هواپیمایی تابان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
هواپیمایی تابان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی تابان یکی از نوپاترین ایرلاین های خصوصی کشور است که در حال حاضر با در اختیار داشتن هفت فروند هواپیما، پروازهای داخلی و خارجی خود را انجام می‌دهد.

شرکت هواپیمایی تابان یکی از جدیدترین شرکت‌های هواپیمایی داخلی است که با مشارکت بخش خصوصی در زمینه پروازهای داخلی و خارجی فعالیت می‌کند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از تابان ایر یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

تاریخچه هواپیمایی تابان

هواپیمایی تابان

شرکت هواپیمایی تابان توسط خلبان اصغر عبدالله‌پور و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و شرکت سهامی توس گستر فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران شد و از سال ۱۳۸۵ پروازهای خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. قطب اصلی این شرکت در شهر مشهد قرار دارد.

کلاس‌های پروازی هواپیمایی تابان

هواپیمایی تابان

هواپیماهای شرکت تابان ایر فقط دارای کلاس اکونومی هستند و در حال حاضر، هیچ بخش فرست یا بیزینسی در هواپیماهای این شرکت ارائه نمی‌شوند.

مقصدهای پروازی هواپیمایی تابان

مسیرهای پروازی شرکت هواپیمایی تابان از مشهد، اصفهان و تهران تنظیم شده است و این هواپیمایی به مسیرهای مختلف داخلی و خارجی پرواز دارد.

ردیفشهر / کشورفرودگاه
۱اهوازفرودگاه اهواز
۲اصفهانفرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان (قطب)
۳خرم آبادفرودگاه خرم‌آباد
۴کیش فرودگاه بین‌المللی کیش
۵مشهدفرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد (قطب)
۶رشتفرودگاه سردار جنگل رشت
۷شیرازفرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
۸تبریزفرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
۹تهرانفرودگاه بین‌المللی امام خمینی، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (قطب)
۱۰یزدفرودگاه شهید صدوقی یزد
۱۱زاهدان فرودگاه بین‌المللی زاهدان
۱۲عراقفرودگاه بین‌المللی بغداد، فرودگاه بین‌المللی نجف
۱۳پاکستانفرودگاه بین‌المللی اقبال لاهوری (لاهور)، فرودگاه بین‌المللی جناح (کراچی)
۱۴روسیهفرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو (مسکو)، سن پیترزبورگ، آستاراخان
۱۵ترکیهفرودگاه بین‌المللی آتاترک (استانبول)
۱۶گرجستانتفلیس
۱۷ارمنستانایروان

ناوگان هواپیمایی تابان

هواپیمایی تابان

ناوگان هواپیمایی تابان ایر از ۱۱ فروند ??????? شامل یک فروند ایرباس A310، یک فروند BAE146، سه فروند بوئینگ 737 کلاسیک، یک فروند بوئینگ 757 و پنج فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس 80-MD تشکیل شده است.

بار مجاز و قوانین مسافر در هواپیمایی تابان

در این شرکت هواپیمایی نیز مانند سایر شرکت‌های فعال در این عرصه از قوانین یاتا پیروی می‌کند و ازاین‌رو، ورود اشیایی مانند انواع مواد آتش زا، منفجره و سريع الاشتعال، انواع كپسول و اسپری‌های شيميایی تحت فشار مانند گاز اشك آور، بيهوش كننده، انواع مواد اسيديی و خورنده مانند اسيد، سركه و... به تمامی هواپیماهای مسافربری این شرکت ممنوع است. 

همچنین، نرخ محاسبه اضافه بار در ایرلاین تابان به‌ازای هر کیلوگرم، ۱.۵% نرخ تمام بهای بلیط یکسره درجه عادی در همان مسیر مربوطه است.

سوانح و حوادث هواپیمایی تابان

هواپیمایی تابان

در ۳ بهمن ۱۳۸۸ یک فروند هواپیمای توپولوف ۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر و ۱۳ خدمه که از آبادان عازم مشهد بود در هنگام فرود در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار آتش‌سوزی شد. داخل هواپیما و موتورها به کل سوخت و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما به‌علت این آتش‌سوزی جدا شد. این حادثه ۴۷ مصدوم داشت، ولی کسی در آن کشته نشد.

هواپیمایی تابان

  • در ۱۵ بهمن ۱۳۹۰، پرواز شماره ۶۲۶۲ هواپیمایی تابان از کیش به تهران، دقایقی پس از پرواز به‌علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در کیش شد.
  • در ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، پرواز شماره ۶۳۵۷ مسیر تهران - نجف پس از حدود یک ساعت و نیم پرواز به‌دلیل نقص فنی به وجود آمده در طی مسیر و آنچه که از دست دادن یکی از موتورهای هواپیما عنوان شده، مجبور به بازگشت به فرودگاه امام خمینی شد.
  • در ۱۳ اسفند ۱۳۹۴، هواپیمای مسیر تهران - مشهد پس از ۳۵ دقیقه پرواز به‌دلیل نقص فنی و تکان‌های شدیدی که در حین پرواز رخ داد، مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه