حقایق جالب در مورد اصفهان

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
حقایق جالب در مورد اصفهان

اصفهان یکی از برترین مقاصد گردشگری و یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی ایران است. جاذبه های گردشگری اصفهان مانند میدان تاریخی نقش جهان، سی‌وسه پل، مساجد قدیمی و... همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان، نصف جهان است و با بناهای تاریخی و داشتن طبیعتی بکر و زیبا هموراه برای ایرانیان خاطره‌ساز بوده و هست. این شهر تحسین همگان را برمی‌انگیزد و امکان ندارد در سفر به اصفهان، ناراضی برگردید. صنایع دستی اصفهان نیز مانند میناکاری، خاتم‌ کاری و... زینت‌دهنده‌ی خانه‌های ایرانی است. در این مقاله به معرفی ۲۰ حقیقت جالب در مورد این شهر می‌پردازیم:

۱. اصفهان بعد از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود.

اصفهان

۲. در سال ۱۳۹۴ اصفهان به‌همراه رشت، اولین شهرهای ایران بودند که به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست.

۳. میدان نقش جهان با ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض، یکی از بزرگترین میدان‌های دنیا است.

۴. یکی از نام‌های قدیمی اصفهان سپاهان است؛ برخی از کارشناسان معتقدند که در دوران حکومت ساسانیان، این شهر مرکز گرد آمدن سپاه بود و سپاهیان مناطق جنوبی ایران مانند بختیاری، فارس و... در این ناحیه جمع شده و به‌سمت محل نبرد حرکت می‌کردند. آن‌ها به این مکان اسپهان می‌گفتند و بعدا این کلمه معرب شده و به‌شکل «اصفهان» درآمده است.

۵. یکی دیگر از نام‌های قدیمی اصفهان «الیهودیه» است؛ زمانی که کوروش بزرگ بابل را تصرف کرده و یهودیان را از اسارت پادشاه آن نجات داد، برخی از آن یهودیان به ایران آمده و در این منطقه سکونت یافتند و به همین دلیل به اصفهان فعلی دارالیهودیه گفتند.

اصفهان

۶. در سال ۱۰۰۶ هجری قمری شاه عباس پایتخت خود را از قزوین به اصفهان انتقال داد؛ این کار دلایل مختلفی داشت و یکی از این دلایل علاقه‌ی زیاد شاه عباس به طبیعت اصفهان بود.

۷. شهر نجف‌آباد در دوران صفویان، به‌عنوان شهر بازرگانی و به‌منظور تهیه آذوقه‌ی شهر اصفهان بنا شد.

۸. اصفهان در دوران شاه عباس اول تا مرگ شاه عباس دوم، برترین شهر خاورمینه محسوب می‌شد. در این دوران اصفهان حتی از قسطنطنیه بزرگ‌تر و زیباتر بود و ۴ کوی (محله) به نام‌های عباس‌آباد، جلفا، گبرآباد و اسپهان داشت.

۹. در دوران قاجار و حکمرانی «مسعود میرزا ظل‌السلطان» (پسر ناصرالدین شاه) بیش از ۵۰ بنای تاریخی و باغ ایرانی در اصفهان نابود شد.

اصفهان

۱۰. اغلب آثار تاریخی که در اصفهان به جلا مانده است، مربوط به دوران اسلامی است. از بناهای قبل از دوره‌ی اسلامی در اصفهان می‌توان به آتشکده‌‌ای در کوه آتشگاه اشاره کرد.

۱۱. اصفهان در دوران سلجوقیان و صفویان در اوج شکوه و زیبایی خود قرار داشت و امروزه باشکوه‌ترین آثار و بناهای تاریخی آن متعلق به همین دوران‌ها است. 

۱۲. میدان نقش جهان در دوران شاه عباس در اصفهان ساخته شد.

۱۳. قوچ و میش نماد جانوری اصفهان شناخته شده است.

۱۴. یکی از دلایلی که اصفهان را «نصف جهان» می‌نامند این است که این شهر بیش از شش هزار اثر تاریخی با قدمت صدها و بلکه هزاران سال را در خود جای داده است.

۱۵. روز سوم اردیبهشت که روز تولد شیخ بهایی است، روز نکوداشت اصفهان نام‌گذاری شده است.

اصفهان

۱۶. امروزه بیشتر یهودیان اصفهان در خیابان فردوسی، آمادگاه و سیدعلیخان ساکن هستند و بیشتر آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

۱۷. جلفا در جنوب اصفهان قرار دارد و منطقه‌ای است که بیشتر  ارمنی‌های این شهر در آن زندگی می‌کنند. 

۱۸. بیشتر کلیساهای شهر اصفهان در منطقه‌ی جلفا قرار دارد.

۱۹. محله‌ی جلفا اصفهان قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و هنوز بافت تاریخی خود را حفظ کرده است.

۲۰. کلیسای هاکوب اصفهان، قدیمی‌ترین کلیسای این شهر است.

۲۱. اصفهان با ۱۶ شهر خواهرخوانده است: تبریز، یزد، نیشابور، شیان در چین، کوالالامپور، فلورانس در ایتالیا، سنت پترزبورگ در روسیه، یاش در رومانی، بارسلون دراسپانیا، ایروان در ارمنستان، کویت شهر در کویت، فرایبورگ در آلمان، هاوانا در کوبا، لاهور در پاکستان، داکار در سنگاپور، بعلبک در لبنان.

اصفهان

برای انتخاب تورهای ارزان و متنوع اصفهان، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه