمک روی بدنه دیوار جلب توجه می‌کند. وقتی درون غار می‌شوید با قندیل‌های سفید و بلورین متشکل از سنگ و نمک مواجه می‌شوید و از نزدیک شاهد اثر طبیعی زیبایی هستید که نمونه‌ای بی‌بدیل از هنر طراحی طبیعت است.

غار نمکی قشم

در هر گوشه‌‌ای از غار با منظره جدیدی مواجه می‌شوید و هر بخشی از آن سورپرایز ویژه‌‌ای برای ما دارد. چشمه‌های جاری آب نمک در کف و اطراف غار از دیگر جذابیت‌های این غار هستند. متاسفانه در داخل این غار هیچ منبع نوری وجود ندارد و باید قبل از ورود به غار حتما چراغ قوه همراه خود داشته باشید و ترجیحا با یک راهنمای محلی وارد غار شوید. برای رسیدن به غار نمکدان ابتدا باید به‌سمت بندر دولاب و روستای کوری حرکت کنید و سپس از طریق جاده گوری خود را به غار نمکدان برسانید.

  • نشانی:  غرب جزیره قشم، بعد از روستای سلخ، جاده غار نمکدان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۸ دقیقه (۴۰/۶ کیلومتر)

پس از بازدید از این غار شگفت‌انگیز به قشم بازمی‌گردیم و روز چهارم سفر خود را نیز با گردش در مراکز خرید متنوع قشم به پایان می‌رسانیم

روز پنجم

روز پنجم سفر خود را با غواصی و انجام سایر تفریحات در مرکز تفریحات دریایی نگین ساحل قشم آغاز کنید تا روز خود را با لذت و هیجان مضاعف شروع کنید.

غواصی در ساحل پارک زیتون

غواصی

با غواصی در ساحل  پارک زیتون می‌توانید دنیایی شگفت‌انگیز زیر آب را با قرار گرفتن در دل آن تجربه کنید. آموزش غواصی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن می‌‌توانید در عمق چهار تا پنج متری غواصی کنید و از مناظر اطراف خود لذت ببرید. در ضمن می‌توانید علاوه بر غواصی، تفریحات دیگری نظیر قایق‌سواری، جت اسکی، شاتل و بانانا را نیز در این مرکز تفریحی تجربه کنید. قیمت غواصی برای هر  نفر در قشم ۱۴۰ هزار تومان است. در ضمن می‌توانید غواصی را در  جزیره لارک یا جزیره هرمز نیز تجربه کنید.

  • نشانی: جاده ساحلي جنوبي، جنب پارک زيتون، مدرسه غواصي قشم دفتر مرکزي: قشم، مجتمع تجاري ستاره، لاين الماس۲، پلاک ۱۵۱
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پس از تجربه لذت وصف‌ناپذیرغواصی به‌سمت بازار درگهان حرکت می‌کنیم که پاساژها و مغازه‌های زیادی را خود جای داده است و می‌توانید تمام مایحتاج خود را از بازارهای این شهر خریداری کنید.

درگهان

از مراکز خرید درگهان می‌توان به بازار بزرگ دریا، مجتمع تجاری پرشین گلف، بازار قدیم درگهان، پاساژ ایران‌زمین، بازار زمرد، مجتمع تجاری مروارید، مجتمع تجاری صدف و نگین، مجتمع تجاری دو دلفین، مجتمع تجاری نور، مجتمع تجاری اطلس و بازار نخل اشاره کرد. در میان این مراکز خرید، بازار نخل دارای معماری زیبا و منحصر‌به‌فردی است. بخش داخلی و خارجی این مرکز خرید از چوب ساخته شده است که باعث شده است بازار نماد بسیار زیبایی پیدا کند.

بازار نخل

پیشنهاد ناهار

ناهار

رستوران‌های زیادی در درگهان آماده خدمت‌رسانی به شما مسافران عزیز هستند؛ اما رستوران دریا واقع در مجتمع تجاری دریا یکی از بهترین رستوران‌های این شهر است و حتما باید غذاهای دریایی و میگوی پفکی آن را امتحان کنید.

رستوران ایران‌زمین واقع در میدان انقلاب، طبقه سوم مجتع ایران‌زمین هم یکی دیگر از رستوران‌های با کیفیت درگهان است که در آن انواع غذاهای ایرانی، عربی و فرنگی، انواع پیش غذاها و دسرهای سرد و گرم سرو می‌شود و می‌توانید از منوی بیرون‌بر آن نیز استفاده کنید. تمام مواد اولیه این رستوران اعم از گوشت، مرغ، ماهی و میگو کاملا تازه هستند.

رستوران گلدن فود واقع در مجتمع خرید دو دلفین نیز یکی دیگر از رستوران‌های با کیفیت درگهان است. پیشنهاد می‌کنیم حتما سینی مخصوص این رستوران را که شامل میگو پفکی، میگوی سرخ شده، ماهی کبابی، ماهی سرخ شده و پودنی (کوسه ماهی طبخ شده با ادویه و سبزیجات) است، امتحان کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تا ساعت ۱۶ در مراکز خرید درگهان گشت‌وگذار کنید و سپس به‌سمت منطقه تم سنتی واقع در روستای رویان حرکت کرده و بازدید کوتاهی از درخت انجیر معابد و خود روستای توریان داشته باشید

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد

این درخت در شهرهای سواحل خلیج فارس مانند کیش، بندرعباس، چابهار و نیک‌شهر یافت می‌شود و در منطقه تم سنتی (روستای توریان) هم می‌توانید از نزدیک شاهد آن باشید. ساختار این درخت به گونه‌ ای است که شاخه‌های آن به‌سمت زمین باز می‌شوند و  باعث می‌شود تنه آن حالت شاخه‌‌شاخه پیدا کند.

پس از بازدید از درخت انجیر معابد می‌توانید بازدید کوتاهی هم از روستای توریان در نزدیکی روستای تم سنتی داشته است که هم نخلستان‌های انبوهی دارد و هم مزارع گل‌های آفتابگردان جلوه زیبایی به روستا بخشیده‌اند. این روستا تنها ۱/۳ با روستای تم سنتی فاصله دارد و با خودرو می‌توان این مسافت را در عرض ۵ دقیقه طی کرد.

روستای توریان

نمایی از نخلستان‌های روستا

گل آفتابگردان

مزارع آفتابگردان روستا

نشانی: قشم، روستای تم سنتی، منطقه توربان

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از درگهان (تا روستای تم سنتی): ۲۴ دقیقه (۱۴/۸ کیلومتر)

پس از بازدید از درخت انجیر معابد به‌سمت جزایر ناز حرکت می‌کنیم که یکی دیگر از عجایب جزیره قشم هستند.

جزایر ناز

جزایر ناز

جزایر ناز دو جزیره کوچک در کنار هم هستند که دارای سواحل صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر هستند و از فراز آن‌ها می‌توانید شاهد منظره بسیار زیبایی از جزیره لارک، تنگه هرمز و آبی نیلگون خلیج فارس باشید. یکی از شگفتی‌های این دو جزیره این است که در ساعات خاصی از روز باریکه‌ای از خشکی به طول یک کیلومتر آن‌ها را به ساحل متصل می‌کند و شما می‌توانید خود را از طریق این خشکی با پای پیاده یا خودرو به این دو جزیره برسانید.

جزایر نار

البته این ساعات در روزها و ماه های سال یکسان نیست. برای اطلاع از بهترین زمان بازدید از این دو جزیره باید ابتدا از ساعت جزر و مد آب در روزی که می‌خواهید از این جزایر بازدید کنید، مطلع شوید. بهترین زمان بازدید از این دو جزیره سه ساعت بعد از جزر آب تا یک ساعت پس از مد آب است. در این ساعات شما می‌توانید خود را به این جزایر برسانید و با قرار گرفتن بر فراز آن منظره‌ای رویایی تماشا کنید. البته تماشای غروب آفتاب هم در ساحل این جزایر بسیار زیبا است.

جزایر نار

چنانچه قصد دارید با خودروی خود در کنار جزیره گشت بزنید؛ به‌دلیل نرم‌‌تر شدن ساحل در هنگام بالا آمدن آب؛ باید قبل از بالا آمدن آب به ساحل بازگردید؛ در غیر این صورت ممکن است خودروی شما در ماسه‌های بستر دریا گرفتار شود.

جزایر ناز

در ساحل نزدیک به این جزایر می‌توانید علاوه بر لذت بردن از ساحل و صدف‌های زیبای آن از تفریحات دیگری همچون پرواز با پاراموتور و چتر باراسل، جت اسکی و شترسواری هم لذت ببرید. در ضمن بانوان می‌توانند دستان خود را به دست زنان بومی جزیره بسپارند تا آن‌ها هم با حنا نقشی زیبا بر دستان شما بیافرینند.

جزایر ناز

  • نشانی: ۲۲ کیلومتری شهر قشم، یک کیلومتری ساحل شرقی جزیره
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۴ دقیقه (۲۰/۷ کیلومتر)

روز ششم

در ششمین روز و آخرین روز سفر خود به جزیره هرمز سفر می‌کنیمِ؛ جزیره‌ای که دیدنی‌ترین جاذبه آن خاک برخی از نقاط آن است که حتی می‌توانید از آن به‌عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده کنید. برای بازدید از این جزیره باید زودتر از ۷ صبح در اسکله شهید ذاکری حضور داشته باشید؛ قایق‌ها ساعت ۷ صبح از این اسکله به‌سمت جزیره حرکت می‌کنند و ساعت ۳ بعد از ظهر به قشم باز می‌شوند.

سفر به هرمز

وقتی وارد هرمز می‌شوید و در اطراف آن سیر و سیاحت می‌کنید با جاذبه‌های شگفت‌انگیزی مواجه می‌شوید که هرکدام از آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها ذهن شما را به خود مشغول کنند؛ از دره رنگین‌کمان با خاک هفتاد رنگ و فرش رنگین خاکی گرفته تا ساحل سرخ و دره تندیس‌ها. یکی از نکات جالب در مورد جزیره هرمز این است که می‌توانید سراسر جزیره را با پای پیاده طی کنید و از جاذبه‌های آن دیدن کنید.

جزیره هرمز

وقتی وارد جزیره می‌شوید چند راه برای گردش در جزیره پیش روی شما است:

 ۱- ۷ تا ۸ ساعت پیاده‌روی در جزیره برای بازدید از اکثر جاذبه‌های آن

۲- ۶ تا ۷ ساعت رکاب‌زنی در جزیره با دوچرخه‌هایی که کرایه هر ساعت آن‌ها ۶۰۰۰ تومان است.

۳. گشت ۶ ساعته در جزیره با موتورهای سه چرخه که کرایه دربست آن ساعتی ۲۰ هزار تومان یا نفری ۲۰ هزار تومان برای ۶ ساعت گشت است؛ البته استفاده از این موتورهای سه چرخه به‌دلیل عدم راحتی این وسایل در هنگام عبور از چاله ها یا سبقت‌هایی که رانندگان این وسایل با سرعت زیاد از هم می‌‌گیرند، برای کهنسالان، کودکان و افراد ناتوان توصیه نمی‌شود.

۳. کرایه خودروهای سواری شخصی با هزینه ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان برای هر ساعت.

۴. کرایه ون با کرایه بالای ۵۰ هزار تومان برای هر ساعت که معمولا تنها برای گروه‌های چند نفره از مسافران به‌صرفه است.

برای بازدید از جاذبه‌های جزیره هرمز دو گزینه وجود دارد. یا می‌توانید از موتورهای سه چرخه برای بازدید از جاذبه‌ها استفاده کنید که رانندگان آن‌‌ها در گشتی ۶ ساعته شما را با تمام جاذبه‌های هرمز آشنا می‌کنند؛ یا می‌توانید خودتان با کرایه خودروهای سواری از جاذبه‌های جذاب جزیره بازدید کنید. 

بازدید خود از جاذبه های از جزیره هرمز را با بازدید از قلعه پرتغالی‌ها آغاز می‌کنیم.قلعه پرتغالی‌ها یکی از دیدنی‌های جزیره هرمز است که از بخش‌های مختلفی همچون سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، زندان و تالار سخنرانی تشکیل شده است.

قلعه پرتغالی ها

جالب‌ترین بخش قلعه کلیسای آن است که طاق آن ضربی بوده و ستون‌های آن شبیه نخل‌‌های هشت شاخه است؛ معماری این بخش تلفیقی از معماری بومی منطقه و اروپایی است. در ورودی این قلعه هم بازارچه‌‌ای از صنایع دستی بومیان برپا شده است.

قلعه پرتغالی ها

  • نشانی: جنوب شرقی جزیره 
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • فاصله از اسکله: ۵ دقیقه با خودرو (۱/۳ کیلومتر)

پس از بازدید از قلعه پرتغالی‌های هرمز به‌سمت موزه دکتر نادعلیان حرکت می‌کنیم. موزه دکتر نادعلیان یکی دیگر از جاذبه‌های دیگر که بازدید از آن را به‌هیچ‌وجه نباید از دست ندهید. برای رسیدن به این موزه پس از رسیدن به اسکله در مسیر ساحلی سراغ تکیه مولاها را بگیرید. رو‌به‌روی این موزه کوچه‌ای باریک وجود دارد که دیوارهای آن با نقاشی‌های زیبا از خاک خود جزیره آراسته شده است. 

موزه دکتر نادعلیان

در موزه دکتر نادیان که در انتهای کوچه واقع شده است، انواع مختلف کانی‌ها و خاک‌های رنگی جزیره به‌همراه بهترین نوع سوزن‌دوزی‌ها جمع‌آوری شده است. در ضمن در این موزه نقاشی با خاک جزیره به زنان بومی یاد داده می‌شود و همیشه برخی از آن‌ها در این جزیره حضور دارند.

موزه دکتر نادعلیان

نشانی: جنوب شرقی جزیره

ساعات بازدید: ۸ تا ۲۳

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲ دقیقه (۷۵۰ متر)

پس از بازدید از موزه دکتر نادعلیان به‌سمت معدن خاک سرخ حرکت می‌کنیم. این معدن یکی دیگر از جاذبه‌های هنگام است که خاک آن خوراکی است و با خیال راحت می‌توانید آن را بخورید! البته این خاک به‌عنوان نوعی ادویه و خوراکی مصرف می‌شود و نه یک غذای اصلی! در ضمن در ضمن در مسیر قشم به هرمز کوه‌های زرد و سغید و قرمزی می‌بینید که خاک یکی از کوه‌های قرمز رنگ با ارتفاع ۲۰۰ متر خوراکی است.

معدن خاک سرخ

نشانی: سمت راست جاده کرانه

ساعات بازدید: در طول روز

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه ۱/۶ کیلومتر)

پس از بازدید از معدن خاک سرخ به‌سمت ساحل سرخ حرکت می‌کنیم. ساحل سرخ یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جزیره هرمز است که در آن رنگ آب دریا به خاطر سرخی خاک قرمز می‌شود. وقتی خود را به آب این ساحل می‌زنید، تمام بدن شما قرمز رنگ می‌شود.

ساحل سرخ

در ضمن در بخشی از ساحل ذرات درخشانی را در خاک می‌بینید که همچون ستاره در دل آسمان شب می‌در‌خشند؛ درست مانند ساحل نقره در نزدیکی جزیره هنگام. حتی سنگ‌ها، ماسه و صدف‌های این جزیره نیز با رنگ‌های اغواکننده و دلفریب خود هوش از سر شما می‌برند. این ساحل فاصله بسیار کمی تا معدن خاک سرخ دارد و تنها با یک دقیقه رانددگی می‌توانید به آن برسید

ساحل سرخ هرمز

پس از بازدید یک ساعته از ساحل سرخ به‌سمت غار الهه نمک فیروزه‌ای حرکت می‌کنیم. یکی از جاذبه‌های بکر و دیدنی هرمز است که طبیعت دیواره‌های آن را با رنگ‌های گرم آراسته است. برای بازدید از این کار باید تجهیزات و لباس مناسب به‌همراه داشته باشید. در ضمن در برخی از نقاط غار باید به‌صورت سینه‌‌خیز حرکت کنید.

غار نمکدان

نشانی: غرب جزیره

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۳ دقیقه (۵/۷ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران خاله فاطمه و خالوشهریار میل کنید و از ماهی شیر یا میگو پلوی آن لذت ببرید. آشپزخانه خنجی‌زاده هم آشپزخانه یکی از خانه‌های محلی است که میزبان به گرمی از شما استقبال می‌کند و با غذاهایی مانند قلیه ماهی و میگو از شما پذیرایی می‌کند.

 پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۱۲:۴۰ به‌سمت دره رنگین‌کمان حرکت ‌می‌کنیم. این دره هم یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز جزیره هرمز است که در آن می‌توانید جشنواره‌ای از هفتاد رنگ متفاوت در کنار هم را ببینید. 

دره رنگین کمان

رنگ‌های مختلف خاک این دره در چندین لایه در بطری‌های شیشه‌‌ای فروخته می‌شود؛ اما توصیه می‌کنیم از خرید آن‌ها اجتناب کنید؛ زیرا مردم محلی با این کار و از روی فقر و ناآگاهی، آسیب جبران‌ناپذیری به محیط زیست بی‌‌همتای جزیره خود وارد می‌کنند.

دره رنگین کمان

نشانی: جنوب شرقی جزیره، سمت راست جاده کرانه

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه

فاصله از  رستوران خاله فاطمه و خالوشهریار: با خودرو تقریبا ۲۳ دقیقه (۸/۱ کیلومتر) 

پس از بازدید از دره رنگین‌کمان به‌سمت فرش خاکی هرمز حرکت می‌کنیم. البته بومیان تنها در مواقع خاصی از سال این فرش زیبا را می‌گسترانند. این فرش معمولا در نیمه دوم سال به دست بومیان جزیره با خاک‌های رنگین جزیره کنار ساحل روی زمین گسترده می‌شود. معمولا این فرش که یکی از جاذبه‌های محبوب جزیره هنگام است، از ۹۵ رنگ مختلف تشکیل می‌شود. بومیان جزیره این اثر هنری را به مناسبت روز ملی خلیج فارس هم خلق می‌کنند. معمولا محل تشکیل این فرش در جنوب جزیره است.

فرش خاکی هرمز

نشانی: جنوب جزیره

مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه

پس از بازدید از فرش خاکی هرمز به‌سمت دره تندیس‌های هرمز حرکت می‌کنیم. دره تندیس‌‌های جزیره هرمز هم یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌بدیل هرمز است که دیواره‌های آن با تندیس‌ها و سنگواره‌‌هایی که بر اثر فرسایش ایجاد شده‌‌اند، منظره جالبی دارند. اگر قدرت تخیل خوبی داشته باشید این تندیس‌ها را به‌شکل اژدها یا عقاب می‌بینید.

دره تندیس ها

در انتهای این دره ساحل صخره‌ای با ارتفاع ۴۰ متر وجود دارد که در آن شاهد منظره‌‌ای غیر قابل توصیف از تنگه هرمز خواهید بود.

ساحل صخره ای دره تندیس ها

پس از بازدید از دره تندیس‌ها دیگر وقت آن رسیده که از جزیره و همه زیبایی آن دل بکنیم و برای بازگشت به قشم  به‌سمت اسکله حرکت کنیم. در ادامه برخی از جاذبه‌های جزیره هرمز را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم. 

ساحل سنگ مرغان یکی از سواحل دیدنی جزیره است که مامنی امن برای مرغان دریایی است و مدتی را در اینجا با آسودگی خیال می‌گذرانند. ممکن است در این ساحل خرچنگ‌ها هم رخ بنمایند و به شما چنگ و دندان نشان دهند.

ساحل سنگ

پرتگاه غروب یکی از جاذبه‌‌های جزیره است که محلی عاشق آن هستند؛ زیرا تماشای غروب از این پرتگاه واقعا تماشایی است.

پرتگاه غروب

غارهای دریایی در جنوب جزیره یکی دیگر از جاذبه‌های هنگام هستند که با فرسایش آب در دل سواحل صخره‌ای به وجود آمده‌اند. این غارها منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند و صدای حرکت موج در آن‌ها حقیقتا گوش‌نواز است.

غارهای دریایی

ساحل لاک‌پشت‌ها از دیگر جاذبه‌های جزیره هنگام است که در اواخر اردیبهشت حقیقتا دیدنی است. لاک‌پشت‌ها در اواخر زمستان و اوایل بهار برای تخم‌گذاری به این جزیره مهاجرت می‌کنند. ۵۰ روز پس از این اتفاق بچه لاک‌پشت‌ها متولد می‌شوند و دسته‌جمعی خود را به دل دریا می‌زنند. قطعا هیچ کسی نمی‌خواهد چنین منظره‌ای را از دست بدهد.

ساحل لاک پشت ها

در ضمن آهوان هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی با بومیان جزیره دارند و در حین گردش خود در جزیره قطعا تعدادی از آن‌ها را خواهید دید و در صورتی که مطمئن شوند به آن‌ها آسیب نمی‌رسانید، به استقبال شما هم می‌آیند.

آهوهای جزیره هنگام

از صنایع دستی و سوغاتی‌های جزیره هنگام هم می‌توان به نقاشی‌های ترسیم شده از خاک جزیره، نقاشی‌های پشت شیشه، نقش حنا روی دست، نقاشی‌های روی شیشه، سوزن دوزی و ادویه خوراکی به نام گلک نام برد.

تابلوی شیشه ای

زن بومی در حال فروش تابلوهای شیشه‌ای

نقش حنا

نقش حنا

پس از بازدید نیم روزه از جزیره هنگام و جاذبه‌های زیبا، باورنکردنی و بی‌همتای به قشم باز می‌گردیم و از موزه اکوپارک دیدن کنیم که اطلاعات جامعی در مورد اکوسیستم قشم در اختیار ما قرار می‌دهد.

موزه اکوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم موزه‌‌ای منحصر‌‌به‌فرد مطابق با استانداردهای جهانی است و وقتی وارد آن می‌شوید، گویی قدم در دنیای مرموز گذاشته‌اید. در این موزه که به چهار بخش حیات‌وحش، مردم‌شناسی، سنگ‌شناسی و صنایع دستی تقسیم شده است، می‌توانید نمونه تاکسیدرمی شده ۱۵۰۰ قطعه جاندار دریایی، ۳۰۰ قطعه پرنده، ۹۰۰ قطعه بندپا و خزنده، ۴۰۰ قطعه حشره و ۹۰۰ قطعه حیوان خشکی‌زی را مشاهده کنید که کوچک‌‌ترین آن‌ها کوتوله حشره‌ خوار با وزن ۲ گرم و ۳ میلی‌متر طول و بزرگ‌ترین آن‌ها نهنگ گوژ پشت با ۴۵ تن وزن و ۱۵ متر طول است .

در ضمن در این موزه تندیس انسان‌های ماقبل تاریخ و عصر پارینه‌سنگی به‌همراه نمونه شبیه‌‌سازی شده سایت تخم‌گذاری لاک‌پشت‌‌های پوزه عقابی، سواحل شنی و ماسه‌ای خلیج فارس و غار نمکدان قشم که بزرگترین غار نمکی جهان است، نیز به نمایش گذاشته شده است. همچنین می‌توانید نمونه‌هایی از سنگ‌های فسیلی و بسیار قدیمی را نیز در  این موزه مشاهده کنید.

نشانی: بلوار ولیعصر

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از  اسکله شهید ذاکری: ۱۵ دقیقه (۷/۳ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه