ملاقات با بانوی سبزپوش خشمگین در کاخ بریساک، فرانسه

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
ملاقات با بانوی سبزپوش خشمگین در کاخ بریساک، فرانسه

امروز تور گردشگری وحشت خود را در یکی از زیباترین و البته تسخیر شده‌ترین کاخ - قلعه‌های فرانسه برگزار خواهیم کرد. با کجارو همراه باشید.

وقتی مردم برای نخستین بار کاخ و قلعه‌ی زیبا و خوش منظره‌ی «بریساک» (Chateau de Brissac) واقع در ایالت «آنژو» (Anjou)  را تماشا می‌کنند، غرق بهت و شگفتی می‌شوند. کاخی زیبا و قرون وسطایی که در «دره‌ی لوآر» (Loire Vally) و در کشور فرانسه واقع شده و بی‌شباهت به قلعه‌های افسانه‌ای نیست که گویی از دل داستان‌های پریان سر برآورده‌اند.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

این مکان در اصل کاخی است به سبک و سیاق شاتوهای فرانسوی که قرن‌هاست در مالکیت خانواده‌ی «کاوس-بریساک» (Cossé) باقی مانده است، خانواده‌ای که میراث دار عنوان اشرافی دوک بوده و هم اکنون به عنوان دوک‌های بریساک شناخته می‌شوند. از سوی دیگر این قلعه به دلیل تاریخچه غنی و خواندنی خود از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به عنوان اثر معماری ارزشمند و میراث ملی ثبت شده است.

در حقیقت کاخ امروزی روزگاری بخشی از یک قلعه‌ی بزرگ و باشکوه بود که در قرن یازدهم توسط کنت‌های آنژو بنیان نهاده شد. اما در قرن پانزدهم وقتی «شاه رنه» که در آن زمان حکومت آنژو را برعهده داشت، این قلعه را تغییر داده و در حدود ۶۰ کاخ و خانه‌ی اشرافی بزرگ را در دل آن بنا نهاد که البته در میان تمامی این ساختمان‌ها، بریساک یکی از زیباترین‌ها است.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

از سوی دیگر بریساک را باید بلندترین کاخ نوع خود در فرانسه دانست، سازه‌ای شگفت و تماشایی که حتی مشاهده‌اش نیز جریانی از گرما و جادوی جهان کهن را در رگ و پی بیننده به جریان می‌اندازد. اما در عین حال این کاخ زیبا نیز رویی تیره و تار دارد که ارتباطی تنگاتنگ با یکی از قدیمی ترین ساکنان آن دارد، بانویی خشمگین که ملاقاتش لرزه به اندام بازدیدکنندگان می‌اندازد.

اما تاریخ این ساختمان تماشایی در کنار روزهای درخشان و به یادماندنی، روزهایی غمگین و ناامید کننده را نیز در خاطر دارد. به دلیل جنگ‌های متعدد این کاخ بارها تخریب و مجددا بازسازی شده و حتی در اواخر دهه‌ی ۱۷۹۰ برای مدتی برای مدتی متروکه و خالی از سکنه شد. این قلعه همچنین از حملات «نوردیک‌ها» (Nordic) جان به در برد و برای مدتی نیز در تسخیر انگلیسی‌ها، گروه پروتستان‌های اصلاح طلب فرانسوی موسوم به «هوگونوت‌ها» (the Huguenot) و البته ژاکوبین‌ها» (Jacobins) بود.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

نسل پشت نسل از اعضای یک خاندان مشخص ساکن این قلعه بودند که نوادگان آنها در نهایت امروز به دلیل وقوع یک قتل توأم با خشونت، با معضلی به نام تسخیرشدگی دست به گریبانند. قتلی سبعانه که در میان دیوارهای این کاخ باستانی رخ داد و باعث شد این قصر پریان به سرنوشتی ناخوشایند مبتلا شده و به عنوان مکانی تسخیرشده و جن‌زده معرفی شود. مکانی که ظاهرا در تسخیر بانویی موسوم به «la Dame Verte» یا «بانوی سبز پوش» است. برای آشنایی بیشتر با این داستان مهیج بد نیست مروری کوتاه بر تاریخچه‌ی این کاخ داشته باشیم.

بانوی سبزپوش با ظاهر ترسناک و صدای ناله‌هایش، خواب را از چشم بسیاری از مهمانان این قلعه گرفته است

همان گونه که اشاره کردیم اولین بار این کاخ در قرن یازدهم و زیر نظر حکومت شاه فیلیپ دوم از فرانسه ساخته شد. پس از غلبه بر انگلستان، شاه این ملک را به مباشرش «ویلیام (گیلیوم) روچس» (Guillaume des Roches) واگذار کرد.

در قرن پانزدهم «پیر دی بریز» (Pierre de Breze) وزیر چارلز هفتم این قلعه را بازسازی کرد و بعدا پسرش «ژاک دی بریز» (Jacques de Breze) به مقام مشاور اعظم نرماندی رسیده و این قلعه را به ارث برد و با دختری فرانسوی به نام شارلوت ازدواج کرد. شارلوت در واقع دختر نامشروع پادشاه و زنی به نام «اگنس سورل» بود که پیشتر در خدمت شاه رنه کار می‌کرد. علی‌رغم پیچیدگی‌های پیرامون تولد این دختر مورد توجه و علاقه اقوام خود بود. ازدواج بین ژاک و شارلوت اما پایان خوشایندی نداشت.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

گفته می‌شود شارلوت آن گونه که باید پایبند اصول زندگی مشترک نبود و در نهایت همسرش نیز به این مسئله پی برد. مشخص نیست بعد از افشای رسوایی اخلاقی او چه اتفاقی افتاد، اما عده‌ای معتقدند ژاک همسر خیانت‌کار خود را با ضربات متعدد شمشیر (بیش از صد ضربه) از پای درآورد. از سوی دیگر طبق تئوری دیگری ژاک، شارلوت را در برجی واقع در این قلعه خفه کرده است. البته در نهایت این‌ها تنها حدس و گمان است و ما دقیقا نمی‌دانیم که واقعا بین ژاک و همسر بی‌وفایش چه گذشت، اما به هر حال از آن روز این زن دیگر هرگز مشاهده نشد.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

لوئی یازدهم و نابرادری شارلوت وقتی اخبار این حادثه را شنیدند، بسیار خشمگین شدند. او به سرعت درصدد انتقام از قاتل ناخواهریش برآمد. او دستور داد ژاک را دستیگر کرده و او را به سزای اعمالش برسانند. در ادامه او دادگاه را متقاعد کرد حکم به مرگ ژاک بدهند و تمام اموال و دارایی‌های او را مصادره کنند. اما در نهایت ژاک به میل خود اموالش را به شاه واگذار و شاه نیز از گرفتن جان او چشم پوشی کرد.

کاخ بریساک-شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

لوئی بعدا این اموال را به «لوئیس دی بریز» فرزند ژاک منتقل کرد و بدین شکل این خانواده مالکیت این قلعه را باز هم در اختیار گرفته و نیز به عنوان «دوک بریساک» شناخته می‌شدند. دوک بریساک فعلی و خانواده‌اش هنوز هم دراین قلعه سکونت دارند.

برای نسل‌ها این خانواده با شایعات مربوط به روح بانوی سبز پوش درگیر بوده‌اند. این روح اغلب در حال راه رفتن در اتاق‌های «برج شاتو چپل» یعنی همان جایی که ظاهرا شارلوت واپسین نفس‌هایش را کشیده است، مشاهده می‌شود. روحی که تاکنون باعث ترس و وحشت بسیاری از مهمانان شده است.

راز مرگ این زن مرموز تا به امروز تا هاله‌ای از ابهام باقی مانده و کسی از سرنوشت خونبار او اطلاعی ندارد

او را به دلیل لباس سبزرنگی که به تن دارد، بانوی سبزپوش می‌نامند. زنی که صورتش اغلب به عنوان صورت یک جسد در حال پوسیدن توصیف شده است، چهره‌ای با چاله‌هایی که احتمالا روزگاری جای چشم‌ها و بینی او بوده‌اند.

در طول این سال‌ها بسیاری در نخستین ساعات روز صدای شیون او را نیز شنیده‌اند، مویه‌های زنی درمانده که ظاهرا میلی به ترک کردن مکانی ندارد که روزی جانش را در آنجا به شکلی خشن و بی‌رحمانه ستاندند.

کاخ تسخیر شده بریساک در فرانسه

کاخ تسخیر شده بریساک در فرانسه

کاخ تسخیر شده بریساک در فرانسه

امروزه شاتو بریساک میزبان بسیاری از اتفاقات خاص و ویژه است. تورهایی نیز در این قلعه برگزار و دو سوئیت این کاخ برای اقامت در طول شب مهیا شده‌اند و درهایش به روی عموم باز است.

کاخ شاتو بریساک- آنژو- فرانسه

مطالب مرتبط:

دیدگاه