هفته نامه؛ از شهادت زوار ایرانی در سامرا تا انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵
هفته نامه؛ از شهادت زوار ایرانی در سامرا تا انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات پیاده‌روی اربعین، انفجار بمب در سامرا و شهادت هموطنان‌مان، انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جنجال‌های غار علیصدر و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

پیاده‌روی اربعین و حواشی آن

 با نزدیک شدن اربعین حسینی و اعزام زوار با پای پیاده به شهر کربلا و حرم مطهر سیدالشهدا (ع)، مانند همیشه اخبار مربوط به این مراسم بزرگ و ملی را پوشش دادیم که در ادامه می‌توانید از گزیده‌ی آن آگاه شوید.

اولین و مهمترین خبر هفته گذشته متاسفانه انفجار انتحاری داعش در شهر سامرا بود که منجر به شهادت ۱۲ و زخمی شدن ده‌ها تن از هموطنان عزیزمان شد. روز یکشنبه، یک خودروی بمب‌گذاری شده در پایانه مسافربری در شهر سامرا در جنوب تکریت منفجر شد که بر اثر آن چندین نفر، از جمله چند زائر ایرانی شهید یا مجروح شدند.

«دکتر پیرحسین کولیوند» گفت که ۱۱ تن از مجروحان به‌دلیل شرایط جسمی‌شان، قابلیت انتقال نداشتند. وضعیت این مجروحان را پیگیریم و به‌محض استیبل شدن شرایطشان، جهت ادامه روند درمانی به کشور منتقل خواهند شد. همچنین در صورت لزوم جهت رسیدگی به وضعیت این ۱۱ مجروح، پزشک و جراح به کشور عراق اعزام خواهیم کرد.

بلیت بغداد و نجف با قیمت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود

خبر بعدی مربوط به فروش بلیط‌های نجف اشرف است که بلیط پرواز رفت و برگشت آن با نرخ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از نرخ‌های توافق شده بیشتر است. 

در حالی سازمان حمایت نسبت به گران‌فروشی بلیط پرواز عتبات عالیات هشدار داده که نرخ پرواز به شهرهای نجف و بغداد با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی از ۲/۵ میلیون تومان فراتر رفت و رکود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را ثبت کرد.

چند روز پیش مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی مسئول نظارت بر نرخ بلیط پرواز عتبات عالیات هستند، گفت که نرخ بلیط در پروازهای برنامه‌ای و چارتری یکسان بوده و دفاتر فروش بلیط حق دریافت وجه اضافه به بهانه چارتر بودن پرواز را ندارند.

اولین قطار تهران-کربلا امروز از تهران حرکت می‌کند

موضوع مهم دیگر هفته‌ی پیش، حرکت اولین قطار از تهران به مقصد کربلا با انقطاع ۳۰ کیلومتری روز سه‌شنبه از تهران بود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت که جهت جابه‌جایی زائران عتبات عالیات از طریق خطوط ریلی، طی ماه‌های اخیر طرحی را با راه‌آهن عراق آغاز کردیم که ما مسافران را از تهران تا شلمچه می‌بریم، بعد مسافران مسیر ۳۰ کیلومتری شلمچه تا بصره را با اتوبوس می‌روند و کشور عراق جابه‌جایی مسافران از بصره تا کربلا را بر عهده می‌گیرد.

«محسن پورسید آقایی» با بیان اینکه قطار یادشده مسیر تعیین‌شده را در ۲۷ ساعت طی می‌کند، اظهار کرد:

برنامه حرکت این قطار هرروز از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه از تهران خواهد بود و مبلغ بلیط آن نیز ۱۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

هتل چهار ستاره «کربلا الدولی» افتتاح شد

خبر بعدی مربوط به پیاده‌روی اربعین اعلام پایان مهلت صدور روادید عراق برای این مراسم است. طبق این خبر، دفاتر کنسولی عراق تا ۲۸ آبان ماه صدور روادید زائران را انجام می‌دهند که حداکثر تا دو یا سه روز قبل از این تاریخ، از زائران اربعین ثبت‌نام و دریافت مدارک انجام خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز، هتل چهار ستاره کربلا الدولی، در کربلای معلی افتتاح شد تا گردشگران و زوار مراسم اربعین بتوانند در آن اقامت کنند. شرکت عمران و توسعه امید زائر در راستای اهداف حاکمیتی و بر اساس سیاست‌های سازمان حج و زیارت نسبت به ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌هایی که در خدمت زائران عتبات عالیات در مرزهای جنوبی و شهرهای نجف و کربلا عهده‌دار بوده و بر این اساس هتل چهار ستاره بین‌المللی «کربلا الدولی» آماده بهره‌برداری شد.

آژانس های هواپیمایی متخلف در اعزام زائران اربعین تعطیل شدند

همچنین رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از تعطیلی تعداد زیادی آژانس هواپیمایی به‌دلیل تخلف در اعزام زائران اربعین خبر داد.

«علیرضا جمشیدی» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با هشدار به آژانس‌های هواپیمایی که بلیط سفر به عتبات را گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند گفت:

با کوچکترین تخلف، شدیدترین برخورد را می‌کنیم.

دینار عراق با کارت های شتاب ایرانی در کربلا پرداخت می‌شود

بیشتر بخوانید:


اخبار میراث فرهنگی

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی انتخاب شد

خبر مهم میراث فرهنگی در هفته گذشته، مربوط به انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. به‌دنبال معرفی سلطانی‌فر از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس جهت تصدی وزارت ورزش و جوانان و رأی اعتماد مجلس به وی که پیش از این ریاست سازمان گردشگری و میراث فرهنگی را بر عهده داشت، «زهرا احمدی‌پور» که او نیز تا به امروز مدیرکل امور تقسیمات کشوری وزارت کشور بود، به‌سمت ریاست سازمان گردشگری و میراث فرهنگی برگزیده شد.

«زهرا احمدی‌پور» عضو شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی نیز انتصابش را به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید کرد.

احمدی‌پور، با تایید این انتصاب گفت:

در حال حاضر حکم به دست من نرسیده است و مشغول شرکت در جلسات مختلفی با مدیران این سازمان و بررسی شرایط این سازمان هستم.

«پاسگاه ویژه گردشگران خارجی» در تهران راه اندازی می‌شود

خبر بعدی مربوط به راه‌اندازی نخستین پاسگاه ویژه گردشگران خارجی در شهر تهران است. 

«علی رفیعی» معاون گردشگری استان تهران، با اشاره به برگزاری دهمین جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای گردشگری استان تهران که با حضور معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، فرماندار و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و امنیتی استان همراه بوده است، درباره‌ی مهم‌ترین مصوبات آن گفت که در این جلسه موضوعاتی پیرامون چگونگی ایجاد تورهای دائمی گردشگری شهر تهران، استانداردسازی تورهای داخلی برای هموطنان و البته گردشگران خارجی و راه‌اندازی نخستین پاسگاه ویژه گردشگران خارجی در شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او درباره‌ی راه‌اندازی پاسگاه ویژه گردشگران خارجی، توضیح داد:

این پاسگاه صرفا مرکزی برای رسیدگی به مشکلات گردشگران خارجی و رفع آن‌ها است که در این مرحله، نیروی انتظامی با راه‌اندازی آن در شهر تهران موافقت کرده و قرار است محل آن با کمک اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، معاونت امنیتی، انتظامی استانداری و شهرداری تهران، تعیین شود.

چه کسی مالک غار علیصدر است؟

خبر جنجالی هفته‌ی گذشته در این زمینه مربوط به غار علیصدر و سوءاستفاده از این اثر ملی بود. طبق این خبر، غار علیصدر طبق تصمیمات مسئولان استان همدان به‌طور غیرقانونی به شرکتی سیاحتی با نام علیصدر واگذار شده بود. 

«فیاض شجاعی» دادستان دیوان محاسبات گفت که غار علیصدر همدان از آثار ملی ثبت شده و منحصربه‌فرد در کشور و حتی در دنیاست که اخیرا متوجه شدیم طبق تصمیمات مسئولان این استان به‌طور غیرقانونی به شرکتی سیاحتی با نام علیصدر واگذار شده است.

وی افزود که این شرکت، خصوصی است و حتی شماری از مدیران دولتی نیز در آن مسئولیت دارند.

شجاعی ادامه داد البته بهره‌برداری از این غار قابل اجاره دادن است و در قالب مقررات می‌توان آن را اجاره داد، اما در بررسی‌ها مشخص شد حتی اجاره‌بهای سالانه آن را فقط ۷۰۰ هزار تومان تعیین کرده بودند در حالی که درآمد این شرکت خصوصی از محل فروش بلیط دیدن این غار سالانه ۱۹ میلیارد تومان است.

ثبت ملی خانه معین التجار بوشهری

خبر بعدی مربوط به ثبت ملی خانه معين ‌التجار بوشهری به‌عنوان پدر معنوی خليج فارس به شماره ۳۱۲۷۳ بود. «رجبعلی خسروآبادی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت:

خانه معين‌التجار بوشهری تنها باقی‌مانده باغ‌های لاله‌زار بوده است، که امروز به‌عنوان پدر معنوی خليج فارس شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه