اختصاصی کجارو: رشد ۱۴.۴ درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال ۲۰۱۷

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
اختصاصی کجارو: رشد ۱۴.۴ درصدی ورود گردشگران ایرانی به مالزی در سال ۲۰۱۷

داتوک موسی یوسف، از مدیران ارشد وزارت توریسم مالزی در کنفرانس خبری که با حضور رسانه‌های ایرانی برگزار شد از رشد ورود مسافران ایرانی به مالزی در سال جاری خبر داد.

در سفری که به همت ایرلاین ایرآسیا و وزارت توریسم مالزی برگزار شد، چندی از رسانه‌های ایرانی فعال در حوزه گردشگری با داتوک موسی یوسف، از مدیران ارشد و نماینده آسیا/آفریقا توریسم مالزی دیدار کردند. در این کنفرانس خبری موسی یوسف از کاهش ورود مسافران ایرانی به مالزی در سال‌های گذشته و رشد ۱۴٫۴ درصدی آنها در سال جاری خبر داد.

چین بیشترین تعداد توریست را به مقصد مالزی دارد

وی در ابتدای جلسه به ارائه آمار و ارقامی از وضعیت توریسم این کشور و مهم‌ترین و موثرترین مسافران به مقصد مالزی پرداخت. طبق گفته‌های داتوک موسی یوسف در سال ۲۰۱۶ بیشترین توریست به مقصد مالزی را چین با ۲٬۱۲۴٬۹۴۲ و پس از آن هند با ۶۳۸٬۵۷۸ مسافر دارند و ایران نیز با رقمی در حدود ۹۰ هزار مسافر در بین ۱۰ کشور اول قرار دارد. در مجموع این کشور در سال گذشته میلادی میزبان ۴٫۹ میلیون گردشگر بوده که نسبت به سال پیش از آن ۱٫۵ درصد رشد داشته است.

داتوک موسی یوسف

مدیر ارشد توریسم مالزی در ادامه افزود:

در حالی که تعداد گردشگران ایرانی رشدی منفی پیدا کرده بود، در نیمه اول سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۱۴٫۴ درصدی مسافران ایرانی بوده‌ایم.

موسی یوسف درباره هدف گردشگرانی که به مالزی سفر می‌کنند، گفت:

۵۰٫۱ درصد از گردشگرانی که به مالزی سفر می‌کنند، برای تفریح و گذراندن تعطیلات، ۲۸٫۴ درصد برای دیدار با دوستان و اقوام ساکن در این کشور، ۱۳٫۱ درصد به قصد خرید در فستیوال‌های خرید مالزی و مابقی گردشگران با اهدافی چون درمان بیماری، تجارت، کنفرانس‌های بین‌المللی، ماه عسل و گردشگری ورزشی به این کشور سفر می‌کنند.

او همچنین درباره عمده فعالیت‌های توریست‌ها در این کشور گفت:

۶۹ درصد توریست‌ها در این کشور خرید می‌کنند و ۵۶٫۱ درصد به بازدید از جاذبه‌های شهری می‌پردازند. ۱۶٫۲ درصد از آنها از جزایر و سواحل متنوع این کشور لذت می‌برند و ۱۵٫۲ درصد مسافران از روستاهای این کشور دیدن می‌کنند. فعالیت‌هایی چون بازدید از بناهای تاریخی، تفریحات شبانه، شنا و بازدید از موزه‌ها از دیگر کارهای مهمی هستند که توریست‌ها در مالزی به آنها می‌پردازند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بازار ایران از افزایش تسهیلات برای سفر گردشگران ایرانی به مالزی خبر داد و گفت هم اکنون هر هفته ایرلاین ایرآسیا ۴ پرواز (۱۵۰۸ صندلی) و ایرلاین ماهان ۵ پرواز (۱۵۷۵) بین تهران و کوالالامپور اجرا می‌کنند که باعث شده سفر به این کشور برای ایرانی‌ها راحت‌تر از همیشه باشد.

نشست خبری

در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد که طی آن داتوک موسی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های توریسم مالزی برای افزایش علاقه ایرانیان به سفر به مالزی چیست، گفت:

ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای ما است. هم‌اکنون اکثر بازارها رشد منفی دارند اما برخی بازارها مثل ایران و کره جنوبی رشد مثبت برای ما داشته‌اند و از این نظر بسیار برای ما مهم هستند. ما در حال برنامه‌ریزی پروژه‌های مشترک با آژانس‌های مسافرتی و ایرلاین‌ها هستیم تا با ارائه برخی تسهیلات بتوانیم شرایط مناسبی برای مسافران ایرانی به وجود آوریم. بودجه‌ای که برای بازار ایران در نظر گرفته‌ایم در دوره‌های پنج ساله تخصیص داده می‌شود و بر اساس آن آژانس‌هایی که علاقه‌مند به همکاری با توریسم مالزی هستند، می‌توانند پروپوزال خود را ارائه کنند و بر اساس آن تسهیلات بسیار مناسبی به آنها ارائه خواهد شد.

سوال دیگر در مورد عدم وجود مجموعه کاملی از تفریحات در داخل هتل‌های مالزی بود و این که این موضوع مطلوب مسافران ایرانی نیست. موسی یوسف در پاسخ گفت:

شاید این موضوع در مورد برخی کشورهای دیگر موثر باشد، اما در مالزی به چنین تفریحاتی در داخل هتل نیاز ندارید، چرا که در بیرون از هتل و در داخل شهر و بیرون شهر انواع تفریحات در خیابان‌های معروف وجود دارد. در واقع تفریحات اصلی و جذاب در داخل شهر هستند، نه در داخل هتل‌ها. با این حال برخی اقامتگاه‌ها خصوصا در جزایر همه این تفریحات را در دل خود دارند، اما تعداد این نوع هتل‌ها در مالزی زیاد نیست.

توریسم مالزی

سوال بعدی درباره امکان حضور گردشگران مالزیایی در ایران بود و این که چه راهکاری برای دو سویه شدن گردشگری بین ایران و مالزی وجود دارد؟ موسی یوسف گفت:

لازمه چنین کاری این است که از سوی دولت ایران تمهیداتی اندیشیده شود. مثلا سفارت ایران در مالزی برنامه‌های تبلیغاتی در مالزی را آغاز کند تا از این طریق مالزیایی‌ها بیشتر با این کشور زیبا آشنا شوند و این کاری طولانی‌مدت است. ما از سال ۱۹۹۰ برنامه‌ریزی برای جذب توریست ایرانی را آغاز کردیم و امروز داریم نتیجه آن را می‌بینیم. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید با برنامه‌های کوتاه مدت به نتیجه مناسب برسید.

بخش عمده‌ای از افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، مالزیایی نیستند و تحت عنوان توریست وارد کشور می‌شوند و اقدام به سرقت از سایر گردشگران می‌کنند

سوال نماینده کجارو در این نشست در مورد مساله امنیت گردشگران در مالزی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود. بر اساس آمار اخیر، یورومانیتور کوالالامپور به دهمین شهر پربازدید دنیا تبدیل شده است. اما این به معنای چالش‌های جدید برای توریسم مالزی نیز هست. سوال اول این است که با چه راهکاری می‌توان همچنان روند صعودی توریسم مالزی را به صورت پایدار حفظ کرد و دومین مساله این که با توجه به افزایش مواردی چون جیب‌بری و دزدی از گردشگران در مالزی، چه راهکارهایی برای مقابله با این چالش‌ها و حفظ امنیت گردشگران وجود دارد؟

داتوک موسی در پاسخ به این سوال گفت:

در پاسخ به سوال اول باید بگویم که بر اساس برنامه بودجه‌ای که اخیرا نخست‌وزیر ارائه کرده، ۲+۱ میلیارد رینگت برای توسعه زیرساخت‌های توریسم مالزی تخصیص داده شده است. این مبلغ از طریق بانک‌ها در قالب وام و تسهیلات به شرکت‌های مرتبط با گردشگری مثل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، اپراتورهای تور و... ارائه می‌شود. این تسهیلات از ۵۰ هزار رینگت تا حداکثر دویست میلیون رینگت برای هر پروژه ارائه می‌شوند. علاوه بر این‌ها کارهای دیگری نیز توسط خود دولت انجام می‌شود. مثلا ما در حال ساخت فرودگاه‌های جدید و توسعه برنامه‌های تبلیغاتی توریسم مالزی هستیم.

توریسم مالزی

او در پاسخ به سوال دوم کجارو نیز گفت:

در مورد جرم‌ها و امنیت گردشگران باید بگویم که با توسعه اقتصادی این مسایل هم رشد می‌کنند؛ اما ما در حال همکاری با پلیس سلطنتی مالزی هستیم تا این موارد را به حداقل برسانیم و در این راه برنامه‌های جدیدی در راه است. مثلا ما به زودی برنامه پلیس مخفی را اجرا خواهیم کرد که طی آن نیروهای پلیس در مناطق مورد علاقه توریست‌ها با لباس عادی تردد می‌کنند و به حفظ امنیت گردشگران کمک می‌کنند؛ یا مثلا در حال افزایش دوربین‌های مدار بسته در سطح شهرها هستیم. البته ذکر این نکته هم ضروری است که بر اساس اطلاعات ما بخش عمده‌ای از افرادی که مرتکب جرم می‌شوند، مالزیایی نیستند و افرادی هستند که تحت عنوان توریست وارد کشور می‌شوند و اقدام به سرقت از سایر توریست‌ها می‌کنند.

نشست خبری

مدیر ارشد توریسم مالزی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگاران درباره برنامه‌های این کشور برای توسعه گردشگری تحصیلی برای ایرانیان گفت:

ما برنامه جامعی داریم تا مالزی را تبدیل به مرکز اصلی تحصیل کنیم. هم اکنون تعداد زیادی دانشگاه در سطح عالی در مالزی مشغول به فعالیت هستند که بسیاری از دانشجویان از خاورمیانه در آنها مشغول به تحصیل هستند. ما این موضوع را یک فرصت بزرگ می‌بینیم؛ چرا که این به معنای ورود سرمایه به این کشور است. اخیرا تعداد زیادی از دانشجویان روس برای ادامه تحصیل به مالزی می‌آیند. در حال حاضر دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا و خصوصا آسیا در مالزی در عالی‌ترین سطح در حال تحصیل هستند که بخش عمده‌ای از این دانشجویان نیز ایرانی هستند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه