بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

فرانکفورت در طی جنگ جهانی دوم، متحمل صدمات شدیدی شد. به تازگی محله دوم رومر در یک پروژه بازسازی، دوباره به زندگی بازگشته است.

محله دوم رومر (DomRömer Quarter) در قلب شهر قدیمی فرانکفورت، واقع در آلمان، نفس تازه‌ای از زندگی را پس از تخریب بحث‌برانگیز ساختمان تالار شهر تکنیکال (Technical City Hall) در چند سال گذشته، دریافت کرده است و کل محله با سبک معماری قبل از جنگ جهانی دوم پس از ۷۰ سال، بازسازی شد.

بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

فرانکفورت قدیمی قبل از تخریب کامل در جنگ جهانی دوم، آلمان در سال ۱۹۳۷. عکس از کتابخانه ملی استرالیا

مرکز تاریخی شهر با ساختمان‌های زیبای با قاب چوبی در حین جنگ جهانی دوم توسط بمباران نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، تخریب شد. زمانی که این محله در دهه ۱۹۵۰ دوباره ساخته شد، جذابیت و گرمای گذرگاه‌های قدیمی، میادین رومانتیک و حیاط‌های خوش منظره در بوتالیسم مدرن (سبکی از معماری که در آن ساختمان‌ها کلا با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند) گم شدند. البته باید بدانید که در آن سال‌ها برخی تلاش‌ها از جمله تالار شهر رومر (Römer city hall) که سردر قدیمی آن، دست‌نخورده باقی ماند و ساخت یک ساختمان اداری مدرن در پشت آن، نیز انجام گشت تا اهمیت تاریخی این منطقه حفظ شود. زمانی که تالار شهر تکنیکال با دیوارهای خاکستری بتنی در دهه ۱۹۷۰ برخاست، با عصبانیت و ناراحتی عموم مردم روبه‌رو شد.

بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

بازار مرغ (The Hühnermarkt) قبل از جنگ

یک تغییر مسیر در دهه ۱۹۸۰، زمانی که اوست سایله (Ostzeile) درست در مقابل تالار شهر رومر با تقلید از سبک قدیمی ساخته شد، به وجود آمد. به سرعت پس از این اتفاق، جامعه عمومی درخواست کردند که تالار شهر تکنیکال تخریب و بافت شهر قدیمی درست مانند دوران قبل از جنگ جهانی دوم، بازسازی شود. کمپین مردمی بالاخره موفق شد و در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، تالار شهر تکنیکال و موزه تاریخ شهر (Museum of City History) تخریب شدند تا جا برای پروژه محله دوم رومر باز شود.

بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

بازار مرغ بازسازی شده

پس از ۸ سال بازسازی، محله دوم رومر هفته گذشته به صورت رسمی برای بازدید عموم بازگشایی شد.

این منطقه با مساحت هفت هزار متر مربع، شامل ۳۵ خانه می‌شود که ۱۵ تای آن‌ها درست بر طبق اثر انگشت تاریخی خود با استفاده از مصالح ساخت اصلی و با شیوه سنتی ساخت، صنعتگری و استادکاری و با توجه و اهمیتی ویژه به جزئیات، بازسازی شده‌اند.

بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

شهر قدیمی فرانکفورت پس از بمباران متفقین

تعدادی از عناصر تزئینی که از حملات هوایی سال ۱۹۴۴، جان سالم به در بردند، نیز به مکان‌های سابق خود بازگردانده شدند. ۲۰ ساختمان دیگر نیز با توجه به تاثیرات مدرنیته بر طراحی‌های قدیمی، ساخته شدند. محله روم دومر درست مانند گذشته، خانه مغازه‌های کوچک، رستوران‌ها، محوطه استادکاران محلی و میادین خوش‌منظره خواهد بود. حدود ۲۰۰ نفر در انتظار هستند تا در این منطقه، سکنی بگزینند.

بازسازی یک محله قدیمی فرانکفورت، ۷۰ سال پس از جنگ

مرکز تاریخی بازسازی شده شهر در فرانکفورت. عکس از اولگا پی گالکینا

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه