گردشگری آبی ظرفیتی مغفول مانده در آبادان و خرمشهر

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
گردشگری آبی ظرفیتی مغفول مانده در آبادان و خرمشهر

ساحل کارون یکی از جاذبه های دیدنی خوزستان و البته خرمشهر است که هر ساله به‌ویژه در فصل بهار محلی برای حضور گردشگران و کاروان‌های راهیان نور از نقاط مختلف کشور است.

در جذب گردشگران آبی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی از جمله رستوران‌های دریایی، تورهای دریایی، هتل‌های دریایی، اسکله‌های تفریحی، شناورهای گردشگری مناسب، در شهرهای آبادان و خرمشهر موثر بوده و این امر نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت بخش خصوصی مسئولان ذی‌ربط است.

سواحل اروندرود، کارون و بهمنشیر، ظرفیت بالقوه‌ای دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آن رونق گردشگری در راستای توسعه اشتغال‌زایی پایدار ایجاد کرد.

به گفته محمد محسنی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گردشگری دریایی به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه موجود در منطقه، راهکار ایجاد اشتغال در شهرستان خرمشهر است.

محمد محسنی با بیان اینکه خوزستان با برخورداری از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، یکی از محروم‌ترین نقاط گردشگری دریایی کشور است،گفت که متاسفانه صنعت پرجاذبه گردشگری دریایی در خوزستان با وجود جاذبه‌های فراوان و فرصت‌های مناسب گردشگری مورد غفلت واقع شده است.

وی از راهکارهای رونق گردشگری آبی احیای سواحل رودخانه‌های اروند و رود کارون عنوان و بیان کرد:

از راهکارهای مهم رونق گردشگری و اشتغال پایدار ایجاد راه‌اندازی تورهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی آبی توسعه اقامتگاه‌های محلی و بومی، شناسایی توانمندی‌های گردشگری منطقه و جاذبه‌های بوم‌گردی در روستاهای زیبای اطراف شهرستان خرمشهراست.

به گفته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر حضور گردشگران می‌تواند علاوه بر آشنایی آن‌ها با فرهنگ، آداب‌ و رسوم مردم منطقه نفع اقتصادی، رشد و توسعه منطقه را به‌همراه داشته باشد.

این صنعت نوظهور و پول‌ساز بر اساس اظهارات ایشان می‌تواند باعث رفع مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا و رشد اقتصادی منطقه شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود آموزش ۴۰ لیدر با موضوع گردشگری دریایی در دانشگاه پیام نور خرمشهر به‌منظور رونق صنعت گردشگری دریایی در بندر خرمشهر اخذ شد.

محسنی مهم‌ترین مولفه این صنعت را ایجاد زیرساخت گردشگری بیان کرد و گفت:

تا پایان امسال توسط بندر خرمشهر، چهار پست اسکله گردشگری در کارون و یک پست اسکله در جزیره مینو احداث می‌شود.

 سجاد پاک‌گهر رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر ایجاد زیرساخت‌های گردشگری آبی در سواحل رودخانه ها را لازم و ضروری خواند و بیان کرد مهمترین عامل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی داشتن اسکله‌ها و قایق‌های استاندارد است.

وی یکی از عوامل شکل‌گیری شهرهای آبادان و خرمشهر را وجود آب و رودخانه‌های پرآب این ۲ شهر بیان کرد و گفت:

به‌عنوان بخشی از عوامل توسعه و دسترسی به آب‌های بین‌المللی در گذشته این رودخانه‌ها مدنظر بوده و باعث شکوفایی این مناطق شده است.

وی از پتانسیل‌های موجود در بخش گردشگری دریایی این منطقه را ساخت رستوران‌های دریایی بیان کرد افزود که در کنار ساحل رودخانه توسعه رستوران‌های دریایی می‌تواند بخشی از نیازهای گردشگران را در این منطقه تامین کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه