حقایق جالب در مورد هنگ کنگ

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد هنگ کنگ

هنگ کنگ منطقه‌ای از کشور چین است که به‌صورت خود مختار اداره می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق جالبی از هنگ کنگ آشنا شوید.

در جنوب کشور چین منطقه‌ای خود مختار در حال پیشرفت و توسعه‌ی روزافزون است؛ البته از خیلی جهات هنگ کنگ به چین وابسته و تابع است. هنگ کنگ همواره از جنبه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری مورد توجه بوده است. منطقه‌ای که به‌نوعی یکی از قطب‌های اقتصادی و سرمایه‌داری در جهان محسوب می‌شود.

در این مقاله توجه شما را به ۲۵ حقیقت جالب از هنگ کنگ جلب می‌کنیم.

پرچم هنگ کنگ

۱. همان طور که گفته شد، هنگ کنگ منطقه‌ای خود مختار از کشور چین است.

۲. هنگ کنگ با جمعیت ۷/۵ میلیونی خود و با تعداد ۱۳۰۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بیشترین تراکم جمعیت را در جهان دارد.

۳. تنها ۲۵ درصد هنگ کنگ شهری و قابل سکونت است. مابقی آن شامل ۲۴ پارک، تپه و کوه‌های کوچک و بزرگ، جنگل‌های انبوه و سواحلی است که البته دسترسی آسانی دارند.

ظبیعت هنگ کنگ

۴. هنگ کنگ که در جنوب چین واقع شده است، شامل بیش از ۲۰۰ جزیره‌ی مختلف است. در نتیجه از شرایط اقلیمی مطبوعی بهره می‌برد.

۵. نام هنگ کنگ برگرفته از دو کلمه‌ی چینی (Heung) و (Gong) به معنی «عطر خوش بندر» است که به رایحه‌ی آب جاری در رودخانه‌ها اشاره دارد.

۶. هنگ کنگ در سال ۱۶۹۹ توسط کمپانی انگلیسی هند شرقی به تصاحب در آمد. بعدتر در سال ۱۸۹۸ دیگر جزایر این منطقه نیز تحت تصرف انگلستان شد. بالاخره در اول ژوئیه ۱۹۹۷ بود که به‌طور رسمی از انگلستان به چین واگذار شد.

هنگ کنگ قدیم

۷. بیش از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه را چینی‌ها تشکیل داده‌اند. در جایگاه‌های بعدی مردم کشورهای فیلیپین، اندونزی و هند قرار دارند.

۸. زبان اصلی مردم هنگ کنگ، چینی و در رده‌ی بعدی انگلیسی است.

۹. بالاترین میانگین عمر متعلق به هنگ کنگ است. این میزان برای مردان ۸۱ سال و برای زنان ۸۶ است.

مردم هنگ کنگ

۱۰. مردم هنگ کنگ با داشتن میانگین ضریب هوشی ۱۰۷، در صدر باهوش‌ترین مردم جهان قرار دارند.

۱۱. در سال ۲۰۱۱ رکورد میزان گردشگر برای این منطقه و حتی جهان با تعداد ۴۲ میلیون نفر شکسته شد.

۱۲. واحد پول هنگ کنگ، «دلار هنگ کنگ» (HKD) است. واحد پولی که عنوان هشتم پرمصرف‌ترین پول‌ها را دارد. هر دلار هنگ کنگ تقریبا برابر ۴۰۰ تومان است.

۱۳. میزان مالیات در هنگ کنگ به نسبت کم است؛ به‌طوری که میزان مالیات بر درآمد از ۲ درصد تا ۱۷ درصد تعریف شده است.

۱۴. هنگ کنگ بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌ها را دارد. با ۸۰۰۰ ساختمانی که بیشتر از ۱۴ طبقه را در خود جای داده است. این تعداد ۲ برابر شهر نیویورک است.

آسمان خراش های هنگ کنگ

۱۵. در سال ۲۰۰۵ دیزنی لند در این منطقه احداث شد که به‌عنوان سومین دیزنی لند در خارج از خاک آمریکا و اولین آن در چین بود.

۱۶. بروس لی و جکی چان دو تن از سرشناس‌ترین بازیگران هالیوود در فیلم‌های رزمی، اصلیتی هنگ کنگی دارند.

۱۷. پل «تسینگ ما» (Tsing Ma Bridge) با ۱۳۷۷ متر طول، بلندترین پل معلق جهان محسوب می‌شود که هم از ریل قطار و هم مسیر ماشین‌رو بهره می‌برد. این پل از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو، ۱۰۰ متر بیشتر طول دارد. همچنین نام این پل از دو منطقه‌‌ی «تسینگ یی» (Tsing Yi) و «ما وان» (Ma Wan) که در دو طرف آن قرار دارند، گرفته شده است.

پل تسینگ ما در هنگ کنگ

۱۸. عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین منطقه در جهان نیز به هنگ کنگ تعلق گرفته است. عنوانی که پس از ۱۱ سال از نیویورک گرفته شد. بیشترین خریداران رولزرویس در هنگ کنگ قرار دارند.

۱۹. با میزان تولید سالانه‌ی ۹/۸ کیلوگرم چای، هنگ کنگ بیشترین میانگین مصرف چای را نیز دارد. میانگین ۱/۴ کیلوگرم برای مصرف هر نفر در سال ثبت شده است. همچنین گران‌ترین چای تولید شده با قیمت ۱۰ میلیون تومان برای هر یک کیلوگرم در این منطقه تولید می‌شود.

۲۰. بزرگ‌ترین تلکابین آسیا نیز در این منطقه قرار دارد. در مسیری که این تلکابین از آن می‌گذرد، مناظر زیبایی از جزایر و جنگل‌ها پیش روی است.

تله کابین هنگ کنگ

۲۱. یکی از پیشرفته‌ترین خطوط مترویی در جهان متعلق به هنگ کنگ است. با میزان بیش از ۹۰ درصدی سر وقت بودن قطارهایی که توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شوند.

۲۲. همان طور که اشاره شد با چنین خطوط مترویی طبیعی است که ۹۰ درصد رفت و آمدهای این شهر نیز با حمل و نقل عمومی باشد. حمل و نقل عمومی در هنگ کنگ روزانه به ۵ میلیون نفر مسافر سرویس می‌دهد.

۲۳. یکی دیگر از وسایل نقلیه‌ی حیاتی در هنگ کنگ تراموا یا قطارهای شهری است. به‌طور متوسط روزانه ۲۳۰,۰۰۰ مسافر با این وسیله جابه‌جا می‌شوند.

۲۴. چنین منطقه‌ای باید یکی از بهترین فرودگاه‌ها را نیز داشته باشد. فرودگاه هنگ کنگ به‌عنوان بهترین فرودگاه سال ۲۰۱۶ و همچنین بهترین فرودگاه ۱۵ سال اخیر برگزیده شده است.

۲۵. در انتها جالب است بدانید مردم هنگ کنگ برای شام تولدهای خود نودل می‌خورند تا طول عمرشان مانند طول نودل‌ها بلند و طولانی باشد!

نودل در هنگ کنگ

مطالب مرتبط:

دیدگاه