۱۰ جاذبه فراموش نشدنی در کاستاریکا

سعید شاعری
سعید شاعری دوشنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
۱۰ جاذبه فراموش نشدنی در کاستاریکا

 کاستاریکا پر از ویژگی‌های مسحور‌کننده‌ای چون جنگل‌های بارانی با میمون‌های پرسر و صدا، رطوبت متقاوت در اقصی نقاط کشور و درختان تاک بسیار است؛ سواحل آفتابی، رودخانه‌ها، کوه‌ها، آتشفشان‌ها، آبشار‌ها و... . کاستاریکا اساسا شش کشور در یک کشور است. 

آنچه که کاستاریکا (Costa Rica) را جذاب‌تر می‌کند، نزدیکی اکوسیستم‌های متنوع در کنار یکدیگر است؛ به طوری که شما می‌توانید کنار یک آتشفشان از خواب بیدار شوید و شب، در نزدیکی سواحل دریا روی تخت مسافرتی خود بخوابید. کاستاریکا هم‌اندازه ایالت ویرجینیای غربی  آمریکا است و تنها با هشت ساعت رانندگی می‌توان سراسر آن را گشت.

۱. پیاده‌روی در میان جنگل ابر در مونته‌ورده

سی

برای رسیدن به مونته‌ورده (Monteverde)، باید از جنگل ابر مونته ورده و مسیر پیچ در پیچی که اغلب گل‌آلود است، بگذریم. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما وقتی به روستا برسید، ترکیب خارق العاده‌ای از گالری‌ها، کافه‌های هنری، کتاب فروشی‌ها، موزه‌ی وزغ، یک رستوران که درخت انجیری از وسط سقف رد می‌شود و در حال رشد است و... نظرتان را جلب می‌کند. عمده‌ترین صفتی که می‌توان به این مکان نسبت داد «غیر منتظره‌ی دوست داشتنی» است.

۲. موج سواری

شسی

کاستاریکا پر از علاقه‌مندان و ورزشکاران حرفه‌ای در رشته موج‌سواری است که در سطح جهانی رقابت می‌کنند. البته اگر شما مبتدی هم هستید، جای نگرانی نیست. چراکه در اطراف خود مدرسه‌ها، مربی‌های آموزش موج‌سواری و حتی کمپ‌های چند روزه آموزشی بسیاری را خواهید یافت.

۳. گوش دادن به صدای میمون‌ها از پشت پنجره

شی

غالب میمون‌های کاستاریکا از نژاد میمون‌های جارزن و میمون‌های کاپوچین هستند. میمون‌های جارزن همانگونه که از اسم‌‌شان پیدا است، همواره در حال فریاد کشیدن هستند که سر و صدایی شبیه شیر تولید می‌کنند که البته قطعا به هیبت و عظمت یک شیر نخواهد بود.

۴. کاوش کردن در زیست گیاهی و جانوری اوسا پنین سولا

ذد

رسیدن به  اوسا پنین سولا (Osa Península) کار ساده‌ای نیست. برای رفتن به آنجا علاوه بر توانایی‌های فیزیکی، روحیه ماجراجویی بالایی می‌خواهد. اگر این شرایط را دارید، پارک ملی کورکوادو (Corcovado National Park) را در بالای لیست خود قرار دهید. اینجا خانه‌ی نزدیک به ۳ درصد از گونه‌های زیستی جهان مانند پستانداران بزرگ و خجالتی‌تر و مخلوقات در معرض انقراض است.

تصور کنید در حال پارو زدن در رودخانه‌ای جنگلی پر از کروکدیل‌ و کوسه هستید؛ میمون‌هایی که از بالای درختان همراه شما حرکت می‌کنند. طوطی‌های دم بلند اطرافتان به پرواز در می‌آیند، خرگوش‌ها در کنار ساحل راه می‌روند و... . چراغ قوه روی پیشانی خود را خاموش کنید تا متوجه کرم‌های شب تاب و قارچ‌های درخشان در تاریکی شب شوید.

به خاطر داشته باشید که همه مسافران باید با راهنماهای حرفه‌ای مجاز همراه شوند. پس باید از قبل برای انتخاب تور لیدر مناسب برنامه‌ریزی کنید.

۵. غذا خوردن در خیابان؛ جشن‌های خیابان

سفر به کاستاریکا زمانی کامل می‌شود که حداقل در یکی از جشن‌های عیدانه‌ای که در شهر‌های کوچک برگزار می‌شود، شرکت کنید. در این فستیوال، کناره‌های خیابان را مملو از جمعیتی که در حال کباب درست کردن هستند، می‌یابید. نوشیدن، سرگرمی، بازی‌های بخت آزمایی و چرخ و فلک سواری از جمله فعالیت‌های این رویداد است.

در فصل مخصوص این رویداد که بین ماه‌های نوامبر تا می قرار دارد، هر شهر به صورت چرخشی میزبان این فستیوال خواهد بود. مردم از سراسر مناطق کاستاریکا می‌آیند تا این جشن را نظاره‌گر باشند.

۶. قایق سواری در رودخانه پرتلاطم ریو ساراپیکویی

من

کاستاریکا به آبشار‌های کوتاه که در مسیر رودخانه‌هایش قرار دارد، معروف است. این رودخانه‌ها سراسر کشور جاری‌اند. سفر به ساراپیکویی (Sarapiquí) به شما کمک می‌کند تا تپش قلب‌تان را بالا ببرید و دیدتان را نسبت به وسعت حیات وحش گسترش دهید.

۷. کوهنوردی در کوه‌های آتش فشانی

لا

اگر مختصرا به نقشه جغرافیایی کاستاریکا نگاه کنید، کوه‌های آتشفشانی بسیاری را می‌یابید. پس برای انتخاب کوه آتشفشان مورد علاقه خود گزینه‌های زیادی دارید. «آرنال» بدون شک معروف‌ترین کوه آتشفشانی است که تا چندی پیش، فسفر، گدازه و گاز‌های داغ بسیاری از آن خارج می‌شد. البته این به این معنا نیست که این کوه آتشفشانی را از لیست کوهنوردی خود حذف کنید؛ چراکه به گفته دانشمندان و محققان حوزه‌ی آتشفشان، از سال ۲۰۱۰ به بعد این آتشفشان «خوابیده» است و به این زودی‌ها قصد بیدارشدن ندارد.

آرنال (Arenal) در مجاورت شهر کوچکی به نام «لا فورتونا» است که «پارک ملی آتشفشان آرنال» در آن نزدیکی واقع شده است. یعنی علاوه بر کوهنوردی می‌توانید سوارکاری، تفریحات آبی مثل موج سواری، ماهیگیری و قایقرانی را در دریاچه آرنال تجربه کنید.

۸.  شنا کردن در میان شب تابی‌ها

بی

«شب تابی‌‌ها» (Bioluminescence) چسب‌های آبی رنگ نرمی هستند که از فیتوپلاگتون‌ها خلق شده‌اند و در برخی شب‌های خیلی تاریک و مخصوصا پس از سرخ شدن آب دریا در اثر انبوه شدن خزه‌ها یا شوجه‌های سرخ رنگ، قابل رویت هستند. این همان پدیده‌ای است که در کرم‌های شب تاب موجب درخیشدن در تاریکی می‌شود.

۹. غواصی همراه با سفره ماهی‌های غول پیکر

اراه

جزایر سانتا کاتالینا (Santa Catalina Islands) تنها یکی از محل‌های مناسب غواصی کاستاریکا است. اما اطراف این جزایر محل زندگی سفره ماهی‌های غول‌پیکر مانتا نیز است. این گروه از ماهی‌ها از گروه‌های خیلی نزدیک به کوسه‌ها هستند؛ علی‌رغم اندازه‌ی آن، این ماهی یک شکارچی خطرناک نیست. او به آرامی در مسیر دریای باز شنا می‌کند و باله‌های بزرگ خود را به آرامی به یگدیکر می‌زند و با استفاده از شاخک‌های جلویی خود پلانگتون‌ها و موجودات ریز دریایی را به درون دهان بزرگ خود هدایت می‌کند. در نتیجه گول جثه بزرگ این ماهی را نخورید و با خیال راحت در کنارش غواصی کنید.

۱۰. سلام کردن به مردم با «پورا ویدا»

تن

سفر به کاستاریکا بدون گفتن جمله‌ی «پورا ویدا» (pura vida) ناقص است! این اصطلاح روی بسیاری از تیشرت‌ها، لیوان‌ها و اکثر مکان‌های تفریحی درج شده است. این اصطلاح که به معنی «زندگی خالص و پاک» است، به تنهایی به معانی «سلام»، «خداحافظ»، «چه خبر؟» بوده، اما نحوه تلفظ و حالت گفتن این جمله در سبک زندگی و فرهنگ کاستاریکا به آن ارزش می‌دهد. پس حداقل برای یک بار این اصطلاح را در طول سفر خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه