مهمانداران هواپیمایی امارات: ۱۱ مزایای باور نکردنی

محمد محمدی کیان
محمد محمدی کیان چهار شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
مهمانداران هواپیمایی امارات: ۱۱ مزایای باور نکردنی

خطوط هوایی امارات یکی از مجلل‌ ترین خطوط هوایی در دنیا است. در این هواپیماهای زیبا سالن سرو نوشیدنی، صندلی‌های مجللِ بزرگ و حتی سالن استحمام در حین پرواز وجود دارد. این هواپیماها، تشریفاتی‌ترین و بهترین راه تحمل پروازهای طولانی هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید. 

 ایرلاین امارات رکورد حمل بیشترین مسافر را در جت لوکس آ ۳۸۰ به ظرفیت ۶۱۵ نفر دارد که اخیرا آن را به فهرست هواپیماهای سریع‌السیر خود اضافه کرده است. اداره‌ی چنین هواپیماهایی تنها از عهده بهترین‌ها برمی‌آید. مسافرانی که مبالغ زیادی برای این پروازها می‌پردازند توسط خدمه‌ای خبره‌ پذیرایی می‌شوند که به‌وسیله‌ی خود کارفرما‌های شرکت انتخاب شده‌اند. به این کارفرماها یک ماموریت دشوار و معیار صریحی برای استخدام افراد داده شده است. آن‌ها هر ساله با ۲۰۰،۰۰۰ داوطلب در سراسر دنیا مصاحبه می‌کنند و تنها ۵۰۰۰ نفر از آنان برای همکاری به شرکت معرفی می‌شوند.

به دست آوردن این شغل دوست داشتنی و انجام دادن آن کار آسانی نیست. مهمانداران این هواپیما کار سختی در پیش دارند و در این موقعیت به‌خصوص باید ظاهر مناسبی هم داشته باشند. (به‌طور غیررسمی، حتی ظاهر افراد هم هنگام انتخاب در نظر گرفته می‌شود). یک برنامه‌ی دشوار آموزشی وجود دارد که مهمانداران برای شرکت در آن باید به امارات متحده عربی مهاجرت کنند (بنابراین تقریبا همه آن‌ها باید کشور و تمام کسانی را که می‌شناسند ترک کنند) و خودشان را با قوانین دشوار زیادی تطبیق بدهند.

در عوض مهمانداری از نظر افراد زیادی یک فرصت شغلی بسار مناسب است. مزایای مهمانداران خطوط هوایی امارات با مهمانداران شرکت‌های هواپیمایی دیگر خیلی متفاوت است. در اینجا به ۱۱ مورد از آن می‌پردازیم.

۱. اسکان مجانی در دبی

دبی

همان طور که می‌دانیم لازم است که مهمانداران خطوط هواپیمایی امارات در دبی اقامت داشته باشند. آن‌ها در یکی از شصت ساختمانی که شرکت برای مهمانداران تدارک دیده در کنار هم زندگی می‌کنند. هدف از این کار ایجاد یک رابطه خوب بین مهمانداران است و از آنجایی که آن‌ها همه بستگان خود را ترک کرده‌اند ایجاد چنین محیطی برایشان مفید است. با توجه به تعداد زیاد ساختمان‌ها، فضای زیادی برای هر فرد وجود دارد. این آپارتمان‌ها مبله هستند و از امکاناتی همچون آب، گاز و برق برخوردارند. معمولا هر مهماندار یک هم‌اتاقی دارد و اگر شخصی (مثلا کسی که خانواده دارد) بخواهد تنها زندگی کند، به او یک کمک هزینه‌ی خرید مسکن تعلق می‌گیرد. همه اقامتگاه‌های شرکت جدید و مدرن هستند.

۲.  برخورداری از یک حس خوب و ظاهری زیبا

مهماندار

داشتن ظاهری آراسته و مناسب یکی دیگر از ملزومات این حرفه است، اما در واقع این مسئله یکی دیگر از امتیازات این کار است. شما هنگامی که ظاهر مناسب‌تری دارید، احساس خوشایندتری خواهید داشت. به مهمانداران هواپیمایی امارات یک قانون مهم حفظ آراستگی آموخته شده است که حتی در زمانی که مشغول کار هم نیستند باید این قانون رعایت شود. همین امر باعث شده ایرلاین امارات برای همه تصویر زیبایی داشته باشد و مهمانداران هم هنگام دریافت یونیفورم خود هیجان‌زده می‌شوند. یونیفرم خاکی و کلاه قرمز روشن از نمادهای بزرگ‌ترین ایرلاین خاورمیانه است.

برای اینکه مهمانداران که در واقع چهره‌ی شرکت هستند، همه چیزهایی که در ۷ هفته تمرین در دبی انجام داده‌اند را کاملا یاد بگیرند، موظف هستند که همه دستورالعمل‌ها، از جمله استفاده از محصولات بهداشتی پوستی که به آن‌ها توصیه شده را رعایت کنند. در هنگام پرواز آن‌ها باید از ژل چشم استفاده کنند و در زمان استراحت در اتاقک نیز از ماسک صورت ویتامین سی استفاده کنند تا چهره‌شان درخشندگی خود را حفظ کند. داشتن اضافه وزن هم قابل‌قبول نیست و مهمانداران باید همیشه اندامی متناسب داشته باشند.

۳. مزایای محلی

مهماندار

کارمندان هواپیمایی امارات کارت‌هایی دریافت می‌کنند که شامل صدها بن تخفیف رستوران، فروشگاه و هتل در دبی و دیگر شهرهای امارات است. کارت دیگری به نام FACE (Flight Attendant Club of Emirates) یا همان باشگاه مهمانداری هواپیمایی امارات وجود دارد که برای اعضا، دسترسی به رویداد‌های ورزشی و اجتماعی، باشگاه و تفریحگاه‌های ساحلی و بلیط افتخاری صرف غذا و نوشیدنی در نقاط متعددی در دبی را فراهم می‌آورد. این امتیاز خیلی باارزش است تا حدی که یکی از مهمانداران در مصاحبه‌اش گفته است:

تنها کاری که در دبی می‌توان انجام داد مهمانی و خوش‌گذرانی است.

علاوه بر این‌ها شرکت مبالغی با نام کمک هزینه‌های حرفه‌ای برای حفظ زیبایی مو، ناخن‌ها، سفید کردن دندان‌ها و این قبیل کارها به مهمانداران می‌پردازد.

۴. زندگی در هواپیما

زندگی در آسمان

این مورد واضح است، اما شاید از همه بهتر باشد. افراد به خصوصی به این سبک زندگی علاقه‌مند هستند، اما برای همان افراد خود سفر به‌اندازه‌ی همه این مزایا ارزش دارد. مهمانداران یا بهتر است بگوییم شهروندان جهانی، نیمی از هر ماه را در آسمان سپری می‌کنند و فرصت‌های زیادی دارند تا از هر چهار گوشه دنیا دیدن کنند. آن‌ها حتی بعد از پرواز و با وجود خستگی زیاد از این فرصت استفاده می‌کنند. اما اگر برای گشت‌وگذار در شهری که فرود آمده‌اند رمقی نداشته باشند می‌توانند به هتلی که شرکت برایشان رزرو کرده بروند و استراحت کنند. این فهرست سفرهای یک گره خدمه پرواز امارات در یک ماه است: «چین، آلمان، ایتالیا، پاکستان، سوئیس، استرالیا و اردن»؛ خارق‌العاده است، همه این‌ها فقط در یک ماه. تصور کنید در یک سال از چند شهر می‌توان دیدن کرد! این در واقع فهرست پرواز ماه ژوئیه یک گروه مهمانداری شرکت هواپیمایی امارات و راشل وارن است. او مصاحبه، تمرین و اقامتش به دبی را همراه پروازهای ماهانه‌اش با جزئیات کامل در صفحه‌ی وبلاگ خود، خاطرات دبی، قرار داده است.

۵. دوست پیدا کردن در سراسر دنیا

دوست جدید

شرکت هواپیمایی امارات کارکنان خود را از ۱۳۰ کشور مختلف انتخاب می‌کند و تلاش زیادی می‌کند تا در دبی محیطی فراهم کند که این افراد بتوانند با هم روابط نزدیکی ایجاد کنند. از آنجایی که اکثر مهمانداران، کشور و خانواده‌ خود را ترک کرده‌اند، این کار برای آن‌ها خیلی با ارزش است. افراد جدیدالورود وارد این جامعه می‌شوند، با یکدیگر آشنا می‌شوند و دوستانی به دست می‌آورند که در مواقع نیاز می‌توانند روی کمک آن‌ها حساب کنند.

علاوه بر این افراد فرصت آشنایی با فرهنگ‌های دیگر را به دست می‌آورند. آن‌ها درباره‌ی موضوعاتی همچون غذا، لباس، زبان با هم صحبت می‌کنند و حتی ممکن است روزی یک دوست قدیمی را ملاقات کنند. دوست پیدا کردن خیلی مهم است اما در کنار آن چیزهای زیادی هست که می‌توان از این تجمع فرهنگ‌های گوناگون ‌آموخت.

۶. محیط کاری مجلل

اتاق استراحت

اگرچه خدمه برای لذت بردن در هواپیما حضور ندارند، از امتیاز کار کردن در یک محیط مجلل برخوردارند. حتی اتاق استراحت مهمانداران که مسافران هرگز آن را ندیده‌اند هم بسیار زیبا و مجلل است. اتاقک‌های نسبتا کم نوری با تخت‌های نرم و فضایی ‌آرام در هواپیما برای مهمانداران در نظر گرفته شده که در پروازهای طولانی بتوانند در آن کمی بخوابند. ایرلاین امارات در ماه مارس امسال، طولانی‌ترین پرواز دنیا به‌مدت ۱۷ ساعت و ۱۵ دقیقه و مسافت ۱۴,۱۱۶ کیلومتر را از دبی به مقصد اوکلند انجام داد. این اتاقک‌ها محیط آرامی دارند و تخت‌های نرم و راحتی در آن‌ها تعبیه شده است.

۷. سرویس رفت و برگشت به محل کار و خانه

سرویس کار

مهمانداران پس از اینکه با ظاهری آراسته و مرتب آماده می‌شوند، جلوی درب منزلشان سوار سرویس شده و راهی محل کار می‌شوند. با این وجود دیگر نیاز نیست که نگران ترافیک، دور بودن محل کار و از همه مهم‌تر دیر رسیدن باشند. جهت جلوگیری از ایجاد ترافیک از یک خورو برای حمل چند نفر از افراد استفاده می‌شود، اما باز هم اینکه با آن‌ها مثل یک آدم ثروتمند و مشهور رفتار می‌شود لذت‌بخش خواهد بود.

۸. کنترل جمعیت

خدمه هواپیما

به نظر عجیب می‌آید؟ البته ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد اما در صورتی که تمایل داشته باشند شغل خود را حفظ کنند حقیقت دارد. در سه سال اول استخدام اگر هر یک از مهمانداران باردار بشوند اخراج خواهند شد. علت وجود این قانون این است که هزینه‌ی استخدام و تربیت هر مهماندار تقریبا ۲۷,۰۰۰ دلار است و برای یک خانم باردار کارهای محدودی وجود دارد. همچنین شرکت نمی‌تواند به یک خانم پا به ماه که هر لحظه ممکن است زمان زایمانش فرا برسد اجازه‌ی پرواز بدهد. بعد از گذشت سه سال از استخدام به هر یک از مهمانداران در صورت بچه‌دار شدن، مرخصی با حقوق تعلق می‌گیرد.

۹. برنامه تمرینی دشوار

تمرین مهمانداران

مهمانداران شرکت هواپیمایی امارات همیشه در آمادگی کامل هستند، حتی در روز اول کاریشان. با این همه مطمئنا باز هم کمی نگرانی خواهند داشت، اما همه آن‌ها به‌خوبی آماده شده‌اند. طی یک هفته تمرین سخت و فشرده در دانشگاه هواپیمایی دبی، همه مسائل مهم درباره‌ی شرکت، از قبیل هواپیماها، نکات امنیتی و موارد آراستگی ظاهری به آن‌ها آموخته می‌شود. این یک برنامه‌ی عمیق است که همه این موارد را در نظر می‌گیرد: کمک‌های اولیه، تمرینات تناسب اندام، آتش‌نشانی، به دنیا آوردن نوزاد، خدمات‌رسانی به مشتری، تخلیه‌ی اضطراری توسط سرسره و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف. همه این تمرین‌ها در ساختمانی شبیه به یک هواپیما انجام می‌شود.

۱۰. برنامه کاری قابل تغییر

برنامه پرذاز

مهمانداران می‌توانند برنامه‌ی پروازشان را با سلیقه‌ی خود به نقاطی که دوست دارند از آنجا دیدن کنند تغییر بدهند. طبق اظهاراتی که مهمانداران در مصاحبه‌های خود داشتند، شرکت تا زمانی که کارها به‌درستی انجام شود انتخاب پروازها را به عهده‌ی خود مهمانداران می‌گذارد. بنابراین مهمانداران این فرصت را به دست می‌آورند تا از همه کشورهای حهان دیدن کنند. با این روند مهمانداران می‌توانند از تمام ۱۹۵ کشوری که در لیست پروازهای شرکت وجود دارد در مدت نسبتا کوتاهی دیدن کنند. البته هواپیماهای لوکس این شرکت به کشورهایی مثل کامبوج و مغولستان پرواز نمی‌کنند.

۱۱. مزایای ویژه

مهماندار

در نهایت، یک مسئله‌ی مهم در هر شغلی همان مزایا است. در این شغل علاوه بر دریافت بیمه و آپارتمان مبله مزایای دیگری هم وجود دارد. پیش از همه یک حقوق ثابت ماهانه بدون کسورات مالیاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. ۳۰ روز مرخصی با حقوق سالانه به‌همراه یک بلیط سفر به خانه از دیگر مزایای این شرکت است. بن تخفیف برای هزاران باشگاه و رستوران در سراسر دنیا. با این همه اگرچه حقوق ثابت ماهانه‌ای که دریافت می‌کنند از دیگر شرکت‌های هواپیمایی کمتر است، خطوط هوایی امارات مزایای بسیاری به مهمانداران خود، خصوصا افرادی که ذاتا ماجراجو هستند ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه