هدایایی برای مسافران دوستدار محیط زیست

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
هدایایی برای مسافران دوستدار محیط زیست

با کیف‌ها، بطری‌ها و هدایای زیبایی که کره زمین و سلامت محیط زیست آن را در اولویت قرار می‌دهند، آشنا شوید.

مراقبت از محیط زیست در سفر و حتی لحاظ کردن آن در زمان خرید هدایا برای دوستان و عزیزان، وظیفه هر انسان و گردشگری است.

در این مقاله، شما را با هدایای دوستدار محیط زیست آشنا خواهیم کرد.

این مقاله توسط سانی فیتزجرالد در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

دوستدار محیط زیست

هر کیف ریرفرم (Rareform) منحصر به فرد است و با استفاده مجدد از بنرهای تبلیغاتی درست می‌شود

ریرفرم، می‌گوید ماهیانه ۲۰ هزار پوند (۹ تن) مواد بنرهایی از جنس وینیل که در صورت عدم استفاده به مراکز دفن فرستاده می‌شوند را بازیافت کرده و از آن‌ها برای تولیدات مختلف استفاده می‌کند.

چمدان‌های دوست دار محیط زیست

اگر چه مسافران دوست‌دار محیط زیست نسبت به سایر مسافران بار کمتری با خود می‌برند یا جابجا می‌کنند، اما آن‌ها کماکان به خانه‌ای برای وسایل ضروریشان زمانی که بیرون و در جاده هستند، احتیاج دارند.

اما خبر خوب! چمدان‌ها هم راه حلی دارند! مجموعه دوستدار محیط زیست اوربیس (Eco Orbis collection)، پلاستیک‌ها را به جای فرستادن به مراکز دفن زباله، به شکل دست‌ساز به چمدان‌های سبک و با دوام تبدیل می‌کند. این چمدان‌ها که در رنگ‌ها و سایزهای مختلف برای خرید در دسترس شما هستند، با نقش‌های زیبا و انتزاعی تکمیل می‌شوند و طراحی‌های زیبا و قابل توجهی دارند.

کوله پشتی‌های بازیافتی

کمپانی‌ها، برای مسافرانی که سفرهای کوتاه‌تری دارند یا علاقه‌مند به سفر با کوله پشتی‌های سبک هستند نیز مدل‌های جالب و زیبایی برای پیشنهاد دادن دارد.

کارخانه دافل پاتانویا هدوی (Patagonia’s Headway Duffel)، در شرایط کاری امن و با در نظر گرفتن مردم و زمین، با پلیمر صد در صد بازیافتی پوشش داده شده، به تولید محصولات خود می‌پردازد.  این کارخانه به فعالیت کاری عادلانه خود افتخار می‌کند و با «سیستم تخلیه پساب صفر»، تمام پساب را تصفیه و بازیابی کرده و دوباره مورد استفاده قرار می‌دهد.

کوتوپاکسی (Cotopaxi) همچنین بسته‌های دوستدار محیط زیستی را پیشنهاد می‌دهد و در مجموعه‌های بازیافتی خود به نمایش می‌گذارد. علاوه بر استفاده مجدد از مواد مصرفی و وسایلی چون سگک و زیپ، کوپاکسی ریشه‌کن کردن فقر را در الویت کار خود قرار داده و به دنبال گسترش شرایط کاری عادلانه و انسانی است.

اگر به دنبال هدیه‌ای بی‌نظیر برای دوستی منحصر به فرد هستید، یکی از انواع کیف‌های ساخته شده از بنرهای بازیافتی را از Rareform برای او، بخرید.

کیف‌هایی که آموزش می‌دهند

چه جهانگردی با کوله‌پشتی در حال پیاده‌روی باشید و چه مسافری در گذر از یک شهر، کیف حمل و نقل یکی از ضروریات سفر شما است. کمپانی باگیتو (Bagito) از مقدمات پیوند بین آموزش زیست محیطی و فعالیت عملی فراتر رفته است. این شرکت نه تنها کیف‌هایی ساخته شده از پلاستیک‌های بازیافتی و کتان ارگانیک (استفاده مجدد از مواد) دارد، بلکه ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد خالص ماهیانه خود را صرف پروژه‌های آموزش محیط زیستی بدون سود (داوطلبانه) k-12  می‌کند.

بطری‌های آب با قابلیت استفاده مجدد

تمام ماجراجویی‌ها می‌توانند خسته‌کننده باشند. مهم است که همیشه اهمیت بدهیم و به همان اندازه لازم است که زمین را با بطری‌های پلاستیکی آب یک بار مصرف آلوده نکنیم. بطری آب Vapor’s Anti Bottle، انتخابی دوستدار محیط زیست و سبک است. این بطری‌ها، قابل استفاده مجدد، انعطاف‌پذیر و فاقد BPA (بیسفنول ای)  هستند. در مکان‌هایی که آب شیر برای مصرف، امن نیست، شرکت Vapur، میکرو فیلتر فاقد مواد شیمیایی برای سیستم فیلتر آب در این بطری‌ها در نظر گرفته است.

کمپانی لایف استرا (Lifestraw) همچنین بطری‌های آب قابل استفاده مجدد و فاقد BPA را پیشنهاد می‌دهد که دارای سیستم فیلتراسیونی است که باکتری‌های ناقل در آب و پروتوزوآ (protozoa) را حذف می‌کند.

تصفیه کننده‌های شرکت لایف استرا قادر به حذف ۹۹٫۹۹۹ درصد ویروس‌ها است. شرکت لایف استرا در برنامه لیترها (the Litres program) به ازای هر محصول لایف استرا که خریداری می‌شود، برای یک سال تحصیلی برای کودکی در کشورهای درحال توسعه، آب سالم و مطمئن تهیه می‌کند.

لیوان‌های قهوه و ظروف قابل استفاده مجدد

مسافران در فرودگاه و زمانی که در حال گشت و گذار در شهر، هستند از لیوان و ظروف یک بار مصرف استفاده می‌کنند. یک فنجان قهوه قابل استفاده مجدد، بازیافتی و فاقد BPA مانند کیپ کاپ (KeepCup) یا استوجو (Stojo) همراه با ظروف قابل استفاده مجدد بامبو ساخته شده در شرکت‌های بامبو  یا تو گو ویر (To-Go Ware) می‌توانند در حین استفاده شدن توسط عاشقان کافئین و غذا در سفر، به محدود کردن اثر کربن بر محیط زیست نیز کمک کند. 

حوله‌های مسافرتی چند منظوره

مسافران به حوله نیاز پیدا می‌کنند؛ چه برای ساحل، حمام، و یا جلسه یوگا در غروب. حوله‌ای آتنی باکتریال و ساخته شده از الیاف دوست دار محیط زیست که سریع هم خشک شود، می‌تواند برای گردشگران، بسیار جذاب باشد. حوله بامبو تری پس (Trespass) با دارا بودن تمام این ویژگی‌ها، نیاز شما به چندین حوله را از بین می‌برد و همچنین باعث کاهش منابعی که هنگام شستن و خشک کردن از بین می‌روند، می‌شود.

دوستدار محیط زیست

ظروف قابل استفاده مجدد و دوستدار محیط زیست، در مسافرت‌های کمپینگ یا برای خوردن غذا زمانی که مسافران در فرودگاه عجله دارند، بسیار مناسب هستند

لوازم بهداشتی دوست دار محیط زیست

لوازم بهداشتی که در سایزهای کوچک در مسیر مسافرت و در هتل‌ها به طور معمول در پلاستیک‌ها بسته‌بندی شده‌اند، پس از استفاده دور ریخته می‌شوند. حمل لوازم بهداشتی شخصی دوستدار محیط زیست در ظروفی با قابلیت استفاده مجدد، تولید ظروف پلاستیکی را کاهش می‌دهد و اثرات منفی بر اکوسیستم محلی را نیز کم می‌کند.

آلبا بتاناکا (Alba Botanica) محصولات متنوعی برای پوست، مو و صورت با فرمول شیمیایی زیست تخریب‌پذیر و مواد قابل بازیافت، از جمله ضد آفتاب‌های فاقد مواد شیمیایی را به مسافران پیشنهاد می‌دهد. معمولا کرم‌های ضدآفتاب حاوی مواد شیمیایی هستند و درون تیوپ‌های پلاستیکی آسیب‌زا برای محیط زیست، نگه‌داری می‌شوند، اما محصولات این شرکت (All Good’s Sunscreen Butter) برای مردم و زمین هیچ خطری ندارند. لوازم بهداشتی آلبا بتاناکا، ارگانیک، فاقد پلاستیک و دوستدار اکو سیستم دریایی هستند.

صابون‌های ارگانیک و مقرون به صرفه دکتر برونر (Dr. Bronners) که دارای ۱۸ قابلیت در یک محصول است را می‌توان برای شست و شوی بدن، به عنوان شامپو، مواد شوینده لباس و غیره، مورد استفاده قرار داد. اگرچه این صابون‌ها نیز در پلاستیک بسته‌بندی می‌شوند، اما باید بدانید که ترکیبات این بسته‌بندی، صد درصد، پلاستیک بازیافت شده است و ویژگی‌های چند منظوره این محصول، نیاز به حمل چندین بطری در سفر را کاهش می‌دهد.

در هنگام سفر، به علت تغییر شرایط مکانی، مو و پوست بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند. پروژه آرگان از منابع پایدار تامین می‌شود و روغن ارگانیک آرگان، حاوی عطرهای اضافی و پارابن (paraben) نیست و همچنین از مو، پوست و ناخن بهتر محافظت می‌کند. با خرید این محصول، علاوه بر استفاده از مزایای آرایشی و بهداشتی آن، در توانمندسازی اقتصادی زنان روستای بربر (Berber) در مراکش، نیز سهیم می‌شوید.

شرکت لاش (Lush) دارای انواع محصولات بسته‌بندی نشده از جمله شامپو و بسته مخصوص صورت است که در قوطی‌های قابل بازیافت قرار دارند. محصولات بهداشتی آن‌ها، دست‌ساز، و حاوی مواد تازه محلی‌ای هستند که همیشه در دسترس‌اند و همچنین در مراحل تولید آن‌ها از آزمایش بر روی حیوانات، استفاده نمی‌شود.

پاور بانک خورشیدی

پاور بانک‌ها، منابع بسیار خوبی برای پروازهای طولانی یا مقصدهای دور هستند؛ خصوصا زمان‌هایی که دسترسی به پریزهای برق ممکن یا قابل اعتماد نیست و حتی اگر برق در دسترس باشد، مسافران دوستدار محیط زیست نسبت به نوع مصرف خودشان آگاه هستند. پاور بانک‌های خورشیدی همچون شارژرهای قابل حمل دیزوئال (Dizaul) هدیه‌هایی هیجان‌انگیز هستند که می‌توانند به دفعات، باتری گوشی‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌ها را شارژ کنند.

محیط زیست

تشک‌های یوگای لومیو (Lumeyo)، توسط زنان بادیه‌نشین (Bedouin)، با استفاده از ژاکت‌های دست دوم و به روش‌های سنتی بافندگی، بافته می‌شوند

زیورآلات دوستدار محیط زیست و لوازم تزئینی

انتخاب یک سفر سبز، نباید کسل‌کننده باشد. با گردنبندهای کاغذ رنگی دوستان بین‌المللی (Friends International) که از مجلات بازیافتی و یا کلاژهای دست بافت نوویکا (NOVICA) ساخته می‌شوند، می‌توان خلاقیت و رنگ را به تجربیات سفر، اضافه کرد.

با هدیه دادن گردنبندهای برنجی حلقه‌ای ریون اند لیلی (Raven and Lily) و یا دستبندهای چرمی آمریکایی، که توسط طراح بومی آمریکایی کریستین درسی (Kristen Dorsey)، طراحی می‌شوند، به عزیزان‌تان پیام جسورانه‌ای بدهید. دُرسی از فلزات بازیافتی و رنگ‌های بدون سرب برای درست کردن زیورآلات خود استفاده می‌کند.

برای مسافران علاقه‌مند به یوگا در زندگی، لومیو (Lumeyo)، زیراندازهای یوگای رنگ روشن، که توسط زنان بادیه‌نشین با استفاده از ژاکت‌های دست دوم و با مدل‌های سنتی بافته می‌شوند، بهترین هدیه محسوب می‌شود.

دلایل و تجربه‌ها

لزومی ندارد که هدیه دادن به شکل مصرفی معمول باشد. خلاق باشید و به جای هدایای مادی، هدایایی از تجربه‌ها و فعالیت در امور خیریه بدهید. به اهداف زیست محیطی که دریافت‌کننده به آن اهمیت می‌دهد، کمک کنید؛ اهدافی چون حفاظت از محیط زیست، آموزش و تحقیقات محیط زیستی و حفاظت از حیات وحش یا کمک کنید که صندوق کسب و کاری به نام خود بزنند.

سفری مسئولانه و آگاهانه، مانند اقامتی الهام‌بخش در یکی از منحصر به فردترین کلبه‌های نشنال جئوگرافیک در جهان یا تجربه غواصی که سود آن از طریق سازمان Visit.org و Lokal Travel برای هدف یا گروه خاصی هزینه می،شود، با توجه به مسائل دوستدار محیط زیست، رزرو کنید.

با سفر مسئولانه (Responsible Travel)، سفر کنید و در برنامه سفر برای یک سفر (Trip for a Trip)، شرکت کنید. به ازای خرید هر سفر، Responsible Travel، یک روز سفر برای کودکی محروم در کشوری در حال توسعه، ترتیب می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه