۱۰ آتشفشان مناسب برای عکاسی از فوجی تا اتنا (قسمت اول)

نیکا قره گوزلویان
نیکا قره گوزلویان یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
۱۰ آتشفشان مناسب برای عکاسی از فوجی تا اتنا (قسمت اول)

تعجبی ندارد که خطرناک‌ترین نقاط جهان، بهترین مکان‌ برای گرفتن عکس‌های بسیار زیبا هستند. از جمله‌ی این مکان‌ها می‌توان به آتشفشان‌ها اشاره کرد.

باید توجه داشت که نباید آتشفشان‌ها را دست کم گرفت و در صورتی که این کوه‌ها فعال شوند، چالش‌هایی بیش از بیماری و خستگی را در پی دارند.

با این حال، افرادی که خود را به روش‌های اصولی آماده و به این نقاط سفر می‌کنند، می‌توانند از مناظری عکاسی کنند که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

در ادامه به ۱۰ آتشفشان خوش عکس دنیا اشاره خواهیم کرد:

۱. «کیلواوا» (Kilauea)، هاوایی، ایالات متحده آمریکا

کوه آتشفشانی کیلواوا، هاوایی

غروب خورشید ساحل یا بوی چمن تازه را فراموش کنید. هاوایی یکی از تماشایی‌ترین نقاط روی کره‌ی زمین در ایالات متحده آمریکا است.

کوه آتشفشان کیلواوا فعال‌ترین آتشفشان جهان است که در پارک ملی آتشفشان هاوایی، واقع در ساحل جنوبی این جزیره‌ی بزرگ قرار دارد. این آتشفشان با ارتفاع ۱۲۸۰ متر از سال ۱۹۸۳ تاکنون به طور مداوم فوران می‌کند.

ماجراجویان جهان با امید مشاهده‌ی لحظه‌ی تماس گدازه‌های داغ با آب دریا، مسیری دشوار و پوشیده از گدازه‌های سخت را طی می‌کنند.

«اریک لیفر» کاوش‌گر نشنال جئوگرافی و راهنمای ماجراجویی در «کاپوهوکاین» (KapohoKine) می‌گوید:

من یک راهنمای تور در سراسر جهان بوده‌ام و هیچ جای دیگری مانند کیلواوا در جهان وجود ندارد.

هنگامی که شما در لبه‌ی خلقت می‌ایستید و به درخشش درون کوه خیره می‌شوید، متوجه چند نکته خواهید شد: ما کوچک هستیم، زندگی کوتاه است و این جهان زیبا است.

آخرین فوران بزرگ: سال ۱۹۸۳

بهترین فرصت عکاسی: به گفته‌ی «جسیکا فراکین»، متخصص امور عمومی در پارک ملی آتشفشان هاوایی، یک جرقه‌ی بزرگ از گاز و خاکستر که در طول روز از دهانه آتشفشان خارج می‌شود.

همچنین پس از تاریکی، دریاچه‌ی گدازه، رنگ‌های آتشین خود را روی تپه و آسمان شب نمایان می‌کند و یک صحنه‌ی بسیار شگفت‌انگیز پدید می‌آورد.

اگر به این منطقه سفر کردید، بدون توجه به آمادگی جسمانی خود می‌توانید از پیاده‌روی و مشاهده‌ی بخش‌های مختلف آتشفشان لذت ببرید.

۲. «کاوا ایجن» (Kawah Ijen)، جاوای شرقی، اندونزی

کوه ایجن، اندونزی

دریاچه‌ای فیروزه‌ای رنگ بر دهانه‌ی این کوه ۳۰۰ متری، مانند تاجی درخشان در اندونزی خودنمایی می‌کند. اما در حالی که رنگ‌های گرمسیری آب ممکن است به نظر وسوسه انگیز بیایند، این آب حاوی اسید سولفوریک است.

اگرچه کاوا ایجن اکنون در حال فوران نیست، اما می‌توان با مشاهده‌ی بخارهایی که از دهانه‌ی آن خارج می‌شوند، به فعال بودن آن پی برد.

این آتشفشان به «آتش آبی» نیز مشهور است، چرا که احتراق خودبخودی  گاز گوگرد در شب باعث ایجاد رنگ‌های آبی و زیبایی می‌شود.

همچنین گوگرد مایع پس از خنک شدن به بلوک‌های زرد روشنی تبدیل می‌شود که معدن‌چیان محلی آن را استخراج کرده و در روستاهای اطراف می‌فروشند.

کسانی که قصد دارند شب به این محل بروند، باید چراغ قوه همراه خود داشته باشند. به علت وجود چاله‌هایی با آب اسیدی باید به مسیر خیلی توجه داشت.

آخرین فوران بزرگ: سال ۱۸۱۷

بهترین فرصت عکاسی: اگر خوش شانس باشید می‌توانید رگه‌های الکتریکی گوگرد را که آبی رنگ هستند، مشاهده کنید. این اتفاق نادر است و هر روز قادر به تماشا و ثبت آن نخواهید بود.

اگر به این مکان سفر کردید، بازدیدی از شهر «بنیوانگی» (Banyuwangi) داشته باشید و سعی کنید یک راهنمای محلی همراه‌تان باشد.

۳. «ویلاریکا» (Villarrica)، شیلی

آتشفشان ویلاریکا، شیلی

در این منطقه منظره‌ای چشم‌نواز از چشمه‌ای جوشان وجود دارد که با گدازه‌های آتش سوزان گرم می‌شود. ویلاریکا با ارتفاع حدود ۲٫۸ کیلومتر، از معدود آتشفشان‌های فعال جهان در شیلی قرار دارد.

دریاچه‌ی گدازه‌ای پرجنب و جوش در دهانه‌ی آن، یکی از هیجان انگیزترین جاذبه‌های توریستی کوه‌های آندز جنوبی است.

استیو مور، ماجراجو و وبلاگ‌نویس می‌گوید:

نکته جالب صعود به ویلاریکا این است که اکثر افراد با توانایی جسمی متوسط هم می‌توانند به آن صعود کنند.

منظره‌ای که از قله‌ی کوه در یک آسمان صاف به آن خیره می‌شوید اعجاب آور است و دوست دارید ساعت‌ها آنجا بمانید.

علاوه بر آتشفشان ویلاریکا، دریاچه و روستایی کوچک و کوهستانی با همین نام در کوه‌پایه وجود دارد که بهترین صحنه‌ها را برای عکاسی فراهم می‌کنند.

آخرین فوران بزرگ: سال ۲۰۰۸

بهترین فرصت عکاسی: منطقه‌ای وسیع برای سُر خوردن روی برف و عکاسی‌های بی نظیر.

اولگا ریمگن، یکی از بنیان‌گذاران «اپیکلیست» (Epiclist)، می گوید:

شما می‌توانید هنگام پایین آمدن از کوه، از یخ شکن خود به عنوان ترمز استفاده کنید.

بعضی از مردم بسیار هیجانی‌تر عمل می‌کنند و وسایل اسکی یا اسنوبوردشان را با خود به قله می‌آورند.

اگر به این مکان سفر کردید، بسیاری از تورهای روزانه به همراه راهنما و تجهیزات لازم، با قیمت‌هایی مناسب در دسترس هستند.

۴. فوجی، ژاپن

کوه فوجی، ژاپن

انسان‌ها بیش از ۲۰۰۰ سال است که شکل مقدس کوه فوجی را تحسین می‌کنند. در واقع می‌توان گفت کوه فوجی مهم‌ترین جاذبه‌ی توریستی کشور ژاپن است و تصویر نمادین آن بر همه چیز از تی‌شرت گرفته تا فنجان قهوه نقش بسته است.

هر ساله بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این نماد ملی ۳٫۷ کیلومتری دیدن می‌کنند. این مکان زیبا برای عبور و صعود بسیار عالی است و در مسیر پیاده‌روی سنگی آن حدود ۱۰ ایستگاه برای استراحت و بازیابی انرژی مسافران در نظر گرفته شده است. در این ایستگاه‌ها انواع غذاهای ژاپنی مانند رشته‌فرنگی سرو می‌شوند.

همچنین کلبه‌هایی در لبه‌ی کوهستان ساخته شده‌اند که مسافران خسته می‌توانند با پرداخت ۴۷ دلار (حدود ۲۰۰ هزار تومان) در آن‌ها استراحت کنند. اما این کلبه‌ها به سرعت شلوغ می‌شوند.

 آخرین فوران بزرگ: سال ۱۷۰۷

بهترین فرصت عکاسی: طلوع آفتاب در دروازه‌ی ژاپنی توری (Torii) در کوه فوجی بسیار زیبا و دل‌فریب است.

اگر به این مکان سفر کردید، جولای و آگوست فصل‌های رسمی برای صعود هستند. بسیاری از مردم نیمه‌های شب اقدام به کوهنوردی می‌کنند تا هنگام طلوع آفتاب به قله برسند.

اگر قصد صعود به قله را دارید از به همراه داشتن چراغ قوه‌ و لباس گرم اطمینان حاصل کنید، چرا که حتی در تابستان نیز هوای این منطقه می‌تواند بسیار سرد باشد.

۵. کوه های «ویرونگا» (Virunga)، شرق آفریقا

کوه‌های ویرونگا، شرق آفریقا

ابرهای عجیب و غریبی که بر فراز هشت قله‌ی کوه‌های آتشفشانی ویرونگا در مرزهای رواندا، اوگاندا و کنگو قرار دارند، کلاهک ابری نام دارند. آن‌ها را با سفینه‌های فضایی اشتباه نگیرید.

پروین مومان، یکی از بنیان‌گذاران سافاری‌های آتشفشانی و یکی از کارشناسان سفر اهل آفریقا، می‌گوید:

هنگامی که باد پس از برخورد با کوه‌های ویرونگا به سمت بالا حرکت می‌کند، در اطراف و بالای این کوه‌ها، ابرها شکل می‌گیرند.

هوا در این منطقه تا رسیدن به نقطه‌ی شبنم سرد می‌شود و می‌توان قطره‌های ریزی که ابرها را تشکیل می‌دهند، مشاهده کرد.

آخرین فوران بزرگ: کوه «نیاموراگیرا» (Nyamuragira) در این زنجیره کوه در سال ۲۰۱۱ فوران کرد.

بهترین فرصت عکاسی: عکاسی از گوریل‌های کوهستانی که در معرض خطر نابودی قرار دارند و دامنه‌ی این کوه‌ها را خانه‌ی خود می‌دانند.

لازم است بدانید که رسیدن به این نقطه از جهان هزینه‌ی بالایی دارد. اما اگر به آن‌جا سفر کردید، پیاده‌روی در جنگل‌های متراکم تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه