فرودگاه های دبی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
فرودگاه های دبی

فرودگاه‌ بین‌المللی دبی و فرودگاه آل مکتوم، سالانه میزبان مسافران بسیاری هستند که قصد سفر به دبی را دارند. در ادامه با این دو فرودگاه دبی آشنا شوید.

دبی باریکه‌ای ساحلی است که در جنوب ایران و در سواحل آبی خلیج فارس قرار گرفته و با توجه به پیشرفت‌های رخ‌داده در سال‌های گذشته، کانون توجه سرمایه‌گذاری‌های خارجی قرار گرفته است. همچنین بسیاری از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های جهان مانند بلندترین ساختمان جهان، پیشرفته‌ترین پارک آبی دنیا و بسیاری مکان‌های دیگر در شهر دبی قرار دارند. ازاین‌رو، سالانه بسیاری از افراد از جمله شهروندان ایرانی با بلیط تهران - دبی به قصد سفرهای تجاری یا گردشگری از طریق فرودگاه‌های دبی به بزرگ‌ترین شهر کشور امارات سفر می‌کنند.

دبی بزرگ‌ترین شهر کشور امارات است که به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های متعدد و نیز تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یکی از مراکز سرمایه‌گذاری پررونق، سالانه شاهد عزیمت تعداد بالایی از مسافران بوده و ازاین‌رو، دو فرودگاه‌ شهر دبی - فرودگاه بین‌المللی دبی و فرودگاه آل مکتوم - نقش مهمی در این پیشرفت و توسعه ایفا می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این فرودگاه‌ها در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

فرودگاه بین‌المللی دبی (Dubai International Airport)

فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی، مهم‌ترین فرودگاه این شهر محسوب شده و به‌لحاظ ترافیک پروازهای بین‌المللی در جایگاه شلوغ‌ترین فرودگاه جهان قرار دارد. فرودگاه دبی تحت نظارت شرکت فرودگاه‌های دبی اداره شده و قطب اصلی خطوط هوایی بین‌المللی کشور امارات از جمله امارت (Emirates) و فلای دبی (Flydubai) است. همچنین این فرودگاه به‌ترتیب در رده سوم و ششم جهان به‌لحاظ ترافیک مسافری و پروازهای باربری و پرترددترین قطب هواپیماهای غول پیکر A380 قرار دارد. در این رابطه طبق آمار رسمی، در سال گذشته میلادی بالغ بر ۷۸ میلیون مسافر و ۲٫۵۱ میلیون تن کالا از طریق ۴۰۳۵۱۷ پرواز ثبت شده در این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند. 

فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی دارای ۳ پایانه مجزا با ظرفیت جابه‌جایی ۹۰ میلیون مسافر در سال است. پایانه شماره ۱ فقط دارای یک سالن بوده، پایانه شماره ۲ با ساختمانی مجزا در رو‌به‌روی ساختمان اصلی فرودگاه قرار داشته و پایانه شماره ۳ نیز دارای دو سالن مجزای A و B است. علاوه بر این در پایانه‌های ۱ و ۳ مسافران می‌توانند از طریق راهروهای شیشه‌ای به‌راحتی به بخش‌های مختلف از جمله امور گذرنامه مراجعه کنند.

فرودگاه بین المللی دبی

همچنین به‌دلیل وسعت فرودگاه و به‌منظور پاسخگویی به نیاز مسافران برای جابه‌جایی بین پایانه‌ها، سرویس‌هایی به این منظور تعبیه شده‌اند که می‌توانند مسافران را در عرض ۲۰ دقیقه از پایانه ۱ به ۲ و ۳۰ دقیقه از پایانه ۱ به ۳ انتقال دهند. در این رابطه، مسافرانی که قصد انتقال از سالن A ترمینال ۳ به سالن B دارند نیز می‌توانند از طریق راهروهای اتوماتیک به‌راحتی جابه‌جا شوند.

فرودگاه بین المللی دبی

پایانه شماره ۲ نیز به پرواز جت‌های شخصی اختصاص داشته و مسافران این بخش به‌راحتی می‌توانند امور مربوط به پذیرش و تحویل بار خود را انجام دهند. درمجموع، پایانه های ۱ و ۳ با ۸۵ درصد ترافیک مسافری برای پروازهای بین‌المللی و پایانه شماره ۲ نیز اغلب توسط افراد خاص برای پروازهای درون قاره‌ای و حوزه خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این فرودگاه دارای پایانه باربری مجزایی با ظرفیت ۳ میلیون تن بار در سال است.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

موقعیت فرودگاه بین‌المللی دبی روی گوگل مپ

فرودگاه بین‌المللی دبی در منطقه القرهود و در ۴٫۶ کیلومتری شرق شهر دبی قرار داشته و در زمینی به مساحت ۲۹۰۰ هکتار احداث شده است. این فرودگاه دارای راه‌های دسترسی مختلفی است.

جاده

فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه از طریق بزرگراه D89 – یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های شهری دبی - به مسیر شهری متصل است.

مترو

فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی دبی از طریق دو خط نزدیک به فرودگاه به شبکه قطار شهری دبی متصل است؛ به این ترتیب که خط قرمز دارای ایستگاهی در نزدیکی پایانه‌های ۱ و ۳ بوده و قطارها از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب در طول هفته به‌جز روزهای جمعه مسافران را به مقصد فرودگاه و برعکس جابه‌جا می‌کنند. البته این زمان‌بندی در ایام مختلف سال از جمله ماه مبارک رمضان تغییر می‌کند. ایستگاه خط سبز در نزدیکی منطقه آزاد فرودگاه قرار داشته و مسافران پایانه شماره ۲ می‌توانند از این خط برای دسترسی به فرودگاه استفاده کنند. 

اتوبوس

اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی دبی در نقاط مختلف شهر برای جابه‌جایی مسافران به مقصد پایانه‌های فرودگاه و برعکس در حال تردد هستند. ایستگاه‌های اتوبوس در مقابل پایانه‌ها مستقر هستند. همچنین مسافران می‌توانند از اتوبوس‌های محلی خطوط ۴، ۱۱، ۱۵، ۳۳ و ۴۴ برای عزیمت به پایانه‌های ۱ و ۳ و خط ۲ برای مراجعه به پایانه ۲ استفاده کنند.

تاکسی

فرودگاه بین المللی دبی

تاکسی‌های فرودگاه تحت نظارت سازمان تاکسیرانی دبی بوده و به‌صورت ۲۴ ساعته آماده جابه‌جایی مسافران هستند.

خطوط هوایی

فرودگاه بین‌المللی دبی با توجه به حجم بالای تردد مسافری مرکز رفت و آمد پروازهای خطوط هوایی مختلف از اقصی نقاط جهان بوده و پروازهای متعددی از شهرهای مختلف ایران به مقصد دبی روزانه توسط شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی انجام می‌شود.

پروازهای مسافری

فرودگاه بین المللی دبی

هواپیمایی کاسپین: فرودگاه بین‌المللی اهواز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، تهران (فرودگاه امام)

هواپیمایی امارات: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، تهران (فرودگاه امام)

???? ???: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، تبریز، تهران (فرودگاه امام)،

ایران ایر: فرودگاه بین‌المللی بندر عباس، اصفهان، شیراز، تهران (فرودگاه امام)

هواپیمایی آسمان: فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان، بندر عباس، فرودگاه بندر لنگه، فرودگاه بین‌المللی بوشهر، فرودگاه بین‌المللی قشم، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بین‌المللی لار، مشهد، شیراز، تهران (فرودگاه امام)، فرودگاه بین‌المللی زاهدان

هواپیمایی کیش ایر: اصفهان، کیش، قشم، تبریز

هواپیمایی ماهان: شیراز، تهران (فرودگاه امام)

هواپیمایی قشم ایر: اصفهان، فرودگاه بین‌المللی ساری، قشم، تهران (فرودگاه امام)

هواپیمایی تابان ایر: اصفهان، مشهد

پروازهای کارگو (باربری)

فرودگاه بین المللی دبی

ایران ایر کارگو: تهران (فرودگاه امام)

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم (Al Maktoum International Airport)

فرودگاه‌های دبی

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم پس از فرودگاه بین‌المللی دبی دومین فرودگاه این شهر محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی به بهره‌برداری رسیده است. این فرودگاه در منطقه آزاد اقتصادی دبی قرار داشته و از امکاناتی نظیر شیوه‌های نوین ترابری، حمل و نقل برخوردار است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته فرودگاه توانایی جابه‌جایی سالانه ۱۲ میلیون تن بار و ۱۶۰ تا ۲۵۰ میلیون نفر مسافر را دارد؛ بر این اساس، فرودگاه آل مکتوم رتبه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از لحاظ فضا و حجم مسافر در اختیار دارد.

فرودگاه‌های دبی

فرودگاه آل مکتوم نیز مانند فرودگاه بین‌المللی دبی از امکانات بی‌نظیری مانند ۳ پایانه مسافری با امکانات لوکس، سالن‌های بزرگ، محل اختصاصی برای جت‌های شخصی، هتل‌ها و مراکز خرید و آشیانه‌های متعدد برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای غول پیکر مانند A380 برخوردار است.  

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

موقعیت فرودگاه آل مکتوم روی گوگل مپ

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم با مساحتی در حدود ۱۴,۰۰۰ هکتار (۱۴۰ کیلومتر مربع) در منطقه جبل علی در حد فاصل ۳۷ کیلومتری جنوب غربی شهر دبی و در بخش اصلی مرکز جهانی دبی (Dubai World Central) واقع است. در حال حاضر، فرودگاه آل مکتوم از طریق شبکه پر سرعت قطار شهری به فرودگاه بین‌المللی دبی متصل است. همچنین فرودگاه مجهز به مسیرهای اختصاصی برای رفت و آمد تاکسی‌ها بدون ایجاد اخلال در رفت و آمد سایر وسایل نقلیه است.

خطوط هوایی

فرودگاه بین المللی دبی

در حال حاضر، پروازهای کلیه خطوط هوایی ایرانی به مقصد فرودگاه بین‌المللی دبی انجام می‌گیرد و هیچ پروازی به مقصد فرودگاه آل مکتوم وجود ندارد. البته در حالت کلی پروازهای انجام گرفته در این فرودگاه نسبت به فرودگاه بین‌المللی دبی بسیار محدودتر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه