بررسی لغو ویزای برای سفر به سن پترزبورگ و مسکو توسط روسیه

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
بررسی لغو ویزای برای سفر به سن پترزبورگ و مسکو توسط روسیه

کشور روسیه در حال بررسی امکان لغو ویزا برای سفر اتباع شماری از کشورها به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ پایتخت‌های سیاسی و فرهنگی این کشور است.

سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، در نشست شورای سران مناطق روسیه در وزارت امور خارجه روسیه با بیان این مطلب که روسیه در تلاش برای حذف ویزا برای سفر به مسکو و سن پترزبورگ است، افزود این کشور با شماری از کشورها در مورد تسهیل روادید در حال مذاکره است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که این کشور در حال بررسی امکان لغو ویزا برای سفر اتباع شماری از کشورها به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد که روسیه این طرح را در راستای توسعه سیستم سفر اتباع خارجی با روادید الکترونیکی (سیستم بدون کاغذ) اجرا می‌کند و در رابطه با این امر زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

لاوروف خاطرنشان کرد:

همکاران ما در سن پترزبورگ و استان لنینگراد نیز به ارایه چنین تسهیلاتی به مسافران خارجی علاقه‌مند هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که برای رونق و توسعه بیش از پیش بخش گردشگری روسیه در این نشست‌ها با طرف‌‌های مقابل، چنین طرح‌هایی بررسی شود.

گفتنی است در تابستان سال گذشته و بر اساس قانونی که در روسیه به اجرا درآمد، اتباع ۱۸ کشور از جمله ایرانیان می‌توانند بدون اخذ روادید به خاور دور روسیه سفر کنند.

شهروندان ایران و ۱۷ کشور دیگر براساس این طرح، می‌توانند از (۱۰ مرداد سال ۹۶) بدون دریافت ویزا از طریق بندر ولادی واستوک واقع در ساحل دریای ژاپن، به مناطق خاور دور روسیه سفر کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفته بود که تا چهار روز پیش از سفر شهروندان، این ۱۸ کشور می‌توانند مشخصات خود را در فرم مخصوصی در سایت ویژه این وزارتخانه درج کنند.

به گفته این مقام مسئول در صورت پر کردن این فرم‌ها گردشگران برای سفر به مناطق خاور دور روسیه دیگر نیازی به دریافت روادید ندارند.

این کشورها شامل ایران، الجزایر، بحرین، برونئی، هند، قطر، چین، کره شمالی، کویت، مراکش، مکزیک، امارات، عمان، عربستان سعودی، سنگاپور، تونس، ترکیه و ژاپن می‌شوند و این افراد نمی‌توانستند از خاور دور روسیه به شهرهای مشهور روسیه همچون کازان، مسکو یا سن پترزبورگ در مرکز یا غرب روسیه بروند، به عبارتی سفر بدون روادید فقط شامل سفر به محدوده خاور دور روسیه می‌شد.

برای شکوفایی اقتصاد این منطقه و تسهیل امکان سرمایه‌گذاری خارجی طرح بدون روادید در خاور روسیه تصویب شده است.

وزارت توسعه منطقه خاور دور روسیه به تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که تاکنون ۵۶ هزار تبعه خارجی از ۱۸ کشور از زمان اجرای این قانون مشمول طرح به منطقه خاور دور روسیه سفر کرده‌اند.

هم‌اکنون برای سفر به مسکو یا سایر شهرهای روسیه همچون سن پترزبورگ یا کازان ایرانیان باید برای دریافت ویزا به کنسولگری‌های روسیه در ایران مراجعه کنند و نهایتا به تقاضای ارائه شده تا دو هفته پاسخ داده خواهد شد.

منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه