راهنمای سفر به گالاتا و کاراکوی استانبول

زهره ملکی | پنجشنبه, ۶ اسفند ۹۴ ساعت ۲۲:۱۵

استانبول به‌عنوان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه، هر ساله میزبان توریست‌ها و بازدیدکنندگان بسیاری است که از اقصی نقاط جهان و اروپا برای سیاحت و دیدن این شهر تاریخی، به این کشور سفر می‌کنند. در این مقاله با رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و جاذبه های توریستی گالاتا (Galata) و کاراکوی(karakoy) آشنا خواهیم شد. با کجارو همراه باشید.

درست در دو طرف پل گالاتا، دو اسکله‌ی امینونو و کاراکوی قرار دارند وقتی از منطقه‌ی امینونو(Eminonu) و پل گالاتا عبور کنید در آن سوی پل به کاراکوی خواهید رسید که در گذشته بندرگاه‌ مهم و معروفی بوده است. این منطقه‌ی ساحلی در اواخر امپراتوری عثمانی، مرکز تجاری و صنعتی این شهر محسوب می‌شد و اکنون جزء قدیمی‌ترین مناطق شهر استانبول است. همان طور که گفته شد در دوران حکومت عثمانی این بندرگاه باعث شده بود که سواحل شلوغ و تجاری این منطقه به یک قطب اقتصادی مبدل شوند، اما امروزه فقط قایق‌های تفریحی، کشتی‌های کروز و لنج‌های مسافر بر در این منطقه رفت و آمد می‌کنند.

با وجود تغییرات ایجاد شده، این منطقه هنوز هم حال و هوای تاریخی و قدیمی خود را حفظ کرده است. در امتداد خط ساحلی این منطقه، مساجد بسیاری به چشم می‌خورد که به دوران عثمانی مربوط می‌شوند. موزه‌ی هنر مدرن استانبول که در میان مساجد بی‌شمار این منطقه محصور شده، نزدیک به ایستگاه تراموای توپخانه (Tophane) و دقیقا در جایی برپا شده است که سابقا یک انبار بوده و کالاهایی که با کشتی به این منطقفه حمل می‌شده‌اند دراین انبار نگهداری می‌شدند. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های این شهر به حساب می‌آید و محله‌ی توپخانه نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین محله‌های استانبول است . یکی از دلایل اصلی شهرت این محله این است که قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌های بیشماری در این محله وجود دارد که پر از مشتریانی است که در حال پک زدن قلیان‌هایشان هستند. با ایجاد کافه‌های مدرن، گالری‌های هنری و بوتیک‌ها و هتل‌های مدرن در طی سال‌های اخیر، موجی آغاز شده است تا اینکه منطقه‌ی کاراکوی نوسازی شده و به یک محله‌ی مدرن تبدیل شود و بافت قدیمی و دلگیر این منطقه که شامل مغازه‌های آهن فروشی و دفاتر واردات و صادرات قدیمی است کم‌کم برچیده شود. علاوه بر این به‌زودی پروژه‌ی عظیم نوسازی بندر گالاتا شروع خواهد شد که به احتمال زیاد پروژه‌ی نوسازی با این هدف انجام می‌شود که به این منطقه ساحلی روح تازه‌ای دمیده شود و باعث رونق بیشتر این منطقه گردد.

وقتی از منطقه‌ی کاراکوی، یک خیابان سربالایی را پیش بروید به منطقه ی گالاتا خواهید رسید. گالاتا نیز یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است. برج بلند گالاتا که مربوط به قرن چهاردهم است بر کل این منطقه مشرف است. وقتی مسیر سربالایی بین گالاتا و کاراکوی را طی می‌کنید وقتی به اواسط راه می‌رسید برج گالاتا را می‌توانید ببینید. در سال‌های اخیر گالاتا نیز مانند کاراکوی روز به روز محبوب‌تر و به یکی از مناطق پر بازدید در سفر به استانبول تبدیل شده است. اگرچه پروژه‌های نوسازی و مدرنیته کردن در منطقه ی گالاتا نیز آغاز شده است ولی قدمت و تاریخ کهن این منطقه هنوز در بافت شهری آن مشهود است. سردار اکرم جاددِسی (Serdar-i Ekrem caddesi) یکی از خیابان‌های اصلی محله ‌گالاتا محسوب می‌شود. این خیابان که از میدانی نزدیک به برج گالاتا به‌سمت منطقه‌ی بی اوغلو انشعاب پیدا می‌کند مملو از کافه‌ها، بوتیک‌ها و مغازه‌هایی است که مطابق با مد روز طراحی شده‌اند.

مکان‌های دیدنی در گالاتا و کاراکوی

برج گالاتا

گالاتا

منطقه‌ی گالاتا به‌عنوان منطقه‌ای که مستعمره‌نشینان رومی در آن اقامت داشته‌اند، هم قبل و هم بعد از سقوط قسطنطنیه، منطقه‌ای پررونق و شکوفا بوده است. این مستعمره‌نشینان وقتی که سواحل شمالی شاخ طلایی را تحت سلطه‌ی خود درآوردند این برج را در سال ۱۳۴۸ به‌عنوان بخشی از استحکاماتشان ساختند. آن‌ها برج گالاتا را بر دامنه‌ی تپه ساخته بودند تا بتوانند به‌عنوان دژ و قلعه‌ی دفاعی از آن استفاده کنند و همچنین می‌توانستند از بالای این برج، آمد و شد کشتی‌ها در تنگه‌ی بسفر و دریای مرمره را تحت کنترل داشته باشند. این برج ۶۷ متر ارتفاع دارد که در طی دوران‌های گذشته چندین بار به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته است و چندین بار به‌عنوان برج دیدبانی کاربرد داشته است که گماشته‌ای در بالای برج مستقر می‌شده و شهر را از نظر آتش سوزی‌هایی که گاه و بی گاه اتفاق می‌افتاده تحت نظر می‌گرفته است اما امروزه یک رستوران شیک در بالای این برج جا خوش کرده است. وقتی در بالای این برج قرار می‌گیرید چشم‌اندازی پانورامیک و فوق‌العاده زیبا از شهر، منطقه‌ی شاخ طلایی و سواحل زیبای دریای مرمره را خواهید دید. در این برج آسانسورهایی تعبیه شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بالای برج برسید. بازدید از این برج در تمام طول روز امکان‌پذیر است. با وجود اینکه هزینه‌ی ورودی، نسبتا بالاست، از داخل کافه رستوران بالای برج، چشم‌اندازی که پیش روی‌تان قرار دارد به‌قدری فوق‌العاده و بی‌نظیر است که این قیمت بالا را جبران می‌کند.

آدرس: استانبول، خیابان بویوک هِندک  

ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۸:۳۰ شب

هزینه ی ورودی: ۱۳ لیره ی ترک

موزه‌ی هنر مدرن

موزه‌ی هنر مدرن

این موزه در سواحل بسفر و در محلی برپا شده که سابقا یک انبار قدیمی بوده است در این موزه نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری و همچنین عکاسی مدرن کشور ترکیه به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجموعه‌ی دائم، برای بازدیدکنندگان موزه، هنر معاصر ترکیه را از اواخر قرن نوزدهم تا امروز روایت می‌کند. نمایشگاه‌های موقت در این موزه، آثاز هنرمندان برجسته‌ی ترک و همچنین آثار هنرمندان سایر نقاط جهان را به معرض نمایش می‌گذارند. در این موزه یک گالری هنری نیز وجود دارد که منحصرا به عکاسی اختصاص داده شده است. روزهای پنجشنبه و یکشنبه ساعت پنج بعد از ظهر، یک تور رایگان در این موزه برگزار می‌شود که می‌توانید در آن شرکت کنید. البته برای شرکت در این تور، ضروری است که از قبل ثبت‌نام کنید. گذشته از موارد ذکر شده، یک سینمای کوچک، باغ مجسمه ، فروشگاه design store و یک رستوران نیز در این موزه وجود دارد که می‌توانید به این قسمت‌ها هم سری بزنید.

آدرس: استانبول، آنترپو، لیمان ایشلتمه لِری ساحاسی، خیابان مجاس مبعوثان  

ساعات بازدید: یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر

پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب

هزینه ی ورودی: ۱۵ لیره ی ترک

 

رستوران‌های منطقه‌ی گالاتا و کاراکوی

رستوران آهسته (Aheste)

آهسته

کافه رستوران آهسته در خیابان اصلی محله‌ی گالاتا که مملو از انواع کافه‌ها و بوتیک‌های شیک است، قرار گرفته است. این کافه رستوران در روز، ساده و غیر رسمی و در شب، بسیار جذاب و وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. خیلی بعید است که از کنار این رستوران رد شوید و وسوسه نشوید که در این رستوران غذایی بخورید. منوی شب این رستوران، بسیار مختصر و در عین حال جذاب و دلپذیر است که عمدتا شامل انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد به‌همراه خوراکی‌های مختصری می‌شود. نوشیدنی‌های این رستوران، عمدتا به سبک نوشیدنی‌های ایرانی، نوشیدنی‌های سنتی ترکیه و منطقه‌ی خاور میانه سرو می‌شوند البته تغییراتی در این نوشیدنی‌ها داده شده است بدین منظور که تا حدودی سبک امروزی و مدرن نیز داشته باشند و از جمله غذاهای لذیذی که در منوی شب این رستوران قرار دارند ماهی دودی شده ، برنج کانادایی (wild rice) به‌همراه کشمش بی دانه و سبزی‌های معطر را می‌توان نام برد. منوی روز، غذاهای سبک‌تری را شامل می‌شود از جمله انواع سالاد و سبزیجات سالم و انواع بروسکتا (bruschetta) در منوی روز گنجانده شده‌اند. نسبت به‌اندازه‌ی پرس غذاها، قیمت‌ها کمی در این رستوران بالاست اما برخورد گرم و صمیمی کارکنان و محیط دنج و شیک این رستوران، بالا بودن قیمت را جبران می‌کند.

آدرس: استانبول، سردار اکرم جاددِسی

رستوران مدرن استانبول

رستوران مدرن

اگرچه این رستوران در قسمت اعیان نشین واقع شده است و قیمت غذا و خدمات در این رستوران بالاست اما منوی خاص و مبتکرانه‌ی آن به‌همراه چشم‌انداز زیبا و باشکوه سواحل این منطقه و دکوراسیون شیک و مدرن این رستوران باعث خواهد شد که حتما به این رستوران سری بزنید. حتی اگر چندان هم مجذوب موزه‌ی هنر استانبول نشده باشید، این رستوران نظر شما را جلب خواهد کرد. از سالن غذاخوری این رستوران، می‌توانید بندر زیبای کاراکوی را ببینید البته سعی کنید زمانی را برای غذا خوردن انتخاب کنید که کشتی‌های کروز در بندرگاه نباشند تا اینکه بتوانید از چشم‌انداز زیبای این منطقه لذت ببرید. علاوه بر این در محوطه‌ی آزاد و کنار ساحل، میز صندلی‌هایی چیده شده است که می‌توانید در فضای آزاد غذای خود را میل کنید. منوی این رستوران شامل انواع پاستا، سالاد و پیتزا است.غذاهای مفصل‌تر شامل گوشت بره‌ی گریل شده همراه با اسفناج تفت داده شده، ماهی آزاد سرخ شده به‌همراه مارچوبه‌ی تازه است. برای غذا خوردن در این رستوران، باید از قبل جا رزرو کنید.

آدرس: استانبول، آنترپو، لیمان ایشلتمه لری ساحاسی، مجلس مبعوثان جاددِسی

رستوران کاراکوی لوکانتاسی (Karakoy lokantasi)

کاراکوی

این رستوران در طی شبانه روز، دو شکل متفاوت پیدا می‌کند. در طی روز، یک مکان شلوغ و پر رفت و آمد است که انواع غذاهای سنتی ترکیه را با قیمتی مناسب به مشتریان خود ارائه می‌کند و اما در طی شب، این رستوران به یک کافه‌ی شیک بدل می‌شود که انواع غذاهای اروپایی از جمله ماهی و گوشت گریل شده به‌همراه انواع نوشیدنی‌ها در آن سرو می‌شود. سالن دو طبقه‌ی این رستوران با پلکان فرفورژه، کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای رنگ، چراغ‌هایی به سبک قدیمی و آینه‌های قدی مزین شده است. خدمات و سرویس‌دهی این رستوران فوق‌العاده است اما در اواسط روز که ساعت شلوغی این رستوران است ممکن است که سرویس‌دهی کارکنان و گارسون ها به‌خوبی دیگر ساعات روز نباشد یا اینکه ممکن است مجبور شوید میز تر و تمیز و آراسته ی خود را با یک تاجر یا مغازه‌دار محلی که برای صرف ناهار خود به این رستوران آمده است ، شریک شوید. روزهای یکشنبه ناهار سرو نمی‌شود.

آدرس: استانبول، کمانکش جاددِسی،37A

رستوران لوکانتا مایا (Lokanta Maya)

لوکانتا مایا

رستوران لوکانتا مایا در استانبول بسیار محبوب و شناخته شده است. سرآشپز رستوران، خانم دی دِم شنُل (Didem Senol) در نیویورک آموزش آشپزی دیده است و یک روش آشپزی خاص را باب کرده است کهnouvelle Turkish نامیده می‌شود. در این روش، مواد اولیه‌ی غذاها برحسب فصل و به‌طور ارگانیک تهیه می‌شوند. منوی این رستوران، روزانه تغییر می‌کند و شامل انواع پیش غذاهای لذیذ و خوش‌طعم مانند پیراشکی کدو با سس خیار (cucumber sauce) است، سس خیار تقریبا شبیه ماست خیار تهیه می‌شود. از غذاهای اصلی منو، می‌توان ماهی کاراملی را نام برد که همراه با انواع نوشیدنی‌ها با مارک و اتیکت کشور ترکیه سرو می‌شوند. در این رستوران شیک و مدرن و در عین حال بسیار ساده، از میز و صندلی‌های چوبی با رنگ روشن و همچنین از رنگ‌های گرم برای نورپردازی داخل سالن استفاده شده است. این رستوران در یکی از خیابان‌های اصلی منطقه‌ی کاراکوی که بسیار سریع مرمت و نوسازی شده، قرارگرفته است.

آدرس: استانبول، کمانکش جاددِسی، A35

هتل‌های منطقه ی گالاتا و کاراکوی

هتل آنمون گالاتا (Anemon Galata)

هتل آنمون گالاتا

ساختمان این هتل که به سده‌های گذشته تعلق دارد نزدیک برج گالاتا واقع شده است. بنای این هتل که به سبکی جالب مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته، هنوز هم سحر و افسون دوران کهن را درخود حفظ کرده است. با وجود قدمت این ساختمان، اتاق‌های هتل بسیار شیک و راحت هستند. صبحانه‌ی هتل در رستوران طبقه ی بالا سرو می‌شود که چشم‌اندازی بسیار زیبا از برج گالاتا و شاخ طلایی پیش روی مهمانان هتل قرار دارد و اما کافه‌ای که درطبقه‌ی پایین قرار دارد انواع نوشیدنی‌های محلی را به‌همراه غذاهای مختصر سرو می‌کند. یکی از اتاق‌های پشت ساختمان را برای خود رزرو کنید تا اینکه چشم‌اندازی از شهر کهن استانبول در مقابل چشمان‌تان باشد و هم اینکه از شلوغی و سر وصدای بیرون ساختمان به دور باشید. این هتل دارای ۲۱ اتاق و ۷ سوئیت است. صبحانه جزو خدمات و سرویس‌دهی هتل محسوب می‌شود و هزینهی اضافی در بر ندارد.

آدرس: استانبول، بویوک هِندک  

جورجز هتل گالاتا (Georges Hotel Galata)

جورجز هتل گالات

ساختمان بازسازی شده‌ی این هتل، آپارتمانی است که به قرن نوزدهم تعلق دارد و در خیابانی واقع شده است که مملو از بوتیک‌های شیک است. اتاق‌های این هتل لوکس به سبک مینیمالیسم (minimalism) طراحی شده‌اند و در عین حال، سبک قدیمی و کهن خود را حفظ کرده‌اند.

اتاق‌های این هتل با وجود ساده بودن ، بسیار شیک به نظر می‌رسند. اتاق‌هایی با سقف بلند، دیوارهای سفید ساده (تقریبا هیچ تزئیناتی روی دیوار ها وجود ندارد)، گچ بری‌های پر نقش و نگار، مبلمان و تخت‌خوابی که از چوب درخت ساج درست شده، چراغ‌هایی از جنس برنج و چشم‌اندازی زیبا از تنگه‌ی بسفر را در ذهنتان تصور کنید. برخی از اتاق‌های هتل دارای بالکن هستند که چشم‌اندازی رو به دریا دارند اما بعضی دیگر از اتاق‌ها به‌سمت خیابان یا به‌سمت پاسیو باز می‌شوند. در طبقه بالایی و پشت بام هتل یک کافه رستوران فرانسوی وجود دارد. به‌جز مهمانان هتل، بسیاری از افراد محلی و ساکنان این منطقه برای صرف غذا به رستوران هتل مراجعه می‌کنند و مشتری دائمی این رستوران هستند. این هتل ۲۰ اتاق دارد و صبحانه جزو خدمات و سرویس‌دهی هتل محسوب می‌شود.

آدرس: استانبول، سردار اکرم جاددسی

خرید در استانبول

استانبول به‌عنوان یک مرکز خریدوفروش همواره مورد توجه بوده است. بازار بزرگ استانبول در سال ۱۴۶۱ ایجاد شده است که می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهان نامید. اما این بدان معنا نیست که استانبول در زمان گذشته گیر افتاده و هیچ تغییری نکرده است. علاوه بر بازار بزرگ استانبول و بازارهای خیابانی پر جنب وجوش و رنگارنگ، شهر استانبول مملو از مراکز خرید شیک و مدرن است که در هر گوشه‌ی شهر افتتاح شده‌اند. در هر صورت، تقریبا غیرممکن است که بدون خریدکردن، شهر استانبول را ترک کنید. بدون گشت‌وگذار در بازار بزرگ استانبول و بازار ادویه، گویا اصلا از شهر استانبول دیدن نکرده‌اید. برای خرید سوغاتی، چه درجستجوی زیورآلات بدلی، گلیم و قالیچه، ظروف برنجی و نقره‌ای، جواهرات، کالاهای چرمی و کتابچه‌های قدیمی باشید و چه در جست‌و‌جوی پوشاک ترک باشید تمامی این اجناس را در بازار بزرگ استانبول می‌توانید پیدا کنید. خرید در استانبول، تصویری کلی از شهر را به شما نشان می‌دهد که تناقض‌ها و تضادهای موجود در بافت شهر را به آسانی می‌توانید ببینید. مهاجرانی را می‌بینید که از قسمت‌های آسیایی ترکیه به این منطقه آمده‌اند و با تورسیت‌ها چانه زنی می‌کنند تا اجناس و کالاها‌ی خود را در بازارهای خیابانی استانبول به فروش برسانند و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و بوتیک‌های شیک و مدرن را می‌بینید که به سبک اروپایی طراحی شده‌اند و اجناس لوکس را با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسانند.

خیابان استقلال (Stiklal caddesi) بلواری است که فقط عابرین پیاده می‌توانند از آن گذر کنند و هر چیزی را که بخواهید، می‌توانید در این بازار پیدا کنید از برندهای جهانی مانند Levis گرفته تا برندهای معروف ترک مانند Mavi و همچنین در این بازار می‌توانید کتاب فروشی‌های کوچک و کفش فروشی‌هایی را ببینید که هنوز هم حال و هوای قدیم را دارند. وقتی از خیابان استقلال یک سر پایینی را طی می‌کنید به خیابان چوکور جوما می‌رسید که مرکز عتیقه فروشی است و فروشندگان اشیاء قدیمی، انواع خرده‌ریزهای مربوط به دوران عثمانی را به فروش می‌رسانند. در محله‌ی گالاتا و کاراکوی نیز انواع بوتیک‌ها و مغازه‌هایی وجود دارد که پوشاک، جواهرات، وسایل و ظروف شپزخانه و انواع اشیاء هنری را به مشتریان عرضه می‌کنند که این اشیاء هنری توسط طراحان خوش ذوق و آتیه‌دار محلی، طراحی و ساخته شده‌اند.

در یک کیلومتری شمال خیابان استقلال، محله‌ی شیک و اعیان‌نشین نیشان تاشی (Nisantasi) قرار دارد. در این محله بوتیک‌هایی را می‌توانید ببینید که به طراحان قدیمی و ریشه‌دار پوشاک ترکیه تعلق دارند. در محله‌ی نیشان تاشی مغازه‌هایی وجود دارند که انواع برندهای معتبر جهانی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند البته به‌دلیل عوارض گمرکی و نرخ نامناسب تبدیل ارز، این کالاهای لوکس خیلی گران‌تراز قیمت‌های اصلی‌شان به فروش می‌رسند.

استانبول مکان بسیار مناسبی برای خرید جواهرات است زیرا تاریخچه‌ای طولانی در جواهرسازی دارد و جواهرسازانی دارد که می‌توانند با طلا و نقره، زیورآلات بسیار زیبایی بسازند. اگرچه برندهای معروف این منطقه سعی دارند که از طرح‌های اروپایی کپی برداری کنند اما اخیرا بیشتر جواهرسازان ترکیه به این سو تمایل پیدا کرده‌اند که زیورآلاتی را بسازند که از نقش و نگارهای سنتی و طرح‌های عثمانی در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

جواهرفروشی

جواهراتی که در بازار بزرگ استانبول و در جواهر فروشی‌های محله‌ی نیشان تاشی فروخته می‌شوند بیشتر سبک کلاسیک و سنتی دارند. اگر شما به‌دنبال سبک های کلاسیک نیستید یا می‌خواهید کمتر هزینه کنید، برای خرید طلا و جواهرات می‌توانید در محله‌ی گالاتا یا بی اوغلو خریدتان را انجام دهید. به‌طور مثال جواهر فروشی آیدا پکین درمنطقه ی گالاتا و انتهای خیابان سردار اکرم واقع شده است که جواهرات خاص و منحصربه‌فرد آن، با قیمت‌های بسیار مناسب به فروش می‌رسند. اگر به‌دنبال سبک‌های خاص و غیر متعارف هستید حتما به این جواهر فروشی سری بزنید. مجموعه جواهرات این بوتیک با نام Urban Jungle شناخته می‌شود که شامل گردن بندی با طرح اسب، انگشتری با طرح وال و سایر طرح‌های مشابه است.

منبع: fodors

مطالب مرتبط:

دیدگاه