هفته نامه؛ ایران سیاه‌پوش شد

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ ایران سیاه‌پوش شد

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، ویژه‌نامه‌ای در پی کشته شدن ده‌ها تن از هموطنانمان در سمنان و عراق تدارک دیده‌ایم که در آن جزئیات و آخرین اخبار مربوط به این دو حادثه را شرح داده‌ایم. با کجارو همراه باشید.

متاسفانه، مهم‌ترین اخبار هفته گذشته مربوط به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در عراق و سمنان بود که در این بخش با جزئیات به آن می‌پردازیم.

انفجار انتحاری در حله

خبر اول مربوط به انفجار انتحاری است که روز پنجشنبه در جنوب بغداد در استان حله در جنب یک پمپ بنزین صورت گرفت. طبق گفته‌های شواهد عینی، در کامیونی مواد منفجره کار گذاشته شده بود. همچنین بر اساس گزارش پلیس استان حله اعلام شد که حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر از هموطنان ایرانی نیز مجروح و زخمی شده‌اند و زائران ایرانی شهید و مجروح شده در این اقدام ترویستی سوار بر یک دستگاه اتوبوس بودند.

داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است که در طی آن ۸۰ نفر (که ۵۱ نفر آن ایرانی بودند) به شهادت رسیدند. 

انفجار در حله

ایسنا: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت:

نمونه‌برداری از ۵۱ جسد حادثه تروریستی حله عراق که به پزشکی قانونی منتقل شدند، آغاز شده است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه بیشتر شهدای ایرانی حادثه تروریستی حله عراق متعلق به استان خوزستان هستند از خانواده آنها درخواست کرد برای نمونه‌برداری به پزشکی قانونی اهواز مراجعه کنند

احمد شجاعی امروز گفت:

از همان دیشب که اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد ما کار نمونه‌برداری‌های اولیه را تا نصف شب انجام دادیم و انجام آزمایشات را شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۵۱ جسد به پزشکی قانونی منتقل شده است، افزود:

اجساد قابل شناسایی نیستند. با توجه به ناشناس بودن پیکر قربانیان، شناسایی مشخصات از طریق آزمایش (DNA) از بستگان درجه یک آنها انجام و تطبیق داده می‌شود.

ایسنا: وزیر دادگستری با بیان اینکه بیشتر شهدای ایرانی حادثه تروریستی حله عراق متعلق به استان خوزستان هستند از خانواده آنها درخواست کرد برای نمونه‌برداری به پزشکی قانونی اهواز مراجعه کنند.

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه اجساد شهدای انفجار تروریستی حله عراق نیز در حال نمونه‌برداری هستند، گفت:

این شهدا بیشتر متعلق به خوزستان هستند و خانواده آنها باید برای نمونه‌برداری سریع‌تر به پزشکی قانونی اهواز مراجعه کنند. در حال حاضر اعلام شده است که ۴۰ تن از آنان از هموطنان ما هستند. وظیفه اول ما این است که هویت این ۴۰ نفر را مشخص کنیم. باقی پیکرها نیز اگر مدعی داشته باشند، تحویل داده می شوند در غیر این صورت مراحل دفن آنها طبق مجوزهای قانونی انجام می‌شود.

این انفجار در سه راهی الشوملی اتفاق افتاد که محل بازگشت زائرین ایرانی از کربلا و نجف اشرف به سمت مرز مهران در استان ایلام است. موقعیت دقیق این محل را در نقشه تماشا کنید:


قطار مرگ در سمنان

خبر دیگری که دوباره موجبات ناراحتی و تاثر شد، مربوط به برخورد دو قطار مسافربری بود که منجر به کشته شدن هموطنانمان شد.

این حادثه که یک روز پس از شهادت هموطنانمان در عراق اتفاق افتاد، همگان را به شوک عمیقی فرو برد. 

طبق اخبار اعلام شده، روز جمعه دو قطار مسافربری (که یکی از تبریز به سمت مشهد و دیگری از سمنان به سمت مشهد در حرکت بودند) با یکدیگر برخورد کردند که در طی آن چهار واگن از خط خارج و دو واگن دچار آتش‌سوزی شدند و  ۴۴ تن کشته شدند. در این حادثه ۸۲ نفر مصدوم شده بودند که ۱۷ نفر بستری هستند و بقیه پس از مداوا ترخیص شده‌اند.

حادثه برخورد قطار سمنان

محمدرضا، خباز استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان اظهار داشت:

ساعت ۷ و ۵۰ دقیقه صبح امروز جمعه ۵ آذر ماه قطار مسافربری تبریز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالی ایستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف می‌شود.

وی در مشروح حادثه افزود:

قطار مسافربری سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبریز برخورد می‌کند که طی این اتفاق دو واگن از قطار تبریز آتش می‌گیرد و لکوموتیو و ۴ واگن از قطار سمنان از ریل خارج می‌شود.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن در خصوص دلایل بروز این سانحه گفت:

قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که مورد به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع  داده می‌شود، درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر دستور توقف می‌یابد.

وی در مورد دلیل وقوع حادثه افزود:

متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد- سمنان مجددا کسب تکلیف می‌کند به وی گفته می‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.

طی چند روز آینده آزمایش‌های DNA نیز انجام و اجساد تحویل استان آذربایجان شرقی داده می‌شوند اما برای تشخیص هویت نیاز است که از بستگان درجه یک نیز آزمایش انجام شود

به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه  قطار مشهد- تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود که قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش‌رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می‌کند و سانحه رخ می‌دهد.

محل حادثه را می‌توانید روی نقشه زیر تماشا کنید:

ایسنا: دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، بعدازظهر امروز در بازدید از مراحل شناسایی اجساد کشته شدگان حادثه روز گذشته سمنان و همچنین شهدای حادثه تروریستی حله عراق، در مورد شناسایی اجساد کشته شدگان در سمنان اظهار کرد:

از ۳۶ جسدی که از قطار سمنان به تهران منتقل شده‌اند، ۹ نفر قابل شناسایی و ۲۷ جسد غیرقابل شناسایی هستند. همچنین از میان این اجساد ۶ عضو بدن نیز وجود دارد. تمام این درگذشتگان مربوط به استان آذربایجان شرقی هستند. ما از تمام آنها نمونه برداری کرده و آزمایشات لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود:

طی چند روز آینده آزمایش‌های DNA نیز انجام و اجساد تحویل استان آذربایجان شرقی داده می‌شوند اما برای تشخیص هویت نیاز است که از بستگان درجه یک نیز آزمایش انجام شود.

ایسنا: به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی تا یک هفته آینده به شرط اینکه خانواده‌ها برای انجام آزمایش به پزشکی قانونی مراجعه کنند، هویت اجساد به صورت موردی مشخص می‌شود.

همچنین، سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری ضمن عرض تسلیت به هموطنان برای حادثه برخورد دوقطار مسافربری از صدور دستوری برقراری سریع مستمری بازماندگان افراد شناسایی شده خبر داد:

دستور دادیم بلافاصله مستمری بازماندگان عضو تامین اجتماعی برقرار و امور درمانی آنها بلافاصله انجام شود؛ البته تامین اجتماعی در دامغان بیمارستان ندارد اما اگر لازم باشد به سایر بیمارستان ها از جمله میلاد منتقل می شوند. کمک های دیگری نیز خواهیم داشت که در روزهای آینده و پس از شناسایی همه افراد اعلام می کنیم.

ایسنا:‌ در جریان این دو حادثه، رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید بیمه مرکزی پیگیر بیمه حوادث زائرین کربلا و آسیب‌دیدگان در قطارهایی که با هم تصادف کرده‌اند است.

عبدالناصر همتی، درباره حوادث تصادف قطار و منفجر شدن اتوبوس زائران ایرانی در استان حله عراق، اظهار کرد:

بیمه دانا درباره شهدای کربلا مسئولیت دارد و تا ۱۹۳ میلیون تومان باید برای هر فوت بپردازد. البته تعداد شهدا مشخص نیست و این موضوع در حال بررسی است.

وی در مورد کشته شدگان حادثه برخورد دو قطار اعلام کرد:

موضوع کشته شدگان حادثه راه‌آهن در مسیر تبریز – مشهد هم مربوط به بیمه پارسیان است. این بیمه تا ۱۹۳ میلیون تومان برای فوت شدگان و تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای آسیب دیدگان پرداخت می‌کند.

در پایان برای تمامی شهدا و کشته شدگان این دو حادثه، آمرزش و برای مجروحین هر دو حادثه شفای عاجل طلب داریم.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادات و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه