۹ ویژگی جالب در فرهنگ صربستانی ها

سعید شاعری
سعید شاعری پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
۹ ویژگی جالب در فرهنگ صربستانی ها

زبان‌شناسان یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان جدید یا راحت سفر‌ کردن را در آشنایی با فرهنگ کشور مقصد می‌دانند.

می‌خواهید برای تعطیلات ??? ??????? رزرو کنید؟ پس بهتر است با فرهنگ مردمان آن آشنا شوید. 

گره خوردن و در هم تنیدگی فرهنگ و زبان بر همگان آشکار است. اما باید بدانید برای سفر راحت‌تر به کشورهای مختلف نیز باید با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوید. آشنایی با این مقوله، سفر و یادگیری زبان شما را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

شاید بپرسید چرا صربستان را انتخاب کرده‌ام. خب پاسخ بسیار روشن و واضح است. پس از توافقی که بین دو کشور صربستان و ایران صورت گرفت، گردشگران ایرانی دیگر نیازی به دریافت ویزا برای ورود به صربستان ندارند و تنها با در دست داشتن پاسپورت خود به راحتی می‌توانند به آنجا سفر کنند. این مسئله قطعا ایرانیان زیادی را برای سفر به این کشور زیبای اروپایی ترغیب می‌کند. 

خخم

اما از آنجایی که صربستان جزو مقاصد اصلی و درجه یک گردشگری و پربازدید جهان به شمار نمی‌آید، قطعا مسافران اطلاعات کمتری در مورد ویژگی‌های فرهنگی این کشور نسبت به سایر کشور‌های توریستی دارند. پس بر آن شدیم تا شما را با فرهنگ و دیدگاه‌های مختلف صرب‌ها آشنا کنیم.

«مایا اسلاوکویچ» کارشناسی گردشگری و زبان‌آموز فارسی که در سال ۲۰۱۴ راهنمای غرفه‌ی گردشگری ایران در نمایشگاه گردشگری بلگراد (پایتخت صربستان) بوده، یادداشت‌هایی از بازخورد بازدیدکنندگان صربستانی از غرفه‌ی ایران می‌نویسد:

برخی از بازدید‌کننده‌ها تا حدودی زبان فارسی بلد بودند و می‌دانستند زبان فارسی از ریشه هند است. نکته‌ای که برای شخص من جالب بود،  علاقه نوجوانان بازدیدکننده از نمایشگاه به زبان، تاریخ، هنر و صنایع دستی غرفه ایران  و تفاوت‌ها و شباهت‌های دو فرهنگ ایران و صربستان بود. مثلا دانش‌آموزان یکی از مدارس  بلگراد به نام ژیویین میشیچ با معلم‌شان به غرفه آمدند و یک ساعت در غرفه ماندند و با دقت به حرف‌ها درباره‌ی تاریخ و به ویژه زبان فارسی گوش می‌کردند که واقعا برای من صحنه‌ای به یادماندنی بود.

خم

مایا در رابطه با استقبال بازدیدکنندگان از کتاب‌ها می‌گوید:

در بخش کتاب هم مردم علاقه خاصی به رومی (مولوی) داشتند و همه دنبال ترجمه اثر او بودند. مردم به کتاب داستان‌های عامیانه، داستان‌های ایران که ما در غرفه به زبان صربی داشتیم، علاقه داشتند.

اگر تا اینجای مقاله هنوز با مردم و فرهنگ صربستان احساس نزدیکی  و دوستی نکرده‌اید، این ۹ ویژگی فرهنگی حتما نظر شما را تغییر می‌دهد.

۱. پایبندی به خانواده

;oj

فرهنگ غربی فردگرایی و جدایی از خانواده، در صربستان معنایی ندارد و تمام اتفاقات زندگی در بستر خانواده‌های صربستانی رقم می‌خورد.

۲. صربستان دو روش رسمی نوشتاری دارد

صربستان تنها کشور اروپایی است که از دو سیستم نوشتاری متفاوت برای یک زبان استفاده می‌کند. یعنی صرب‌ها هم از حروف لاتین و هم از حروف «Cyrillic» برای نوشتن استفاده می‌کنند. حروف نگاری Cyrillic هنوز در نگارش اسناد رسمی و تدریس در مدارس استفاده می‌شود. ولی مردم برای کار‌های عادی و روزمره خود حروف لاتین را برای مکتوبات خود ترجیح می‌دهند.

۳. شوخ طبعی شما کاملا مورد استقبال قرار می‌گیرد

wev

صرب‌ها به شوخ‌طبعی و خوش‌ذوقی معروف هستند. شوخی‌های رایج آن‌ها عموما از نوع شوخی‌های سیاه (طنز تلخ یا همان نوعی از طنز که به نقد خنده‌آور مسائل معضلات و مشکلات روزمره‌ی زندگی است) و همچنین در قالب جوک‌های محلی است.

۴. مهمان نوازی

rg

مهوان‌نوازی و احترام به مهمان، جایگاه مهمی در این کشور دارد. تا جایی که ترجیح می‌دهند به خود سختی دهند تا شما از سفر و بازدید خود در کنار آن‌ها لذت ببرید. اگر میزبان به شما چیزی پیشنهاد داده که خودش آماده کرده است، حتما حتما آن را رد نکنید، چون ناراحت می‌شوند. 

۵. بیرون رفتن‌های دوستانه

وقتی به همراه دوستی بیرون از منزل غذا می‌خورید، ترجیح می‌دهند آن‌ها پول شما را حساب کنند تا این که هرکس دنگ خودش را پرداخت کند. در بعضی از اوقات تنها راهی که می‌توانید حداقل سهم خودتان را پرداخت کنید، دعوا و جر و بحث است. (در این مورد به مقدار قابل توجهی ایرانی‌وار عمل می‌کنند!)

۶. حواستان به گفته‌هایتان باشد

cwe

راه سریع برای ایجاد درگیری و فضایی توهین‌آمیز بین صرب‌ها، یکی دانستن آن‌ها با دیگر ملیت‌های قدیم یوگسلاوی است. آن‌ها روی ملیت خود بسیار حساس هستند. پس هیچ وقت از گذشته مشترک آن‌ها با دیگر ملت‌ها صحبت نکنید.

۷. تعطیلات منحصر به فرد صربستان

wef

«Slava» جشن سالیانه‌ای برای بزرگداشت خانواده‌ی «patron saint» برگزار می‌شود که  بین مسیحیان ارتدکس صربستان رواج دارد و امروزه به سنت و رسم خاص خود در آمده است. البته ریشه و منشا این جشن به زمان بت‌پرستی صرب‌ها برمی‌گردد که هر خانواده در خانه‌‌ی خود خدایی محافظ داشت و در این روز از آن‌ها تقدیر می‌کرد. بعد‌ها این جشن توسط ارتدکس‌ها و مسیحیان شبیه‌سازی شد و به یک رویداد مذهبی تبدیل شد.

۸. درخت سال نو

عموما درختان در صربستان برای جشن گرفتن سال جدید خریداری می‌شوند نه برای میلاد حضرت مسیح. که البته این موضوع در کشور‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود.

۹. تماس چشمی

وقتی با اهالی صربستان دست می‌دهید‌، سلام و احوال پرسی می‌کنید یا لیوان‌های نوشیدنی خود را تکان می‌دهید، ارتباط چشمی شما خیلی مهم است. اگر نمی‌خواهید فکر کند که به او بی‌توجه هستید و ارزشی برای او قائل نیستید، بهتر است هم‌زمان به طرف مقابل نگاه کنید.

حالا که با برخی از ویژگی‌های مردم صربستان آشنا شده‌اید، فکر می‌کنید مردم ایران چقدر با مردم صربستان مناسبات فرهنگی و آداب و رسوم مشترکی دارند؟

مطالب مرتبط:

منبع eurolinguiste

دیدگاه