تور مجازی: استانبول کجاست؟

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: استانبول کجاست؟

تاریخ، فرهنگ، سنت، جاذبه‌های تاریخی بسیار. استانبول یا همان قسطنطنیه امپراتوری عثمانی همه این‌ها را یک‌جا در دل خود جای داده و به همین سبب محبوب‌ترین شهر توریستی جهان نام گرفته است. در ادامه با کجارو همراه باشید و با این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

استانبول شهری دیدنی با تاریخی منحصربه‌فرد است. شهری که در گذشته پایتخت امپراتوری روم، بیزانس، لاتین (امپراتوریِ رومنیا) و عثمانی بوده است. اگرچه، استانبول امروزی جایگاه خود را به‌عنوان پایتخت از دست داده اما هم‌چنان سومین شهر بزرگ اروپا است و از مهم‌ترین مقاصد در ترکیه به شمار می‌آید.

مسجد ایا صوفیه

جالب است که این شهر ۱۴ میلیون نفری، سالانه میزبان بیش از ۱۳ میلیون گردشگر از سراسر دنیا است و همین مسئله حکایت از زیبایی‌ها و ارزش والای این شهر را دارد. تنگه بسفر (Bosphorus strait، باریکه آبی که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند و در میان شهر استانبول قرار گرفته است) استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند. هردو بخش شهر استانبول بناهای تاریخی بی‌نظیر و جو و حس‌وحال منحصر به خود را دارند. علاوه بر مسجدهای دیدنی بسیار در گوشه گوشه این شهر، بناهای به‌جامانده از دوره امپراتوری روم نیز بسیار دیدنی و باارزش‌ هستند.

استانبول

در نیمه اول قرن پنجم میلادی، قسطنطنیه (نام پیشین استانبول در سال‌های ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۰) از دیوارهایی که بنیان‌گذار شهر، کنستانتین بزرگ، بنا کرده بود فراتر رفت. برای محافظت از شهر در مقابل وحشی‌ها، تئودئوس دوم (امپراتور روم) فرمان ساخت دیواری جدید به طول ۵۶۳۰ متر را صادر می‌کند. اما در اواخر قرن ۱۹ میلادی، این دیوار تخریب می‌شود چون شهر در حال گسترش یود و روزبه‌روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد. اما، خوشبختانه، امروزه بخش‌هایی از این دیوار تحت حمایت سازمان یونسکو محافظت می‌شوند.

یکی دیگر از آثار مربوط به عهد عتیق، ستونی ۱۷ متری است که به مناسبت پیروزی رومیان ساته شده است و امروزه در ناحیه فاتح استانبول قدعلم کرده است. این ستون در قرن ۵ میلادی ساخته شد و به مارسیانوس (Marcian) امپراتور بیزانس هدیه شد. نام این ستون به زبان ترکی کیزتاسی (Kiztasi) است و به‌معنای «ستون دختر» است. قاعدتا، این نام در دوره عثمانیان برای این ستون انتخاب شده است و به مجسمه‌هایی از زنان بالدار روی ستون‌ها اشاره دارد.

استانبول

کمی دورتر از این ستون، آبراهه والنس (Valens Aqueduct، در سال ۳۷۵-۳۶۸ ساخته شد) قرار دارد. این آبراهه که دو تپه‌ی همسایه را به هم مرتبط می‌کند، گامی بزرگ در جهت پیشرفت سیستم تامین آب قسطنطنیه به شمار می‌آید. طول اولیه آن چیزی حدود ۱۰۰۰ متر و ارتفاع آن ۲۶ متر بوده است. امروزه، آنچه از این آبراهه باقی مانده است طولی معادل ۹۷ متر و ارتفاعی ۲۰ متری دارد. در اواخر قرن ۱۹، مجراهای اصلی با این آبراهه ادغام شدند و این‌گونه آب شهر استانبول تامین می‌شد. این آبراهه هم‌اکنون یکی ازمهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول به حساب می‌آید.

میدان اسب‌دوانی (hippodrome) که در سال ۲۰۳ میلادی توسط رومیان ساخته شد، امروزه متعلق به میدان سلطاناهمه (Sultanahmet Square) است و مهم‌ترین میدان استانبول به حساب می‌آید. این میدان از دو بخش تشکیل شده است: میدانی بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی  قرار گرفته و خود میدان اسب‌دوانی. ستون‌های مربوط به دوران بیزانس و حتی حوضچه آلمانی که به دست ویلهلم دوم (آخرین امپراتور آلمان) ساخته شد جاذبه‌های مهم این میدان هستند.

استانبول

قدیمی‌ترین بنای تاریخی ترک شهر استانبول، قلعه آناتولی است که به «حصار آنادولو» نیز معروف است و در بخش آسیایی استانبول واقع شده است. سخن از مراکز مذهبی دوره بیزانس به میان می‌آید، یکی از مهم‌ترین آن‌ها کلیسا هولی سویر (Holy Saviour) یا کلیسای چورا استانبول و کلیسا تئوتوکاس پاماکاریستوس (Theotokos Pammakaristos) است. یکی از مشهورترین کاخ‌های استانبول کاخ توپ‌قاپی (Topkapi Palace) است، به مساحت ۷۰۰,۰۰۰ متر، در محل تلاقی تنگه بسفر، شاخ طلایی (مدخلی که بخش اروپایی استانبول را به دو قسمت تبدیل می‌کند) و دریای مرمره که با دیواری به طول ۱۴۰۰ متر احاطه شده است.

تمام دیدنی‌هایی که در این مقاله نام برده شد تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های شهر زیبای استانبول را به تصویر می‌کشند. با این حال، همه این بناها و جاذبه‌ها در مقابل شهرت مسجد ایاصوفیه به چشم نمی‌آیند. این مسجد، با ارتفاع ۵۵/۶ متر و گنبدی به قطر ۳۱ متر، بیش از هزار سال لقب بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیت را یدک می‌کشید تا اینکه کلیسای سنت پیتر (Saint Peter's Cathedral) در رم ساخته شد.

پیش از این درباره مسجد ایا صوفیه در مقاله مشهورترین مسجدهای استانبول خوانده‌اید، اما تصاویر پانوراما این مقاله کمک می‌کنند تا بهتر با معماری باستانی و خیرکننده استانبول و بناهای بی‌نظیرش آشنا شوید.


تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع .airpano

دیدگاه