نروژ خطوط هوایی خود را گسترش می‌‌دهد

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده پنجشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
نروژ خطوط هوایی خود را گسترش می‌‌دهد

سه سال و نیم پیش نروژ در صنعت حمل‌ونقل هوایی یک تازه‌کار محسوب می‌شد. اما امروزه نروژ جایگاه دهم را بین خطوط هوایی جهان از لحاظ ظرفیت مسافر کسب کرده است. با کجارو همراه باشید تا در این باره بخوانید.

خطوط‌ هوایی نروژ در آستانه رونمایی از برنامه‌ی جدید خود قرار گرفته است، برنامه‌ای که به منظور کاهش هزینه و گسترش مسیرها به شهرهای جدید در ایالات متحده و اروپا طراحی شده است. ماه گذشته دپارتمان حمل‌ونقل ایالات متحده همکاری خطوط هوایی نروژ را در ایرلند تصویب کرد، که قدمی در راستای پیشرفت برنامه محسوب می‌شود.

رشد نروژی‌ها در این زمینه برای خطوط هوایی قدیمی‌تر، مانند بریتیش ایرویز، دلتا و آمریکن که در مسیر آتلانتیک کار می‌کنند، نوعی هشدار رقابتی محسوب می‌شود.

این تصویب حدود ۳ سال زمان برد که باعث شد انتقادات در زمینه کمر خم کردن آژانس به خطوط هوایی قدرتمند و اتحادیه‌های کار افزایش یابد.

خطوط هوایی نروژ

بیورن کیوس پایه‌گذار این هواپیمایی در نظر دارد در درازمدت سفرهای خود را در مسیر آتلانتیک و شهرهای دوسلدورف، برلین ورم گسترش دهد.

نروژی‌ها در گذشته نیز به شهرهای آمریکایی مانند نیویورک، لس آنجلس، لاس‌وگاس، اوکلند، کالیف، اورلاندو، فورت لاودردیل و فلا پرواز کرده‌اند.

در اروپا این شرکت در فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه لندن، پاریس، کپنهاگ، استکهلم و اسلو فعالیت می‌کند.

در کنار خطوط هوایی نروژ، شرکت‌های ارزان‌قیمت دیگر مانند WOW Air، کندور (Condor)، خطوط هوایی توماس کوک انگلیس و یورووینگز (از توابع لوفت‌هانزا) به دلیل پیمان «آسمان‌های آزاد» امکان پرواز در مسیرهای آتلانتیک را بدست آوردند.

قدرت یافتن شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی ارزان‌قیمت بوسیله هواپیماهای کم-مصرف دو موتوره و تمایل مسافران برای چشم‌پوشی از امکانات لوکس در ازای بلیط‌های به صرفه مسیر گشته است.

مسلما شرکت‌های هواپیمایی قدرتمند در برابر رشد شرکت‌های تازه‌کار در خطوط هوایی آن‌ها بیکار نخواهند نشست. امسال هواپیمایی بریتانیا قصد دارد بین فرودگاه گتویک، فورت لاودردیل و اوکلند پروازهای خود را برقرار سازد؛ یعنی در مسیرهایی که نروژی‌ها پرواز می‌کنند. شرکت مادر هواپیمایی بریتانیا، گروه هواپیمایی‌های بین‌المللی، برای رقابت با نروژی‌ها قصد دارد پروازهایی ارزان‌قیمت را از بارسلونا سامان دهد.

در ایالات متحده، جت‌بلو (JetBlue) قصد دارد وارد بازار اروپا شود. فیلیپ استوارت سخن‌گوی هواپیمایی گفته که جت‌بلو می‌تواند ایرباس A321LR را به کار گیرد که پتانسیل سفر به اروپا از ساحل شرقی آمریکا را دارد. او همچنین بیان می‌کند که اروپا از رقابت ضعیف و قیمت‌های بالا رنج می‌برد و این دقیقا همان فضایی است که جت‌بلو مایل به رقابت در آن است.

شرکت‌های آمریکایی از طریق ارائه‌ی امکانات ویژه به مسافران خود نروژی‌ها را به چالش می‌کشند. امکاناتی مانند فضای بیشتر برای پا، دسترسی به غذا و کافه در فرودگاه و ۳ نوع بلیط اقتصادی به مسافران این هواپیمایی پیشنهاد می‌شود.

خطوط هوایی نروژ

مدیر شرکت دلتا، گلن ‌هاون‌اشتاین، می‌گوید که تا سال آینده بلیط «پایه اقتصادی» برای پروازهای بین‌المللی شروع به کار خواهد کرد، که در آن بلیط‌ها در گیت‌های ورودی فرودگاه واگذار می‌شوند و امکان تغییر و یا کنسل کردن آن وجود ندارد.

علاوه‌بر آن، با شروع امسال شرکت دلتا سرویس‌های گران‌قیمت و ویژه خود را در ایرباس A350 و بوئینگ 777 آغاز خواهد کرد که شامل فضای پای بیشتر، غذای های بهتر و سایر امکانات دیگر است.

هواپیمایی آمریکن نیز سفرهای جدید «اقتصادی ویژه» را در پرواز های دریم‌لاینر 787-9 در مسیردالاس بهمادرید و پاریس آغاز کرده است و قصد دارد این نوع سفر را به پروازهای بین‌المللی خود تعمیم دهد.

در دسترس بودن پیشنهاد‌های مختلف در پرواز باعث محبوبیت پرواز‌های ارزان‌قیمت در تقابل با کلاس تجاری می‌شود. گریلی کوخ، مدیر Association of Corporate Travel Executives می‌گوید که اعضای این جامعه به دنبال بازه‌ای جدید از قیمت‌ها و مسیرها هستند. او می‌گوید:

گاهی اوقات مسافران در مسیر بستن قراردادی به ارزش میلیون‌ها دلار هستند و سفری با این درجه از اهمیت نیازمند پرواز با کلاس تجاری است. در سایر اوقات گزینه‌ای کم هزینه‌تر برای سفر عاقلانه‌تر است. این موضوع به خصوص در مورد شرکت‌های تازه‌کار با بودجه‌ای محدود صدق می‌کند.

آندرس لینداستورم، سخنگوی هواپیمایی نروژ، می‌گوید که یک‌سوم بلیط‌های مسیر آتلانتیک این هواپیمایی توسط اشخاص حقوقی خریداری شده است. این شرکت امیدوار است که در مسیرهای جدید خود به آمریکا این عدد را حفظ نماید.

هواپیمایی نروژ در حالی که استراتژی مسیرهای آتلانتیک خود را دنبال می‌کند، با چالش‌هایی جدید روبرو می‌شود.

هنری هارتولت، تحلیل‌گر سفر در اتمسفر ریسرچ (Atmosphere Research) می‌گوید:

وقتی بیش از حد مسیرهای پرواز را گسترش می‌دهید ریسک افزایش شدید قیمت سوخت وجود دارد. اگر مشکلی در رابطه با هزینه‌های سفر پیش آید، مسافران سفرهای اقتصادی بیش از همه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

در سال ۲۰۱۲، هواپیمایی نروژین یکی از بزرگترین خریدهای هواپیما را در تاریخ خطوط هوایی انجام داد و سال بعد برنامه دارد که ۲۰ هواپیمای دیگر را، که می‌توانند در مسیرهای آتلانتیک پرواز کنند، خریداری کند.

کیوس

آقای کیوس، مدیر عامل هواپیمایی نروژ در مورد توانایی‌های شرکت‌اش برای گستردن بازه‌ی پروازها اطمینان خاطر دارد. او می‌گوید:

ما در وضعیت اقتصادی بسیار مطلوبی قرار داریم. یکی از نکات مهم استفاده از هواپیماهایی است که مصرف سوخت پایینی دارند. بازار از طریق بلیط‌های ارزان قیمت تحریک می‌شود. امروز طبقه‌ای جدید از مسافران شکل گرفته که در گذشته توانایی مالی برای سفرهای هوایی در مسیرهای آتلانتیک را نداشتند.

مطالب مرتبط:

منبع Newyork Times

دیدگاه