از جشنواره های دیدنی آلمان بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
از جشنواره های دیدنی آلمان بیشتر بدانید

از جشنواره‌های متعدد آلمان می‌توان به جشنواره موسیقی در بایرویت، جشنواره فرینج رکلینگهاوزن، نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کارناوال و جشنواره بین‌المللی فیلم برلین اشاره کرد.

بهترین راه برای شناخت فرهنگ مردم آلمان، حضور در جشنواره‌های متعدد این کشور است. جالب است بدانید حدود ۱۰ هزار جشنواره در طول سال در این کشور برگزار می‌شود و در نتیجه هر زمانی با تور آلمان به این کشور سفر کنید، شاهد جشنواره‌های رنگارنگ و جذاب خواهید بود. نه‌تنها می‌توانید در این جشن‌ها خوش بگذرانید، بلکه امکان گپ‌و‌گفت با مردم محلی و فرهنگ را نیز پیدا می‌کنید.

۱. جشنواره موسیقی در بایرویت

جشنواره های آلمان

جشنواره بایرویت، یک جشنواره موسیقی است که برای اجرای اپراهای ریشارد واگنر همه‌ساله در بایرویت آلمان برگزار می‌شود. واگنر، جشنواره بایروت را با حمایت لودویگ دوم راه انداخت و ساخت تالار اپرای آن، که برای اجرای اپراهای سترگ واگنر طراحی شده ‌بود، در سال ۱۸۷۶ به اتمام رسید و نخستین دوره جشنواره نیز در همان سال آغاز شد. از آن زمان، این جشنواره، به‌جز یک توقف هفت‌ساله پس از جنگ جهانی دوم، به‌طور مرتب برگزار می‌شود.

۲. روز سنت مارتین

جشنواره های آلمان

روز سنت مارتین (St. Martin's Day) را همه اروپایی‌های آلمانی زبان جشن می‌گیرند. این مراسم شباهت‌هایی با هالووین دارد و در اصل برای کودکان است و شامل فعالیت‌های شبانه می‌شود. کودکان مدرسه‌ای، فانوس‌های خود را تزیین می‌کنند و در طول شب همراه با خواندن آوازهای سنتی، یک راه‌پیمایی دسته‌جمعی راه می‌اندازند. این مراسم در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

مارتین توری، سربازی در ارتش روم بود که روزی به نزدیکی دروازه شهر امیان فرانسه می‌رسد و گدایی را می‌بیند که لباسی برای پوشاندن تنش ندارد. مارتین ردایش را درمی‌آورد و آن را به دو قسمت می‌کند، نیمی را به گدا می‌بخشد و نیم دیگر را به تن خود می‌کند. شب هنگام، حضرت عیسی را به خواب می‌بیند که خطاب به فرشتگان می‌گوید:

این مارتین، سرباز رومی است که غسل تعمید نشده است و مرا ملبس کرد.

بنا به روایتی صبح که مارتین از خواب برمی‌خیزد، ردایش را به‌شکل اول می‌بیند. این رویا سبب  غسل تعمید مارتین در سن ۱۸ سالگی می‌شود. مسیحیان در این روز شیرینی می‌پزند و به کلیسا می‌روند و یه یاد مارتین و به‌عنوان سمبلی برای تقسیم دارایی‌ها با افراد مستمند، شیرینی‌ها را به دو نیم تقسیم می‌کنند و نیمی را خود می‌خورند.

۳.نمایشگاه کتاب فرانکفورت 

جشنواره های آلمان

نمایشگاه کتاب فرانکفورت (FBF) بر اساس تعداد ناشرانی که در آن شرکت می‌کنند و نیز تعداد بازدیدکنندگان، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان به شمار می‌رود. نمایندگانی از نشرها و شرکت‌های چند رسانه‌ای از سراسر جهان به نمایشگاه کتاب فرانکفورت می‌آیند تا علاوه بر بازاریابی کتاب، برای حقوق چاپ و نشر بین‌المللی و هزینه‌های صدور مجوز با هم تبادل نظر کنند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر اساس تعداد ناشران و بازدیدکنندگان، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان است

این نمایشگاه در طول ۵ روز برگزاری خود میزبان ٧٠٠٠ غرفه‌دار از بیش از ١٠٠ کشور دنیا است و بیش از ۲۸۶,۰۰۰ بازدیدکننده از آن دیدن می‌کنند.

۴.کارناوال

جشنواره های آلمان

جشن کارناوال که به آن «فصل پنجم» هم گفته می‌شود با جشنواره‌ای از لباس‌های رنگارنگ سنتی همراه است و نقطه اوج این جشنواره، رژه رز دوشنبه (Rose Monday Parade) است که شامل راه‌پیمایی گروه‌های رقصنده و نوازندگان می‌شود و ارابه‌های گلکاری شده نیز در طول خیابان‌های سراسر آلمان به حرکت درمی‌آیند. این مراسم در کل کشور آلمان برگزار می‌شود، اما در شهرهای کلن، دوسلدورف، ماینتس و مونستر حال و هوای دیگری دارد. این جشن در ۱۱ نوامبر ساعت ۱۱:۱۱ صبح آغاز شده و در چهارشنبه خاکستر به پایان می‌رسد.

کارناوال شهر کلن، یکی از بزرگ‌ترین کارناوال‌ها در نوع خود به شمار می‌رود که در روز «سه‌شنبه چرب» آغاز می‌شود و روز «چهارشنبه خاکستر» به پایان می‌رسد. این رویداد یک هفته‌ طول می‌کشد و شباهت زیادی به کارناوال ریو دو ژانیرو برزیل دارد. اوج این مراسم شامل رژه‌ای با حضور بیش از ١٣٠ گروه موسیقی و صدها اسب است و بیش از یک میلیون بازدیدکننده خود را به این جشنواره می‌رسانند. تنوع فعالیت‌ها و سرگرمی‌های این کارناوال در شهر کلن نشان می‌دهد که مخاطبینی از تمام طبقات اجتماعی و اقشار جامعه دارد و جشنواره‌ای عامه پسند به حساب می‌آید. پس به‌دلیل نوع برنامه‌ها، هر کسی می‌تواند به سبک و شیوه خاص خود از این کارناوال لذت ببرد.

۵.جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

جشنواره های آلمان

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان و اروپا است که هرسال در ماه فوریه به‌مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار می‌شود. این جشنواره نخستین بار در سال ۱۹۵۱ با نمایش فیلم ربکا، ساخته آلفرد هیچکاک افتتاح شد. بیش از ۴۰۰ فیلم در این جشنواره به نمایش درمی‌آید و هر سال جایزه خرس طلایی و خرس نقره‌ای (خرس به‌عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می‌شود) به برگزیدگان بخش اصلی اهدا می‌شود.

۶.جشنواره راین در شعله ها

جشنواره های آلمان

جشنواره راین در شعله‌ها (Rhine in Flames Festival)، چهره‌ای متفاوت از زیبایی راین را پیشکش نگاه بازدیدکنندگان می‌کند. آتش بازی‌های خیره‌کننده و قایق‌های بخار که باعث روشنایی آب شده‌اند و قصرهایی که با این همه نور، می‌درخشند قطعا برای هر تماشاگری جذاب خواهد بود. این مراسم فوق‌العاده در آخر هفته‌های ماه مه و سپتامبر برگزار می‌شود.

۷. کارناوال فرهنگ ها

جشنواره های آلمان

کارناوال منحصر به فردی در برلین برگزار می‌شود که به کارناوال فرهنگ‌ها (Carnival of Cultures) معروف است و بیش از ۱٫۵ میلیون بازدیدکننده در آن شرکت می‌کنند. این کارناوال از سال ۱۹۹۶ در برلین برگزار می‌شود و فلسفه آن تکریم تنوع قومی در برلین و همزیستی مسالمت‌آمیز فرهنگ‌های مختلف است. غذاها و نوشیدنی‌های عجیب و غریب، کنسرت‌ها، پایکوبی‌ها و رژه کارناوال با ارابه‌های گلکاری شده، خواننده و رقاص‌هایی از ۷۰ کشور مختلف جهان، از بخش‌های تشکیل‌دهنده این مراسم به حساب می‌آید.

علاوه براین، نمایندگانی از کشورهای برزیل، ژاپن، کنگو و غیره در آن شرکت می‌کنند و یک منظره زیبا و رنگارنگ را به وجود می‌آورند. در واقع هدف برگزارکنندگان این کارناوال مبارزه با نژادپرستی و ترغیب مردم به از میان بردن پیش‌داوری‌ها و تمرین بردباری در مقابل فرهنگ‌های دیگر است. تاریخ برگزاری این کارناوال در سال ۲۰۱۹، از ۷ تا ۱۰ ژوئن خواهد بود.

۸. جشنواره موسیقی باخ در لایپزیگ

جشنواره های آلمان

جشنواره موسیقی باخ هر سال در ماه ژوئیه در شهر لایپزیگ آلمان برگزار می‌شود و یاد و خاطره مشهورترین شهروند آن، سباستین باخ را گرامی می‌دارد. هنرمندان مشهوری از سراسر جهان، شاهکارهای کلاسیک باخ را در مکان‌های تاریخی نظیر کلیسای سنت توماس (St. Thomas Church) اجرا می‌کنند زیرا باخ به‌مدت ۲۷ سال در این کلیسا یک آوازخوان مذهبی بود.

۹. جشنواره کدو تنبل در لودویگسبورگ

جشنواره های آلمان

لودویگسبورگ یکی از ناحیه‌های اشتوتگارت است که جشنواره کدو تنبل (Pumpkin Festival) هر سال در پاییز در این محل برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره کدو تنبل در کل دنیا به حساب می‌آید.

جشنواره کدو تنبل لودویگسبورگ، بزرگ‌ترین جشنواره کدو تنبل دنیا به حساب می‌آید

جالب است بدانید بیش از ۴۵۰ هزار کدو تنبل به نمایش گذاشته می‌شود و رویدادهای باورنکردنی با کدو تنبل نظیر مسابقه قایق‌های کدو تنبل و انواع و اقسام غذاها با کدو تنبل نیز از فعالیت‌های این مراسم است.

۱۰. جشنواره نور برلین

جشنواره های آلمان

جشنواره نور برلین (Berlin Festival of Lights) در ماه اکتبر برگزار می‌شود و شامل هنر نورپردازی و آثار هنری سه بعدی نوآورانه است. نورپردازی اماکن معروف، جاذبه‌ها و ساختمان‌ها مهم شهر نظیر دروازه براندنبورگ، کلیسای جامع برلین و ستون پیروزی برلین به حدی زیبا می‌شود که این جشنواره را به یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های نورپردازی دنیا تبدیل کرده است. هنرمندان ملی و بین‌المللی آثار هنری سه بعدی نورپردازی خود را در این جشنواره به نمایش می‌گذارند و بدین ترتیب این شهر را به صحنه عظیم هنری تبدیل می‌کنند.

در طول دو هفته برگزاری این جشنواره، بیش از دو میلیون بازدیدکننده در آن شرکت می‌کنند و از تماشای این آثار نورپردازی موضوعی لذت می‌برند. در سال‌های اخیر، جشنواره نور برلین تا حد تبدیل شدن به جاذبه گردشگری و عامل اقتصادی مهم ارتقا یافته است. این جشنواره علاوه بر به نمایش گذاشتن آثار هنری نورپردازی، رویدادهای هنری و موسیقی، کارگاه‌های آموزشی عکاسی، بازدید رایگان از ساختمان‌های برگزیده شهر و رویدادهای خیریه را نیز در دستور کار خود دارد.

۱۱. بازارهای کریسمس

جشنواره های آلمان

بازارهای کریسمس (Christmas Markets) بخشی شگفت‌انگیز از سنت تعطیلات آلمان به حساب می‌آید و هر یک از شهرهای آلمان در این فصل حداقل یک بازار کریسمس سنتی برگزار می‌کند. در این بازارها می‌توانید از چرخ و فلک‌های قدیمی لذت ببرید، وسایل تزیینی دست‌ساز بخرید، به سرودهای آلمانی کریسمس گوش کنید و از غذاهای خوشمزه و خانگی کریسمس بچشید.

فقط شهر برلین، ۶۰ بازار کریسمس مختلف دارد

مشهورترین بازار کریسمس آلمانی در شهر نورنبرگ برگزار می‌شود. در غرفه‌های متعدد این بازار، علاوه بر شیرینی‌ها و هدایای زیبا، گوی‌های رنگی و شیشه‌ای زیبا با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد. جالب است بدانید فقط شهر برلین، ۶۰ بازار کریسمس مختلف دارد! این بازارها در آخرین هفته نوامبر آغاز می‌شود و معمولا تا روز کریسمس ادامه می‌یابد.

۱۲. جشن اکتبر

جشنواره های آلمان

جشن اکتبر، یکی از بزرگ‌ترین مهمانی‌های گردشگری در جهان است که به‌صورت سالانه در مونیخ برگزار می‌شود. این مراسم به‌مدت ۱۶ تا ۱۸ روز در اواسط یا اواخر ماه سپتامبر تا هفته اول ماه اکتبر، با حضور بیش از ۶ میلیون نفر شرکت‌کننده از سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. جشن اکتبر، یکی از بخش‌های مهم فرهنگی باواریا به شمار می‌آید و از سال ۱۸۱۰ در حال برگزاری است، هر چند که دیگر شهرهای جهان نیز، با تقلید از جشن اکتبر مونیخ، آن را برگزار می‌کنند. بازی‌های هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، غذاهای متنوع سنتی و دیگر برنامه‌های تفریحی از رویدادهای این مراسم است.

۱۳. جشنواره تالوود

جشنواره های آلمان

جشنواره تالوود (Tollwood Festival) در دو فصل زمستان و تابستان برگزار می‌شود به‌طوری که در فصل تابستان در پارک المپیک و در فصل زمستان (۲۳ نوامبر تا ۳۱ دسامبر) در نمایشگاه تریزینویزه مونیخ اتفاق می‌افتد. این جشنواره شامل برنامه‌های موسیقی، تئاترهای مختلف، اجراهای زنده و نمایشگاه‌های هنر تجسمی است و محوریت آن بر موضوعات محیطی و اجتماعی در حوزه هنر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه