روزشمار: ۲۶ آبان؛ آزادی اصفهان پايتخت صفويه از سلطه افغان‏‌ها

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
روزشمار: ۲۶ آبان؛ آزادی اصفهان پايتخت صفويه از سلطه افغان‏‌ها

در شانزدهم نوامبر سال ۱۷۲۹ میلادی، نادر شاه افشار وارد اصفهان شد و پايتخت صفويه را كه پس از ۷ سال استيلای افغان‌‏ها به‏ صورت مخروبه‏‌ای درآمده بود، تصرف كرد.

موهوم‌پرستی و خرافات، اختلافات عقيدتی و فرقه‏‌ای، تعصبات گوناگون همراه با بی‌كفايتی آخرين پادشاه سلسله صفوی، دست به دست هم داد تا اين ‏كه كار به جايى رسيد كه سپاهيان افغانستان به فرماندهی محمود افغان به اصفهان يورش برده و با فتح پايتخت صفوی، اين پادشاهی چهارصد ساله را منقرض کردند. با اين حال، سلطه افاغنه عمر چندانی نداشت و سرداران ايرانی درصدد بيرون راندن متجاوزان بودند.

در اين ميان، به‌دنبال پيروزی‌های «نادرقلی افشار» در خراسان و هرات و تحكيم مواضع وی، اين جنگجوی ايرانی در نخستين نبردی كه در ۲۹ سپتامبر سال ۱۷۲۹ میلادی در منطقه مهمان‌‏دوست دامغان با افغان‏‌ها داشت، سپاه دشمن را شكست داد. در دومين رويارويى طرفين در دهم نوامبر آن سال كه در مورچه خورت در نزدیکی اصفهان درگرفت، نيروهای افغان باز هم شکست خوردند و به‌سمت اصفهان عقب‌‏نشينی كردند. در اين هنگام، «اشرف افغان»، فرمانده افاغنه، با خزائن پادشاه صفوی و اموالی كه در اين مدت به دست آورده بود به سوی شيراز فرار كرد و از درگيری با نادر افشار اجتناب کرد. از اين رو، نادر شاه افشار، در شانزدهم نوامبر سال ۱۷۲۹ میلادی، وارد اصفهان شد و پايتخت صفويه را كه پس از ۷ سال استيلای افغان‌‏ها به‏ صورت مخروبه‏‌ای درآمده بود، تصرف كرد. نادرشاه بی‌‏درنگ به‌دنبال افغانی‌های فراری رفت و در سومين و آخرين نبردی كه در زرقان فارس صورت گرفت، افغان‌‏ها را به‌سختی شكست داد و با فرار اشرف افغان به سوی قندهار، فتنه افاغنه كه ساليانی اين مرزوبوم را مورد تاخت و تاز و غارت قرار داده بودند، فرونشست.

دوره صفویه از مهم‌ترین دوران تاریخی ایران به شمار می‌آید، چراکه با گذشت نهصد سال پس از نابودی شاهنشاهی ساسانیان؛ یک فرمانروایی پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. بعد از اسلام، چندین پادشاهی ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، طاهریان، زیاریان، آل بویه و سربداران روی کار آمدند، ولی هیچ‌کدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و میان مردم ایران یکپارچگی پدید آورند. این دوره یکی از سه مرحله دوران طلایی اسلام و دوره اوج تمدن اسلامی است.

در همین روز:

  • درگذشت استاد «ابراهيم پورداود» محقق و ايران‏‌شناس برجسته (۱۳۴۷ شمسی)
  • برقراری روابط ديپلماتیک بين ايران و ليبی (۱۳۵۸ شمسی)
  • آزادی سوسنگرد پس از یک ‏سال محاصره (۱۳۵۹ شمسی)
  • مرگ «واسكو دو گاما» مكتشف، دريانورد و پيشاهنگ استعمار پرتغال (۱۵۲۴ میلادی)
  • روز بين‌‏المللی آزادمنشی و آزادگی
  • زادروز «ژان شاردن»، ایران‏‌شناس مشهور فرانسوی (۱۶۴۳ میلادی)
  • روز جهانی مدارا

مطالب مرتبط:

منبع راسخون

دیدگاه