باغ های زیبای جهان؛ مقاصدی مناسب برای سفر در زمستان

سودا سلیمی
سودا سلیمی شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
باغ های زیبای جهان؛ مقاصدی مناسب برای سفر در زمستان

فرارسیدن زمستان برای دوستداران طبیعت و گل مانند تیغ دولبه است. ولی به هر حال فراری از آن وجود ندارد و روندی طبیعی حکم می‌کند که زمستان برسد.

این داستان را از قول متیو ویلسون «Matthew Wilson»، نویسنده‌ای دوستدار رنگ سبز طبیعت می‌خوانید.

به‌عنوان یک دوستدار گل و گیاه تا صحبت از فرارسیدن زمستان می‌شود، قسمتی از وجود من برای جایگزینی رنگ سبز با رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری در زمستان به عزاداری می‌نشیند.

خوشبختانه برای فرار از افسردگی زمستان، باغ‌های سرسبزی وجود دارد. در ادامه تعدادی از این باغ‌ها را معرفی خواهم کرد.

کالیفرنیای جنوبی مقصد محبوب من در اواخر پاییز و اوایل زمستان است. میانگین دما در روز حدود ۲۰ درجه سانتیگراد بوده و مناظر زیبایی را در این زمان از سال می‌توان در جنوب ایالت مشاهده کرد. مسیری که در کنار اقیانوس اطلس رانندگی می‌کنید تا به کالیفرنیای جنوبی برسید را قطعه هرگز فراموش نخواهید کرد. این مسیر از شمال سانفرانسیسکو شروع شده، از مناطق ناپا «Napa» و سونوما «Sonoma» و مسیر سانتا کروز «Santa Cruz» گذشته تا به ساحل بیگ سور «Big Sur» می‌رسد.

باغ بیگ سور

شهر سانتا باربارا «Santa Barbara» منطقه‌ای است که اگر به باغ‌ها و درختان علاقه دارید باید حتما از آن دیدن کنید. این محل درختی به نام فیکوس ماکروفیلیا «Ficus macrophylla» دارد که صاحب رکورد جهانی است و از سال ۱۹۷۰ میلادی در این منطقه پرورش داده شده است.

در ورودی شهر یکی از عجیب‌ترین باغ‌ها قرار دارد. نام این باغ لوتوسلند «Lotusland» بوده و توسط یکی از خوانندگان اپرای متولد لهستان با نام گانا والسکا «Ganna Walska» طراحی شده است. او در چهل سالگی خود به سانتا باربارا آمده بود و یک باغ ۳۷ هکتاری خریده و آن را برای ترغیب بازدید کشیشان تبتی از این منطقه و سکونت آنها در این محل طراحی کرده بود.

باغ لوتوسلند

شاید این تلاش به نتیجه نرسید ولی در عوض این باغ تبدیل به جاذبه‌ی گردشگری شد و به همین خاطر گانا نام آن را از سرزمین تبت «Tibetland» به لوتوسلند تغییر داد. این خواننده باغی با اتاق‌هایی برای سکونت طراحی کرد. با این فرم از باغ‌ها در سیسینگورت «Sissinghurst» و هیدکوت «Hidcote» آشنا هستید. به هر حال لوتوسلند از باغ‌های دیگر بسیار متفاوت است. در این باغ اتاق‌هایی از گل و گیاه‌های گوناگون را می‌توانید ببینید.

والسکا در طراحی خود از تعداد مشخصی گل استفاده کرده است ولی قسمتی از باغ نیز وجود دارد که بیش از ۱۷۰ نوع گل گوناگون دارد. او در سال ۱۹۸۴ میلادی درگذشت ولی باغ او همچنان رو به توسعه است و قسمتی به عنوان باغ کاکتوس نیز جدیدا به آن اضافه شده است.

من در روزی آفتابی در ماه اکتوبر از این محل دیدن کردم. روحیه‌ی هنری والسکا از درهای باغ به بیرون فوران کرده بود. درها باز بود و داخل باغ دیده می‌شد. به راحتی می‌توانستم او را در حال خوانندگی در باغ تصور کنم.

بر خلاف لوتوسلند که ترکیبی از انواع گونه‌های گیاهی است، منطقه‌ی سانتا باربارا پوشیده از گیاهان محلی است. باغ‌های گیاه‌شناسی معدودی وجود دارند که تا این اندازه زیبا باشند. این باغ علاوه بر مناظر زیبای گیاهان دارای مناظر کوهستانی و دره نیز هستند.

شاعر علاقمند به طبیعت ادوارد جیمز «Edward James» همسایه‌ی والسکا بوده و سکونت در این محل را به لس‌آنجلس ترجیح داده است. بعد از این محل او به مکزیک رفت و باغ خود را با نام لاس پوزاس «Las Pozas» در منطقه‌ای کوهستانی درست کرد. 

باغ لاس پوزاس

او این جنگل را پر از مجسمه‌های زیبا کرد و در مورد باغ خود توضیح می‌دهد:

این باغ مانند خانه‌ای با سقف بینهایت بزرگ است.

تازمانیا «Tasmania» راهی طولانی است که از کالیفرنیا می‌گذرد و ۲۲ هکتار از آن با باغ‌های گیاه‌شناسی سانتا برابارا مشترک است. صاحب این باغ تصمیم گرفته است که این باغ را با گیاهان بومی استرالیایی دوباره بکارد. سفر به این محل برای دیدن گیاهان استرالیایی را توصیه می‌کنم. همراه با بازدید از این باغ می‌توانید به باغ‌های گیاه‌شناسی تازمانیا هم که بیشتر شبیه به گلخانه هستند نیز سربزنید.

اگر فرصت کافی برای مسافرت دارید، مراکش نیز گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. این کشور محل مناسبی برای بیرون کردن سرما از تن انسان است و حتی در ماه دسامبر هم دمای هوا در این محل به ۱۹ درجه‌ی سانتیگراد می‌رسد. معروفترین باغ مراکش جاردین ماجورل «Jardin Majorelle» نام دارد. این باغ توسط ایوز سن لورنت «Yves Saint-Laurent» و شریک او پیر برگ «Pierre Bergé» درست شده و باغ امروزی توسط جیکوز ماجورل «Jacques Majorelle» بازسازی شده است. البته این باغ تنها جاذبه‌ی گردشگری مراکش نیست.

باغ‌های عقدال «Agdal»، باغ‌های وحشی و سنتی بوده و ۸۰۰ سال پیش برای خانواده‌های سلطنتی طراحی شده‌اند. باغ‌های خصوصی مانند جینین تامسنا «Jnane Tamsna» در قسمت قدیمی شهر وجود دارند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه