چینی ها کپی کدام شهرهای اروپایی را ساخته‌اند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
چینی ها کپی کدام شهرهای اروپایی را ساخته‌اند؟

چینی‌ها مهارت زیادی در کپی‌برداری از  همه چیز دارند و این موضوع حتی در مورد شهرهای اروپایی نظیر هال‌اشتات اتریش، پاریس، هلند، سوئد و...  نیز صدق می‌کند.

همه می‌دانند که چینی‌ها، همه چیز را کپی می‌کنند و در این کار پیشینه طولانی دارند. علاوه بر این، گردشگران چینی به لطف افزایش درآمد و کاهش محدودیت پاسپورت، تمایل زیادی برای سفر به اقصانقاط دنیا پیدا کرده‌اند و اروپا جزو قاره‌هایی است که بیشترین بازدید را داشته‌اند. به همین دلیل چینی‌ها به این فکر افتادند که کپی کردن و سفر به اروپا را در هم بیامیزند. اکنون هر گردشگر چینی که آرزوی بازدید از اروپا را دارد، نیازی به صرف وقت و هزینه‌ی زیادی ندارد زیرا همان شهرها را می‌تواند در خاک چین پیدا کند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از شهرهای اروپایی که چینی‌ها کپی کرده‌اند را به شما معرفی کنیم.

۱. هال‌اشتات در گوانگدونگ

شهرهای اروپایی چین

هالشتات (Hallstatt)، شهری کوچک در رشته‌کوه‌های آلپ اتریش است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. چینی‌ها با صرف ۹۴۰ میلیون دلار، نسخه تقلبی آن را در گوانگدونگ ساخته‌اند و برای اینکه درست مشابه اصل آن به نظر برسد، یک دریاچه مصنوعی برای آن ساخته‌اند و کبوترهای وارداتی و خانه‌های مشابه خانه‌های روستای آلپ را نیز در آن قرار داده‌اند به‌طوری که بومیان آلپ را شگفت‌زده و در عین حال ناراحت کرده است.

۲. پاریس در تیاندوچنگ

شهرهای اروپایی چین

پاریس، شهر نورها چنان جاذبه‌ای برای چینی‌ها داشت که کپی همان را با آپارتمان‌های مشابه و جاذبه اصلی پاریس، برج ایفل در تیاندوچنگ ساختند. متاسفانه این شهر لوکس به خاطر موقعیت جغرافیایی آن که در زمین‌های کشاورزی قرار گرفته، الان به شهر ارواح تبدیل شده است و بازدیدکننده‌ای ندارد.

۳. روستای هلند در پودونگ

شهرهای اروپایی در چین

آسیاب بادی در نزدیکی رودخانه، از ویژگی‌های کشور هلند به شمار می‌رود. روستای هلند (Holland Village) در پودونگ قرار دارد و یکی از پروژه‌های مسکن‌سازی «یک شهر. نُه شهرک» از سوی کمیسیون برنامه‌ریزی شانگهای محسوب می‌شود که در سال ۲۰۰۱ آغاز شد، با این حال به موفقیت کامل نرسید، زیرا موقعیت جغرافیایی آن خیلی با شهر فاصله دارد. این روستا به تقلید از معماری شهر آمستردام و محله‌ی کاتنبروک و همچنین کانال‌های آب و آسیاب‌های بادی ساخته شده است.

۴. شهر سوئد در لودیان

شهرهای اروپایی در چین

حتی کشور اسکاندیناوی سوئد نیز به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی نیمه‌کاره «یک شهر. نه شهرک» قرار داشت. شهر سوئد چینی، درست مشابه سیگتونا است و حتی دریاچه ملارن (Lake Malaren) نیز چیزی از نمونه اصلی کم ندارد. هر چند که این محل خالی از سکنه است.

۵. شهر تیمز

شهرهای اروپایی در چین

مشابه خیابان‌های سنگ‌فرش، تلفن‌های عمومی قرمز رنگ، مجسمه‌ی برنزی وینستون چرچیل و حتی محافظان ملکه انگلیس در شهر تیمز (Thames Town) را می‌توانید در نزدیکی شانگهای ببینید. اینجا نیز یکی دیگر از شهرک‌های پروژه‌ی «یک شهر. نه شهرک» بود که الان همچون شهر ارواح است.

۶. شهر آلمانی آنتیگ

شهرهای اروپایی در چین

یکی دیگر از شهرهای اروپایی که در پروژه چینی‌ها به چشم می‌خورد، شهر آنتیگ (Anting Town) در آلمان است. این شهرک را آلبرت اسپیر طراحی کرده و با توجه به ساختمان‌های سه تا پنج طبقه رنگارنگ، فضای سبز، کانال‌های آب و رستوران‌ها به‌خوبی مشابه اصل آن است. اما اینجا نیز خالی از سکنه است و چینی‌ها علاقه‌ای به زندگی دائمی در این محل نداشتند. مجسمه‌های برنزی گوته و شیلر نیز در وسط میدان سنگ‌فرش این شهرک قرار دارند، هر چند که مردم بومی شناختی از آن‌ها ندارند.

۷. شهر بریزا سیتا دی پوجیانگ

شهرهای اروپایی در چین

یکی دیگر از شهرهای ارواح در پروژه‌ی «یک شهر. نه شهرک»، شهر ایتالیایی بریزا سیتا دی پوجیانگ (Breeza Citta di Pujiang) است که ظاهرا هیچ شباهتی به برخی از نقاط ایتالیا ندارد.

۸. فلوارنس در تیانجین

شهرهای اروپایی در چین

شهر فلورانس تیانجین (Tianjin Florence Town)، بیشتر از آنکه یک شهرک باشد، یک مرکز خرید است که متراژی به بزرگی ۲۰۰ هزار متر مربع را پوشش می‌دهد و برخی از معروف‌ترین برندهای دنیا در این شهرک به چشم می‌خورد.

۹. پل برج لندن در سوژو

شهرهای اروپایی در چین

کپی شده پل برج لندن (London’s Tower Bridge) را می‌توانید روی دریاچه یوان هی در شهر سوژو چین ببینید که کافه‌ای به سبک انگلیسی دارد و ارتفاع برج‌های آن دو برابر برج‌های اصلی است. تنها فرق آن با نسخه اصلی، در این است که فاقد مکانیسم بلند شدن برای عبور کشتی‌ها است.

۱۰. هتل Château de Maisons. Laffitte در پکن

شهرهای اروپایی در چین

نسخه کپی شده‌ی هتل Château de Maisons. Laffitte در پکن ساخته شده و به لطف ۱۰ هزار عکسی که از هتل اصلی گرفته شده، کوچک‌ترین جزییات آن درست مشابه اصل آن است. یک اسپا و موزه نیز در این هتل وجود دارد.

۱۱. پل الکساندر سوم در تیانجین

شهرهای اروپایی در چین

پل الکساندر سوم (Pont Alexandre III) در تیانجین، نسخه کپی‌شده پل پاریسی (که سال ساخت آن به ۱۹۷۳ برمی‌گردد) است و شامل ۴ مجسمه اژهای آبی، ببر سفید، رزفنچ و لاک‌پشت سیاه است که نمادهایی از صلح و هماهنگی هستند.

به غیر از شهرک‌هایی که از روی نسخه اصلی اروپایی کپی شده است، کپی‌های دیگری از تعدادی از جاذبه‌های این قاره نیز در کشور چین به چشم می‌خورد. این تقلیدها نشان‌دهنده فقدان خلاقیت آن‌ها است، اما چینی‌ها عاشق کپی‌برداری هستند و به این توانایی خود افتخار می‌کنند، زیرا از این طریق نشان می‌دهند که به دستاوردهای غربی‌ها، دست یافته‌اند.

سایر جاذبه‌های کپی شده اروپایی در چین

 

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه