کلیسا های چوبی نروژ

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
کلیسا های چوبی نروژ

کلیساهای قدیمی با معماری‌های خاص مربوط به دوره‌ی خود در سراسر دنیا جز مقاصد گردشگری بسیاری از گردشگران هستند. کلیساهای چوبی نروژ نیز معماری منحصر به فردی دارند و اغلب مربوط به قرون وسطی هستند، با زیبایی‌های شگفت انگیز خود، گردشگران زیادی را به نروژ جذب می‌کنند. برای آشنایی با این کلیساها با کجارو همراه باشید.

در طول قرون وسطی یک روش ساخت و ساز جدید چوبی در سراسر شمال غرب اروپا به ویژه در نروژ رواج یافت که در ساخت کلیساها نیز به کار گرفته می‌شد. آن‌ها را «کلیساهای چوبی» می‌نامند. ویژگی بارز طراحی آن‌ها این است که به جای این که از تخته‌ها و چوب‌هایی محکم به عنوان قفسه استفاده کنند یا در ساخت و ساز مستقیم، در گودال‌های زمین به کار ببرند ( که این کار باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود)، پی‌هایی از سنگ‌های بزرگ زیر اسکلت چوبی ساختمان قرار می‌گرفت. در نتیجه قطعات چوبی روی یک سطح قرار می‌گرفت و از آن در برابر پوسیدگی که به علت در تماس بودن با آب اتفاق میفتد، محافظت می‌کرد. این روش به قدری تاثیرگذار بود که کلیساهایی که در قرن ۱۲ به این روش ساخته شده‌اند، امروزه هنوز هم پابرجا هستند.

تعداد کلیساهایی که طی قرن‌های ۱۲ و ۱۳ در نروژ ساخته‌ شده‌اند را بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ تخمین می‌زنند که به عنوان اولین رونق ساخت و ساز نروژ در نظر گرفته می‌شود. برخی از این کلیساهای چوبی مشهور سقف‌هایی دارند که روی آن‌ها فریم‌های مثلثی متعدد وجود دارد که اندازه‌های آن‌ها به تدریج کوچک‌ترمی‌شود. بسیاری دیگر سردرهایی کنده کاری شده با چوب‌های مرغوب و دیوارهایی نقاشی شده دارند که نقوش غیر مسیحی و مسیحیت را نمایان می‌کنند. امروزه حدود ۲۰ الی ۳۰ کلیسای چوبی هنوز هم باقی مانده‌اند. در این مقاله با چند کلیسای معروف چوبی اشاره می‌کنیم.

کلیسای چوبی برگند (Borgund)

کلیسای چوبی برگند که در روستای برگند شهر لاردال قرار دارد، مشهورترین کلیسای چوبی است. این کلیسا زمانی میان سال‌های ۱۱۸۰ و ۱۲۵۰ میلادی ساخته شده و در حال حاضر به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود. 

کلیساهای چوبی نروژ ۱

کلیساهای چوبی نروژ ۲

کلیساهای چوبی نروژ ۳

کلیساهای چوبی نروژ ۴

کلیساهای چوبی نروژ ۵

کلیساهای چوبی نروژ ۶

کلیساهای چوبی نروژ ۷

کلیسای چوبی اورنس

کلیسای چوبی اورنس در سال ۱۱۳۰ یا کمی بعد از آن ساخته شده و قدیمی‌ترین کلیسای چوبی است که هنوز هم سر پا است. این کلیسا در منطقه‌ی اورنس، در بخش لوسترافیون شهر سون اوفیودون واقع شده است. کلیسای اورنس شامل کنده کاری‌های ریز است که ترکیبی از عناصر سنتی وایکینگ‌ها است و ویژگی‌های کلیسای چوبی قبلی را که در این مکان واقع شده بود، منعکس می‌کند. هم‌چنین این کلیسا شامل اشیا تاریخی مربوط به آیین نیایش در کلیسا مربوط به قرون وسطی است. 

کلیساهای چوبی نروژ ۸

کلیساهای چوبی نروژ ۹

کلیساهای چوبی نروژ ۱۰

کلیساهای چوبی نروژ ۱۱

کلیسای چوبی هدال

کلیسای هدال بزرگ‌ترین کلیسای چوبی نروژ است. این کلیسا در هدال شهر نوتودن واقع شده است. کلیسا در اوایل قرن ۱۳ ساخته شده است اما در قرن ۱۶  پس از اصلاحات، کلیسا در شرایط بسیار بدی قرار داشت. طی سال‌های ۱۸۴۹ تا ۱۸۵۱ و یک بار هم در دهه‌ی ۱۹۵۰ کلیسا بازسازی شد.

کلیساهای چوبی نروژ ۱۲

کلیساهای چوبی نروژ ۱۳

کلیساهای چوبی نروژ ۱۴

کلیسای چوبی هوپراستاد

کلیسای چوبی هوپراستاد بیرون روستای ویکوری منطقه‌ی سون اوفیودون قرار گرفته است. فرض بر این است که این کلیسای چوبی حدود سال ۱۱۳۰ ساخته شده اما حتی می‌تواند یک قرن قدیمی‌تر هم باشد و آن را به یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پا بر جا تبدیل کند. 

کلیساهای چوبی نروژ ۱۵

کلیسای چوبی گل

در حال حاضر این کلیسا در موزه‌ی تاریخ فرهنگ نروژ در بیگدی اسلو قرار دارد اما مکان اصلی آن در منطقه‌ی گل در هولینگدال  بود. در سال ۱۸۸۰ هنگامی که مردم شهر تصمیم گرفتند با تخریب کلیسای قدیمی کلیسای جدیدی بنا کنند، سازمان حفظ آثار باستانی نروژ این کلیسا را خریداری کرده  و به اسلو انتقال داد. 

کلیساهای چوبی نروژ ۱۶

کلیسای چوبی لم

کلیسای چوبی لم در منطقه‌ی لم گودبرانسدال نروژ قرار دارد. این کلیسا دارای شبستان سه جزئی است که ستون‌های ساده‌ی داخل آن به عنوان تکیه گاهی برای قسمت برجسته‌ی سقف شبستان اصلی استفاده می‌شود. این نوع کلیسا جز قدیمی‌ترین کلیساهای چوبی است. این کلیسا در نیمه‌ی دوم قرن ۱۲ ساخته شده و یکی از معدود کلیساهای چوبی است که تاج اژدهای مربوط به قرون وسطی هنوز هم روی آن باقی مانده است.  

کلیساهای چوبی نروژ ۱۷

کلیساهای چوبی نروژ ۱۸

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه