بارسلونا؛ شهر هنر و معماری

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده شنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
بارسلونا؛ شهر هنر و معماری

بارسلونا با داشتن پیشینه تاریخی غنی، آثار هنری و معماری با شکوهی را درخود جای داده است. با کجارو همراه شوید تا با معروف‌ترین موزه‌ها‌ی پایتخت کاتالان آشنا شوید.

بارسلونا با داشتن جاذبه‌های گردشگری گوناگون، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری اروپا محسوب می‌شود. شهری چند فرهنگی با سواحل طلایی، بناهای تاریخی، هتل‌های مدرن، انواع غذاهای لذیذ اسپانیایی که هرساله میلیون‌ها گردشگر را مجذوب خود می‌کند. بارسلونا با مجموعه‌ آثار هنری و معماری بی‌نظیر و منحصربه‌فردی که دارد مانند نقاشی‌های پیکاسو یا مجموعه معماری‌های مشهور و خاص گائودی هر شخصی را شیفته بازدید از آن آثار می‌کند؛ حتی اگر به آثار هنری و معماری علاقه‌مند نباشند!

موزه پیکاسو

اگرچه پابلو پیکاسو متولد شهر «مالاگا» (Málaga) در جنوب اسپانیا بوده؛ ولی بارسلونا را خانه خود می‌دانسته است. او در سنین نوجوانی از شهر مالاگا به بارسلونا نقل مکان کرده و در رشته هنر شروع به تحصیل می‌کند و از همان ابتدای تحصیل آثار خود را خلق می‌کند. موزه پیکاسو با بیش از ۴۰۰۰ اثر هنری شامل نقاشی، حکاکی، مجسمه و سرامیک یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مجموعه آثار سورئال به حساب می‌آید. این آثار نفیس در پنج ساختمان با معماری گوتیگ (سبک معماری رایج اروپای غربی در قرن ۱۲ تا ۱۶) قرار گرفته‌اند.

موزه پیکاسو

اغلب در کنار این نمایشگاه دائمی، نمایشگاه‌های موقت به منظور بررسی و نقد بیشتر آثار پیکاسو برگزار می‌شود. هر‌ساله از ماه مارس تا ژوئن موزه پیکاسو میزبان نمایشگاه پرتره‌های پیکاسو است که به عنوان یکی از عناصر مهم کاریکاتور پرتره در آثار هنری در نظر گرفته می‌شود.

پالائو‌گوئل

لاساگرادافامیلیا، پارک گوئل و کازابالیو با معماری‌های شگفت‌انگیز آنتونی گائودی از شناخته‌‌ شده‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بارسلونا به حساب می‌آیند. پلائو‌گوئل یکی دیگر از بناهای تاریخی بارسلونا است که مدت‌ها به دلیل مرمت و بازسازی بسته بود و در نهایت در سال ۲۰۱۲ مجدد به روی عموم گردشگران بازگشایی شد.

بارسلونا

این بنای زیبا که در محله ال‌راوال (EL Raval) واقع شده، توسط گائودی برای خانواده ثروتمند گوئل ساخته شده بوده است. این ساختمان نه تنها یکی دیگر از کارهای مشهور گائودی به لحاظ زیبایی در معماری است؛ بلکه گائودی با تحولی اساسی در سبک ساختاری ساختمان این بنا را متمایز کرده است. به طوری که سقف ساختمان با ۲۰ دودکش تزئین شده با تکه‌های سرامیک و زیر‌زمین ساختمان با کاربری استبل اسب‌های خانواده و مهمانان آنان طراحی شده است.

پالاگوئل بارسلونا

موزه تاریخی شهر بارسلونا

با فرهنگ و تاریخ غنی کاتالان، گاهی اوقات فراموش می‌شود که بارسلونا مانند بسیاری دیگر از شهر‌های اروپایی توسط رومی‌های باستان بیش از ۲۰۰۰ سال پیش پیدا شده است.

گویای این حقیقت می‌تواند آثار به جای مانده با معماری رومی در گوتیک کوآرتر (یا باری گوتیک) باشد که در واقع مرکز قدیم شهر بارسلون است. در زیر میدان تاریخی دل‌ری (Del rei) که متعلق به قرن ۱۴ است، موزه تاریخی بارسلونا با خرابه‌ها و بقایای به جا مانده از دوران رومیان قرار دارد.

موزه تاریخی بارسلونا

در میان بقایای به جا مانده، آثار کارخانه تولید ماهی خشک نمکی، ستون‌های معبد آگوستوس و بسیاری از تجهیزات و وسایل حیاتی زندگی روزمره رومیان باستان دیده می‌شود.

بنیاد آنتونی تاپیس

در دهه ۱۹۸۰ هنرمند کاتالانی به نام آنتونی تاپیس (Antoni Tàpies) بنیاد آنتونی تاپیس را بنا نهاد تا آثار هنری مدرن و معاصر زمان خود را به نمایش بگذارد. امروزه این مکان به موزه‌ای با بیش از ۸۰۰ اثر هنری معاصر یکی از شناخته‌شده‌ترین موزه‌های هنر معاصر است. این بنا در محله Eixample واقع شده است. از برجسته‌ترین کارهای این مجموعه می‌توان به مجموعه کارهای ترکیبی تاپیس بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ اشاره کرد که کارهای تلفیقی از موضوعات روزمره است.

بارسلونا

موزه فردریک مارس

«فردریک مارس» (Frederic Marès) معلم، تاریخدان و مجسمه‌ساز مشهور اسپانیایی، یک مجموعه‌دار آثار ارزشمند نیز بوده که در واقع موزه فردریک مارس نتیجه کار او در جمع‌آوری آثار منتخب و شگفت‌انگیز متعلق به قرن‌های ۱۲ تا ۱۹ بوده و شامل اشیای متنوعی است؛ از هنرهای مذهبی گرفته تا انواع پیپ که او از اقصی نقاط دنیا، از هند تا اسپانیا گردآوری کرده بوده است.

موزه مارس بارسلونا

همچنین آثار خود فردریک مارس نیز در این موزه به چشم می‌خورد. بیشتر این آثار مربوط به مجسمه‌های ساخته شده توسط او است و بارزترین آنها مجسمه سر امپراطور آگوستوس در قرن اول است. پس از بازدید از این موزه زیبا می‌توانید در کافه واقع در حیاط موزه بنشینید و در آرامش مطلق استراحت کنید و با انواع خوراکی‌های لذیذ اسپانیایی پذیرایی شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه