حمل و نقل عمومی در ونیز، ایتالیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
حمل و نقل عمومی در ونیز، ایتالیا

ونیز به عنوان یکی از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین شهرهای جهان، هر ساله پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر است که برای بازدید از نقاط مختلف آن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

ونیز در بخش شمال شرقی ایتالیا واقع شده، از ۱۱۸ جزیره تشکیل شده که با کانال‌های آب از هم جدا شده و از طریق پل‌ها به هم متصل شده‌اند. ونیز را با چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده، آثار هنری و معماری فوق‌العاده آن می‌شناسند. به لحاظ موقعیت مکانی، سیستم حمل و نقل عمومی متفاوتی در این شهر وجود دارد که خاص این منطقه است و تحت نظارت شرکت ACTV است. در ادامه با ما باشید تا با انواع این وسایل نقلیه آشنا شوید.

اجاره قایق

ونیز

در صورتی که بخواهید در کانال بزرگ یا کانال‌های تاریخی مرکز شهر بگردید، کافی است از بروسا (Brussa) یک قایق اجاره کنید. برای یک ساعت قایق‌سواری با قایق ۷ متری که گنجایش ۶ نفر را دارد، باید ۱۵۰ هزار تومان و برای یک روز باید ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنید. برای قایقرانی نیازی به گواهینامه ندارید، ولی قبل از حرکت به صورت امتحانی دوری در اطراف می‌زنید تا توانایی شما مشخص شود، البته حتما درباره محل جایگاه‌های سوخت بپرسید تا به مشکلی بر نخورید.

قایق های اتوبوسی

ونیز

با این که خدمات قایق‌های اتوبوسی کارآمد و سر وقت است، ولی مسیر اصلی قایق‌ها در طول کارناوال‌ها و فصل گردشگری خیلی شلوغ می‌شود. قیمت بلیط تک سفره فقط ۲۵ هزار تومان است. سرویس حمل و نقل به جزایر مورانو، تورسلو، لیدو و ... با قایق‌های موتوری بزرگ‌تر انجام می‌شود.  Vènezia Unica اصلی‌ترین مرکز فروش بلیط قایق اتوبوسی (vaporeto) به حساب می‌آید که در باجه‌ اکثر ایستگاه‌ها قابل تهیه است. جدول زمانی رایگان و نقشه مسیر را نیز می‌توانید از همین باجه‌ها بگیرید. علاوه بر این می‌توانید کارت تردد چند روزه و بلیط را به صورت آنلاین از قبل خریداری کنید.

در صورتی که بخواهید چندین بار از قایق‌های اتوبوسی استفاده کنید (بیش از سه سفر)، به جای پرداخت ۲۵ هزار تومان بابت بلیط تک سفره، پیشنهاد می‌کنیم کارت سفر (Travel Card) تهیه کنید. فقط مواظب باشید که اگر کارت‌تان اعتبار نداشته باشد، باید علاوه بر ۲۵ هزار تومان، دویست هزار تومان به عنوان جریمه بپردازید. از آنجا که ایستگاه‌های قایق‌ اتوبوسی ممکن است کمی گیج‌کننده باشند، حتما به علائم توجه کنید تا در ایستگاه اشتباه پیاده نشوید.

مونوریل

ونیز

مونوریل ونیز، پارکینگ خودروها در ترانچتو (Tronchetto) را به ترمینال کشتی‌های تفریحی و Piazzale Roma متصل می‌کند. برای خرید بلیط هم می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیط در نزدیکی ایستگاه استفاده کنید.

تاکسی آبی

ونیز

تاکسی‌های آبی مجاز روشی پرهزینه برای گشت و گذار در  ونیز به شمار می‌آید، اما اگر عجله دارید یا چمدان‌هایتان زیادی است، ارزشش را دارد. قیمت بر اساس تاکسی متر محاسبه می‌شود یا باید از قبل با راننده توافق کنید. نرخ قیمت‌ها از ۵۰ هزار تومان آغاز شده و به ازای هر دقیقه ۶ هزار تومان اضافه می‌شود، در ضمن در طول شب یعنی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح باید ۳۵ هزار تومان اضافه‌تر پرداخت کنید و در صورتی که چمدان اضافه (بیشتر از ۵ عدد) داشته باشید، ۱۷ هزار تومان و برای مسافران بیشتر از ۴ نفر نیز ۳۵ هزار تومان اضافه می‌شود. حواس‌تان باشد که اگر از هتل یا آژانس مسافرتی می‌خواهید سفارش تاکسی دهید، باید منتظر هزینه اضافه هم باشید.

تاکسی آبی باید حتما خط زرد رنگ و پلاک داشته باشد. تاکسی‌های آبی را می‌توانید در فرودگاه، بیرون ایستگاه قطار، جلوی Piazzale Roma و ترانچتو پیدا کنید. در صورتی که عجله دارید اصلا به راننده فشار نیاورید که سرعتش را بیشتر کند، زیرا فشار آب ناشی از موتور قایق باعث می‌شود فونداسیون باستانی ونیز در معرض تخریب و پوسیدگی قرار بگیرد.

گاندولا

ونیز

با گاندولا (gondola) می‌توانید چشم‌اندازهای ونیز را مشاهده کنید. در ساعت اداری برای ۴۰ دقیقه سواری باید ۲۷۰ هزار تومان بپردازید و از ساعت ۷ شب تا ۸ صبح نیز هر ۳۵ دقیقه برای شما ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. گاندولاها در حاشیه کانال بزرگ و نزدیک بناهای تاریخی مهم و نقاط توریستی جمع می‌شوند، هر چند می‌توانید تلفنی نیز جا رزرو کنید. موسسه Gondoliers، گاندولاهای ویژه‌ای مناسب افراد ویلچری دارد.

ونیز

قایق تراگتو (traghetto) یک نوع گاندولا است که افراد محلی برای عبور از کانال بزرگ در فاصله زیاد بین پل‌ها استفاده می‌کنند. قیمت این قایق‌سواری برای افراد غیربومی فقط ۶ هزار تومان است و معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر فعالیت می‌کنند، هر چند برخی از آن‌ها تا ظهر کار خود را به اتمام می‌رسانند.

خودرو

بدیهی است که شما نمی‌توانید در ونیز رانندگی کنید، اما در دو جزیره پالسترینا (Pellestrina) و لیدو (Lido) بلامانع است و راهی عالی برای دیدن مناظر عالی مناطق اطراف ونیز به شمار می‌رود. شرکت‌های اجاره اتومبیل نظیر آویس، یوروکار و هرتز در دو منطقه Piazzale Roma و فرودگاه مارکوپولو، دفتر دارند. چندین شرکت نیز در ایستگاه قطار مستره (Mestre) یا در همان حوالی مشغول به فعالیت هستند.

دوچرخه

دوچرخه‌سواری در مرکز ونیز ممنوع است، اما در جزایر بزرگ لیدو و پالسترینا، یک انتخاب فوق‌العاده برای گشت و گذار و رسیدن به سواحل دور محسوب می‌شود. برای اجاره دوچرخه حتما باید کارت شناسایی داشته باشید.

فرودگاه

ونیز

فرودگاه مارکوپولو در ۸ کیلومتری ونیز، نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر محسوب می‌شود که در سرزمین اصلی ایتالیا قرار دارد. اینجا شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه شمال ایتالیا بوده و هر سال میزبان ۶ میلیون نفر است. گردشگران شهرهای بزرگی مانند آمستردام، نیس، فیلادلفیا، وین و دبی می‌توانند با شرکت‌های هواپیمایی نظیر امارات، بریتیش ایرویز و ... به این فرودگاه بیایند.

ونیز

در این فرودگاه می‌توانید هر نوع خدمات و امکاناتی که جابجایی مسافران را تسهیل می‌کند، پیدا کنید. مغازه‌ها، ادارات پست، شرکت‌های کرایه اتومبیل، جایگاه‌های وای‌فای از جمله خدمات این فرودگاه است. حتی افراد معلول و ناتوان حرکتی نیز در این محل با مشکل مواجه نمی‌شوند، زیرا این فرودگاه در جهت رفاه آن‌ها تجهیز شده است. سیستم حمل و نقل فرودگاهی عالی است و برای رفتن به ونیز می‌توانید از تاکسی آبی، قایق اتوبوسی و خودرو استفاده کنید.

ونیز

هر چند گردشگران می‌توانند در فرودگاه ترویزو (Treviso) نیز به زمین بنشینند. با این که این فرودگاه در فاصله دورتری نسبت به ونیز قرار دارد، اما کسانی که می‌خواهند به ونیز سفر کنند نباید آن را نادیده بگیرند. علی‌رغم باند کوچک‌تری که دارد، پروازهای متعددی از شهرهای بزرگی همچون آمستردام، کازابلانکا، دوبلین و بارسلونا به این فرودگاه و بالعکس صورت می‌گیرد. امکانات آن در حد و اندازه فرودگاه مارکوپولو نیست، ولی خدمات اصلی مانند غذاخوری، مغازه‌های خرید و شرکت‌های اجاره اتومبیل را پوشش می‌دهد. حتی به رفاه اشخاص معلول نیز توجه شده است.

قطار

ونیز

«سانتا لوسیا» (Santa Lucia)، ایستگاه مرکزی ونیز در شمال ایتالیا به حساب می‌آید، در واقع اینجا آخرین ایستگاه در شمالی‌ترین ناحیه شهر تاریخی ونیز است که سال ساخت آن به سال ۱۸۶۰ تحت امپراتوری اتریش برمی‌گردد. در آن زمان برای این که ایستگاه از فضای کافی برخوردار باشد، صومعه و کلیسای سانتا لوسیا تخریب شده، نام این ایستگاه نیز از همین کلیسا گرفته شده است. ساختمان ایستگاه فعلی یکی از معدود ساختمان‌های مدرن شهر است که روبه‌روی کانال بزرگ قرار دارد.

ونیز

بازسازی آن در سال ۲۰۰۹ آغاز شد که تا سال ۲۰۱۲ طول کشید. روزانه ۸۲ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند که در طی سال حدود ۳۰ میلیون نفر می‌شود. تقریبا ۴۵۰ قطار در این ایستگاه توقف دارند. وقتی در این ایستگاه پیاده می‌شوید، می‌توانید از طریق قایق‌های اتوبوسی یا تاکسی‌های قایقی خصوصی به دیگر نقاط ونیز بروید. در ضمن Piazzale Roma  در همان نزدیکی است و می‌توانید از خودروها و تاکسی‌های این محل استفاده کنید. علاوه بر این ایستگاه مستره نیز دومین ایستگاه مهم شهر محسوب می‌شود که از طرق پل آزادی به ایستگاه سانتا لوسیا وصل می‌شود.

اتوبوس

دو ایستگاه اتوبوس در شهر ونیز قرار دارد که یکی در مرکز تاریخی شهر واقع شده و پیپل موور (People Mover) نام دارد، ایستگاه دیگر، ونیز مستره است. وقتی می‌خواهید با اتوبوس به ونیز بروید، حتما مطمئن شوید که مقصد اتوبوس شما کدام یک از ایستگاه‌های ونیز است تا به راحتی به مقصد دلخواه خود برسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه