مدیریت افزایش بیش از حد توریست در مناطق گردشگری

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان سه شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
مدیریت افزایش بیش از حد توریست در مناطق گردشگری

صنعت گردشگری بین‌المللی نیازمند استراتژی‌های جدیدی برای مدیریت گردشگری است.

تعداد زیاد گردشگران باعث می‌شود که به تجربه بازدیدکنندگان صدمه بزند و از سفر خود لذت نبرند. این برای همه شهرها صادق است و تنها برای شهرهای پرجمعیت مطرح نیست. برای حل این موضوع باید ترفندهای جدید در حوزه گردشگری پیاده‌سازی شود. افزایش تعداد زیاد توریست‌ها در سراسر جهان در حال حاضر تیتر بسیاری از پست‌ها را به خود اختصاص داده و روز به روز در حال افزایش است این در حالی است که باعث رنجش ساکنان و مقامات محلی حوزه‌های گردشگری شده است. علاوه بر این، افزایش تعداد توریست‌ها باعث رنجش خود مسافران نیز می‌شود بنابراین صنعت گردشگری بین‌المللی نیازمند راه حلی برای مدیریت کردن این افزایش بی‌رویه است.

افزایش توریست

 کارشناسان در ۲۵امین کنفرانس جهانی گردشگری (World Travel Monitor Forum) در پیزا ایتالیا در نهم و دهم نوامبر جمع شدند تا تدبیری بیندیشند. در این جلسه صنعتی منحصربه‌فرد که به دعوت مشاور IPK International برگزار شد و توسط ITB برلین پشتیبانی شد، حدود ۵۰ کارشناس گردشگری و دانشگاهیان از سراسر جهان، آخرین ارقام و روند فعلی گردشگری بین المللی را نشان می‌دهند.

یک سفر بین‌المللی تحت تأثیر بیش از حد جمعیت

رولف فریتگ، مدیر عامل شرکت IPK International می‌گوید:

روشن است که افزایش بیش از حد توریست نه تنها به طور مستقیم بر اهداف و جاذبه‌های گردشگری، زیرساخت‌های محلی و ساکنان تأثیر می‌گذارد، بلکه بر خود مسافران نیز تأثیر گذار است.

بر اساس نظرسنجی نماینده جهانی Travel Monitor از ۲۹۰۰۰ مسافر بین‌المللی در ۲۴ کشور اروپایی، آسیا و آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۷، حدود ۲۵ درصد از تمام گردشگران بین‌المللی این احساس را داشتند که مقصدشان در سال جاری بیش از حد پرجمعیت بوده است. علاوه بر این، ۹ درصد، معادل حدود ۱۰۰ میلیون گردشگر، گفتند که افزایش بیش از حد توریست‌ها در واقع بر کیفیت سفر خارج از کشور تأثیر می‌گذارد. در ۱۳ درصد، این احساس در میان خانواده‌ها با کودکان و نوجوانان زیر ۳۴ سال بود. از لحاظ مناطق مختلف، ۱۵ درصد آسیایی‌ها، ۹ درصد آمريكای شمالی و ۸ درصد از اروپاييان گفته‌اند كه تجربه سفر آن‌ها تحت تأثير تعداد زيادي از مسافران قرار گرفته است. از این رو، مسافران آسیایی بیشتر به مسئله افزایش توریست‌ها حساس هستند.

تعطیلات و مقصدها تأثیر گذار هستند

افزایش توریست

طبق گزارش World Travel Monitor، برخلاف تصورات عمومی این شلوغی‌ها مخصوص شهرهای بزرگ نیست. تقریبا از هر ۵ مسافر ۱ مسافر تعطیلات زمستانه خود را تحت تأثیر تعطیلات و ازدحام بیش از حد می‌دانستند. مثلا از صف طولانی اسکی احساس نارضایتی می‌کردند.

بقیه تعطیلات نیز به همین صورت بر روی تعداد توریست‌ها تأثیر می‌گذارد که این نشان می‌دهد افزایش توریست به‌عنوان یک مشکل عمومی برای گردشگری محسوب می‌شود. از هر ده توریست یک نفر بازدیدهای خود را تحت تأثیر تعطیلات مختلف می‌بیند. با توجه به پاسخ‌دهندگان World Travel Monitor، آسیب‌پذیرترین شهرهای جهان شامل گوانگجو (۲۴ درصد)، شانگهای (۲۳ درصد)، پکن (۲۱ درصد)، آمستردام، استانبول (هر دو ۱۹ درصد) و بارسلون، فلورانس و ونیز (۱۸ درصد) هستند.

در تجزیه و تحلیل نتایج، Freitag گفت:

Overtourism به وضوح برای طبیعت، فرهنگ، مردم محلی و گردشگران خوب نیست. با این حال، گردشگری جهانی به حد خود رسیده است. بسیاری از مقصدها خوشحال خواهند شد تا بازدیدکنندگان بیشتری را در طول سال یا فصل‌های کوتاه ببینند؛ بنابراین گردشگری مشکل رشد ندارد، بلکه مشکل منطقه‌ای و فصلی دارد!

استراتژی‌های محلی با نیاز به تمام ذینفعان

سخنرانان مختلف در مجمع پیزا، نیاز به صنعت مسافرتی بین‌المللی را ضروری دانستند و سعی دارند با همکاری یکدیگر بر این ازدحام توریستی غلبه کنند و آن را با استراتژی هماهنگ‌شده‌ای کنترل نمایند. آن‌ها پیشنهاد دادند که چنین استراتژی می‌تواند بر مسائلی نظیر مدیریت فصلی و جریان‌های بازدیدکننده، گسترش مزایای گردشگری از قبیل شغل و درآمد بیشتر در میان جوامع محلی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت و حفاظت از دارایی‌های گردشگری تمرکز کند.

دکتر Alexis Papathanassis، مدیر موسسه گردشگری دریایی در Bremerhaven، آلمان، توضیح داد:

ازدحام توریست یک مسئله خلی محلی در یک زمان خاص در یک مکان خاص است و همیشه محیط‌های اطراف آن مکان درگیر این مشکل نیستند. به طور کلی با مدیریت گردشگری، ازدحام توریست یک مشکل نیست و قابل مدیریت کردن است. مهم‌تر از همه راه‌حل‌ها باید در مقصدهای گردشگری پیدا شوند مثلا باید با مشکل فصلی بودن مقابله کرد، اما گردشگری را محدود نکرد. او تأکید کرد هر مقصد گردشگری متفاوت است. یک اندازه کلی برای همه مقصدها وجود ندارد.

ونیز overtourism را کنترل می‌کند

یک شهر که به طور فزاینده‌ای از این ازدحام جمعیت گردشگری رنج می‌برد، ونیز است که تنها ۵۵،۰۰۰ ساکن در مرکز شهر تاریخی خود دارد. والریا مینگهتی، محقق ارشد در CISET مرکز بین‌المللی مطالعات اقتصاد گردشگری دانشگاه Ca 'Foscari در ونیز، به این انجمن گفت که ازدحام گردشگری هزینه‌های بسیار بیشتری را نسبت به مزایای آن در شهر به همراه دارد، از جمله جمعیت بیش از حد، آلودگی و افزایش قیمت.

افزایش توریست

شهر ایتالیا به این ازدحام توریستی مخصوصا در قسمت St Mark’s Square واکنش نشان داد و از ورود کشتی‌های کروز به طور مستقیم به آب‌های ساحلی جلوگیری کردند و برای گردشگرانی که قوانین محلی را نقض کنند جریمه در نظر گرفته شد.

Minghetti گفت:

سایر ایده‌هایی که مورد بحث قرار می‌گیرند؛ محدود کردن دسترسی به میدان خیابانی St. Mark یک مالیات توریستی جدید و یک برنامه با اطلاعات زمان واقعی راجع به سطح بازدیدکنندگان است.

دیوید ریتز، رئیس ITB برلین، گفت:

ازدحام گردشگری یک چالش بزرگ برای صنعت گردشگری و گردشگری جهانی است و به طور قطع نیازمند راه حل‌های جدید است. این موضوع داغ در اجلاس ITB برلین در سال آینده خواهد بود که کارشناسان در مورد مشکلات و همچنین راه حل‌های بالقوه بحث خواهند کرد.

در کنار ارزیابی‌های ویژه از World Travel Monitor IPK بین‌المللی، ITB بریتانیا در ماه ژانویه اطلاعات مهم کلیدی مربوط به World Travel Monitor را به عنوان بخشی از گزارش جهانی سفرهای توریستی ITB 2017/18 منتشر خواهد کرد.

گزارش گردشگری جهانی ITB بر اساس آخرین نتایج و سخنرانی‌ها در World Travel Monitor Forum است. این یک جلسه ویژه است که در آن روند جاری در صنعت گردشگری و پیش‌بینی‌های مربوط به توسعه گردشگری مورد بحث قرار می‌گیرد.

نتایج سالانه World Travel Monitor که بزرگ‌ترین مطالعه جهانی در مورد رفتار مسافرت جهانی است، توسط IPK International در روزهای آینده در کنوانسیون ITB برلین ارائه خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه