جاذبه‌ های نفس گیر زیر زمینی؛ ورود تنگناهراسان ممنوع!

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
جاذبه‌ های نفس گیر زیر زمینی؛ ورود تنگناهراسان ممنوع!

بسیاری از جاذبه‌های گردشگری زیر پاهای ما قرار دارند. غارها، پناهگاه‌های تاریخی و هزاران جاذبه‌ی طبیعی و غیرطبیعی در زیر زمین وجود دارد که در این مقاله چند نمونه از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تونل‌ها، غارها، پناهگاه‌ها و مقبره‌های باستانی، همگی گوشه‌ای از جاذبه‌هایی هستند که زیر زمین، زیر پاهای ما قرار دارند. بسیاری از افراد قله‌های مرتفع را برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند، یا در عمیق‌ترین نقاط اقیانوس، غواصی می‌کنند. اما در کنار این جاذبه‌های فوق‌العاده، جاذبه‌های دیگری درست زیر پاهای ما قرار دارند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند؛ جاذبه‌هایی زیر خیابان‌های سنگ‌فرش یا زیر زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی. بعضی از آن‌ها بسیار زیبا و حیرت‌انگیز و بعضی از آن‌ها ترسناک است. از تونل‌های حفر شده در دوران جنگ گرفته تا غارهای طبیعی با کهکشانی از ستاره، در ادامه با ده مورد از جاذبه‌های زیرزمینی دنیا آشنا می‌شویم.

اتاق‌های جنگ چرچیل، بریتانیا

جاذبه های زیرزمینی

اتاق‌های جنگ چرچیل زیر خیابان‌های لندن قرار گرفته‌اند؛ جایی که در آن‌ها نخست‌وزیر سابق بریتانیا، وینستون چرچیل، کابینه و پرسنل نظامی‌اش، عملیات‌های جنگ جهانی دوم را هدایت می‌کردند. امروزه این اتاق‌های زیرزمینی بخشی از موزه‌ی سلطنتی جنگ است؛ پناهگاه‌هایی که از کارمندان و اسرار سری در شب‌ها و روزهای پرالتهاب جنگ، حفاظت می‌کردند. بعد از جنگ، ارزش تاریخی این اتاق‌ها مورد توجه قرار گرفت و بعضی از آن‌ها مثلا اتاق نقشه، همان‌طور دست نخورده و به شکل اولیه باقی‌ مانده است. این موزه شامل نقشه‌ها و اسناد تاریخی، صندلی گردان چرچیل و خوابگاه فرماندهان جنگ است.

غار Poço Encantado، برزیل

جاذبه های زیرزمینی

این غار در پارک ملی Chapada Diamantina برزیل قرار دارد و به سادگی از طریق یک دریاچه‌ی زیرزمینی و دریچه‌ای طبیعی روبه‌جنگل، قابل دسترسی است. در برخی از ساعات روز بین آوریل و سپتامبر، نور آفتاب به داخل غار می‌تابد و آب کریستالی و زیبای آن را آشکار می‌کند. گودال آبی اسرارآمیز و عمیقی آشکار می‌شود که بسیار دیدنی و البته برای تنگناهراسان، ترسناک است. زیر سطح آب، ریشه‌ها و تنه‌های قدیمی درختان و اشکال دیدنی صخره‌ها نمایان می‌شود با وجود این که عمق آب به ۶۱ متر می‌رسد. این غار، اکوسیستمی بسیار حساس دارد بنابراین اجازه‌ی شنا کردن در آن ندارید.

اتاق ماگما آتشفشان Thrihnukagigur، ایسلند

جاذبه های زیرزمینی

از اواسط ماه مه تا اواسط اکتبر، این فرصت را دارید تا به مرکز زمین در ایسلند سفر کنید. بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه عبور از دشت گدازه‌ی Thrihnukagigur، به حفره‌ی این آتش‌فشان می‌رسید. این آتش‌فشان آخرین بار ۴ هزار سال پیش فوران کرده است. سفر به داخل یا خارج این اتاق ماگما، ۶ دقیقه طول می‌کشد و گشت و گذار در آن هم ۳۰ دقیقه ادامه دارد. اگر مبتلا به کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی هستید، از تماشای این شگفتی طبیعت، صرف نظر کنید.

غار کرم‌های شب‌تاب Waitomo، نیوزیلند

جاذبه های زیرزمینی

یکی از دیدنی‌های جزیره‌ی شمالی نیوزیلند، غار کرم‌های شب‌تاب است. این غار به خاطر استالاکتیت و استالاگمیت‌هایش معروف است علاوه بر این میلیون‌ها کرم شب‌تاب بومی این منطقه از دیوارها و سقف این غار آویزان هستند. این غار در میان صخره‌های ماسه سنگی با عبور جریان آب، بیش از ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده است. این موجودات کوچک، نوری آبی‌رنگ و زیبا را می‌تابانند که منظره‌ای شبیه کهکشان ایجاد می‌کند. در واقع جذاب‌ترین بخش تورهای بازدید از این غار، زمانی است که سوار بر قایق زیر سقف‌های درخشان آن قرار می‌گیرید انگار زیر آسمان پرستاره ایستاده‌اید.

سالینا توردا (Salina Turda)، رومانی

جاذبه های زیرزمینی

در سال ۱۰۷۵، برای اولین بار از این معدن، نمک استخراج شد. این معدن در دوران قرون وسطی فعال بود تا این که در سال ۱۹۳۲ بسته شد. سالینا توردا بعدها به عنوان یک موزه‌ی زیرزمینی در سال ۱۹۹۲ بازگشایی شد. البته غیر از موزه، این معدن کاربری دیگری هم دارد و آن هالوتراپی یا نمک درمانی با کمک هوای یونیزه، فشار و رطوبت این معدن است. این معدن زیر سطح زمین قرار دارد و دارای تالارهای زیرزمینی بسیار وسیعی است. این مجموعه شامل اتاق پژواک، آبشار نمک، یک دریاچه‌ی زیرزمینی، استالاکتیت و تالار کریستال است.

تونل‌های کو چی (Cu Chi)، ویتنام

جاذبه های زیرزمینی

این مجموعه‌ی زیرزمینی بزرگ در شمال غربی شهر هوشی مین قرار دارد و در زمان‌های گذشته به عنوان مکانی برای مخفی شدن، نگهداری آذوقه و مهمات و زندگی سربازان ویتنامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دو بخش از این تونل‌ها دارای دسترسی ساده هستند و برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده‌اند.

جاذبه های زیرزمینی

این تونل‌ها وسیع‌تر و بلندتر شده‌اند تا گردشگران راحت‌تر بتوانند از آن‌ها عبور کنند. می‌توانید در این گذرگاه‌های زیرزمینی بگردید و حتی غذایی که سربازان می‌خوردند، امتحان کنید.

بنیاد سزار مانریک (Cesar Manrique)، اسپانیا

جاذبه های زیرزمینی

اگر فکر می‌کنید تا حالا هر مدل خانه‌ی مسکونی را دیده‌اید، در اشتباه هستید. در جزیره‌ای به نام لانزاروته، هنرمندی به نام سزار مانریک که با افرادی چون میرو و پیکاسو دوست بود، در دهه‌ی ۱۹۶۰، یک اقامتگاه شگفت‌انگیز برای خود ساخت. زیر این خانه‌ی سفید به سبک اسپانیایی، زیرزمینی وجود دارد که محل اتصال پنج حباب گدازه است که به اتاق‌هایی شیک متشکل از بازالت آتش‌فشانی تبدیل شده‌اند؛ اتاق‌هایی که نیازی به پنجره و کاغذ دیواری ندارند.

جاذبه های زیرزمینی

بخش مرکزی، قسمتی با فضای باز است که یک باغ کوچک کاکتوس دارد. استخر شنا و باربیکیو از دیگر بخش‌های این قسمت است. این خانه، در اشکال طبیعی زمینی و به کمک ویژگی‌های طبیعت ساخته شده است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

مقبره‌ی ستی یکم (Tomb of Seti I)، مصر

جاذبه های زیرزمینی

سایر مقبره‌های مصری در برابر این مقبره‌ی ستی یکم از فراعنه‌ی مصر، بسیار کوچک به نظر می‌‌آیند. این مقبره بزرگ‌ترین، عمیق‌ترین و کامل‌ترین مقبره‌ی فراعنه در دره‌ی پادشاهان است و در اکتبر سال ۱۸۱۷ توسط یک کاشف ایتالیایی کشف شد. اکتشافات اخیر نشان می‌دهد که این مقبره بزرگ‌تر از آن چیزی است که پیش از آن تصور می‌شد. این مقبره در برگیرنده‌ی ۱۱ اتاق است که همه‌ی آن‌ها به جز دو تا، دارای نقاشی‌های زیبای دیواری و نقش‌برجسته‌هایی از تصاویر پادشاهان و تصاویری از «کتاب مرگ» و عالم اموات است که به خوبی حفظ شده‌اند. امروزه بخش‌هایی از این نقاشی‌ها و هنرهای دیواری در موزه‌های شهرهای بزرگ دنیا نگهداری می‌شود.

غارهای سونورا، تگزاس

جاذبه های زیرزمینی

این غار دیدنی با فرم‌های طبیعی و کریستالی زیبا، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین غارهای دنیا است. تورهای همراه با راهنما برای بازدید از غار برپا می‌شود. اشکال صخره‌ای و فرم‌های طبیعی داخل غار، بسیار شگفت‌انگیز هستند و هر کدام با توجه به شباهتی که دارند، نام‌گذاری شده‌اند.

کوبر پدی (Coober Pedy)، استرالیا

جاذبه های زیرزمینی

کوبر پدی، شهری در استرالیا، گاهی با نام پایتخت اوپال جهان شناخته می‌شود و این به خاطر تعداد زیاد معادن سنگ‌های قیمتی در این شهر است. یکی دیگر از دلایل شهرت این شهر، پناهگاه‌های زیرزمینی آن است که تقریبا نیمی از جمعیت شهر برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای شهر، در آنها زندگی می‌کردند. اگر به این شهر سفر کنید، شما هم می‌توانید در یک هتل زیرزمینی اقامت کنید، در رستوران‌های زیرزمینی غذا بخورید و از کلیساهای زیرزمینی دیدن کنید.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه