هفته نامه؛ از تغییر ریال به تومان تا رایگان شدن ویزای تایلند

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از تغییر ریال به تومان تا رایگان شدن ویزای تایلند

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات تغییر ریال به تومان، بیانیه وزارت امور خارجه در رابطه با سفر به هند، رایگان شدن ویزای تایلند تا اسفند سال ۹۵، بودجه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

این شماره از هفته‌نامه کجارو در بخش‌های زیر منتشر شده است که با کلیک روی عنوان هرکدام می‌توانید آن بخش را مطالعه کنید:

تبدیل ریال به تومان       بیانیه وزارت امور خارجه برای سفر به هند        رایگان شدن ویزای تایلند        پیش‌بینی وضع هوا        اخبار کوتاه

تبدیل ریال به تومان

از مهم‌ترین اخبار هفته‌ی گذشته، تصویب طرح تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان در هیئت دولت است که در بخش اول هفته نامه کجارو به آن می‌پردازیم. در این بخش به عناوین زیر می‌پردازیم:

تاریخچه تغییر واحد پول        در دولت یازدهم         چه اتفاقی می‌افتد؟         مزایا و معایب         تومان کی وارد چرخه می‌شود؟

هیئت دولت در جلسه ۱۷ آذرماه خود و در جریان بررسی لایحه «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» طی پیشنهادی مصوب کرد که واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال ‏تعیین شود. این در حالی بود که بر اساس بند (ب) ماده دو لایحه ای که بانک مرکزی به هیئت دولت برای بررسی فرستاده بود این تغییر پیشنهاد نشده و آمده بود که واحد پول ایران ریال است.

تبدیل ریال به تومان

در ابتدا به سرآغاز این ماجرا می‌پردازیم تا بدانیم که بحث تغییر واحد پول از کجا آغاز شد.

مفهوم تومان و جایگزینی آن با مفهوم ریال به‌معنای اصلاح پولی و برابر با حذف صفر از واحد پولی نیست

تاریخچه تغییر واحد پول

بر اساس بند (الف) ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور مصوب  سال ۱۳۵۱ ، واحد پول ایران ریال و هر ریال معادل ۱۰۰ دینار خواهد بود. اما مشخص است که طی این سال‌ها به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی واحد پولی دینار در معاملات روزمره ما جایی نداشته و به‌دلیل تورم انباشته بالای ۱۰ درصدی و اثر آن در کاهش ارزش پول ملی روند به‌گونه‌ای پیش رفت که در عرف برای مبالغ خرد ریال و برای کلان تومان مورد استفاده قرار گرفت.

تبدیل ریال به تومان

داستان تغییر واحد پولی ایران از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و اکنون پس از گذشت حدود ۲۳ سال این موضوع در حال تحقق است. در دوره دولت احمدی نژاد موضوع حذف صفر از پول ملی به‌دلیل تورم افسارگسیخته اعلام شد که عدم موفقیت این سیاست به‌دلیل اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها و بحران ارزی و بی اثر شدن این سیاست در صورت اجرایی شدن، به دست فراموشی سپرده شد. در دولت روحانی ابتداعا بحث حذف صفر از پول ملی مطرح شد و باز به‌علت عدم وجود شرایط مناسب برای تعدیل در نظام واحد پولی در دستور کار قرار نگرفت.

در دولت یازدهم

در این دولت نیز در همان ابتدا رئیس کل بانک مرکزی رسما اعلام کرد حذف صفر از پول ملی با اینکه مورد تأیید این بانک است اما در دستور کار بانک مرکزی قرار نداشته و به‌گونه‌ای از اولویت کاری آن خارج شد. چراکه سیف معتقد بود در فضای بی ثبات اقتصادی که بر کشور حاکم شده و در آن تورم فزاینده دو رقمی، رشد اقتصادی منفی و شرایط ارزی نامساعد وجود دارد، نمی‌تواند بدون مهیا شدن مقدمات که از مهم‌ترین آن‌ها ثبات اقتصاد کلان و تورم تک رقمی پایدار است برای حذف صفر از پول ملی اقدام کرد.

آنچه در میان مردم طی سال‌های پیش تاکنون جریان داشته است استفاده عملی از واحد «تومان» بوده است که در جریان مبادلات و محاورات و مکتوبات عامه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد

اما جریان به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت به‌طوری که بانک مرکزی اصلاح قانون پولی و بانکی سال ۱۳۵۱ را در دستور کار قرار داده و با همکاری وزارت اقتصاد و پژوهشکده پولی و بانکی دو لایحه «قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری» را که به لوایح دوقلو معروف شدند، تهیه و تنظیم کرد تا بعد از بررسی در هیئت دولت به مجلس ارائه شده و بعد از تصویب جایگزین این قانون شود.

در لوایح پیشنهادی بانک مرکزی موضوع حذف صفر از پول ملی مطرح نشد چراکه به همان دلایل قبلی اعلام شده از سوی این بانک فضای برای حذف صفر مهیا نبوده و مفهوم تومان و جایگزینی آن با مفهوم ریال به‌معنای اصلاح پولی نیست و این موضوع در آینده به شکلی جامع و در قالب لایحه‌ای جداگانه مطرح خواهد شد. چراکه اصلاح پولی فعالیت جامع‌تری است و در آن باید همه جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری در نظر گرفته شود.

تبدیل ریال به تومان

غلامرضا مصباحی‌مقدم، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس، در روزنامه «ایران» می‌نویسد:

تصمیم دولت برای تغییر واحد پول ملی ایران از «ریال» به «تومان» را باید گام مثبتی تلقی کرد. با توجه به ثبات اقتصادی موجود و موفقیت سیاست‌های کنترل تورمی دولت، طرح اصلاح پول ملی در شرایط خوبی پیاده می‌شود.

آنچه در میان مردم طی سال‌های پیش تاکنون جریان داشته است استفاده عملی از واحد «تومان» بوده است که در جریان مبادلات و محاورات و مکتوبات عامه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از واحد پولی ریال تنها مختص مکاتبات و اسناد رسمی دولتی بوده که عملاً با آنچه در متن مبادلات جامعه و بازار جریان داشته و دارد متفاوت بود. اکنون می‌توان گفت که این خواست عمومی مردم رسمیت یافته و پیام مثبتی به اقتصاد خواهد بود.

چه اتفاقی می‌افتد؟

حال باید دید تغییر واحد پولی از ریال به تومان چه عواقبی به‌دنبال خواهد داشت. 

تبدیل ریال به تومان

کاظم دوست‌حسینی، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ضمن ارزیابی تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان، گفت:

این اقدام می‌تواند در مبادلات و جابه‌جایی پول اثر مثبت داشته باشد اما در متغیرهایی مثل واردات، صادرات یا درآمد ملی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

دوست حسینی تصریح کرد:

در این زمینه باید مشخص شود که آیا قرار است یک صفر از واحد پولی حذف شود یا اینکه واحد پولی جدیدی تعریف خواهد شد. اگر قرار بر تعریف کردن واحد پولی جدید است دلیلی ندارد که متناسب با صفر این اتفاق بیفتد. مثلا هر ۳۸۴ ریال به‌عنوان یک «دریک» یا تومان جدید تعریف شود، ولی اگر بحث حذف صفر باشد مثل آن اتفاقی که در ترکیه و چند کشور دیگر رخ داد می‌تواند در گردش اسکناس‌ها و مبادلات و جابه‌جایی پول تاثیرگذار باشد.

وی همچنین درباره تاثیر این اقدام بر واردات و صادرات گفت:

حذف ریال یا حذف یک صفر از واحد پولی در متغیرهای اقتصادی در حوزه تجارت بین الملل مثل صادرات و واردات تاثیری نخواهد داشت و تنها در جابه‌جایی پول و نگهداری و ذخیره سازی پول اهمیت دارد اما نمی‌تواند تاثیری روی متغیرهایی مثل درآمد ملی، صادرات یا واردات داشته باشد.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که تغییر واحد پول ملی ایران، ممکن است تورم اندکی را به‌دنبال داشته باشد، ضمن اینکه باعث سردرگمی کوتاه مدت برای مردم می‌شود، اما در مقابل، افزایش ارزش اسمی پول ملی در مقابل ارزهای خارجی را نیز به‌عنوان مزیت یدک می‌کشد.

بر این اساس کارشناسان ۸ مزیت و ۶ عیب را برای حذف صفر از پول ملی لحاظ کردند:

جدول مزایای کاهش صفر از پول ملی

ردیفمزیت
۱بهبود و راحتی سیستم ضبط، ثبت و خواندن اعداد مخصوصا اعداد بزرگ و اطلاعات شرکت‌ها، آسایش و راحتی و ساده‌تر شدن عملیات حسابداری
۲کاهش هزینه مدیریت اسکناسها برای بانک مرکزی و بانکها و سرانه اسکناس
۳صرفه‌جویی در وقت برای شمارش حجم زیاد اسکناس
۴افزایش ارزش اسمی پول ملی در مقابل ارزهای خارجی
۵حذف سوءاستفاده از ارزش پایین مسکوکات نسبت به ارزش فلزات آن
۶افزایش اعتماد به پول ملی به‌دلیل اعداد کمتر با ارزهای خارجی
۷کاهش استهلاک اسکناس به‌دلیل کاهش نیاز به نگهداری آن در حجم زیاد
۸کاهش ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول برای مبادلات روزمره


جدول معایب کاهش صفر از پول ملی

ردیفمعایب
۱افزایش اندک تورم با توجه به گردشدن اعداد کوچک قیمتی فعلی برای بالا
۲بازگشت بی اعتمادی به پول ملی در اثر تورم و نوسانات ارزی فعلی و بی‌اثر شدن طرح
۳هزینه بر بودن حذف صفرها از جمله تغییر و تعویض اسکناس‌ها، تغییر سیستم‌ها و اتلاف وقت
۴احتمال تمایل مردم به نگهداری ارزهای خارجی در زمان تغییر و تبادلات و نوسان بیشتر بازارهای ارز در سایه عدم اعتماد، خبرسازی و شایعات
۵اختلال در قیمت‌گذاری کالاها و سردرگمی مردم در کوتاه مدت و گسستگی داده‌ها به‌صورت تاریخی
۶امکان نیاز دوباره به اصلاح در آینده در صورت تداوم تورم

*توضیح اینکه جداول مذکور معایب و مزایای کاهش صفر از پول ملی را به‌طور کلی نشان می‌دهد و برخی از موارد جداول فوق، ممکن است در مورد حذف یک صفر از پول ملی یا تبدیل ریال به تومان، مصداق نداشته باشد.

تومان کی وارد چرخه می‌شود؟

تبدیل ریال به تومان

با تمامی این تفاسیر، پرسشی که ذهن همه را به خود مشغول ساخته است، زمان ورود این واحد پولی و اسکناس‌های آن به چرخه‌ی مصرف است. در این زمینه، توجه شما را به تفسیر علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، جلب می‌کنیم:

زمان رسیدگی به این لایحه احتمالا به سال آینده موکول می‌شود زیرا در کمیسیون‌های تخصصی هم باید کار کارشناسی انجام شود

در متن لایحه‌ای که در دستور کار دولت قرار دارد ماده‌ای از آن به این موضوع پرداخته است اما چون هنوز کار آن تمام نشده طی جلسات بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه لایحه مذکور، لایحه‌ای بسیار اساسی و مهم است گفت:

با توجه به اینکه مفاد آن هم مفصل است و از طرف دیگر دو لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه هم در دستور کار مجلس قرار دارد زمان رسیدگی به این لایحه احتمالا به سال آینده موکول می‌شود زیرا در کمیسیون‌های تخصصی هم باید کار کاشناسی انجام شود.

اگر مصوبه هیئت دولت برای تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان به تایید و تصویب نمایندگان مجلس برسد و بعد از تعیین ساز و کار در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد، این بانک از ابتدای سال آینده برای چاپ و تزریق اسکناس‌های جدید با یک‌صفر کمتر و بر مبنای تومان اقدام خواهد کرد.

نظر شما درباره تغییر ریال به تومان چیست؟ با کجارو در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:


بیانیه وزارت امور خارجه در رابطه با سفر به هند

وزارت امور خارجه کشورمان از هموطنانمان که قصد سفر به هند را دارند خواست که از خرید اسکناس‌های قدیمی هند اجتناب کنند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به اطلاع کلیه هموطنانی که عازم کشور هند هستند، می‌رساند اسکناس‌های پانصد (۵۰۰) و هزار (۱۰۰۰) روپیه از تاریخ ۱۳۹۵/۸/۱۸ از گردش پولی کشور هند خارج شده است، بنابراین جدا توصیه می‌شود از خرید اسکناس‌های قدیمی مذکور از صرافی‌ها خودداری کنند.

سفر به هند

اسکناس قدیمی ۱۰۰۰ روپیه هند

سفر به هند

اسکناس قدیمی ۵۰۰ روپیه هند

بیشتر بخوانید:


رایگان شدن ویزای تایلند

ساحل ریلی، تایلند

سفارت پادشاهی تایلند به گردشگران و آژانس‌های مسافرتی اعلام کرد که از تاریخ اول دسامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۵ تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۷ برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ تمامی ویزاهای توریستی یک بار ورود، رایگان و بدون پرداخت هزینه صادر می‌شود.

پیش از این سفارت تایلند برای صدور هر ویزای توریستی مبلغ ۳۵ یورو دریافت می‌کرد اکنون این هزینه برداشته شده اما همچنان ویزا صادر می‌شود بنابراین باید گردشگران این کشور مدارک لازم برای صدور ویزا از جمله واچر هتل، پرینت گردش حساب بانکی و ... را ارائه کنند. اکنون تایلندی‌ها برای ورود به ایران ویزای فرودگاهی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:


پیش‌بینی وضع هوا برای هفته‌ی آینده

از این شماره‌ی هفته‌نامه گردشگری کجارو به اعلام وضعیت هوای هفته‌ی آینده در برخی شهرهای مهم می‌پردازیم تا چنانچه قصد سفر به آن مناطق را دارید، با آگاهی کامل از مبدا حرکت کنید.

تهران

شیراز

رشت

استانبول

کوالالامپور

دبی

بانکوک


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه