غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۵
غذاهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری (قسمت دوم)

دهلی شهری برای تجربه بسیاری از غذاهای محلی و خوش‌طعم هند است. غذاهایی همچون کاچوری و کاتی رول با طعمی تند و ادویه‌هایی که وجه مشخصه آشپزی هند به شمار می‌آیند. با کجارو همراه باشید.

در دهلی با تنوع بی‌نظیر غذاهای محلی هندی مواجه هستیم. در کنار آن، غذاهای خیابانی نیز در این شهر به‌وفور دیده می‌شود و شاید بتوان گفت بهترین غذاهای خیابانی در هند را در دهلی می‌توان خورد. در کنار این غذاهای محلی رستوران‌هایی با منوی آشپزی بین‌المللی نیز در این شهر به چشم می‌خورد. در بخش اول مقاله (غذهای محلی دهلی؛ از آلو چات تا مرغ تندوری) با شماری از غذاهای محلی دهلی آشنا شدیم. در قسمت دوم به سراغ شمار دیگری از غذاهای محلی دهلی می‌رویم.

گل گاپا

یکی از نان‌های مشهور هندی‌ها نان پوری است و نان‌های پوری آن‌هایی هستند که بعد از پختن پف می‌کنند. یکی از تنقلات مشهور کشور هند پانی پوری یا به اصطلاح محلی گل گاپا است. پانی در لغت به‌معنای آب و پوری به‌معنای نان پف کرده است که این نان‌ها در گل گاپا در ابعاد کوچک پخته می‌شوند، آب سبز رنگی که نان پوری را در آن می‌زنند و می‌خورند بسیار تند است و شامل گشنیز و فلفل سبز و فلفل قرمز و فلفل سیاه و آبلیمو و نمک و شکر و... است. در داخل پوری‌ها مواد مختلفی را قرار می‌دهند مانند سیب زمینی، تمبر هندی، نخود و بستگی به سلیقه افراد هر ماده‌ای را می‌توان در داخل این نان‌ها قرار داد.

گل گاپا

کاچوری

کاچوری یک غذای خیابانی است که از خمیر آرد سفید پر شده با ترکیب چسبنده عدس و ادویه‌ها به دست می‌آید، سپس آن را سرخ کرده و با کاری سیب زمینی تند و گرم سرو می‌کنند. کاچوری معمولا با سس تمر هندی و سس گشنیز و نعنا خورده می‌شود.

کاچوری

جلبی

جالب است بدانید که زولبیا که یکی از شیرینی‌های پر طرفدار ایرانی به‌خصوص در ماه رمضان است در اصل یک شیرینی‌ هندی است که تاریخ آن به سال ۱۴۵۰ میلادی بر‌می‌گردد. این شیرینی در میان هندیان با نام جلبی (jalebi) شناخته شده است.

جلبی

 کباب رشمی

این غذا در اصل غذای سنتی مغول‌هاست که در دهلی طبخ می‌شود. وجه تسمیه آن به‌دلیل لعابی است که گوشت پس از خوابیدن در مواد می‌اندازد. به طور سنتی می‌توان از گوشت مرغ، گاو یا بره استفاده کرد اما میگو یا حلزون نیز جایگزین‌های خوبی برای انواع دیگر گوشت در این کباب ابریشمی هستند. این کباب را با chatnis (چاشنی متشکل از نارگیل، گشنیز و نعنا که معمولا در عطاری یافت می‌شود) یا با سس گوجه‌فرنگی سرو می‌کنند.

کباب دهلی

کوفته مالای

کوفته در ایران بسیار طرفدار دارد و کمتر کسی است که این غذا را دوست نداشته باشد. در هند هم نوعی کوفته وجود دارد که ادویه‌ی آن نسبت به سایر غذاها کمتر است، پس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ما ایرانی‌ها باشد. این غذا بدون گوشت تهیه می‌شود و برای گیاهخواران هم مناسب است. برای درست کردن کوفته‌ی مالای، توپ‌های کوچکی که از سبزیجات درست شده است را کاملا سرخ می‌کنند و در سس خامه‌ای کاری می‌ریزند. این غذا بیشتر در شمال هند مصرف می‌شود و یکی از غذاهای هندی پرطرفدار در جهان است.

کوفته دهلی

 کولفی

کولفی یک دسر هندی است که بسیار شبیه به بستنی است. برای تهیه آن از شیر و خامه و هل و شکر و زعفران و پسته استفاده می‌شود.

کولفی

کاتی رول

کاتی رول یکی از غذاهای خیابانی محبوب در دهلی است که گوشت و تخم مرغ و سبزیجات و ادویه را به صورت رول شده می‌پزند و در غذاخوری‌های کنار خیابان و رستوران‌های شیک هندی به فروش می‌رسد.

کاتی رول

لاسی

در زبان اردو به ماستی که به صورت دوغ زده می‌شود لسی که با تلفظ لاسی خوانده می‌شود، می‌گویند. لاسی از نوشیدنی‌های خنک و مشهور هند است که تقریبا مثل دوغ، ولی در مزه‌های مختلف (Mango Lassi - Pineapple Lassi - Salty Lassi) درست می‌شود و عموما به‌جای نمک از شکر برای درست کردن آن استفاده می‌کنند. لاسی مزه شیرینی دارد و خیلی غلیظ‌تر از دوغ سرو می‌شود.

لاسی

حلوای مونگ دال

ماش بدون پوست که به اسم مونگ دال زرد رنگ هم معروف است، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ است که مورد علاقه بسیاری از مردم ساکن دهلی است.

حلوای مونگ دال

موموس

در ده سال گذشته کیوسک‌هایی که موموس را در دهلی به فروش می‌رسانند افزایش یافته است. موموس کوفته پر شده با ترکیبی از سبزیجات، مرغ، گوشت بره و گاومیش است که بخارپز شده و با سس فلفل قرمز تند و سس مایونز سرو می‌شود و در دو نوع گیاهی و غیر گیاهی در دسترس است.

موموس

پاپری چات

یک غذای خمیری ترد و سرخ شده که با سیب‌زمینی آب‌پز، نخود پخته، فلفل، ماست، تمبر هندی، و چند ادویه دیگر طبخ و سرو می‌شود. پاپری چات یک میان‌وعده لذیذ و کاملا سالم است.

پاپری چات

راسمالای

اصل این غذا برای شرق هند است ولی در تمامی شمال هند از جمله دهلی نیز مشهور است. راسمالای که در زبان اردو به معنی «شهد خامه‌ای» است، از گلوله‌های اسفنجی پنیر تشکیل شده که به خامه آغشته می‌شوند. این دسر خوشمزه معمولا سرد سرو شده و عطر و طعم آن با پاشیدن مقدار کمی هل و زعفران مضاعف می‌شود. بسته به دستور تهیه، این دسر با بادام، پسته و ترکیبی از میوه‌های خشک تزیین می‌شود.

راسمالای

ساگ چیکن، پنیر

ساگ چیکن یا ساگ پنیر یک غذای معروف و کاملا سالم است که ترکیبی از یک نوع ماده پروتئینی دلخواه و اسفناج ادویه‌دار یا پیاز و سیر و زنجبیل است.

ساگ چیکن

فرنی

فرنی هندی شباهتی به انواع فرنی‌ ایرانی ندارد. این فرنی بسیار غلیظ‌تر و مغذی‌تر است و با برنج و شیر و شکر و کشمش و بادام و زعفران و شیر خشک تهیه می‌شود. این فرنی اسم مخصوصی برای هندی‌ها و پاکستانی‌ها دارد و معمولا در اعیاد مسلمان‌های دهلی درست می‌شود.

فرنی

مطالب مرتبط:

دیدگاه