سفر دو روزه به متل قو؛ شگفتی غار و زیبایی جنگل

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
سفر دو روزه به متل قو؛ شگفتی غار و زیبایی جنگل

متل قو یا سلمان شهر یکی زیباترین مناطق طبیعت‌گردی شمال است. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای سفر نوروزی به متل قو همراه با بازدید از غار آبی دانیال و جنگل گردی است. با کجارو همراه باشید. 

متل قو یا سلمان شهر یکی از مستعدترین و زیباترین مناطق طبیعت‌گردی شمال ایران است. این شهر از معدود شهرهای شمالی کشور است که در آن کوه و دریا به یکدیگر بسیار نزدیک‌اند.

اواسط اردیبهشت‌ماه شاید یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به رامسر باشد که هم آب و هوای خوش دارد و هم دیدن شکوفه‌های بهار نارنج گردشگران را به وجد می‌آورد. آب‌وهوای دل‌چسب این منطقه در خرداد ماه نیز گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند و در تیر ماه رامسری‌ها میزبان مسافرانی هستند که برای فرار از گرمای شهرشان و گذران تعطیلات تابستانی سری به این منطقه می‌زنند.

متل قو

روز اول؛ غار گردی

غار آبی دانیال

اگر از سمت مرکز ایران روانه شده‌اید باید وارد جاده چالوس شوید و از آنجا راهتان را به سوی سلمان شهر یا متل قوی سابق کج کنید. از چالوس به‌سمت رامسر و تنکابن (شهسوار) بپیچید و روانه سلمان شهر یا همان متل قو شوید. در میدان مرکزی متل قو باید وارد جاده آسفالتی شوید که به‌سمت جنوب و روستای دانیال می‌رود و پنج کیلومتری با شهر فاصله دارد. بعد از روستا و گذشتن از پل رودخانه، حدود هزار متر جلوتر باید خودرو را پارک کنید و پیاده عازم شوید. بقیه راه را باید از کنار رودخانه ادامه دهید. از اینجا و از لابه لای درختان یک نوار صخره‌های بلند می‌بینید که دهانه غار است. از اینجا تا دهانه غار باید حدود ۱۵۰ متر مسیر سربالا را ادامه دهید تا به زیر همان نوار صخره‌های بلند برسید، از محل پارک خودرو تا دهانه غار حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید پیاده‌روی کنید.

دانیال

برای گشت‌وگذار در غار باید دست‌کم ۳ تا ۴ ساعت وقت بگذارید. دانیال یک شعبه یا دالان اصلی دارد که طولش حدود دو کیلومتر و عرضش تقریبا یک و نیم متر است. تمام مسیر پیاده‌روی پرپیچ‌وخم است، حوضچه و آبشارهای کوچک دارد و به دالان‌های تنگ و باریک ختم می‌شود. به‌دلیل دالان‌های کم‌عرض و ارتفاع کم گاهی مجبور خواهید شد که نشسته یا سینه خیز حرکت کنید.

بیشتر بخوانید:

آب داخل غار آشامیدنی است، البته به شرط آنکه قبل از شما گروه دیگری وارد غار نشده باشند. به همین دلیل اگر قصد خوردن آب دارید، مطمئن شوید که از آب چشمه می‌نوشید. آب چشمه‌ها سردتر است و این نشانه خوبی است. دمای غار دانیال هم در تمام فصل‌ها ثابت و بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. با ورود به غار چشمتان به چکنده ها یا استالاکتیت ها خواهد افتاد. این پدیده‌های طبیعی، رسوبات استوانه‌ای یا مخروطی شکل هستند که در طول سالیان طولانی به‌شکل قندیل بر سقف یا دیواره‌های غارهای آهکی شکل می‌گیرند و بسته به اینکه از چه موادی تشکیل می‌شوند رنگ خاص خود را دارند.

غار آبی دانیال

به‌جز اینها در این غار چشمتان به چکیده‌ها نیز خواهد افتاد که در طی سالیان طولانی به‌همراه استالاکتیت ها شکل‌گرفته‌اند. چکیده‌ها یا استالاگمیت ها در زیر استالاکتیت ها و بر کف غارهای آهکی در اثر چکیدن قطرات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی محلول و ته‌نشین شدن و رسوب کردن کلسیم کربنات ایجاد می‌شوند. در حالی که قاعده‌ی آن‌ها در کف غار است رأس آن‌ها به‌طرف سقف شکل می‌گیرد.

غار آبی دانیال

بیشتر بخوانید:

پیمایش این غار در نوع خود بسیار جالب‌توجه است؛ برای عبور از این غار و دیدن زیبایی‌هایش باید تن به آب بسپارید و قید لباس‌های خشکتان را بزنید. همین تفاوت یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این غار است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اگر به قدمت چند میلیون ساله‌ی این غار فکر کنید، پیمایش آن برای شما جذاب‌تر جلوه می‌کند. شاید گنجی از زر و سیم در آن نباشد اما ویژگی‌های طبیعی و زمین‌شناختی آن همچون گنجی گران‌قیمت به حساب می‌آید. بعد از پیمایش غار می‌توانید لباس‌هایتان را عوض کنید و با برپا کردن پیک نیک لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.

غار آبی دانیال

بیشتر بخوانید:

راهروی دو کیلومتری و مسیرهای پرپیچ‌وخم این غار شما را خسته نخواهند کرد چراکه در سراسر آن، سنگ‌های آهکی انحلال‌پذیر در اثر میلیون‌ها سال گذر آب، اشکال عجیب و غریبی به وجود آمده‌اند که برای دیدن هر یک لحظه‌ای توقف خواهید کرد. خفاش‌ها در قسمت‌های مختلف غار حضور دارند و در طی روز به‌صورت سر و ته به استراحت می‌پردازند. گرچه به‌دلیل ورود گردشگران و برهم خوردن نظم زندگی‌شان تعداد آن‌ها رو به کاهش است اما شاید خوش شانس بودید و توانستید آن‌ها را ببینید.

غار آبی دانیال

دوربین خود را آماده کنید تا تصاویر کم نظیری ره به ثبت برسانید و بعدها از مرور خاطرات سفر خود لذت ببرید.

روز دوم؛ جنگل‌گردی

متل ­قو

بعد از تمام شدن برنامه غار گردی، سوار خودرو شوید و دوباره به متل ­قو برگردید و مسیر جاده را به‌سمت تنکابن ادامه دهید. از تنکابن باید وارد جاده جنوبی شوید که به خرم‌آباد می‌رسد و سپس به طرف «عسل محله» و جنگل دو هزار و سه هزار برانید. از تنکابن تا انتهای جاده‌های که به دره دو هزار ختم می‌شود، ۲۵ کیلومتر بیشتر راه ندارید.

بیشتر بخوانید:

بهتر است که شب را استراحت کنید و صبح زود جنگل‌گردی را آغاز کنید. می‌توانید در این منطقه چادر بزنید یا راهی روستاهای این منطقه شوید و اتاق کرایه کنید. در مسیر دره دو هزار و سه هزار مناطق و روستاهای زیبایی مثل «اشتوج»، «امامزاده قاسم»، «اشکورمحله»، «لیر سر» و «خانیان» قرار دارند. دره‌های معروف دو هزار و سه هزار در جنوب شهر تنکابن و موازی هم هستند و می‌توانید برای گردش در آن‌ها از راهنمایان محلی کمک بگیرید یا مسیرهای پاکوب را ادامه بدهید.

متل ­قو

قلعه مارکوه

متل ­قو

در روستای کتالم بالای تپه‌ای به همین اسم بازمانده برج دیدبانی وجود دارد که برای محافظت از منطقه استفاده می‌شده است. می‌گویند از زمان حسن صباح بوده است. ارتفاع این تپه ۲۲۰ متر بوده و پس از یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای (حدود ۳۴۰ پله کوتاه) به چشم‌اندازی کم در نظیر می‌رسید که از آنجا رامسر تا متل قو زیر پایتان پیدا است.

اقامت

اقامت محلی

متل ­قو اقامت خونه گلی

برای اقامت هم می‌توانید راهی «خونه گلی» چلاسر شوید. برای رزرو و گرفتن اطلاعات بیشتر از این اقامتگاه سنتی به نشانی: khoonegeli.com سری بزنید یا با شماره تلفن ۰۹۳۷۱۵۰۱۹۹۳ تماس بگیرید. برای پیدا کردن راهنما و تجهیزات مناسب غار گردی می‌توانید با آقای طاهر شاهواری به شماره ۰۹۱۲۵۴۷۴۹۵۶ تماس بگیرید.

اقامت در هتل

هتل چهار ستاره لیلیوم

هتل چهار ستاره لیلیوم سلمان شهر (متل قو) یکی از هتل‌های زیبا و مدرن این شهر است که نزدیک جنگل تیلاکنار قرار دارد. این هتل در ۵ طبقه طراحی شده و ۳۴ اتاق و سوییت دارد. اتاق‌های هتل نیز چشم‌اندازی بدیع از دریا و جنگل دارند.

غذا و نوشیدنی

غذا و نوشیدنی

مهم نیست صبحانه خور هستید یا نه، چقدر زود بیدار می‌شوید و چقدر دیر. راه جاده عباس‌آباد را در پیش بگیرید. از شهر عباس‌آباد به‌سمت کلاردشت که بپیچید جنگلی دیدنی جلوی چشم شما است. کمی که جلوتر بروید، رو‌به‌روی پلیس راه، یک کافه هست که در آن داش‌آکل و همسرش، منتظر شما هستند تا صبحانه جنگلی را تقدیم شما کنند. اگر به آن جا رفتید، می‌توانید روی چای و موسیقی خوبِ قدیمی حساب کنید. اخلاق خوش کافه‌چی و خانگی بودن محیط، مزیت آن نسبت به دیگر کافه‌هاست. اما اگر می‌خواهید صبحانه املت را کنار جاده بزنید، توصیه‌ ما انتخاب کافه رنگین‌کمان در میانه جنگل است، به یک شرط: قیمت را پیش از سفارش بپرسید. گاهی اوقات قیمت‌ها روز به روز و مشتری به مشتری متفاوت است.

غذا و نوشیدنی

اما اگر بخواهید صبحانه را نه در جنگل که در کنار دریا بخورید، پیشنهاد ما بی‌شک یکی از دو رستوران آرامش یا کندو است. آرامش در ساحل امام رود، و کندو در ساحل نشتارود. اگر خوردن میوه تازه و اخلاق بهتر کافه‌چی و فضای سنتی‌تر برایتان ارجحیت دارد اولی را انتخاب کنید و اگر آراستگی، ساحل مدرن‌تر و روی صندلی نشستن روی چوب‌های ساخته شده روی ساحل جذاب‌تر است، دومی. برای این کار از رستوران‌های پرزرق‌وبرق کنار جاده‌ای که تبلیغ ساحلشان را می‌کنند غافل شوید و به ساحل آرامی برسید که کندو نام دارد. کافی‌شاپ شیک و تروتمیزی در مجموعه پانوراما (کلارآباد) وجود دارد که می‌توانید در آن اسپرسوی ایلی بخورید. این کافه «لاک ازا دل» نام دارد و به‌راحتی به کافی‌شاپ‌های لوکس پایتخت تنه می‌زند.

غذا و نوشیدنی

از کلارآباد که وارد متل قو می‌شوید، همان نرسیده به شهر، به‌سمت جنگل که بپیچید، پشت بازار چند قهوه‌خانه و رستوران محلی هست که صبحانه هم می‌دهند.

متل قو

مطالب مرتبط:

دیدگاه