غذاهای محلی والنسیا؛ از پائیا تا اسگارات

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
غذاهای محلی والنسیا؛ از پائیا تا اسگارات

والنسیا به اندازه بارسلونا و مادرید مشهور نیست اما غذاهای سنتی آن در تمام طول تاریخ حرف اول را می‌زنند. برای آشنایی با غذاهای سنتی والنسیا با کجارو همراه باشید.

والنسیا علاوه بر جاذبه‌های بی‌نظیرش منزلگاه غذاهای سنتی است که میراث به جای مانده از موروها (ساکنان قبلی این منطقه) به شمار می‌روند، مردمانی که با خود برنج، بادام و پرتقال آوردند.  خوراکی‌های سنتی این شهر شامل انواع غذاها و شیرینی‌های مخصوصی است که شاید مشابه آن را دیده یا چشیده باشیم. اگر هر زمان در خیابان‌های سنگ‌فرش این شهر قدیمی پرسه زدید غذاهای که به شما معرفی خواهیم کرد را امتحان کنید.

آل ای پبره (All I Pebre)

غذاهای سنتی والنسیا

اگر تنها تجربه شما از طعم مار ماهی، شکل گریل شده‌ی آن است، پس حتما این غذای والنسیایی را امتحان کنید. نام این غذا هیچ ربطی به خود ماهی ندارد بلکه به سسی که در آن استفاده می‌شود اشاره می‌کند. این سس از سیر، فلفل، و بادام زمینی تشکیل شده که در آن تکه‌های مارماهی تازه به همراه سیب‌زمینی را آنقدر می‌جوشانند تا به هنگام خوردن در دهان آب شوند. این غذا را می‌توانید در رستوران قدیمی پلس فسول که از سال ۱۹۰۹ مشغول به کار است امتحان کنید.

بیش‌تر بخوانید:

هورچاتا د چوفا ی فارتونز (Horchata de chufa y fartons)

غذاهای سنتی والنسیا

در والنسیا هورچاتای تازه را از اویام سلام زرد ( نوعی گیاه که در ایران نیز می‌روید) تهیه می‌کنند. این گیاه را موروها به این منطقه آوردند. برای خوردن این غذا به رستوران‌های قدیمی شهر بروید و به همراه آن یک لیوان از آن شیرهای سرد سفارش دهید. این کلوچه نه به شیرینی دونات است و نه به شوری یک نان بلکه شیرینی‌های کشیده و غلتانده در شکری هستند که تحسین همه را برمی‌انگیزانند.

بیش‌تر بخوانید:

پائیا (Paella)

غذاهای سنتی والنسیا

غذاهای سنتی والنسیا

برنج در والنسیا از مهم‌ترین خوراکی‌ها است. این شهر بابت داشتن این دانه‌های با ارزش در زمین‌های مرطوب خود، به خود می‌بالد. آن‌ها برنج را در خورشت‌ها، کاسرول‌ها و مهم‌تر از همه در معرووف‌ترین غذای والنسیا یعنی پائیا استفاده می‌کنند. هرآنچه پائیا تا بدین روز خورده‌اید کنار بگذارید و به سراغ پائیاهای عجیب این منطقه بروید از جمله پائیای سبزیجات، پائیای خرچنگ، و پائیای معروف با گوشت خرگوش و حلزون. شما پائیا را تقریبا در همه جا می‌توانید بیابید اما باید بدانید که طرفداران واقعی این غذا یک روز را به سفر به ال پالمار نزدیک زمین‌های حاصلخیز دریاچه آلبوفرا اختصاص می‌دهند.

بیش‌تر بخوانید:

کالابازا آسادا (Calabaza Asada)

غذاهای سنتی والنسیا

کدوتنبل‌های کبابی را در همه جای والنسیا می‌توانید پیدا کنید. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید به صورت تکه‌های شیرین، بزرگ، نرم و آبدار در ظرف‌های بسته‌بندی شده در بازار مرکزی مرکات ببینید و تهیه کنید. این تکه‌های گوشتی و نارنجی بهترین تغذیه برای پیکنیک‌های ساحلی، و دسر هستند. این غذا در منوها به همراه کارامل و خامه زده‌شده سرو می‌شود. در هر حالتی این خوراکی بسیار خوشمزه است.

آگووا د والنسیا (Agua de Valencia)

غذاهای سنتی والنسیا

آب پرتقال‌های معروف والنسیا راه خود را به غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های خوشمزه باز کرده است. این نوشیدنی که به معنای آب والنسیا است، متشکل از آب پرتقال تازه، کاوا و چند نوشیدنی دیگر است.

موهاما دو آتون (Mojama de Atun)

غذاهای محلی والنسیا

در والنسیا غذاهای دریایی نمک‌سود شده دارای اهمیت بالایی هستند. نمک‌سود کردن قدیمی‌ترین شیوه نگهداری مواد غذایی است که از جنوب شرق اسپانیا طی حکمرانی موروها وارد این منطقه شد. در رستوران‌های والنسیا این غذا را به صورت تکه‌های معطر همراه روغن زیتون سرو می‌کنند.

تورون (Turron)

غذاهای سنتی والنسیا

غذاهای سنتی والنسیا

تورون آشپزی به جای مانده از تاریخ پرهیاهوی والنسیا است که با حمله فنیقی‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها، کارتاژها، ویزیگوت‌ها و موروها تحت تاثیر وتغییر قرار گرفت. موروها در مسیر برگشت خود در قرن ۸ با خود بادام را به والنسیا آوردند که به عسل آغشته شده بود. این شیرینی خوشمزه از عسل، شکر، سفیده تخم‌مرغ، بادام یا آجیل‌های دیگر تهیه شده و به شکل مستطیل یا دایره عرضه می‌شود. این شیرینی معمولا در شب کریسمس خورده می‌شود.

اسگارات (Esgarraet)

غذاهای سنتی والنسیا

ماهی روغن فراوری‌شده در بین طعم‌های محلی بسیار معروف و محبوب است. اسگارات به عنوان تاپاس در رستوران‌ها سرو می‌شود. نام این غذا به معنای از هم گسیخته است و مواد تشکیل‌دهنده آن نوارهای بلند و نمک‌سود ماهی روغن و تکه‌های شیرین و ترد فلفل قرمز است. اسگارات هم مانند دیگر غذاهای اسپانیایی در استخری از روغن زیتون همراه با نان سرو می‌شود.

سپیا امب سبا (Sepia amb Ceba)

غذاهای محلی والنسیا

با این‌که این غذا در نگاه اول ممکن است چیزی جز ظرفی پر از مواد زشت و بدمزه به نظر نیاید اما واقعیت این است که این غذا یک خورشت متشکل از ماهی سپیداج و پیاز است که پای ثابت تمام منوهای رستوران‌های والنسیا است. این مواد در یک ظرف گلی به آرامی پخته می‌شود تا پیازها به تکه‌های نرم و شیرین تبدیل شوند و ماهی‌ها ترد شوند. این غذا را می توانید در رستوران لا اوترا پارت (La Otra Parte) در منطقه ماهیگیران امتحان کنید.

کالامارس ا لا پلانچا (Calamares a La Plancha)

غذاهای سنتی والنسیا

والنسیا دارای یک ساحل مدیترانه ای بی‌نظیر است که انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی این مردم را تامین می‌کند. این غذا از ماهی مرکب کباب‌شده به همراه سیر و روغن زیتون تهیه می‌شود.

اروز ا باندا (Arroz a Banda)

غذاهای سنتی والنسیا

شما می توانید این غذا در تمام رستوران‌های والنسیا پیدا کنید اما به یاد داشته باشید که اروز، این غذای دریایی تنها مخصوص این منطقه است. این غذا را پائیا اشتباه نگیرید. اروز به معنای برنج از شیوه‌ای غیر متدوال  تهیه اما به صورت سنتی سرو می‌شود، به این صورت که ابتدا ماهی سرو شده و سپس برنجی معطر همراه با سس آیولی (متشکل از روغن زیتون و سیر) به عنوان بخش بعدی غذا سرو می‌شود. این غذا در رستوران لا پپیکا (La Pepica) واقع در محدوده ماهیگیران میل کنید. این رستوران معروف در کنار ساحل قرار دارد و زمانی پاتوق ارنست همینگوی بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع firstwefeast

دیدگاه