کشورهایی که برای گردشگران با اچ آی وی مثبت محدودیت قائل می‌شوند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
کشورهایی که برای گردشگران با اچ آی وی مثبت محدودیت قائل می‌شوند

کشورهایی نظیر برونئی، بوتان، ایران، عراق، سنگاپور و امارات متحده عربی برای گردشگران با اچ‌آی‌وی مثبت محدودیت قائل می‌شوند.

روز جهانی ایدز ۲۰۱۸، در سی‌امین سال خود به دنبال ارتقای آگاهی و مبارزه با تبعیض‌های مرتبط با این بیماری است. با اینکه تلاش‌های گسترده‌ای برای درمان این بیماری از زمان شیوع آن در دهه ۱۹۸۰ صورت گرفته است، اما نگرش‌های متفاوتی در دنیا نسبت به آن وجود دارد. در اینجا قصد داریم لیست کشورهایی را ارائه کنیم که در حال حاضر برای سفر مبتلایان به این بیماری به کشورشان، محدودیت قائل می‌شوند.

بوتان

برای گردشگرانی که ۱۴ روز در بوتان اقامت دارند، محدودیتی وجود ندارد، اما اگر مدت زمان سفرشان بیشتر از ۱۴ روز باشد، باید آزمایش اچ‌آی‌وی که تاریخ آن به ۶ ماه اخیر برمی‌گردد، ارائه کنند؛ در غیر این صورت احتمال اخراج از کشور یا ممانعت از ورود به کشور وجود دارد.

برونئی

روز جهانی ایدز

با اینکه هیچ سیستم آزمایش اجباری در برونئی وجود ندارد، اما به محض اینکه بفهمند مسافری مبتلا به ایدز است، اخراج می‌شود. کسانی که به دنبال ویزای کار یا تحصیلی هستند، باید آزمایش ایدز بدهند.

گینه استوایی

مسافران باید مدرک تزریق واکسن تب زرد را به همراه داشته باشند. علاوه براین داشتن آزمایش منفی اچ‌آی‌وی نیز الزامی است و نداشتن آن می‌توان به ممانعت از ورود به کشور یا اخراج منجر شود.

ایران

در حالی که تهران برای افرادی که حداکثر تا سه ماه قصد بازدید از این کشور را دارند، محدودیتی نگذاشته است، اما از مسافران آفریقای جنوبی به‌طور خاص ممکن است خواسته شود که آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند و به آن‌ها توصیه می‌شود قبل از خروج از کشور، با سفارت خود تماس بگیرند. این کشور احتمال دارد ویزای افرادی که اچ‌آی‌وی مثبت دارند را نپذیرد و از کسانی که به دنبال ویزای کاری یا تحصیلی هستند، آزمایش منفی اچ‌آی‌وی درخواست کند.

عراق

بغداد از تمام مسافرانی که بیش از ۱۰ روز قصد اقامت در این کشور دارند می‌خواهد تا در یک آزمایشگاه دولتی، آزمایش ایدز بدهند. در صورت مثبت شدن آزمایش، احتمال ممانعت از ورود به کشور یا اخراج (حتی برای دیپلمات‌ها) وجود دارد.

اردن

روز جهانی ایدز

کشور اردن ممکن است از ورود افراد مبتلا به ایدز به کشور ممانعت به عمل آورد. وجود داروهای ضدویروسی در وسایل مسافران می‌تواند به عنوان مدرکی برای ابتلا به ایدز محسوب شود.

قرقیزستان

افرادی که برای مدت بیش از ۳۰ روز در قرقیزستان اقامت دارند، باید اسنادی برای اثبات وضعیت منفی اچ‌آی‌وی خود ارائه کنند.

پاپوآ گینه نو

در پاپوآ گینه نو احتمال دارد از همه مسافران ۱۶ ساله یا بالاتر درخواست مدارک پزشکی از جمله آزمایش اچ‌آی‌وی داشته باشند. این موضوع درباره‌ی کسانی که به دنبال اقامت در این کشور هستند نیز صدق می‌کند.

قطر

از مسافرانی که بیش از یک ماه در کشور قطر اقامت دارند، خواسته می‌شود تا در آزمایشگاه دولتی قطر، آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند. کسانی که نتیجه‌ی آزمایش‌شان مثبت باشد احتمالا از کشور اخراج می‌شوند.

روسیه

مسکو برای مسافرانی که مدت زمان اقامت‌شان در این کشور کمتر از سه ماه باشد، هیچ محدودیتی نگذاشته است؛ اما کسانی که به دنبال ویزای کاری یا تحصیلی هستند باید آزمایش منفی اچ‌آی‌وی همراه خود داشته باشند.

سنگاپور

روز جهانی ایدز

برای گردشگرانی که برای ۳۰ روز در سنگاپور اقامت دارند، هیچ آزمایش اچ‌آی وی لازم نیست. گواهی خارجی که منفی بودن اچ‌آی‌وی را ثابت کند، پذیرفته می‌شود اما وارد کردن داروهای ضدویروسی به کشور سنگاپور باید توسط اداره علمی بهداشت کشور تایید شود. افراد مبتلا به ایدز ممکن است از کشور اخراج شوند، مگر آنکه همسر یکی از شهروندان سنگاپوری باشند.

جزایر سلیمان

گردشگران و ساکنان جزایر سلیمان برای ۹۰ روز اقامت در این کشور نیازی به ارائه آزمایش اچ‌آی‌وی ندارند؛ اما برای اقامت بیشتر از ۹۰ روز باید مدارک تست اچ‌آی‌وی خود را ارائه کنند.

سودان

برای ورود به کشور سودان ممکن است از مسافران درخواست آزمایش منفی اچ‌آی‌وی کنند،‌ اما برای کسانی که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز داشته باشند ارائه این مدرک اجباری است.

سورینام

مسافران آفریقا، آسیا و اروپای شرقی در سفر به سورینام باید گواهی بهداشتی مبنی بر منفی بودن اچ‌آی‌وی پاک داشته باشند و می‌توانند از داروهای ضدویروسی برای استفاده شخصی استفاده کنند، البته در صورتی که نسخه تجویز پزشک ضرورت استفاده از آن را تایید کند. کسانی که بعدا اچ‌ای‌وی مثبت آن‌ها مشخص شود احتمال دارد از کشور اخراج شوند.

تایوان

مسافرانی که قصد اقامت کمتر از سه ماه در تایوان دارند، نیازی نیست که آزمایش ایدز انجام دهند و می‌توانند داروهای ضدویروسی همراه خود داشته باشند. اما اگر مثبت بودن آزمایش ایدز مسافری مشخص شود، ممکن است از ورود او به کشور ممانعت به عمل آید و برای کسانی که ویزای اقامت دارند با هشداری ۳ ماهه از آن‌ها درخواست می‌شود تا خاک این کشور را ترک کنند.

تونس

روز جهانی ایدز

مسافرانی که می‌خواهند بیش از ۳۰ روز در تونس اقامت داشته باشند، ممکن است در همان بدو ورود از آن‌ها درخواست آزمایش اچ‌آی‌وی شود. همراه داشتن داروهای ضدویروسی برای استفاده شخصی بلامانع است. کلیه افرادی که به دنبال ویزای کاری یا تحصیلی در این کشور هستند، باید آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند.

جزایر تورکس و کایکوس

افرادی که قصد اقامت بیش از ۳۰ روز در جزایر تورکس و کایکوس دارند، باید در همان بدو ورود آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند. این موضوع برای کسانی که به دنبال ویزای کاری یا تحصیلی هستند نیز صدق می‌کند.

امارات متحده عربی

کشور امارات متحده عربی از گردشگران هیچ آزمایش ایدزی نمی‌گیرد، اما کسانی که به دنبال ویزای کاری یا تحصیلی هستند باید در همان ابتدا آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند. اسناد خارجی منفی بودن اچ‌آی‌وی نامعتبر بوده و وارد کردن داروهای ضدویروسی به این کشور ممنوع است.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه