بازدید شبانه از مجموعه تاریخی-فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
بازدید شبانه از مجموعه تاریخی-فرهنگی نقش رستم امکانپذیر می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از بازدید شبانه گردشگران از مجموعه تاریخی-فرهنگی نقش رستم خبر داد.

«مسعود رضایی منفرد» با اشاره به تقاضای بی‌شمار گردشگران مبنی بر افزايش زمان بازديد از مجموعه‌های تاريخی نقش رستم و تخت جمشيد، گفت:

با توجه به چنين تقاضاهایی، در نظر داريم با اجرای برنامه نورپردازی، ساعت بازديد از مجموعه تاريخی نقش رستم را افزايش دهيم.

به گفته وی، چنانچه اعتبار لازم برای پروژه نورپردازی نقش رستم تامين شود، زمان بازديد از اين مجموعه تاريخی تا آخر امسال تا ساعت ۱۲ شب ميسر خواهد شد.

مدير پايگاه ميراث جهانی تخت جمشيد در ادامه اضافه كرد که با توجه به اينكه مجموعه جهانی تخت جمشيد از گستردگی و پراكندگی آثار برخوردار است، امكان بازديد شبانه از اين مجموعه كمی دشوار است چرا كه بايد فنس‌های الكترونیکی و دوربين‌های حفاظتی در مجموعه افزايش يابد.

وی با بيان اينكه اعتبارات هنگفتی برای چنين برنامه‌هایی در مجموعه نياز داريم، افزود که فعلا اجرای اين طرح در تخت جمشيد ميسر نيست اما به‌محض تامين شدن اعتبارات، اين اقدام در اولويت قرار می‌گيرد.

رضایی منفرد در بخش ديگری از اين گفت وگو به بازديد گردشگران از كانال‌های آب در مجموعه جهانی تخت جمشيد اشاره كرد و گفت که در حال حاضر اين كانال‌های زيرزمينی شناسایی شده و بازديد از آن برای پژوهشگران آزاد است.

مدير پايگاه ميراث جهانی تخت جمشيد ادامه داد که برنامه‌های آتی اين پايگاه، ساماندهی، نورپردازی و قابل بازديدشدن اين كانال‌های تاريخی برای گردشگران داخلی و خارجی است، زيرا تقاضا برای ديدن آن‌ها همچنان وجود دارد.

وی در ادامه افزود که طی کاوش‌های باستان‌شناسی کانال‌های دفع آب در عمق ۶ متری تخت جمشيد کشف شدند.

رضایی منفرد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اجرا شده تاکنون در تخت جمشید را پروژه دفع آب‌های سطحی تخت جمشید خواند و افزود:

احیای کانالهای زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستان‌شناسی، علاوه بر دستیابی به پلان اصلی نظام آبراهه‌های تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای مجموعه تخت جمشید نیز به‌همراه داشت.

این عملیات بازگشایی یکی از ماندگارترین اقدامات باستان‌شناسانان در رفع مشکلات تخت جمشید بود که طی سه سال اخیر کارایی خود را نشان داد، اقدامی که به معضل آب‌گرفتگی در تخت جمشید برای همیشه پایان داد.

گفتنی است نقش رستم یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار باستانی است که در حدود ۵ کیلومتری تخت جمشید، در کوه حاجی‌آباد واقع است.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان از جمله تاج‌گذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران شده‌ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار دارد.

آرامگاه چهار شاه هخامنشی در نقش رستم جای گرفته است. هر چهار آرامگاه شکلی صلیبی دارند و در دل کوه با ارتفاع قابل‌توجهی از سطح زمین قرار دارند.

از بین ۴ آرامگاه موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد. در شاخه بالایی آرامگاه، داریوش با لباس پارسی و کمان به دست روی سکویی سه پله ایستاده و در حال انجام مراسم است. تصویر فروَهَر یا اهورا مزدا در بالای سر و پیشاپیش وی قرار گرفته و داریوش دست خود را به علامت احترام رو به این تصویر گرفته است.

آرامگاه خشایارشا در سمت راست آرامگاه داریوش اول قرار دارد و به‌جز فقدان کتیبه و برخی اختلاف های جزئی در نقشهای برجسته، کاملا مشابه آن آرامگاه است. از بین این ۴ آرامگاه، آرامگاه خشایارشا بهتر از همه حفظ شده است. آرامگاه اردشیر اول در سمت چپ آرامگاه داریوش اول قراردارد.

آرامگاه داریوش دوم غربی‌ترین آرامگاه هخامنشی نقش رستم است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه