با روز شکرگزاری بیشتر آشنا شوید

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
با روز شکرگزاری بیشتر آشنا شوید

روز شکرگزاری هر سال در چهارمین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر جشن گرفته می‌شود. در این مقاله با این عید بیشتر آشنا شوید.

آمریکایی‌های سال‌ها است روز شکرگزاری را به پاسداشت نعمت‌هایی که خداوند به آن‌ها اعطا کرده است با آداب و رسوم خاصی جشن می‌گیرند. در ادامه به تاریخچه، غذاها و فرهنگ این روز نگاهی خواهیم انداخت.

تاریخچه‌ی روز شکرگزاری

روز شکرگزاری

روز شکرگزاری یک مناسبت سنتی آمریکایی است که هر سال در چهارمین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر جشن گرفته می‌شود. امروزه، این کلمه یادآور تصاویری مثل فوتبال، دورهمی‌های خانوادگی، بوقلمون کبابی و پای کدو است. ما در ادامه نگاهی به این مناسبت و تاریخچه‌اش خواهیم انداخت تا قبل از بررسی غذاها و نوشیدنی‌های این روز، در مورد آن اطلاعاتی کسب کنیم.

قبیله‌ی بومی آمریکایی وامپنوگ (Wampanoag)، بخشی از زندگی روزانه‌شان را به تشکر از نعمات پروردگار اختصاص می‌دادند. شکرگزاری در آن زمان و حتی امروز دلیل اصلی برگزاری جشن‌ها است و مردم بومی آمریکای شمالی برای برداشت موفق محصولات کشاورزی، امید به بهاری پرثمر و شانس برای سایر مردم، مراسم برگزار می‌کردند.

سال ۱۶۲۱ سالی پرسعادت برای بومیان بود: پس از یک سال بیماری و قحطی، زحمات آنان با یک برداشت محصول زیبا جبران شده بود.  زائران خدا را شکر کرده و سخاوت او در سنت برداشت محصول را با غذا و جشن‌های بسیار گرامی داشتند.

سنت‌های شکرگزاری پس از ورود پدران زائر و پیوریتن‌ها تغییر کرد. امروزه جشن‌های شکرگزاری تلفیقی از دو سنت هستند: آیین‌های نیو انگلند (New England) برای برداشت موفق محصول و شکرگزاری پیوریتن‌ها به شکل یک احترام رسمی مذهبی که ترکیبی است از دعا و ضیافت.

جشنواره‌ی سالانه‌ی برداشت تا اواخر دهه‌ی ۱۶۶۰ در نیو انگلند تبدیل به مراسمی رایج نشد. تنها پس از انقلاب آمریکا بود که اکثر اعلامیه‌های شکرگزاری توسط دولت و رهبران کلیسا منتشر می‌شدند. در ایام انقلاب، تعداد زیادی از حکمرانان سلطنتی مثل جان هنکاک، ‌ژنرال جورج واشینگتن و کنگره‌ای قاره‌ای در اعلامیه‌هایی خداوند را بابت اتفاقات مطلوبی که برایشان می‌افتد، شکر گفتند.

منوی شکرگزاری

روز شکرگزاری

منوی کلاسیک شکرگزاری شامل بوقلمون،‌ کرنبری، پای کدو و سبزیجات ریشه‌ای مربوط به برداشت‌های پاییزه‌ی نیو انگلند است. در ادامه شما پیشنهادات دیگری برای داشتن یک عید شکرگزاری ویژه را خواهید دید.

لوبیا سبز با موسیر

برای پخت این غذای جالب، صبح روز شکرگزاری لوبیاها را بخیسانید و اگر می‌خواهید طعم فندقی داشته باشد، فندق‌ها را از چند روز قبل برشته کنید (در صورت علاقه می‌توانید بادام را جایگزین کنید).

سوپ کدو با زیره

قبل از اضافه کردن کدوی گردویی به این خوراک تند و روان، آن را سرخ کنید تا نرمی‌اش با چنگال حس شود.

مواد سبزیجاتی – گیاهی

یک هفته قبل از روز شکرگزاری تکه‌های نان مخصوص پای و بوقلمون را برشته کنید تا در روز عید، فر و اجاق فضای کافی داشته باشد.

سیب‌زمینی شیرین با شیره‌ی افرا و کرنبری

شیره‌های مصنوعی توجه‌‌ها را به طعم این غذای فرعی کلاسیک بی‌سروصدا جلب می‌کنند که می‌تواند یک روز قبل از مراسم حاضر شده باشد.

کلم بروکسل با پانچتا و رزماری

در مورد کلم‌های شیرین خوشمزه، از پخت طولانی‌مدت خودداری کنید. ما معمولا صبح روز شکرگزاری برای مدت کوتاهی کلم‌ها را خیسانده و آن‌ها را سرخ می‌کنیم تا مجددا گرم شوند و چاشنی را دقیقا قبل از سرو غذا، اضافه می‌کنیم.

فرهنگ عامه شکرگزاری

عید شکرگزاری

اگر یک روز وجود داشته باشد که در آن خانواده و غذا دور هم جمع می‌شوند و اهمیت بسیاری دارند، آن روز عید شکرگزاری است. روز شکرگزاری همیشه شلوغ‌ترین روز مسافرتی در آمریکا است. خانواده‌های آمریکایی این روز را با خانواده و دوستان‌شان جشن می‌گیرند: آن‌ها دور هم جمع می‌شوند، با عزیزان‌شان صحبت می‌کنند، قدردانی و دلتنگی خود را برای دوران ساده‌ی قدیم نشان می‌دهند و در کنار خانواده از تلویزیون، رژه‌ها یا بازی‌های فوتبال لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) را تماشا می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع winerist

دیدگاه