سازه های شگفت انگیزی که توسط موجودات زنده ساخته شده‌اند

سحر مردانه
سحر مردانه سه شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
سازه های شگفت انگیزی که توسط موجودات زنده ساخته شده‌اند

بدون طرح یا برنامه کاری هماهنگ شده، موجودات زنده‌ی روی زمین با گروه‌های کوچک یا بزرگ خود توانسته‌اند سیستم‌های تهویه مطبوع، دیوار‌های بزرگ و حتی جزایر را ایجاد کنند.

شکل زندگی روی زمین به‌طور مداوم با توجه به فعالیت‌های انسانی در حال تغییر است. محدوده‌های کوهستانی و موانع دریایی باعث جدایی گونه‌ها از یکدیگر و ایجاد گونه‌ای جدید و بزرگ‌تر در جایی دیگر می‌شوند. فعالیت‌های آتشفشانی، جزایر نا‌شناخته‌ای را ایجاد می‌کنند که خانه‌ی جدید گونه‌هایی می‌شود که به‌تازگی شکل گرفته‌اند. همان طور که در سالیان دور، اتفاقات نجومی باعث شکل‌گیری سرزمین‌های کنونی شد.

حال برخی از زیبایی‌های طبیعت که در اطراف مشاهده می‌کنیم، نتایج فعالیت‌های موجودات زنده روی زمین است. این موجودات بدون هماهنگی و برنامه از پیش تعیین شده، تنها با ادامه‌ی زندگی، سازه‌های شگفت‌انگیزی را در دنیای ما خلق کرده‌اند که با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ساحل‌های شنی

ساحل

صخره‌های مرجانی، دارای ساختار حیاتی فوق‌العاده‌ای هستند. ساختمان پهناور صخره از جنس مرجان آبی است که جانوران ريز در محیط آن زندگی می‌كنند و معمولا در نزدیکی خشکی و در آب‌های کم‌عمق شکل می‌گیرند. زمانی که این مرجان‌ها بمیرند، به صخره‌ای سخت از جنس آهک تبدیل می‌شوند. از آنجایی که حلزون‌ها، اسفنج، ماهی‌ها و موجودات کوچک دریایی دوست دارند در این صخره‌ها زندگی کنند، باعث تخریب و ساییده شدن آن می‌شوند. نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، ایجاد ساحل‌های شنی یا حتی جزایر در دل دریا است.

طبق مطالعات زمین‌شناسی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، در جزایر مالدیو سالانه ۱٫۵ پوند شن و ماسه جدید ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده که ۸۰ درصد این رسوبات از خورده شدن صخره‌های مرجانی توسط ماهی‌ها تولید شده است.

مواد معدنی روی زمین

غار

از زمان شروع زندگی برای ساخت آن‌ها سازنده‌ای وجود داشته است. ساختار لایه‌ای ایجاد شده توسط موجودات آبزی که از فتوسنتز میکروب‌هایی به نام سیانوباکتری‌‌ها (cyanobacteria) به وجود آمده‌اند، قالب برخی از قدیمی‌ترین فسیل‌های روی زمین به نام استروماتولیتز (stromatolites) را تشکیل داده‌اند. سیانوباکتری‌ها قدیمی‌ترین پروکاریوت‌های فتوسنتز‌کننده روی زمین هستند که قند را از نور خورشید و CO2 را از آب دریافت کرده و تبدیل به آهک می‌کنند. این همان مواد معدنی است که به نام استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها می‌شناسید که در کف غار‌ها وجود دارند.

زمانی که این آهک‌ها و دیگر رسوبات با سطح این میکروب‌ها تماس پیدا می‌کنند، در رشته‌های چسبنده و بیرونی میکروب گیر می‌کنند. با گذشت زمان یک لایه سنگ ریزه شکل می‌گیرد که فقط با کمک سیانوباکتری رشد بیشتری می‌کنند. این رشد بعد از هزار سال به‌شکل قارچ یا تار‌های بتنی در می‌آید.

خانه‌های خاکی داخل زمین

موریانه

انسان‌ها در ساخت آسمان‌خراش‌ها روی زمین بسیار ماهر هستند، اما موریانه‌ها همین عمل را داخل زمین انجام می‌دهند و شاید بتوان گفت که حتی کمی از ما بهتر هستند. موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند، معمولا لانه خود را زیر تپه‌ها بنا کرده و گاهی اوقات به طول هفت پا هم می‌رسد. این عمل، نوعی تهویه طبیعی در زیر زمین به حساب می‌آید. موریانه‌ها با فعالیت زیاد و سوخت‌ و سازی که دارند، حرارت بدن و در نهایت محیط اطراف‌شان بالا می‌رود، هوای گرم که دارای چگالی کمتری است، به سوی دهنه مخروطی‌شکل لانه رفته و با هوای سرد جابه‌جا شده، در نهایت لانه موریانه‌ها و زمین خنک می‌شود.

سد‌های طبیعی

سد

سگ‌های آبی به ساختن سد‌های چوبی گسترده و شگفت‌انگیز برای ایجاد حوضچه‌ای آرام و عمیق برای شنا کردن، معروف هستند. این فضا گر‌چه سگ‌های آبی را از خطر شکارچیان محفوظ می‌دارد، اما باعث دگرگونی چشم‌انداز‌های طبیعی می‌شود.

در حاضر با وجود اینکه جمعیت تاریخی سگ‌های آبی در جهان در حال کم شدن است، اما هنوز از نیروی وارده‌ی آنان به محیط‌زیست کم نشده است. حتی برخی از این سنگ‌های آبی به‌سمت قطب شمال رفته‌اند و در حال تغییر چشم‌انداز‌های طبیعی در آن منطقه هستند.

تونل‌های عظیم زیر زمینی؛ غار‌ها

غارها

در بخش‌هایی از آرژانتین و برزیل، تونل‌های زیرزمینی وجود دارد که تا ۱۳ پا عرض و ۱۳۰ پا طول دارند. اما این سازه‌های غول پیکر، غار‌های معمولی نیستند، بلکه این‌ها پناهگاه‌های به جا مانده از حیواناتی هستند که در سال‌های دور مرده‌اند. تحقیقاتی که روی نوعی از گونه گورکن‌ها انجام شده، این را نشان می‌دهد که نسل‌های قدیمی این حیوانات بسیار غول‌ پیکر‌تر از حال حاضر بوده‌اند؛ به همین دلیل است که این تونل‌های زیرزمینی در ابعاد باور‌نکردنی حفر و باقی مانده‌اند.

بزرگ‌ترین صخره مرجانی دنیا

مرجانی

دیواره مرجانی استرالیا، بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین صخره مرجانی دنیا محسوب می‌شود. این صخره مرجانی بیش از ۲۳۰۰۰ کیلومتر طول دارد و پناهگاه موجودات کوچک و مکانی برای تغذیه موجودات بزرگ‌تر است. در این منطقه بیش از ۱۶۰۰ گونه ماهی، شش گونه لاک‌پشت دریایی، ۳۰ گونه از پستانداران دریایی و ۱۴ گونه مار زندگی می‌کنند. ابعاد این صخره بسیار شگفت‌انگیز است.

متاسفانه، امروزه این صخره‌ها با تهدیدات جدی مواجه هستند. انسان‌ها باعث ایجاد تغییرات زیادی در آب و هوای زمین شده‌اند. گرم شدن زمین باعث ایجاد موج‌های بزرگ‌تر و زیاد‌تری شده‌ است که موجب تخریب این صخره‌های مرجانی می‌شوند. طبق بررسی‌های به عمل آمده، در سه سال گذشته بیش از نیمی از این صخره‌های مرجانی از بین رفته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه