حیات وحش در نروژ؛ برترین حیوانات این کشور را بشناسیم

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
حیات وحش در نروژ؛ برترین حیوانات این کشور را بشناسیم

در این مقاله قصد داریم تا حیات وحش بی‌نظیر کشور نروژ را بررسی کنیم و برترین حیوانات این کشور را بشناسیم. حیواناتی که دیدن هر کدام از آن‌ها به تنهایی، ارزش سفر کردن به یک کشور دیگر را دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

کشور اسکاندیناویایی نروژ یک مقصد فوق‌العاده زیبا و خوش‌منظر است. این کشور به دلیل داشتن مناظری رویایی و زیبا و همچنین فلات‌های چشم‌نواز و خیره‌کننده‌اش مشهور است. هنگامی که به نروژ سفر می‌کنید حتما شهرها را رها کنید و سری هم به طبیعت فوق‌العاده آن بزنید.

کشور نروژ حیات وحشی بسیار غنی دارد. حیواناتی در حیات وحش این کشور یافت می‌شوند که مطمئنا هر کدام از آن‌ها از نزدیک آرزوی تمام گردشگران است. نکته مثبت این مسئله در اینجا است که در هنگام سفر به نروژ و کشف حیات وحش آن، احتمال دیدن این حیوانات از نزدیک بسیار زیاد است. در ادامه با برترین حیوانات این کشور همراه باشید.

فک ریشدار

فک

فک‌های ریشدار، بزرگ‌ترین گونه فک در اروپای شمالی به شمار می‌آیند.

فک ریشدار (Bearded Seal)، حیوانی است که نام خود را به دلیل سبیل بلند و فر خورده خود گرفته است. فک‌های ریشدار، بزرگ‌ترین گونه فک در اروپای شمالی به شمار می‌آیند. دیدن فک‌های ریشدار از نزدیک کمی سخت است چراکه برخلاف دیگر گونه‌های فک، این حیوانات در جای خود ثابت نمی‌مانند و مدام در حال حرکت هستند. تنها نقطه‌ای که به راحتی می‌توان فک‌های ریشدار را مشاهده کرد، یخ‌های شناور هستند! به منظور این امر، گردشگران باید فلات‌ها را پشت سر بگذارند و به نقاط ساحلی آن برسند؛ جایی که تکه یخ‌های بزرگ بر روی آب شناورند. برای دیدن فک‌های ریشدار در نروژ، شمال این کشور بهترین نقطه است.

عقاب دم سفید

عقاب دم سفید

نروژ برای دوستداران پرندگان یک بهشت به شمار می‌آید چرا که گونه‌های بسیار متنوعی از پرندگان در این کشور یافت می‌شوند. یکی از زیباترین و در عین حال کمیاب‌ترین گونه‌ پرندگانی که در کشور نروژ یافت می‌شود، عقاب دم سفید است. درست است که جمعیت این عقاب‌ها در قرن‌های نوزده و بیست رو به انقراض بود اما در حال حاضر جمعیت عقاب‌های دم سفید رو به افزایش است. امروزه بیشترین جمعیت عقاب دم سفید در کشور نروژ یافت می‌شود. عقاب‌های دم سفید عموما اهل مهاجرت کردن نیستند و به همین دلیل در اکثر اوقات در کشور نروژ قابل مشاهده هستند.

گوزن شمالی

گوزن شمالی

برخلاف اینکه برای مشاهده اکثر حیوانات شاخص کشور نروژ از نزدیک باید به سمت شمال این کشور یا حتی در نزدیکی جزایر آن برویم، مشاهده گوزن شمالی در نروژ کار بسیار راحتی است. بسیاری از پارک‌های ملی و مناطق محافظت‌شده در قلب کشور نروژ وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها گوزن‌های شمالی را از نزدیک ببینید. هر چه به سمت شمال کشور نروژ نزدیک‌تر می‌شویم، شکل گوزن‌های شمالی نیز به لطف تنوع در گونه آن‌ها تغییر می‌کند.

سیاه گوش اوراسیایی

سیاه گوش

مقاله‌ی مرتبط

سیاه‌گوش اوراسیایی، گربه‌سانی است که با دم کوتاه با انتهای مشکی، گوش‌های نوک‌تیز و طرح‌های خاص بدنش شناسایی می‌شود. سیاه‌گوش اوراسیایی در آسیا و اروپا دیده می‌شود اما با این حال این پستانداران کمیاب هستند و مشاهده آن‌ها از نزدیک کار سختی خواهد بود.

دلیل اصلی این مسئله این است که سیاه‌گوش‌ها بسیار آرام و منزوی هستند. در نروژ تعداد سیاه‌گوش‌ها کمتر از ۵۰۰ عدد است و اکثر آن‌ها را می‌توان در پارک‌های ملی شمال این کشور مشاهده کرد.

طوطی دریایی

طوطی دریایی

گردشگرانی که به نروژ سفر کرده‌اند و به دیدن پرندگان علاقه دارند، مطمئنا هیچگاه شانس دیدن طوطی دریایی (Puffin) را از دست نمی‌دهند. این پرندگان زیبا بدنی به رنگ سفید و مشکی همراه با نوکی رنگارنگ دارند. برای دیدن این پرندگان باید به مناطق ساحلی و کنار دریا سفر کنید. بهترین منطقه در نروژ برای دیدن این پرندگان، روستایی است که «Bleik» نام دارد.

نهنگ گوژپشت

نهنگ

شمال نروژ شهر «Vesteralen» نقطه بسیار محبوب و مشهوری برای گردشگران است تا بتوانند از نزدیک به مشاهده نهنگ‌ها بپردازند. به دلیل فراوانی پلانکتون‌ها، جمعیت نهنگ‌های گوژپشت یا کوهان‌دار در بین ماه‌های می و سپتامبر در این منطقه بسیار زیاد می‌شود. تورهای مخصوصی در زمینه مشاهده نهنگ‌ها از نزدیک در کشور نروژ وجود دارند که بعضی از آن‌ها این فرصت را به گردشگران می‌دهند تا گونه‌های دیگری از نهنگ را هم از نزدیک مشاهده کنند.

روباه قطبی

روباه قطبی

مقاله‌ی مرتبط

یکی از زیباترین حیواناتی که می‌توان در نروژ مشاهده نمود، روباه قطبی است. یکی از گونه‌های منحصر به فرد روباه که تماما سفید رنگ بوده و در مناطق برفی زندگی می‌کند.

به طور کلی دو راه برای گردشگرانی که می‌خواهند در طبیعت نروژ روباه قطبی ببینند وجود دارد. اولین روش بازدید از پارک‌های ملی است و دومین روش رفتن به نزدیک مرز سوئد در طول زمستان است.

الک (Elk)

الک

الک‌ها در هنگام غروب آفتاب بیشترین فعالیت را دارند.

اِلک یا واپیتی، گونه‌ای خاص از گوزن است که به تنهایی زندگی می‌کند و هر از گاهی به صورت گروهی سفر می‌کنند. دیدن الک در طبیعت کار چندان آسانی نیست و به همین منظور تورهای گردشگری مخصوصی وجود دارند که شما را برای مشاهده الک‌ها از نزدیک راهنمایی می‌کنند.

الک‌ها در هنگام غروب آفتاب بیشترین فعالیت را دارند و احتمال مشاهده آن‌ها در این زمین بسیار زیاد است.

شیر ماهی (Walrus)

شیر ماهی

شیر ماهی‌ها، حیوانات بزرگی هستند که به دلیل اندازه بسیار بزرگشان و همچنین دندان‌های عاج مانندی که دارند به راحتی قابل تشخیص‌اند. در شمال نروژ جزایری به نام Svalbard وجود دارند که برای آن دسته از گردشگرانی که مشتاق دیدن شیرماهی از نزدیک هستند، مکان بسیار مناسبی خواهد بود. تورهای بسیاری وظیفه بردن گردشگران به این جزایر و نشان دادن شیر ماهی به آن‌ها را بر عهده دارند.

خرس قطبی

خرس قطبی

مقاله‌ی مرتبط

همواره در لیست آرزوهای اکثر دوستداران طبیعت و حیات وحش، موردی به نام مشاهده یک خرس قطبی از نزدیک وجود دارد و نروژ یکی از بهترین شانس‌ها برای تحقق این هدف را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. همانند شیرماهی‌ها، بهترین منطقه برای مشاهده خرس‌های قطبی از نزدیک جزایر Svalbard است. جالب است بدانید که تعداد خرس‌های قطبی این جزایر از تعداد ساکنین آن بیشتر است! مشاهده خرس‌های قطبی از نزدیک کار خطرناکی است و به همین دلیل کمک گرفتن از تورها و متخصصین در این زمینه شدیدا پیشنهاد می‌شود. مکان دیدن خرس‌های قطبی در کشور نروژ بسته به فصل زمستان یا تابستان متغیر خواهد بود.

نظر شما در مورد برترین حیوانات حیات وحش نروژ چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع wildlifetrip

دیدگاه