حمل و نقل عمومی در چابهار

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در چابهار

چابهار با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی پذیرای گردشگران زیادی است. حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در رفاه حال گردشگران ایفا می‌کند که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران محسوب می‌شود. بنا به نظر كارشناسان بندر چابهار در محل تلاقی دو كريدور ترانزيتی مهم جهان به نام‌های شمال – جنوب و شرق – غرب قرار گرفته است كه اين امر از مهم‌ترين مزيت‌های محور شرق كشور به حساب می‌آید.

چابهار

بندر چابهار به‌دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است، اهمیت فراوانی دارد و سرمایه‌گذاری فراوانی از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی در شرف وقوع است.

فرودگاه

فرودگاه چابهار، فرودگاهی کوچک در شهرستان چنارک است که به‌دلیل فاصله‌‌ی ۳۰ کیلومتری با بندر راهبردی چابهار، رفت و آمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد. از آنجا که این فرودگاه گنجایش و توانایی خدمت‌رسانی در این منطقه مهم را ندارد، قرار است به‌زودی فرودگاه بین‌المللی چابهار در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار ساخته شود.

این فرودگاه از لحاظ سطح باند با ۱۰ کیلومتر وسعت و ۱۲ هزار پا طول، خطوط و جاده پرواز، رمپ و پارکینگ، ششمین فرودگاه کشور است. پروازهای داخلی از فرودگاه چابهار به مقصد مشهد، زاهدان، تهران، بندرعباس و شیراز انجام می‌شود و پروازهای خارجی به مقصد دبی و مسقط است. شرکت‌های هواپیمایی ساها، آسمان و ایران ایر برای انجام کلیه پروازها با این فرودگاه همکاری دارند.

اتوبوس

چابهار

پایانه و ترمینال مسافربری مکران چابهار به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و در ۵ کیلومتری چابهار - جاده راسک قرار دارد. برای تهیه بلیط اتوبوس می‌توانید با دفتر تعاونی‌ها تماس حاصل بگیرید، همچنین برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: http://www.payaneh.ir

راه آهن

طرح ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور بوده است تا از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه به توسعه سواحل مکران کمک کند.

طول این طرح ۶۱۰ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاهی، ۷۳۰ کیلومتر طول خواهد داشت. بر اساس طراحی انجام شده این پروژه، سرعت حرکت قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و نوع باری آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

این خط آهن با عبور از شهرهای چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- خاش به زاهدان خواهد رسید و دارای ۲۹ ایستگاه است. در طول مسیر این خط آهن ۳۵ دهانه تونل و ۲۲۳ دستگاه پل وجود دارد که با توجه به تمدید زمان اتمام این پروژه، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

بندر

چابهار

بندر چابهار با وسعتی بالغ بر ۱۱ کیلومتر مربع در ارتفاع ۷ متر از سطح دریا قرارگرفته ‌است. فاصله هوائی شهرستان چابهار تا تهران ۱۴۵۶ کیلومتر و فاصله زمینی از طریق جاده ایرانشهر- کرمان ۱۹۶۱ کیلومتر و فاصله بندر چابهار تا مرکز استان ۷۳۸ کیلومتر است. این شهرستان حدوداً ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان دارد.

خلیج چابهار با بریدگی طبیعی و استثنایی خود، بزرگترین خلیج ایران در پیرامون سواحل دریای عمان به شمار می‌رود و نزدیک‌ترین آبراه به اقیانوس هند است. بندر چابهار دارای دو اسکله بزرگ به نام‌های اسکله شهید کلانتری و اسکله شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ تا ۱۰۰ هزار تن است.

در چابهار چندین اسکله صیادی نیز وجود دارد که سه اسکله صیادی تیس، رمین و اسکله بریس از بقیه دیدنی‌تر هستند. اسکله تیس در داخل محوطه منطقه آزاد و رمین در ۱۰ کیلومتری و بریس در ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه