بهترین زمان برای رفتن به اروپا (قسمت اول)

پویان میهن‌پرست
پویان میهن‌پرست یکشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
بهترین زمان برای رفتن به اروپا (قسمت اول)

آیا می دانید بهترین زمان برای رفتن به اروپا چه فصلی از سال است؟ برای دانستن این سوال در کجارو همراه ما باشید.

بعضی از مردم شرایط کاریشان ایجاب می‌کند که بتوانند با خیال راحت به مسافرت بروند اما بسیاری دیگر تا این حد خوش شانس نیستند. خوشبختانه، اروپا در کل سال میزبان مسافرین و گردشگران است و هر فصل آن حال و هوا و تجربه‌ی مخصوص به خودش را دارد.

در صنعت گردشگری سال را به ۳ قسمت تقسیم می‌کنند. فصل شلوغ «peak season»، فصل معمولی«shoulder season» و فصل خلوت « off season» که هرکدام محاسن و معایب خودشان را دارند.

فارغ از این که شما به کدام کشور سفر می‌کنید، اگر قصدتان از سفر آشنایی با مردمان دیگر است، اروپا در هر زمان از سال این خواسته‌ی شما را برآورده می‌کند.

فصل شلوغ (peak season) - تابستان

تابستان زمان خوبی برای مسافرت است مگر اینکه جمعیت و گرما شما را آزار بدهد. هوای آفتابی، روز‌های طولانی و شب‌های پرجنب و جوش باعث شده است که اروپا تبدیل به آهنربای توریست‌ها شود. در اینجا چندین نکته به شما یادآوری می‌کنیم تا آرامشتان را از دست ندهید.

سیل جمعیت را در نظر بگیرید

جمعیت را در نظر بگیرید

در فصول «peak season» تا جایی که می‌توانید صبح‌های زود و شب‌های دیروقت به مکان‌هایی که شلوغ می‌شوند بروید.

پول اضافی دادن به جاذبه‌ها ممنوع!

در خاطر داشته باشید که هر چه یک جاذبه ورودی گران‌تر یا برای دسترسی به امکانات پول اضافی بگیرد، در ذهن گردشگران ارزش بیشتری دارد.

به عنوان مثال، سواحل شبه جزیره‌ی «پنوپولسین» در یونان همان حال و هوای جزایر گران‌قیمت «سانتورینی» در ایتالیا را دارد با این تفاوت که بسیار ارزان‌تر و دنج‌تر است.

اگر با ماشین شخصی‌تان سفر می‌کنید، نیازی نیست از مسیری که همه‌ی توریست‌ها می‌روند بروید. اروپا جدا از راه‌آهن‌های خود، بسیار ارزان و آرامش‌بخش‌ است.

از شب استفاده کنید

از شب استفاده کنید

مقاصد روزانه در نزدیکی شهر‌های بزرگ، همچون «تولدو» (نزدیک مادرید) و «سن مارینو» ( نزدیک اقامتگاه‌های ساحلی عظیم ایتالیا) جو و حس و حال بهتری در شب‌ها که گردشگران به هتل‌های خود پناه برده‌اند، دارند.

شهر‌های کوچک معمولا هتل‌های زیادی ندارند که تور‌ها بتوانند در آنجا اقامت کنند و همین باعث می‌شود تا خستگی راه به تنشان بماند.

انتظار گرمای شدید را داشته باشید

انتظار گرمای شدید را داشته باشید

اگر پای صحبت یک اروپایی بنشینید، قسم می‌خورد که هر سال گرم‌تر از پارسال است. حتی رستوران‌هایی که در مناطق سردسیر قرار دارند ( مونیخ و آمستردام)  نیز غذا‌های خود را در فضای باز سرو می‌کنند. خلاصه که اگر در این زمان می‌خواهید سفر کنید، از گرمای هوا ناراحت نباشید.

با بد و خوب این فصل بسازید

با بد و خوب این فصل بسازید

اگرچه توریست‌ها و گردشگران از سفر خود لذت می‌برند، اما در نظر داشته باشید که مردم آنجا هم به سفر می‌روند. به عنوان مثال، شهروندان پاریس به مسافرت می‌روند و ممکن است شهر به آن شلوغی که  انتظار می‌رود نباشد. هتل‌ ‌های مخصوص بازرگانان و  همچنین سفر‌های کاری در منطقه‌ی اسکاندیناوی در تابستان به شدت خلوت و کم است.

در اکثر اروپا، مخصوصا در شهر‌های فرانسه و ایتالیا در این موقع از سال، کم جنب و جوش است چون شهروندان آن شهر نیز به سفر‌های ساحلی می‌روند.

اما با تمام چیز‌هایی که گفتیم، این موضوع مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد. ممکن است نتوانید یک دندانپزشک پیدا کنید یا خشکشویی‌های شهر تعطیل باشند، اما واقعیت این است که این قضایا توریست‌ها را آزار نمی‌دهد.

نکته‌ی دیگر ترافیک و شلوغی در مناطق ساحلی است. این یعنی برای یک تکه از ساحل «فرنچ ریوریا» در فرانسه بایدحسابی درگیر شوید.

بعضی مکان‌ها تنها در این فصل خوب است

بعضی مکان ها تنها در این فصل خوب است

اگر خواستید در این فصل سفر کنید، به منطقه‌ی اسکاندیناوی، بریتانیا یا ایرلند بروید چون شلوغی آن‌ها نسبت به دیگر کشور‌ها به شدت کمتر است و بسیاری از مکان‌ها و جاذبه‌های آنها در فصول دیگر یا تعطیل هستند یا هیجانی ندارند. منطقه‌ی اسکاندیناوی بازه‌ی کوتاهی مناسب گردشگران است. اواسط تیر تا اواخر مرداد. رفتن به این منطقه در خارج از این بازه اشتباه است.

فصل معمولی (shoulder season) - بهار و پاییز

فصل معمولی اغلب به بهار و پاییز گفته می‌شود. که ترکیبی از فصل شلوغ و فصل خلوت است و به شما از مزایای هر دو فصل ارایه می‌کند. در این فصل، هوای خوب، روزهای نسبتا طولانی جمعیت کمتر، و صنعت گردشگری‌ای که همواره به شما خدمات می‌دهد را دارا هستید.

فصل معمولی در هر کشور فرق می‌کند

به دلیل اینکه هوای اروپای مدیترانه‌ای در پاییز و بهار خنک‌تر است، فصل معمولی در اکثر کشور‌های ایتالیا، جنوب فرانسه، اسپانیا، کرواسی و یونان نزدیک به فصل شلوغ است و سیل جمعیت زیاد و قیمت‌ها همچنان بالا است.

به عنوان مثال، برای سواحل ایتالیا اردیبهشت و خرداد فصل شلوغ حساب می‌شود نه تابستان آن. همانطور که قبلا هم گفتیم، پاریس در مرداد و شهریور به طرز عجیبی خلوت است.

بهار یا پاییز؟

بهار یا پاییز؟

اگر با خود کلنجار می‌روید که قبل از تابستان به سفر بروم یا بعد از تابستان، اول مقصد خودتان را مشخص کنید. شرایط جوی و جمعیت در بهار و پاییز شبیه به هم هستند. اروپای مدیترانه‌ای در بهار سرسبز است ولی در پاییز، حال و هوای پاییزی خودش را دارد. برای کسانی که اهل کوهنوردی و پیاده‌روی هستند، رشته کوه آلپ در اوایل پاییز بهترین گزینه است.

از لحاظ اقتصادی بودن، به خاطر داشته باشید که هزینه‌ی بلیط رفت و برگشت هوایی بر اساس تاریخ رفت شما محاسبه می‌شود. پس با این حساب، اگر در فصل شلوغ مسافرت کنید و در اواخر پاییز، که همان فصل معمولی است، برگردید، باید هزینه‌ی فصل شلوغ را بپردازید.

مطالب مرتبط:

منبع RickSteves

دیدگاه