فرودگاه اهواز؛ معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه اهواز؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه بین‌المللی اهواز یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب ایران است و نقش عمده‌ای در انجام پروازهای داخلی و خارجی ایفا می‌کند.

اهواز مرکز استان خوزستان است؛ بزرگترین رود ایران از میان آن عبور می‌کند و می‌توان آن را شهر پل‌ها نیز نامید. شهر اهواز در فاصله ‌۸۷۴ كيلومتری تهران واقع‌ شده‌ و به خاطر وجود منابع عظیم نفتی مسیر توسعه را به سرعت پیمود و به یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران تبدیل شده است.

فرودگاه بین‌المللی اهواز 

فرودگاه اهواز

فرودگاه بین‌المللی اهواز در اطراف شهر اهواز در جنوب غربی ایران واقع شده است. این فرودگاه یکی از مهم‌‌ترین فرودگاه جنوب ایران است و پروازهای داخلی و خارجی از طریق شرکت‌‌های هوایی مختلف شامل ایران­ ایر، آسمان، ماهان، کاسپین، ایرتور، آتا، نفت، کیش ­ایر، اترک، قشم ­ایر، تابان و زاگرس از طریق آن انجام می‌شوند. فرودگاه اهواز به‌عنوان مرز هوایی شناخته می‌شود و پروازهای خارجی به کشورهای همسایه ایران نیز در این فرودگاه انجام می‌گیرد.

تاریخچه و امکانات فرودگاه اهواز

فرودگاه اهواز

این فرودگاه تا قبل از سال ۱۳۳۹ در منطقه باغات شاه اهواز مستقر بود و شرکت ملی نفت ایران مسئولیت اداره و نگهداری آن را به عهده داشت. محدوده جامع فرودگاه اهواز و اراضی واقع در آن بالغ‌ بر ۲۸۴ هکتار است. در سال ۱۳۴۲ شرکت ملی نفت به‌دلیل نیاز و تردد کارشناسان خود مبادرت به ساخت باندی به طول ۱۳۷۰ متر و عرض ۳۰ متر کرد. فرودگاه اهواز یک باند دارد؛ باند پروازی دارای ۳۴۰۰ متر طول است که فاصله بین دو خط درگاه ۳۱۰۰ متر و  عرض ۴۵ متر و ۵/۷ متر شانه، در طرفین است.

فرودگاه اهواز

فرودگاه اهواز طی صورت‌جلسه‌ای به‌صورت بلاعوض به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار و تبدیل به فرودگاهی عملیاتی شد. ارتفاع فرودگاه بین‌المللی اهواز از سطح دریا ۱۹ متر  و هواپیمای طرح آن ایرباس است. میانگین پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی اهواز روزانه ۸۵ پرواز است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما کلیه روزهای هفته از تهران به مقصد اهواز پرواز دارد و از فرودگاه بین‌المللی اهواز به مقاصد داخلی تهران، اصفهان، مشهد مقدس، شیراز، بندرعباس، تبریز، رشت، ساری و مسیر بین‌المللی کویت پرواز دارد. فرودگاه اهواز به سیستم ILS مجهز است که این سیستم به‌صورت ۲۴ ساعته فعال می‌شود. این دستگاه در مواقع دیدکم، وقوع طوفان و دیگر مواقع نامساعد جوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات فرودگاه

فرودگاه اهواز

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)
  • کد یاتا: AWZ
  • کد ایکائو: OIAW 
  • ارتفاع از سطح دریا: ۲۰ متر
  • قطب اصلی ایرلاین: هواپیمایی نفت ایران 

موقعیت جغرافیایی و شماره ‌های تماس فرودگاه

موقعیت فرودگاه در گوگل‌مپ

  • نشانی: اهواز، بلوار پاسداران فرودگاه بین‌المللی اهواز
  • صندوق پستی: ۹۲۴-۶۱۶۳۵
  • تلفن: ۴-۳۴۴۳۴۶۰۱
  • تلفن گویا: ۹۹
  • سامانه پیامکی: ۱۰۰۰۲۱۹۹
  • پست الکترونیک: ahwazairport@airport.ir

ساخت فرودگاه جدید اهواز

اهواز

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: فرودگاه جدید اهواز با سرمایه‌گذاری خارجی در جاده اهواز-ماهشهر ساخته می‌شود. زمین در نظر گرفته‌ شده برای این فرودگاه در انتظار تایید سازمان هوا و فضا است و پس از تایید آن و برنامه‌ریزی شرکت سازنده، عملیات اجرایی آغاز می‌شود. وی با اشاره به انتخاب سرمایه‌گذار برای ساخت فرودگاه جدید اهواز عنوان کرد: مذاکرات خوبی انجام گرفته است تا بتوانیم فرودگاه جدید اهواز را با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی احداث کنیم.

با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، می‌توانید در هر زمان بلیط هواپیما داخلی مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
هواپیمایی اترکچارتر: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
هواپیمایی کاسپین مشهد، تهران، اصفهان
فلای‌دبیفرودگاه بین‌المللی دبی
ایران ایرفرودگاه بین‌المللی بندرعباس، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کویت، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه دبی، فرودگاه رشت، فرودگاه بین‌المللی شیراز، فرودگاه کویت، فرودگاه مشهد، فرودگاه یزد
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه مهرآباد تهران، فرودگاه کیش
هواپیمایی آسمانفرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه کویت، فرودگاه ساری، فرودگاه رشت، فرودگاه اصفهان
هواپیمایی نفت ایرانفرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین‌المللی دبی، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه سردار جنگل رشت فرودگاه خارک، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه لاوان، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه نوشهر، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه جزیره سیری، فرودگاه شهید صدوقی یزد، فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس
کیش ایرفرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌المللی مهرآباد
هواپیمایی قشمفرودگاه بین‌المللی مهرآباد
ترکیش ایرلاینزفرودگاه بین‌المللی آتاترک
هواپیمایی زاگرسفرودگاه بین‌المللی مهرآباد

مطالب مرتبط:

دیدگاه