یادگاری دیکتاتورها که به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند

سینا غرباوی | جمعه, ۷ خرداد ۹۵ ساعت ۱۰:۰۰

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی املاک دیکتاتورهایی مانند هیتلر، موسولینی و صدام حسین به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند؟ همه این مکان‌ها پر از رمز و راز فاش نشده از مالکان خود هستند که ارزش بازدیدشان را چند برابر می‌کند. با کجارو همراه باشید تا با هم به دل تاریخی پر از ظلم و جنایت سفر کنیم.

ویلای تورلونیا؛ بنیتو موسولینی

ویلای تورلونیا در سال ۱۸۰۶ میلادی به دست «خانواده تورلونیا» ساخته شد. این ویلا از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۳ به عنوان کاخ نخست وزیر مورد استفاده قرار گرفت ولی همزمان با سقوط موسولینی، این قصر هم رو به تخریب کامل رفت. در اوایل دهه ۹۰ میلادی، شهرداری رم اقدام به تعمیر و بازسازی این مکان کرد و در حال حاضر به عنوان موزه تاریخی از آن استفاده می‌شود.

ویلای تورلونیا

خانه پارمور؛ پادشاه زوگ

«خانه پارمور» که در انگلستان واقع شده است، در ابتدا اقامتگاه شوالیه‌های انگلیسی بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، «احمد زوگولی» که پادشاه آن زمان آلبانی بود، مورد غضب موسولینی قرار گرفت و از قدرت عزل شد. او از سال  ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶ در خانه پارمور زندگی می‌کرد. زوگ بعد از جنگ، به دلیل گرایش‌های جدید آلبانی به عقاید کمونیستی، دیگر نتوانست تاج و تخت خود را بدست آورد. حال از خانه پارمور به عنوان یک استراحتگاه استفاده می‌شود.

خانه پارمور

کاخ فانتنبلو؛‌ ناپلئون بناپارت

«کاخ فانتنبلو» در پاریس، جایی بود که ناپلئون بناپارت سلطنت خود را در آن بنا کرد. البته به دلیل سفرهای بی‌شماری که برای جنگیدن انجام می‌داد، کمتر در این مکان اقامت داشت. امروزه این قصر بزرگ یکی از میراث فرهنگی با ارزش کشور فرانسه به حساب می‌آید.

فاتینبلو پاریس

قصر سلطنتی ال‌پاردو؛ فرانسیسکو فرانکو

«ال‌پاردو» که در مادرید واقع شده است اقامتگاه اول «فرانسیسکو فرانکو»، ژنرال بلندمرتبه اسپانیا، در طول جنگ داخلی این کشور بود. بعد از مرگ او، این مکان کاملاً جنبه تشریفاتی پیدا کرد و برای پذیرایی از مقامات عالی‌رتبه استفاده می‌شد. ناگفته نماند که این عمارت زیبا یک گنجینه ملی برای کشور اسپانیا هم محسوب می‌شود.

قصر ال پاردو

خانه‌های روستایی شائوشان؛ مائو تسه‌یونگ

کاخ‌های مجلل و پر زرق و برق استفاده زیادی برای رهبران کمونیستی نداشت. «مائو تسه‌یونگ» هم از این قاعده مستثنی نبود و میراث به جا مانده از او، خانه‌های بی‌آلایشی در شهر اجدادی او، «شائوشان» است.

شائوشان

شائوشان

پناهگاه‌های هسته‌ای؛ جوزپ تیتو

«جوزپ تیتو» رهبر کمونیست یوگوسلاوی سابق، تعداد زیادی پناهگاه هسته‌ای برای امنیت خود درست کرده بود. یکی از از آن‌ها که در شهر «کونجیک» قرار دارد در حال حاضر به یک موزه و گالری هنری تبدیل شده است.

پناهگاه هسته ای تیتو

پناهگاه هسته ای تیتو

کاخ ریاست جمهوری؛ صدام حسین

صدام حسین از ساختن کاخ‌های عظیم در تمام نقاط عراق لذت می‌برد. زمانی که در سال ۲۰۰۳ از قدرت برکنار شد، اکثر این بناها به دست مردم و نیروهای خودجوش تخریب شد، اما کاخ اصلی ریاست جمهوری به وسیله ارتش ایالات متحده محافظت شد و پس از آن به عنوان سفارت موقت آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. هنوز هم از این بنا محافظت می‌شود ولی استفاده خاصی ندارد و فقط به عنوان یک یادگار از دوران تاریک حکومت صدام حسین باقی مانده است.

کاخ ریاست جمهوری

عمارت باب‌العزیزی؛ معمر قذافی

 عمارت «باب‌العزیزی» که خانه اصلی معمر قذافی به شمار می‌رفت، پس از جنگ داخلی لیبی به حالت نیمه ویران درآمد. دولت لیبی گفته است که این مکان را کاملاً با خاک یکسان و به جای آن یک پارک درست می‌کند.

باب‌ العزیزی

داچا؛ ژوزف استالین

رهبر کل قوای اتحاد جماهیر شوروی، ژوزف استالین، بر خلاف قواعد کمونیستی معتقد به آن، تعداد زیادی ویلای شخصی یا به زبان محلی «داچا»، در حوالی دریای سیاه داشت. معروف‌ترین داچا در جنوب این دریا قرار دارد که امروزه به یک هتل تبدیل شده است. ناگفته نماند که این مکان نوعی موزه هم به شمار می‌رود و در آن یک مجسمه مومی تمام قد از استالین گذاشته شده است.

داچا

داچا

آشیانه گرگ؛ آدولف هیتلر

«آشیانه گرگ» مقر فرماندهی آدولف هیتلر در جبهه شرقی جنگ جهانی دوم بود که در حال حاضر مقصد مرموز و شگفت‌انگیزی برای گردشگران به شمار می‌آید.

خانه گرگ هیتلر

خانه گرگ هیتلر

لانه عقاب؛ آدولف هیتلر

«لانه عقاب» استراحتگاه مورد علاقه هیتلر واقع در رشته کوه‌های آلپ بود. بعد از سقوط آلمان نازی، این لژ کوهستانی به یک بنیاد خیریه واگذار شد. امروزه از آن به عنوان یک هتل کوچک استفاده می‌شود که شامل یک رستوران و چندین اتاق برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است. 

لانه عقاب

لانه عقاب

لانه عقاب

مطالب مرتبط:

منبع ALLDAY

دیدگاه