غذاهای محلی مارماریس، ترکیه؛ از پیلاو تا کباب

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
غذاهای محلی مارماریس، ترکیه؛ از پیلاو تا کباب

مارماریس علاوه بر طبیعت، مراکز خرید و مکان‌های دیدنی غذاهای  محلی خوشمزه‌ای دارد که تنها مخصوص این شهر است. برای آشنایی با این غذاها با کجارو همراه باشید.

غذاهای محلی مارماریس هم مانند غذاهای شهرهای دیگر دنیا مجموعه‌ای از طعم‌ها، مزه‌ها و رنگ‌های مختلف هستند. به‌طور کلی طعم غذاهای معروف و مخصوص ترکیه را می‌توانید در سفر به ترکیه و در تمام شهرهای این کشور تجربه کنید. در ادامه به معرفی غذاها و شیرینی‌های سنتی ترکیه و مارماریس می‌پردازیم.

پیلاو (Pilav) 

پلو

پلو

پلو

پلاف یا پلو برنجی است که از موادی چون گوشت و ادویه طعم‌دار می‌شود. گاهی پیش از اضافه کردن مواد به برنج، آن را در روغن تفت می‌دهند و همین دلیل قهوه‌ای بودن رنگ پلو است. بسته به نوع منطقه به آن گوشت، ماهی، سبزیجات، پیاز پخته شده، پاستا و میوه‌های خشک اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

سیمیت (Simit)

سیمیت

سیمیت

سیمیت

قدمت این خوراک مختصر به قرن ۱۶ بازمی‌گردد. کاروان‌های به استانبول می‌رفتند یا از آن بازمی‌گشتند کیسه‌های خود را پر از حنان‌های حلقه‌ای می‌کردند.امروزه این نان‌های پوشیده از کنجد را در صبحانه یا به‌عنوان یک میان وعده میل می‌کنند.

دوغ

دوغ

دوغ

ترک‌ها عاشق دوغ هستند و هر ساله بیش از ۲ میلیون تن از این نوشیدنی سفید را می‌نوشند. قدمت این نوشیدنی محبوب به کوچ‌نشینان هزاران سال پیش در آسیای مرکز برمی‌گردد. این نوشیدنی خنک را آیران نیز می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

شوربا (Corba)

سوپ شوربا

سوپ شوربا

شاید باورش سخت باشد اما این سوپ ساده در بین مردمان ترکیه بسیار محبوب است تا حدی که صبحانه هم شوربا می‌خورند. این سوپ از عدس یا گوجه تهیه می‌شود اما گاها از زبان و مغز گوسفند هم به‌عنوان مواد اصلی استفاده می‌کنند. شکل دیگر این سوپ را در شمال شرق ترکیه از کلم تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

پیتزای ترکی

پیتزای ترکی

پیتزای ترکی

پیتزای ترکی

پاید، پیتا (Pide) یا لحم‌عجین (Lahmacun) که به  پیتزای ترکی معروف است نان نازکی با است که روی آن پنیر، تخم‌مرغ، گوشت ریز شده، مرغ یا ماهی تن می‌ریزند و در فر با شعله بالا قرار می‌دهند. این غذا بسیار شبیه به پیتزا است و مدل سبزیجات آن نیز به گیاه‌خواران پیشنهاد می‌شود.

کباب

کباب ترگی

کباب ترگی

کباب ترگی

بیش از ۴۰ نوع کباب در ترکیه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها کباب خیابانی است. سیخ‌های گردان بزرگ از گوشت گاو یا مرغ را نزدیک گاز قرار می‌دهند، لایه‌های پخته شده را از آن جدا کرده و داخل نان قرار می‌دهند و روی آن کاهو، پیاز و گوجه می‌ریزند. این کباب با دوغ وعده بسیار لذیذ و پرطرفداری است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه