سواحل بکر و دست نخورده جنوب شرقی آسیا را بشناسید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سواحل بکر و دست نخورده جنوب شرقی آسیا را بشناسید

در جنوب شرقی آسیا هنوز هم در کشورهایی مثل تایلند، ویتنام، فیلیپین، مالزی، کامبوج، چین و لائوس سواحلی وجود دارند که تقریبا بکر و دست‌خورده باقی مانده‌اند.

وقتی که می‌خواهید مدتی را در یک ساحل زیبا بگذارنید، انتظار دارید که محیط سالم آرام و تمیز باشد و اگر ساحل مرجانی باشد، انتظار دارید که آب دریا زلال و فیروزه‌ای رنگ باشد و بتوانید از دیدن ماهی‌های رنگارنگ و مرجان‌های ساحلی با اشکال متنوع لذت ببرید؛ اما بیشتر سواحل شناخته‌شده دنیا اصلا چنین محیطی ندارد؛ بلکه مملو از جمعیت هستند و عوامل آزار‌دهنده‌ای مثل زباله‌های متعفن، صدای گوش‌خراش قایق‌های موتوری و جت اسکی‌ها، آلوده شدن آب دریا با موادی مثل بنزین و کرم ضدآفتاب باعث سلب آرامش شما می‌شود و حتی شما را از ساحل فراری می‌دهد.

سواحل خلیج مایا (Maya Bay) در تایلند که تا همین چند سال پیش جزو زیباترین سواحل دنیا بود و شهرت زیادی هم دارد، قربانی شهرت خود شد و بازدید تعداد بی‌شماری از گردشگران موجب شد اکوسیستم و حیات دریایی آن با مشکلات زیادی مواجه شود؛ حتی کار به جایی رسید که اکنون برای حفظ و احیای حیات دریایی این ساحل، بازدید از آن تا مدتی برای گردشگران ممنوع شده است.

خلیج مایا

البته هنوز هم سواحلی در جنوب شرقی آسیا وجود دارند که به این سرنوشت تلخ دچار نشده‌اند و از آسیب‌های انسانی در امان مانده‌اند. در ادامه به معرفی سواحلی در جنوب شرقی آسیا می‌پردازیم که هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند و با بودن در آن‌ها می‌توانید آرامش واقعی طبیعت را احساس کنید.

جزایر آن توی، ویتام

جزایر آن توی

جزیره شکل فو کو (island of Phu Quoc) که همچون الماس می‌ماند و در نواحی دوردست جنوب غربی ویتنام واقع شده است، تا سال‌ها ناشناخته بود؛ اما در حال حاضر چهره طبیعی خود را از دست و ساختمان‌ها ظاهر خط ساحلی این جزیره با شن‌های نرم و درخشان را تغییر داده‌اند و تعداد گردشگران آن نیز به تدریج در حال افزایش است؛ البته جزایر آن توی (An Thoi Islands) که حقیقتا تکه‌ای از بهشت هستند، در فاصله‌‌ای نه چندان دور از این جزیره هنوز بکر باقی مانده‌ است.

جزایر آن توی

برای اینکه غرق در زیبایی‌های این بهشت گمشده شوید، کافی است قایقی را از بندر فو کو (Quoc's port) کرایه کنید و خود را به این جزایر برسانید. جزایر آن توی از ۱۵ جزیره بکر، خلیج‌های کوچک و دیوارهای مرجانی رنگارنگ تشکیل شده که هنوز بشر به آن‌ها دست‌درازی نکرده است.

خلیج تایی لانگ وان، هنگ‌کنگ

خلیج تایی لانگ وان

سه چهارم مساحت هنگ‌کنگ با فضایی سبز، تالاب‌هایی که مأمن پرندگان زیادی هستند، پارک‌های کوهستانی، آبشارهای مخفی و سواحل طلایی پوشانده شده است؛ زیباترین بخش هنگ‌کنگ، خلیج تایی لانگ وان (Tai Long Wan) است که شن‌های زیبا و دریایی سبز رنگ همچون سنگ‌های قیمتی که با جنگل‌های گرمسیری احاطه کرده، آن را به بهشتی پنهان در هنگ‌کنگ تبدیل کرده است.

خلیج تایی لانگ وان

برای رسیدن به این بهشت رویایی باید تقریبا ۱۱٫۲ کیلومتر پیاده‌روی کنید؛ پس آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید؛ اگر تمایل دارید مدت بیشتری را در این جزیره بگذارید، می‌توانید تا ساحل هام تین (Ham Tin beach) که در کنار این ساحل واقع‌ شده است، پیاده بروید و خود را با قایق‌‌های پرسرعت به دهکده ساحلی سایی کونگ (village of Sai Kung) برسانید و شبی را در آن سپری کنید.

کلان راهان، تایلند

کلان راهان

جزیره کاه کود (island of Koh Kood) در سواحل شرقی تایلند، یکی از جزایر زیبای تایلند بوده که تقریبا از دست گردشگران در امان مانده است. این جزیره با بیش از دوازده ساحل احاطه شده که هر یک از آن‌ها با آب کریستالی، شن‌هایی به رنگ سفید یخی و استخرهای طبیعی که در اثر جزر و مد آب به وجود آمده‌اند، با زیبایی تمام خودنمایی می‌کنند.

اگر می‌خواهید در ساحلی قدم بزنید که غیر از خودتان کسی در آنجا حضور نداشته باشد، توصیه می‌‌کنیم ساحل کلان راهان (Khlong Rahan) را برای رسیدن به آرامش مطلق انتخاب کنید. تنها ساکنان این جزیره خرچنگ‌هایی هستند که بدون جلب توجه این سو و آن سو می‌روند.

ساحل سک سان، کامبوج

ساحل کلان راهان

همیشه می‌توانید در ساحل سک سان (Sok San) که به ساحل ثوت وسترن (Southwestern Beach) نیز شهرت دارد، نقطه‌ای آرام و ساکت پیدا کنید. این ساحل شنی به طول ۷ کیلومتر در امتداد جزیره کُه رانگ (island of Koh Rong) که در خلیج تایلند (Gulf of Thailand) در پایین استان سیهانوکویل کامبوج واقع شده، گسترده شده است.

ساحل کلان راهان

وقتی که به این ساحل رسیدید، می‌توانید در دریایی زلال و شفاف شنا کنید و اسب‌های دریایی و زیباترین و نادرترین ماهی‌ها را از نزدیک تماشا کنید. در ضمن شب‌ها پلانگتون‌هایی با نور درخشان هر نگاهی را به خود خیره می‌کنند و موجوداتی ریز شبیه به ستارگان درخشان نیز دیده می‌شوند که هرچه هوا تاریک‌تر می‌شود، بیشتر ‌می‌درخشند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در هفته‌ای که قرص ماه کامل است، از این ساحل بازدید نکنید؛ زیرا از دیدن خودنمایی این موجودات اغوا‌کننده محروم خواهید شد.

بین لپ، ویتنام

ساحل بین لپ

خلیج کام ران (Cam Rahn Bay) ساحلی را در خود جای داده که زمانی یک پایگاه نظامی متعلق به نیروی دریایی بوده و اکنون به تفرجگاهی عالی تبدیل شده است. این ساحل با جنگل‌های انبوه، شن‌هایی به سپیدی برف و دریایی نیلگون، یکی از زیباترین تابلوهای نقاشی طبیعت ویتنام است.

ساحل بین لپ

سواحل منحصر‌به‌فرد زیادی مانند بین تای (Binh Tien)، بین هانگ (Binh Hung) و نا کو (Na Cu) این خلیج را دربر گرفته‌اند؛ اما شاخص‌‌ترین آن‌ها ساحل بین لپ (Binh Lap) است. در نقاط مختلف این  ساحل تخته سنگ‌های بزرگی صیقل داده شده به چشم می‌خورد.

پینک بیچ (ساحل صورتی)، جزیره بزرگ سانتا کروز، فیلیپین

ساحل صورتی در جزیره بزرگ سانتا کروز

مجمع‌الجزایر فیلیپین از ۷۶۴۰ جزیره تشکیل شده است. یکی از زیباترین سواحل این کشور، ساحل پینک بیچ یا ساحل صورتی (Pink Beach) بوده که در جزیره بزرگ سانتا کروز (Great Santa Cruz) واقع شده است. رنگ سبز درختان حرا، دریایی به رنگ آبی فیروزه‌ای و شن‌هایی قرمز رنگ متمایل به صورتی، یک تابلوی نقاشی رویایی در این جزیره خلق کرده‌اند.

این شن‌های قرمز رنگ در واقع نوعی خاصی از مرجان به نام مرجان لوله‌ارگی هستند (مرجان‌های لوله‌ای شکل) که بر اثر فرسایش به ذرات و تکه‌های بسیار ریز قرمز رنگ تبدیل شده‌اند و اکنون همچون شن به نظر می‌رسد. محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان این ساحل و همچنین کمبود امکانات رفاهی باعث شده است این ساحل همچنان بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

ساحل تانجانگ رو، مجمع‌الجزایر لنکاوی، مالزی

ساحل تانجانگ رو

ساحل تانجانگ رو (Tanjung Rhu) که در نقطه‌ای دوردست از مجمع‌الجزایر لنکاوی مالزی واقع شده، زیباترین ساحل این جزیره است. آنچه این ساحل را در جزایر لنکاوی بی‌همتا کرده، شن‌های شیری رنگ آن، دریایی کریستالی به رنگ آبی متمایل به سبز، سنگ‌های آهکی فرسایش‌یافته شگفت‌انگیز (که به آن‌ها کارست می‌گویند) است.

ساحل تانجانگ رو

در این ساحل چهار اقامتگاه لوکس از جمله اقامتگاه فور سیزنس لنکاوی یا چهارفصل لنکاوی (Four Seasons Langkawi) نیز پذیرای گردشگران است؛ البته تعداد کمی از گردشگران جزیره لنکاوی از این ساحل دیدن می‌کنند و به همین خاطر احساس می‌کنید در یک ملک شخصی هستید. درختان حرای سایه‌دار، لبه‌های این ساحل را دربر گرفته‌اند و این بخش از ساحل را به مکانی عالی برای کایاک‌سواری تبدیل کرده‌اند.

ساحل توبکاک، تایلند

ساحل توبکاک

هر چند ساحل توبکاک (Tubkaak) تنها ۲۰ کیلومتر با کرابی فاصله دارد و در امتداد خط ساحلی این شهر واقع شده است؛ اما گویی به اندازه یک دنیا از میلیون‌ها گردشگر این استان که هر سال به آن سفر می‌کنند، فاصله دارد. حرکت چرخشی ماسه‌ها باعث ایجاد استخرهای طبیعی زیادی شده که به عمق آن‌ها نیز افزوده می‌شود. این ساحل مکانی عالی برای گرفتن عکس‌های اینستاگرامی است و قایق‌های دراز آرام گرفته در دریای سبز رنگ آندامان (Andaman Sea) که با روبان‌های رنگین‌کمانی پوشیده شده‌اند، منظره جالبی را خلق کرده‌اند.

ساحل توبکاک

شما می‌توانید از این ساحل خود را به نزدیکی جزیره هنگ (Hong Island) برسانید و از دیدن ساحل شگفت‌انیز دیگری که همچون حرف M به نظر می‌رسد و در میان جنگل‌های گرمسیری خود تالاب‌های زیادی را جای داده است، نیز لذت ببرید.

جزیره دانگ دونگ لائوس، لائوس

جزایر دانگ دونگ

هیچ ساحلی به اندازه ساحل جزیره دانگ دونگ (Don Daeng Island) که در میان حیا‌ت‌وحش کشور محصور در خشکی لائوس واقع شده، مرموز نیست. این ساحل که نام آن در فهرست چشم‌اندازهای فرهنگی یونسکو ثبت شده، تنها از ماه نوامبر تا آوریل که فصل خشکی است و آب رودخانه مکانگ (Mekong River) فروکش می‌کند، نمایان می‌شود.

منظره این ساحل درست مانند نقاشی‌های آبرنگ قرن نوزدهم است؛ ساحل‌های شنی عریض، پل‌های سست و ضعیف ساخته شده از گیاه بامبو، راهبان جوان تازه‌کاری که در قایق‌های چوبی مشغول وقت‌گذرانی هستند و بوته‌های برنج که در شالیزارهای بالای تپه‌ها با وزش باد به این و آن سو می‌روند.

شنا در اطراف این ساحل واقعا لذت‌بخش است، اما باید نزدیک به ساحل شنا کنید؛ زیرا ممکن است گرفتار جریان‌های قوی و فریبنده شوید.

جزایر پائولا تیگا

با ۲۰ دقیقه قایق‌سواری با قایق‌های تندرو از سرزمین اصلی صباح (Sabah mainland) به چند جزیره کوچک می‌رسید که در سده ۱۸۰۰ همچون آتشفشان‌های تشکیل شده از گل و لای سر از آب بیرون آورده‌اند. جزایر پائولا تیگا (Palua Tiga) با ساخته شدن نخستین سری‌های نسخه انگلیسی و آمریکایی برنامه تلویزیونی بازماندگان (Survivor) به شهرت رسیدند، با اینکه این جزایر مخفی باقی نماندند، اما زیبایی طبیعی آن‌ها حفظ شده است.

در اطراف این جزایر موجودات دریایی متنوعی همچون بادبزن دریایی (نوعی مرجان)، طوطی‌ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های سبز دیده می‌شوند و علاقه‌مندان به اسنورکلینگ (غواصی با لوله‌ای که با آن تنفس می‌کنند) می‌توانند از این ورزش مفرح در اطراف این جزایر لذت ببرند. همچین می‌توانید با خوابیدن در استخرهای گل گرم از خواص درمانی این گل‌ها بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

   

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه