ادینبورگ، اولین شهر ادبی جهان (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
ادینبورگ، اولین شهر ادبی جهان (قسمت اول)

ادینبورگ (ادینبرو)، پایتخت اسکاتلند یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان است. ادینبورگ شهر ادبیات است و کسانی که به کتاب و ادبیات علاقه‌مند هستند، می‌توانند در این شهر لذت کافی را از سفر ادبی خود ببرند

اگر بخواهیم فهرستی از برترین شهرهای ادبی جهان را معرفی کنیم، می‌توان ادعا کرد ادینبورگ در اولویت لیست قرار می‌گیرد.

کشور ما ایران و شهر شیراز نیز می‌توانست در این فهرست قرار بگیرد اما با غفلت مسئولان، لقب دومین شهر ادبی جهان از دست رفت. در ادامه ما را همراهی کنید تا برترین جاذبه‌های ادبی شهر ادینبورگ را به شما معرفی کنیم.

ادینبورگ شهر ادبی

«سر والتر اسکات» به دلیل نوشتن نمایشنامه‌ها، اشعار و رمان‌های تاریخی مشهور شد و اولین نویسنده‌ی انگلیسی بود که به دلیل داشتن آثار ادبی در قرن ۱۹ در سطح جهانی به شهرت رسید. بنای یادبود اسکات در سال ۱۸۴۶ به افتخار او ساخته شد و مشرف به «خیابان پرنسس» است. بالا رفتن از ۲۸۷ پله ارزش آن را دارد که از این بنا بازدید کرده و چشم‌انداز بسیار زیبایی بر سراسر شهر داشته باشید.

ادینبورگ

رابرت لوئیس استیونسون خوانندگان را با داستان‌هایش مانند «جزیره‌ی گنج»، «ربوده شده» و «مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید» به هیجان می‌آورد. سر آرتور کانن دویل شخصیت محبوب شرلوک هلمز و واتسون را با ماجراهای هیجان‌انگیز به خوانندگان و تماشاگران معرفی کرد. از نویسندگان دوران معاصر «الکساندر مک کال اسمیت و «یان رانکین» ذهن خونندگان را با رمان‌های پلیسی درگیر می‌کند و «جی کی رولینگ»، نویسنده‌ای جهانی با شجاعت و کارهای قهرمانانه‌ی شخصیتش، هری پاتر و دوستانش قوه‌ی تخیل خوانندگان را به چالش کشیده است.

جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ

جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ بزرگترین جشنواره‌ی ادبی جهان است. هر ساله در ماه آگوست حدود دو و نیم هفته بیش از ۸۰۰ نویسنده از سراسر جهان به ادینبورگ می‌آیند و برای هزاران مخاطب رویدادهای پرتب‌وتاب رقم می‌زنند.

جشنواره بین المللی کتاب ادینبورگ

خانه‌ی فیل و قاشق (The Elephant House/Spoon)

بسیاری از بازدیدکنندگان هری پاتر هدف سفرشان به ادینبورگ است. تعداد زیادی از کافه‌های این شهر ادعا می‌کنند که زمانی که جی کی رولینگ مشغول نوشتن هری پاتر و سنگ جادو بود، کافه‌ی آن‌ها پناهگاه وی بود. اگر شما جاپای این نویسنده را دنبال کنید، به دو کافه می‌رسید که ادعایشان واقعا درست بوده است: خانه فیل و قاشق. در اینجا بود که جی کی رولینگ می‌نشست و همزمان با خوردن بیسکوئیت به قبرستان «Greyfriar’s Kirkyard» نگاه می‌کرد که قبر «توماس ریدل» را می‌توان پیدا کرد. برخی از طرفداران پاتر معتقد هستند که اینجا همان جایی است که رولینگ اسم «تام ریدل»، شخصیت واقعی «لرد ولدمورت» را از آن گرفته است. کافه‌ی خانه‌ی فیل هم مشرف به مدرسه‌ی باشکوه «جورج هریوت» است که برخی عقیده دارند که این مدرسه الهام‌بخش مدرسه‌ی جادوگری «هاگوارتز» در داستان هری پاتر است.

ادینبورگ

کانن دویل

علاوه بر این که می‌توانید برای خوردن غذا یا میان‌وعده‌ای خوشمزه این مکان شهرت دارد اما این مکان شهرتش را بیشتر مدیون نامش است. سر آرتور کانن دویل در بیست و دوم مه ۱۸۵۹ در نزدیکی «Picardy Place»  به دنیا آمد. در این مکان مجسمه‌ی شخصیت بزرگ او، شرلوک هلمز را قرار دادند. کانن دویل در ادینبورگ بزرگ شد و در دانشگاه این شهر در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرد. در اینجا بود که او با دکتر «جوزف بل» که یک پزشک مشهور بود، ملاقات کرد که قدرت غیرطبیعی مشاهده و استنتاج او به طور مستقیم الهام‌بخش توجه دقیق (از لحاظ پزشکی قانونی) شرلوک هلمز به جزییات است.


Sherlock Holmes

رویال مایل و هالیرود پارک

اگر از قلعه‌ی ادینبورگ که در بالای تپه قرار دارد، به سمت کاخ هالیرودکه در پایین آن قرار گرفته است بروید، رویال مایل در عرض «شهر قدیمی»، مانند جویی از سنگ‌فرش امتداد یافته است. واقعا ارزش دارد که یک ساعت از وقت خود را صرف قدم زدن در این مسیر پرپیچ‌وخم کنید. این مکان با ادبیات و کتاب سرشته شده است. 


Outside The Hub, Edinburgh

از درگاه‌هایی که به سمت کاخ شما را هدایت می‌کند، وارد شوید و ممکن است خود را در جایی پیدا کنید مثل یک کوچه‌ی غم‌انگیز، پله‌هایی گیج‌کننده، یک باغی که ناگهان سر راه شما قرار می‌گیرد یا یک میدان پنهان که متعلق به قرون وسطی است. شب‌ها دیروقت یا موقعی که مه دریا بر آن حاکم است به این مکان بروید؛ در این صورت است که می‌توانید کاملا درک کنید که چرا «جیمز هاگ» بیشتر خاطرات شخصی و اقرانامه‌ی گناهکار توجیه‌کننده را در این مکان نوشته است. 

در سراشیبی کلیسای جامع «سنت جایلز» مجسمه‌ی یکی از فرزندان بانفوذ اسکاتلند، «آدام اسمیت» قرار دارد. او در سال ۱۷۷۶ «ثروت ملت‌ها» را منتشر کرد و اقتصاد مدرن بازار آزاد را بنیان نهاد. از آن زمان «دست نامرئی» او هدایتگر جهان شد. اسمیت چندصد متر دورتر از رویال مایل، در قبرستان «Canongate Kirkyard» دفن شده است. در دروازه‌ی آن هم می‌توانید مجسمه‌ی شاعری به نام «رابرت فرگوسن» را ببینید که جلب توجه می‌کند.


St Giles Cathedral, Edinburgh by Katielee Arrowsmith

کسانی که به دنبال حقایق هستند، باید از «بن‌بست Anchor» دیدن کنند که یکی از کوچه‌های باریک رویال مایل است. در اینجا بود که برای اولین بار در سال ۱۷۶۸ دایرة‌المعارف «بریتانیکا» منتشر شد که قدیمی‌ترین نوع دایرة المعارفی است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. در دنیایی که هنوز گوگل وجود نداشت، این دایرة‌المعارف نیروی محرکه بسیاری از موفقیت‌ها بود.

زمانی که به پایین رویال مایل بروید، به هالیرود پارک می‌رسید که تحت سلطه‌ی آرتورز سیت (صندلی آرتور) قرار دارد. این آتشفشان خاموش توسط چند هکتار بوته‌زار احاطه شده است که کوهپایه‌ای در مرکز شهر ادینبورگ است. این محل الهام‌بخش نویسندگان زیادی بوده است که از این میان می‌توان به ژول ورن اشاره کرد که در بخشی از داستان «شهر زیرزمینی» اینجا داستان اتفاق می‌افتد. اگر به این مکان آمدید، سعی کنید هنگام غروب آفتاب خود را به این نقطه برسانید.

<
Arthur's Seat, Edinburgh

مطالب مرتبط:

دیدگاه