حقایق جالب در مورد صربستان

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
حقایق جالب در مورد صربستان

صربستان کشوری است کمترشناخته‌شده در اروپا که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. 

صربستان کشوری است در منطقه‌ی بالکان، در شرق اروپا، که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ با این وجود این کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جاذبه‌های طبیعی بسیاری بهره‌مند است. از طرفی با توجه به تاریخ و قدمت صربستان، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوانی نیز در آن پیدا می‌شود. جمع این موارد می‌تواند صربستان را به مقصد گردشگری جذابی تبدیل کند.

با این مقدمه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالب این کشور می‌رویم.

طبیعت صربستان

۱. بر اساس مستندات، قدمت سکونت بشر در این منطقه به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. پیدایش اولین شهر در منطقه‌ی فعلی صربستان به ۶۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

۲. نام این کشور «صربیا» (Serbia) است که واژه‌ای یونانی به معنی «سرزمین قوم صرب» است.

۳. صربستان در طول تاریخ مانند دیگر کشورهای این منطقه تحت تملک امپراطوری‌های گوناگون درآمد. از این جمله می‌توان به امپراطوری روم اشاره کرد. پیرو همین امر، ۱۸ امپراطور این امپراطوری در سرزمین فعلی صربستان متولد شده بودند.

صربستان قدیم

۴. این سرزمین پس از اتفاقات فراوان، در اوایل قرن ۱۵، زیر سلطه‌ی امپراطوری عثمانی رفت. این سلطه تا سال ۱۹۱۲ ادامه داشت تا آن‌که پس از کش‌مکش‌های همان سال‌ها به همراه اسلوونی، بوسنی، کرواسی، مقدونیه و مونته نگرو کشور جدید جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی (سابق) را ایجاد کردند.

۵. بعدها نیز با وجود علاقه‌ی صرب‌ها به اتحاد یوگوسلاوی، پس از منازعات فراوان، در سال ۱۹۹۰ این مجموعه کشورها از یکدیگر جدا شدند و تنها صربستان و مونته نگرو به عنوان یک کشور بودند. این اتحاد نیز در سال ۲۰۰۶ به طور توافقی لغو شد و هر یک از این دو کشور به طور جداگانه اعلام استقلال کردند.

۶. علی‌رغم قرارگیری این کشور در سرزمینی محصور و دور از دریا در منطقه‌ی بالکان، رودخانه‌های متعددی از جمله دانوب در آن جریاد دارند. همین امر موجب پدید آمدن شرایط اقلیمی نسبتا مساعدی، مانند پوشش ۳۰٪ از سطح آن توسط جنگل‌ها شده است.

طبیعت صربستان

۷. شرایط جغرافیایی صربستان آب و هوای تقریبا خنک و سردی را همراه با رطوبت نسبی در پی داشته است. میانگین دمای این منطقه در روزهای گرم سال ۲۳ درجه و در روزهای سرد سال ۲ درجه است.

برف در صربستان

۸. کشور صربستان جمعیتی در حدود ۷ میلیون نفر را در خود جای داده است.

۹. بلگراد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپای شرقی، با جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر، پایتخت کشور صربستان محسوب می‌شود.

بلگراد

۱۰. صنعت توریسم این کشور با میانگین بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر در سال بخش مهمی از اقتصاد صربستان را بر عهده دارد. از طرفی صنایع کشاورزی از مهم‌ترین صنایع این کشور محسوب می‌شود.

کشاورزی در صربستان

۱۱. پس از ساکنین محلی این کشور، ملیت‌هایی از مجارستان و ایتالیا به ترتیب بیشترین ساکنین این سرزمین را تشکیل می‌دهند.

مردم صربستان

۱۲. مسیحیت دین اکثر مردم صربستان محسوب می‌شود؛ در حالی که اسلام در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

۱۳. این سرزمین به دلیل قرارگیری در محل اتصال غرب و شرق اروپا از آثار تاریخی متعددی مانند قلعه‌ها و کلیساهای کوچک و بزرگ برخوردار است.

قلعه های صربستان

۱۴. بزرگ‌ترین سازه و دروازه‌های سنگی اروپا در این کشور قرار دارد. این مجموعه آثار باستانی از ۳ دروازه تشکیل شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها از ۳۴ متر ارتفاع، ۳۰ متر طول و ۱۵ متر ضخامت برخوردار است.

۱۵. پایین‌ترین ارتفاع این سرزمین در منطقه‌ای با ۳۵ ارتفاع در کناره‌ی رودخانه‌ی دانوب و مرتفع‌ترین آن قله‌ی «میدزور» (Midzor) با ۲۱۶۹ متر ارتفاع است.

۱۶. همان‌طور که اشاره شد رودخانه‌ی دانوب از صربستان نیز می‌گذرد. این امر یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی را به وجود آورده است. منطقه‌ای که با عبور دانوب از گلوگاهی کوچک، بستر آن به یک‌باره از چند متر به چند صد متر افزایش پیدا می‌کند.

دانوب در صربستان

۱۷. یکی از صنایع سنتی و قدیمی مردم این سرزمین، ساعت‌سازی بوده است. قدمت این صنعت در صربستان بسیار بیشتر از کشور سوئیس است و در حدود ۵۰۰ سال زودتر این حرفه آغاز شد.

۱۸. یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی و جذاب صربستان، منطقه‌ای است موسوم به «روستای شیطان» (Devil’s Town) که صخره‌های خاکی تیز و بلندی در آن قرار گرفته است. این ۲۲۰ صخره بر اثر فرسایش خاک در طول سالیان متمادی به این شکل حاصل شده‌اند.

روستانی شیطان در صربستان

۱۹. صربستان یکی از اصلی‌ترین کشورهای صادرکننده‌ی تمشک است. صادرات تمشک این کشور ۳۰٪ از کل بازار جهانی این میوه را شامل می‌شود.

تمشک صربستان

۲۰. برای آخرین مورد جالب است که بدانید که واژه‌ی «ومپایر» (Vampire) از واژه‌‌ی صربی (Vampir) برگرفته شده است که برای اولین بار به فرد روستایی و صربی که ۹ نفر را کشت، لقب داده شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه